Voltigeren: WIE?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:49

Officieel Voltigeren is altijd zonder cap.
Dit is omdat als je bijvoorbeeld gaat opzwaaien, schouderstand of iets dergelijks gaat deon zit die cap alleen maar in de weg.
Bij voltige leer je om als het nodig is er veilig en snel af te springen\gaan.
Zelf vond ik het aan het begin ook erg wennen, maar, ik heb we ingezien dat het echt niet gaat met cap.

Winnie_Smit schreef:
Niet zo lang geleden heb ik een vraag gesteld over voltigeren en dat ging over het al dan niet dragen van een cap. Pure nieuwsgierigheid: voltigeren jouw kinderen met een cap? (KNSH is nogal dubbel in zijn regels: rijden doe je met cap, voltigeren zonder)

On topic: ik heb een groepje kinderen met beperking zien voltigeren en het ziet er al snel spectaculair uit.

Als ze met zijn tweeën op het paard zitten is het veel gemakkelijker om tot stand te komen: de schouders van de het kindje dat voor zit is een goed steuntje voor handen en knieën. Visueel is het aantrekkelijk voor de show. Het voorste kindje gaat in vrije zit, het achterste kindje op zijn knieën of staan met de armen naar boven gericht. Dit kan in stand en in stap.

Ik weet niet hoe sterk de grootste van twee is maar je kunt proberen de ene op de schouders van de andere te laten zitten. Doe dit in als het paard stil staat; de voorste heeft zijn handen nodig om de achterste op zijn schouders te nemen.

Een leuk figuur met twee is dat de de voorste de voltigeerbeugels vasthoudt en zijn hoofd laat zakken naast de binnenschouder van het paard. Dan de benen van de voorste over de schouder van de backrider. De backrider moet hier wel bij helpen. Deze oefening kan in stap.

Galop in vrije zit ziet er ook spectaculair uit met kindjes van deze leeftijd. Net zoals Dik Trom zit in galop. Ik weet niet of je kinderen hier al aan toe zijn maar mijn kind durft alleen in galop bij het voltigeren ;)

SSDesign

Re: Voltigeren: WIE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:33

Met cap is juist alleen maar gevaarlijk... Als jij in handstand bijvoorbeeld staat, schiet dat riempje van de cap in je keel... De gevolgen daarvan wil ik liever niet weten :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 13:38

AHHHH! Dat is mijn oude manege!!! Wat leuk! Ik heb vroeger van Ab wel eens les gehad en van Annet, allemaal kinderen van oude heer de Groot. Leeft hij nog eigenlijk?

Ab had vroeger zo'n enorm paard van wel 2 meter schofthoogte daar heb ik een sop mogen zitten (uitstappen).

Ik stuur je even een PB

X_Michelle_X schreef:
Heej,
Ik voltigeer bij manege de Groot.
anders moet je maar even bij manege's vragen of ze voltige geven, dat is altijd leuk op ideeen op te doen.
Ik vind het zelf super leuk, ben er erg fannatiek door. Ik ben er ook een stuk leniger van geworden, ik durf nu veel meer en mijn evenwicht is ook veel beter geworden!
Ik vind het zeker een aanrader en ben er erg over te spreken!
groetjess

Zilfstar schreef:
Lord_ik: Nou ik weet niet of ik mijn dochter dat zie doen hoor :D :D Hoewel ze er gek genoeg voor is (ze is bijna 5!) Maar wel leuke ideetjes.

Jorin: Ja ik ga beginnen met amazonezit en dan steeds verder tot helemaal zijwaards zitten en dan omdraaien zeg maar. Dijenheffen wordt voor mijn zoon denk ik lastig ivm zijn beperking. Maar benen zwaaien kan natuurlijk wel.

Michelle: dankje voor de info! Ga het zeker even bekijken en heb een Off topic vraagje meteen (mag in mijn eigen topic toch???)
Op welke manege rij jij/ doe je voltige? Vanwege de verenigingsnaam vermoed ik dat je ergens in de Egmonden rijdt. Ik heb vroeger namelijk in Egmond aan Zee gewoond en in Hoef gereden... ;)