Welke hulpteugel bij longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:59

Silence schreef:
Ja, daar heb ik laatst wel mee gewerkt, maar kan zelf niet erg fijn overweg met 2 lijnen tegelijk.
Heb namelijk hele kleine handen, waardoor ik weinig vast kan houden :o

Daarom werk ik dus met 1 dunne lange lijn :D

Xantha

Re: Welke hulpteugel bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:03

Inderdaad, dubbele longeerlijn!
Dan zet je je paard niet vast en kan je als het nodig is weer gemakkelijk wat meer inwerken.
Het is even oefenen, maar als je het eenmaal gewend bent wil je niet anders meer!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:03

Ja, ik kan er wel mee oefenen, maar dat maakt mijn handen niet groter. Vrees dat ik het niet allemaal in één hand ga krijgen ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:07

Silence schreef:
Ja, ik kan er wel mee oefenen, maar dat maakt mijn handen niet groter. Vrees dat ik het niet allemaal in één hand ga krijgen ;)

Ik heb ook kleine handen... maar een dunne lijn uit 1 geheel is eigenlijk niet veel meer in je handen dan tijdens het rijden de teugels.

Ter illustratie...
Afbeelding

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:08

Zo heb je inderdaad een heel stuk minder in je handen.
Wat voor teugel is dit precies?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:12

Silence schreef:

Het hoeft ook allemaal niet in 1 hand, je kan toch gewoon 2 handen gebruiken? Als ik met de dubbele longe werk heb ik de 'binnenlonge/teugel' in m'n ene hand, en de andere in m'n andere hand. Dat werkt heel goed :j

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:23

Hey Silence!

Ik heb onlangs les gevolgd over verschillende manieren van longeren: van welke hulpteugel tot werken met dubbele lijnen.

Ik heb zelf geleerd om in één elke hand juist 1 lijn te nemen, dus dat zou moeten lukken. 't Is inderdaad wel even oefenen hoor, ik heb het al meerdere keren gedaan nu, en het toch nog niet volledig onder de knie. Maar je kan ze echt wel fijn sturen zo.

Over hulpteugels: volgens mijn instructrice moet je het bekijken per paard.
Als het paard uit zichzelf al genoeg ondertreedt, dan is een elastische bijzetteugel voldoende. Heeft hij meer impuls nodig aan de achterhand dan ben je geholpen met pessoa.

Over de juiste afstelling van een pessoa laat je je best even assisteren, anders heeft hij bij te los geen inwerking, en bij te vast een overbelastende inwerking.

Overigens vind ik persoonlijk een pessoa een heel fijn werktuig, Zingaro zijn rugspieren namen er echt van toe!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:24

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Heb ik zeker wat aan ;)

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:40

Als ik jou was zou ik ook een touwtje bij de gamma gaan halen. (volgens het haanstra longeerboekje, is een lengte van 6.5m ideaal) Het is goedkoop en je kan er net zoveel mee als zowat alle andere hulpteugels samen. Wil je je paard opgericht bind je het wat hoger, wil je je paard laag ingesteld ga je tussen de benen door, wil je het als een gogue dan ga je over het hoofd naar de benen toe, wil je het als bijzets (al zie ik niet in waarom je dat zou willen :+ ) dan knoop je ze rechtstreeks aan je bit, enz enz. En als je zelf de achterhand goed erbij houd, dan heb je echt geen pessoa nodig, desnoods gebruik je als extra achterhand stimulatie wat cavalettis ofzo. Voordeel is ook dat ze er niet op hangen en dat je een doorlopend circuit hebt, zodat je paard in de hals niet belemmerrd wordt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:41

Is 6,5m dan niet erg lang? :o

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:51

Dat dacht ik in het begin ook maar eigenlijk valt dat heel erg mee. Ikzelf hou nooit veel touw over, misschien een 40-tal cm (dus aan elke kant 20) maar nooit dat ik echt gedacht heb dat het té veel was of in de weg hing. Ok, als het voor een erg korte pony is, dan heb je waarschijnlijk niet zoveel nodig maar zo een koordje kost bijna niets en de overschot kan je altijd nog gebruiken ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:51

Bedankt.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:19

Ik werk met Sanne idd ook aan de dubbele lange lijnen, je kan op www.emielvoest.nl dubbele lange lijnen bestellen, net zo dik als een halstertouwtje maar een stukje langer ;) Zit qua lengte tussen een halstertouw en longeerlijn in, ik denk 5/6 meter?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:29

ik heb zelf een elastische halsverlenger, ook al zijn velen er tegen. En ik begrijp ook wel waarom (rekt => krachttraining voor de nek van het paard, hard worden in de mond), maar bij mijn paard werkt het prima, ze loopt er 1x tegen en daarna staat er geen druk meer op de elastiek, hangt gewoon door.
Heb ook een keer een nylon touw van 6m geprobeerd en geknoopt volgens de methode van Lammert Haanstra. Lijkt me fijn en handig, je kan er veel kanten mee uit. Maar mijn paard heeft nog nooit zo hard en lang gevochten aan de longe als toen. Dus de "beste" hulpteugel is niet altijd het best voor jou paard.
Met een pessoa heb ik niet veel ervaring,. Het LIJKT mij goed voor een compact paard te krijgen, maar dat als je verruiming wil van je paard, dat het in de mond gaat trekken. Bovendien is het een heel gedoe om je paard op te tuigen. Ik longeer meestal deels omdat ik geen zin heb in volledig opzadelen en rijden, maar toch wat gymnastiserend werk wil doen. (voltes verkleinen, verruimen, verzamelen en verruimen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:34

Touwtje van een meter of 5 en een half tot 6, even plaatje zoeken hoe ik dat vastknup:
Afbeelding

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:36

ik ga voor de dubbele longe of de gogue

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:40

Het touwtje! Werkt bij Haflo erg fijn! Ik maak hem op verschillende manieren vast. De manieren die in dit topic voorbij zijn gekomen gebruik ik ook wel eens.
Hij loopt er fijn met die touwtjes, en zijn achterhand kan ik makkelijk activeren door (schijn)overgangen en e.v.t een balkje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:46

Ik zweer al jaren bij het touwtje :D
Silence, ga anders eens kijken of Lammert Haanstra binnenkort ergens bij je in de buurt langs komt waaien voor een clinic, erg leerzaam en je steekt er veel van op!

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:10

petitparis schreef:
Heb ook een keer een nylon touw van 6m geprobeerd en geknoopt volgens de methode van Lammert Haanstra. Lijkt me fijn en handig, je kan er veel kanten mee uit. Maar mijn paard heeft nog nooit zo hard en lang gevochten aan de longe als toen. Dus de "beste" hulpteugel is niet altijd het best voor jou paard.

Ik zeg niet dat het is, maar misschien was jou paard wel zo aan het vechten omdat hij eindelijk de juiste spieren moest gebruiken die tot dan toe nooit gebruikt waren ;) Nogmaals, ik zeg niet dat het in jou geval zo is ;) maar met een touwtje alla haanstra kan je bijna niets verkeerd doen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:14

Slof lijkt me onhandig.
Dubbele longeerlijnen lijkt me het handigst.
Moet wel weten hoe, anders gaat je pony
met de kop in de lucht lopen.'
Als je geen hulp kunt krijgen met dubbele,
zou ik de pessoa pakken

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:16

Ik heb een elastiek wat ik gebruik bij longeren :)
Werkt prima vind ik, je kunt zelf de lengte van de hals bepalen; opgericht of laag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:24

@Utan: ik begrijp wat je bedoelt, alleen loopt ze onder de man wel netjes en ontspannen met juist spiergebruik. Ik kan echt duidelijk het verschil voelen, maar ik denk dat ik een apart geval heb ;)
Maar heb een artikel gelezen over hulpteugels met een testpaard, en dat paard reageerde ook op de ene hulpteugel/methode beter dan op de ander. En dat wilde ik eigenlijk bedoelen. 't ene paard is het andere niet

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:36

Je kan ook een simpele bijzetteugel gebruiken. Is ongeveer hetzelfde als de slof of toutjes alleen dan veel handiger vind ik zelf. Je maakt de bijzetteugel vast aan de singel/zadel op een hoogte die je zelf wilt, en klikt het uiteinde aan het bit vast. Echt heel simpel. Ook kan je veel makkelijker ze op dezelfde lengte zetten, omdat er gaatjes in zitten. Het is namelijk heel belangrijk dat je paard tijdens het longeren ook recht loopt. Maar elk paard reageerd anders op bepaalde hulpteugels. Ik weet niet of er nog meer mensen kent in je buurt die hulpteugels hebben maar misschien is het handig om aan mensen te vragen of je hun hulpteugel is mag lenen om te kijken hoe je paard reageert. Heel veel succ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:38

Marit, kun je me even uitleggen hoe je longeert én je paard recht loopt? Mij hebben ze altijd wijsgemaakt, dat paarden tijdens het longeren op een volte dienen te lopen ;)
Dat is ook de reden waarom ik altijd een touwtje neem, wat boven over de rug van het paard doorloopt. Touwtje geeft mooi mee naar links en rechts zodat het paard altijd met de juiste stelling loopt en daarbij niet wordt gehinderd door hulpteugels die zoals bij jou, op dezelfde lengte zitten ;)

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:43

@petitparis: Het ene paard is idd het andere niet maar het fijne van dat touwtje is net dat je, door middel van anders bevestigen, hetzelfde kan doen als eender welke hulpteugel. (Ok, niet de elastische aangezien een touwtje niet rekt, al kun je er natuurlijk ook altijd een elastisch gedeelte aan vast zetten ;) )
Maar een slof, gogue, chambon, ... dat zijn allemaal touwtjes alleen dan een stuk duurder en in een lederen uitgave ;). Volgens mij kan je dus ELK paard met een touwtje correct longeren.