Longeer jij met of zonder bitstukje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Longeren met of zonder bitstukje?

Mét bitstukje.
17 (23%)
Zónder bitstukje.
54 (76%)

Totaal aantal stemmen: 71

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:29

Ik longeer zonder bitstukje, eigenlijk zouden ze die dingen moeten maken met een losse ring die kan verschuiven, want anders heb je altijd teveel druk aan de buitenkant. Jammer dat ze dat ringetje altijd in het midden vast zetten, anders zou ik het misschien wel gebruiken. Ik doe de longeerlijn door de binnenste bitring heen, over het hoofd aan de buitenste bitring vast.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:24

Ik longeer bijna altijd zonder.

marit78

Re: Longeer jij met of zonder bitstukje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:27

Ik longeer met.... omdat de druk dan beter verdeeld is. Eerder deed ik het zonder, en werd het bit elke keer door zijn mond getrokken, omdat hij onwijs kan douwen en hangen. Met gaat dit veel beter... Maar de tactieken van Lammert die jullie voorstellen werken ook goed, kan ik me voorstellen.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:30

Zonder, anders krijg je een zeer ongelijke druk in de mond van het paard.
En ik bevestig de longeerlijn op de manier van Lammert Haanstra daarbij het ik het idee dat het bit het meest stil en met redelijk gelijke druk in de mond ligt.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:38

Ik longeer meestal met, maar nu onze klip stuk is zonder en dus gewoon door de ringen van het bit ;)

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:43

ik longeer zonder, heb wel een bitstukje dat ik vroeger gebruikte als ik langs de weg moest op mijn pony, dan hield mijn moeder me vast.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:44

Soms mét, soms zonder. ;)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:02

Zonder.
Als ik longeer aan de enkele lijn met hoofdstel haal ik hem door de binnenste bitring over het hoofd (achterlangs oren) naar de buitenste bitring

verder doe ik meestal met halster of met hoofdstel aan de dubbele longe waar het niet voor nodig is

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:14

Ik doe ook zonder, ik vind het erg onrustig in de mond en de druk licht volgens mij meer op de buitenste ring. Bij mij hangt het ervanaf hoe ik longeer.
Bij oudere paarden haal ik de longe door het bit en klik ik m aan de longeer singel vast. En bij jonge paarden haal ik hem door de binnenste bitring en neusriem. Soms longeer ik ook gewoon met halster. maar wat werkt nou eigenlijk scherp in? Ze zeggen vaak de lijn achter de oren langs is ontzettend scherp. Ik weet het nooit.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:16

Chefke schreef:
Ik doe ook zonder, ik vind het erg onrustig in de mond en de druk licht volgens mij meer op de buitenste ring. Bij mij hangt het ervanaf hoe ik longeer.
Bij oudere paarden haal ik de longe door het bit en klik ik m aan de longeer singel vast. En bij jonge paarden haal ik hem door de binnenste bitring en neusriem. Soms longeer ik ook gewoon met halster. maar wat werkt nou eigenlijk scherp in? Ze zeggen vaak de lijn achter de oren langs is ontzettend scherp. Ik weet het nooit.

Ik gebruik om dezelfde reden niet... teveel druk op de buitenste ring. Ik heb trouwens gemerkt dat je minder controle hebt als je met zo'n ding gaat longeren.

vraagje: als je de longe aan de singel vastmaakt, gebruik je dan een 2e longe of bijzetteugels? Ik heb altijd de indruk dat zo makkelijk over de schouder kunnen lopen als ik enkel de longe aan de binnenzijde van de cirkel aan de longeersingel vastmaak...
Als ik ze wil bijzetten doe ik dat met bijzetteugel of pessoa...

De longe over het hoofd achter de schouder heeft een extra inwerking op de nek en werk dus iets straffer in als gewoon onder de kin bv... persoonlijk zie ik er niet zo het nu van in om het over het hoofd te doen want als ze echt gaan trekken dan heb je er toch geen houden aan. Als ze braaf aan de longe lopen is het (imo) niet nodig om zo te longeren...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:20

Ik longeer zonder sindsdien ik merkte dat het haakje van zo'n bitstukje dwars door de huid van mijn pony ging. Ik maak 'm wisselend vast, soms achter de oren langs, soms gewoon aan één bitring en soms draai om de eerste en vast aan de tweede.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:21

Meestal zonder. Doe hem wisselend achter de oren langs of door de bitringen heen.