HELP!!!! steigerende pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: HELP!!!! steigerende pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:49

Daarom zeg ik pb detour even. Anders kon ik het advies zelf wel geven he? ;) Door het goed aan te leren kun je het onder controle krijgen, zodat ze het alleen nog op commando doen en niet als ze er zin in hebben.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:09

avalonnancy schreef:
wat ook heel goed werkt en alleen maar geestleijk pijn doet :+ }>
is als hij steigerd een ei op zijn hoofd kapot slaan :P
hij heeft namelijk het idee dat hij zijn hoofd gestoten heeft en het gevoel dat er eigeel over zijn hoofd loopt alsof er bloed over zijn hoofd loopt.
het is een rotgeintje maar het doet hem geen pijn.
onze haflingerhengst heeft het steigeren zo afgeleerd :D hij heeft het nooit meer gedaan *D

heb jij een ei bij je tijdens het rijden dan? hhaha

maar zoals al gezegd: blijf hem voor! jij bedenkt van tevoren wat je wil gaan doen en hij heeft dat te volgen. niet andersom ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:12

MaartJ schreef:
Maar uhm als ik het goed begrijp, steigert dit paard al op commando.. dus wat zou je hier dan mee op kunnen lossen?

Zorgen dat het commando goed bevestigd raakt, wat hier dus absoluut niet het geval is... en vervolgens het commando niet meer geven.

Dit is puur een gevolg van onconsequent iets aanleren, helaas. Kan je het paard niet kwalijk nemen.

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:19

vannando schreef:
wat wij altijd doen bij paarden die stijgeren is zodra hij stijgert opzij trekken, maar dat dan wel wanneer hij de stijgering inzet, niet wanneer hij overeind staat! en zodra je hem opzij zet eeen ontzettende rotschop geven en als het lukt een zweep in je hand houden en die op zijn hoofd meppen wanneer hij omhoog komt. dan doet het stijgeren voor hem pijn aan zijn hoofd, dat gaat ie dan weer linken en doet hij het als het goed is steeds minder..
verder geen aandacht aan besteden en nadat hij omhoog is gekomen gewoon doorrijden met waar je mee bezig was

Hoi, sorry hoor, maar het helpt juist!
Sorry hoor eigen schuld moet hij maar niet steigeren!
Wel dom van jou eigen schuld dikke bult!
Gewoon met de achterkant van je zweep hard tusen ze oren slaan een soort van wild paard uit Rusland heeft mijn moeder ingereden en hij steigerde en ze deed dat meteen en hij heeft het nooit meer gedaan!
Ze heeft heel veel paarden ingereden dus die weet wel wat ze doet!
Mandy.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:21

Lekker eerlijk als je het hem zelf eerst leert >;)

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:25

mijn paard doet het ook op commando :o

Afbeelding :o

alleen je moet echt zorgen dat je het bij je commando's houd en ook streng optreden als het niet mag mijn pony had eerst ook dat ze het deed wanneer ze wou en na 2 weken niet meer heb 1 keer een eitje in me zak gehad waardoor als ze steigerde zonder ik het vroeg knapte ik hem boven der hoofd vond ze niet leuk hahah ben niet iemand die goed is in straffe dus :D . als je maar zelf heel consequent bent .

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:27

staffen heeft geen zin is je eigen schuld dus zoek iets wat helpt zoals me eitje hahah

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:40

Hahahahahaha }> , er was een topic "Hoe leer ik mijn paard stïjgeren?" (zo schreef ze het :+ , moet zijn steigeren natuurlijk).

En nu is het van Help |( , Hoe leer ik het af? hahaha.

Je moet het steigeren overlaten aan mensen die weten wat ze doen en waarmee ze bezig zijn.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:46

Ragdollcat schreef:
Hahahahahaha }> , er was een topic "Hoe leer ik mijn paard stïjgeren?" (zo schreef ze het :+ , moet zijn steigeren natuurlijk).

En nu is het van Help |( , Hoe leer ik het af? hahaha.

Je moet het steigeren overlaten aan mensen die weten wat ze doen en waarmee ze bezig zijn.

ben het met je eens 1dat is wel waar maar ze heeft het al aangelleerd en nu moet ze er vanaf komen dat gaat niet zomaar en je kan gaan straffen enz maar dat werkt alleen maar tegen je je kan moeilijk een rotschop geven wat hier boven is geschreven.alleen heb je zelf dan niet echt nagedacht wat het in kan houden dat je dat leert op commando ?

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:20

Mustang1995 schreef:
vannando schreef:
wat wij altijd doen bij paarden die stijgeren is zodra hij stijgert opzij trekken, maar dat dan wel wanneer hij de stijgering inzet, niet wanneer hij overeind staat! en zodra je hem opzij zet eeen ontzettende rotschop geven en als het lukt een zweep in je hand houden en die op zijn hoofd meppen wanneer hij omhoog komt. dan doet het stijgeren voor hem pijn aan zijn hoofd, dat gaat ie dan weer linken en doet hij het als het goed is steeds minder..
verder geen aandacht aan besteden en nadat hij omhoog is gekomen gewoon doorrijden met waar je mee bezig was

Hoi, sorry hoor, maar het helpt juist!
Sorry hoor eigen schuld moet hij maar niet steigeren!
Wel dom van jou eigen schuld dikke bult!
Gewoon met de achterkant van je zweep hard tusen ze oren slaan een soort van wild paard uit Rusland heeft mijn moeder ingereden en hij steigerde en ze deed dat meteen en hij heeft het nooit meer gedaan!
Ze heeft heel veel paarden ingereden dus die weet wel wat ze doet!
Mandy.

Eindelijk iemand die niet onozel is.. als een paard stijgert wanneer dat niet mag is hij stout, als een paard stout is, straf je hem. en een tik tussen zn oren wordt een paard heust niet kopschuw van hoor, een paard denkt dan wel aan andere dingen.. meer zoiets van: sh*t he, dat stijgeren deed pijn, doe ik niet meer.. en opzij trekken moet je doen wanneer hij wil gaan stijgeren en dan haal je hem uit balans en blijft het bij een raar sprongetje..
Het is juist niet verstandig om zodra hij overeind staat hem dan te schoppen en voorwaarts te houden, dan is de kans groot dat hij probeert nog meer te stijgeren en achterover valt..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:29

vannado: Alleen probleem hier is dat het paard het niet goed geleerd heeft en waarschijnlijk denkt dat het de bedoeling is. Moet je een paard dan straffen voor de fout van de ruiter?

Ragdollcat: Ik vind nergens een topic van TS over hoe je steigeren aan moet leren

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:42

stef schreef:
vannado: Alleen probleem hier is dat het paard het niet goed geleerd heeft en waarschijnlijk denkt dat het de bedoeling is. Moet je een paard dan straffen voor de fout van de ruiter?

Ragdollcat: Ik vind nergens een topic van TS over hoe je steigeren aan moet leren

je heb er genoeg boeken en site's over (vrijheidsdressuur)
alleen zorg wel dat je het wel aan kunt en niet zo zelfde probleem krijg hahah ook al krijg je dat niet snel hoor als je het zelf heel goed aan leert ...geloof me ;)

conclusie niet goed aangeleerd en nu ga je een paard straffen voor je eigen fouten dan zal ik het wel op zachte hand doen ..en niet trappen slaan enz .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:01

Stef: in de zoekmachine, en zet er stijgeren in ofzo dan vind je het wel, het is wel even zoeken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:05

Citaat:

Ik ben van menig dat je het gewoon NIET moet leren, tenzij je shows of iets dergelijks rijd en serieus bezig
bent met dat soort dingen EN je zeker weet dat jij je paard voor altijd houd. Op deze manier leg je een
gevaarlijke basis bij je paard, wat in het ergste geval fataal af zou kunnen lopen bij een volgende eigenaar.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:11

leer je paard dan ook NOOIT steigeren echt heel dom :( mijn paard zou er ook misbruik van maken
negeer het om corigeer je pony en staf je pony NIET!!.. JIJ hebt het je pony geleerd maar corigeer het wel door je pony gelijk als die het doet om te trekken dus als jij met jou pony loopt en ls jij denk dat die omhoog komt dan ga je bijv gelijk na links zodat die moet draaien!
verder hou je pony goed na voren want in draf kan die niet steigeren :Y)
vraag je pony dan ook NIET meer om te steigeren!!! als het allemaal echt niet meer helpt dan zeg je t maar :Y)

vannando als mijn paard het zou doen zal ik dat ook doen~!
maar zij heeft haar pony zelf verpest en het zelf aangeleerd en als die pony het deed heeft zij die pony er voor beloond waarschijnlijk nog met voer ook, anders blijven ze het niet doen.
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 17-04-09 20:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:13

randie schreef:
Citaat:

Ik ben van menig dat je het gewoon NIET moet leren, tenzij je shows of iets dergelijks rijd en serieus bezig
bent met dat soort dingen EN je zeker weet dat jij je paard voor altijd houd. Op deze manier leg je een
gevaarlijke basis bij je paard, wat in het ergste geval fataal af zou kunnen lopen bij een volgende eigenaar.

dit is heel wijs ben het er totaal mee eens de mijne doet het op me stem met combinatie van een aanleg van me been alleen als iemand anders er op zit doet ze het nie dus is toch erg op me stem gericht maar komt ook omdat ik heel veel met vrijheidsdressuur bezig ben. alleen sommige nemen een beslissing om het aan te leren omdat het stoer is alleen is het wel stoer het is in dit geval gevaarlijk en niks stoers aan als je het niet onder controle heb.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:15

vannando schreef:

god god, Dierenbeul :+
Al die mensen meteen dat ze blij zijn dat ze geen paard van jou zijn...

Nou sorry hoor ik sluit me toch echt helemaal aan bij vannando!
moet ze maar niet steigeren, Het omtrekken doe ik trouwens , Mn paard is daar echt te lomp voor haha.
Wat ik wel doe is mn zweep halverwege beet pakken en als ze dan omhoog komt krijg ze het handsvat tussen de oren. Klinkt zielig maar moet ze maar gewoon met 4 benen op de grond blijven.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:16

Bonitakonya schreef:
mijn paard doet het ook op commando :o

Afbeelding :o

alleen je moet echt zorgen dat je het bij je commando's houd en ook streng optreden als het niet mag mijn pony had eerst ook dat ze het deed wanneer ze wou en na 2 weken niet meer heb 1 keer een eitje in me zak gehad waardoor als ze steigerde zonder ik het vroeg knapte ik hem boven der hoofd vond ze niet leuk hahah ben niet iemand die goed is in straffe dus :D . als je maar zelf heel consequent bent .

K vind dat je het heeel netjes heb aangeleerd! Ziet dr echt gecontroleerd uit!
Mn complimenten!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:21

waarom staat de slof strakker dan de teugel?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:22

waar zie jij dat ?? k zie ze alle 2 heel los hangen ..

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:23

roybrit schreef:
waarom staat de slof strakker dan de teugel?

mijn slof staat niet strak kijk maar bij der borst alleen ze strekt nu der nek maar doe het ook zonder zadel dus de slof heeft er niks mee te maken ;)

bedankt voor je compliment sammie :o
Laatst bijgewerkt door Bonitakonya op 17-04-09 20:24, in het totaal 2 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:23

het lijkt alsof de slof word vast gehouden en de teugels een stuk losser zijn,

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:25

oke, dan zalk t wel niet goed zien ofzo

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:25

ik vertel dus dat ze der nek strekt daardoor lijkt je slof strakker alleen als je dus goed kijkt zie je hoe los die is bij de borst . voor dat de topic veranderd naar een slof die had ik om vanwege dat mijn sleutelbeen gebroken is en ik eigewijs wil rijden alleen iets minder kracht kan leveren

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:28

Ik vind ook dat dit je eigen schuld is en dat je hier je pony niet voor mag straffen. Een eitje op zak hebben is natuurlijk lastig maar zoals iemand hierboven al vertelde kan het dus wel. Ik zou het gewoon een of twee keer proberen, wie weet stopt jouw pony dan ook meteen met steigeren!
Heel veel succes in ieder geval en ik heb zo het idee dat je je lesje nu wel hebt geleerd...