aanvallen met longeren en opjagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:19

liljebo schreef:
Sorry adil.... maar een jong overvraagd paard in handen van een onervaren persoon een knal met een zweep geven..... nee... echt niet. Dan komt het pas echt tot problemen.
Paard heeft groot gelijk,

Lees mijn verhaal dan helemaal...Ik vind ook dat ze er iemand met ervaring bij moet halen.

Grof gezegd zie ik het zo: Dit dier is bijna drie en mag gewoon aan de longe (nogmaals, ik laat even het hele zonder zadel zadelmak maken (wat ik ook idioot vind, bovendien te vroeg) buiten beschouwing). Een dier van bijna 3 heeft zich ook gewoon aan de longe te gedragen. Ik zou in de schoenen van de TS eerst het werk reduceren, het rijden laten voor wat het is en longeerwerk doen. En ja, heb je dan een paard wat zich zo gedraagd, dan zou hij van MIJ een knal krijgen (maar ik denk dat ik ietsje pietsje meer ervaring heb dan de TS als ik het verhaal zo lees..)

Maar we zijn het dus met elkaar eens, ook ik vind dat hier een "profi" moet begeleiden! :j

Edit: Ik lees net dat de TS daadwerkelijk hulp gaat krijgen, niks aan het handje dus!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:55

Tja... ik weet wat je schreef en ik refereerde eigenlijk vooral op je stelling dat een dier van bijna 3 zonder meer goed aan de longe moet kunnen lopen en bij verkeerd gedrag een knal moet krijgen....
Ik ben het daar dus absoluut niet mee eens. Althans niet als stelling zonder meer.
Het ligt er namelijk maar net aan waar dat gedrag vandaan komt en het is zeker niet zo dat een (jong) paard met een dergelijk gedrag met een flinke knal is gebaat. Er kunnen verschrikkelijk veel redenen zijn voor dit gedrag zoals onduidelijkheid, verwarring, paniek (en daarom vechten), te veel druk, te veel eisen.... en dan is een klap wel het laatste wat je moet doen...

Dat op die manier schrijven (ik doe het zus en zo) wordt dan toch snel als een advies gezienen in de situatie van ts is het een gevaarlijk advies. Het is duidelijk dat TS onvoldoende ervaring heeft, het paard overvraagt en mogelijk zeer onduidelijk is naar het paard toe en dat kan idd tot heftig verzet leiden. Wat moet het paard anders?

Maar ook in je eigen situatie is het erg zinvol om de zaak eens eerst heel goed te evalueren. Je lost niet alles op met een klap
In die zin vind ik datgene wat imago schrijft veel zinniger en daar kan ik mij volledig bij aansluiten.

Wat TS betreft... goed dat je hulp zoekt, want dit gaat anders alleen van kwaad tot erger. Zorg dat je hulp krijgt van een zeer rustig en ervaren persoon.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:14

liljebo schreef:
Tja... ik weet wat je schreef en ik refereerde eigenlijk vooral op je stelling dat een dier van bijna 3 zonder meer goed aan de longe moet kunnen lopen en bij verkeerd gedrag een knal moet krijgen....
Ik ben het daar dus absoluut niet mee eens. Althans niet als stelling zonder meer.
Het ligt er namelijk maar net aan waar dat gedrag vandaan komt en het is zeker niet zo dat een (jong) paard met een dergelijk gedrag met een flinke knal is gebaat. Er kunnen verschrikkelijk veel redenen zijn voor dit gedrag zoals onduidelijkheid, verwarring, paniek (en daarom vechten), te veel druk, te veel eisen.... en dan is een klap wel het laatste wat je moet doen...

Dat op die manier schrijven (ik doe het zus en zo) wordt dan toch snel als een advies gezienen in de situatie van ts is het een gevaarlijk advies. Het is duidelijk dat TS onvoldoende ervaring heeft, het paard overvraagt en mogelijk zeer onduidelijk is naar het paard toe en dat kan idd tot heftig verzet leiden. Wat moet het paard anders?

Maar ook in je eigen situatie is het erg zinvol om de zaak eens eerst heel goed te evalueren. Je lost niet alles op met een klap
In die zin vind ik datgene wat imago schrijft veel zinniger en daar kan ik mij volledig bij aansluiten.

Wat TS betreft... goed dat je hulp zoekt, want dit gaat anders alleen van kwaad tot erger. Zorg dat je hulp krijgt van een zeer rustig en ervaren persoon.

Daarom zeg ik, eerst rijden even laten en alleen werken aan de longe, dat eerst op een rijtje krijgen. En ja, spelen aan de longe is voor een jong diertje inderdaad in orde, maar dit is geen spelen, dit is agressiviteit. Ik ben er niet op ingegaan waar de agressiviteit vandaan komt, dat hebben jullie al voor me gedaan en daar ben ik het mee eens. Daarom zei ik: puur op het gedrag gericht zou een paard van mij een knal krijgen. Jong of niet, agressiviteit accepteer ik niet. Maar omdat ik twijfel aan de vaardigheden van de TS, heb ik haar ook aangegeven dat het allerslimste is, een profi erbij te halen. Ik geef dus alleen aan wat IK zou doen, wanneer we heel specifiek en alleen naar het gedrag kijken...

Verder wil ik daarbij vertellen dat ik vaker paarden in opleiding of ter correctie krijg. Met de jonge paarden heb ik nog NOOIT longeermoeilijkheden gehad, met de paarden die gecorrigeert moesten worden echter wel, hoewel het ik het daar bij de meeste paarden gewoon heb kunnen oplossen door in alle zaken strak en bovendien consequent te handelen...Aan de andere kant geef ik graag nog Hugo als voorbeeld, die met een gespleten persoonlijkheid aan de longe liep en van super braaf naar mega-monster kon gaan, dan ook op je af kwam op twee benen. Hij heeft welgeteld twee keer een knal gehad met stemverheffing en dat was het. Dan kan ik wel op zoek gaan naar de oorzaak...Ik weet wel waar dat vandaan komt: Eigenaar kon niet juist met dit dier omgaan.

En misschien moet de TS niet schrikken als degene die hulp gaat bieden ook eerst een keer het dier op z'n plek zet voordat hij/zij er verder mee aan het werk kan....

Het is jammer dat het zo moet lopen, de TS had het paard beter meer tijd kunnen gunnen en van begin af aan iemand erbij moeten hebben die verstand van zaken heeft.

Feit blijft nog wel dat ik het raar vind dat het paard aan de longe zich niet gedraagt en als de TS erop zit er niks aan de hand is. Je zou verwachten dat als het op de grond al niet lekker loopt het op een paardenrug al helemaal niet zou lopen..

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:23

*puck* schreef:
ts vraagt om advies bij het longeren niet om afgekraakt te worden omdat ze op een bijna 3-jarige stapt.
we weten niet hoe lichamelijk volgroeid haar paard is dus!!
en daar komt bij dat heel sporthorses en marktplaats volstaat met beleerde 3-jarigen ,zeg niet dat dit goed of fout is ,dat hangt van de situatie af,misschien bedoelt ze met inrijden erop blijven zitten en niet B proef klaar dus laten we daar niet over oordelen.

Idd Puck, ik ben het met je eens! Weet je hoeveel sportpaarden al ingereden zijn op 2.5 jarige leeftijd....
Bij het ene paard kan het wel en het andere paard niet en dat is aan de eigenaar om dat te beoordelen.
Vind de reacties een beetje flauw, er wordt gewoon advies gevraagd en meteen wordt ze aangevallen.

Succes met het leren longeren en inrijden, zorg er wel voor dat het paard niet boven jou komt te staan.

storm93

Re: aanvallen met longeren en opjagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:36

Nogmaals bedankt voor de reacties, we zijn vandaag begonnen met de hulp en we hebben meteen resultaat lijkt wel.
Ik zit zelf nog op de middelbare school dus ik kan er alleen bij zijn in het weekend vanwege dat diegene alleen sochtends kan.
we hebben hem laten lopen zonder lijn in de longeer bak, en dit keer deed ie wel wat er van hem gevraagd werd, na een paar rondjes kwam ie wel op dr af en heeft ze hem even flink op zn plek moeten zetten en een knal verkocht maar daarna deed hij het weer uitstekend*
*dit heb ik dus gehoord wat er is gebeurt.
Hier gaan we dus nog een tijdje mee door.
Wat het rijden betreft..
We doen dat zonder zadel, en voorzichtig erop zitten, (ben best licht) en dan een paar rondjes stap, 1 of 2 in draf en ''hooo'' met losse teugels en hij staat al stil.
Achteruit doet ie ook prima.
dan doe ik op de linker en rechter hand en dat is ie klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:41

Waarom rij je er al op??? Vooral zonder zadel is al heel slecht, beest is nog te jong op de koop toe!!! Een zadel heb je niet voor niks, dat is om de druk beter te verdelen over de rug van je paard, ongeacht hoe licht je bent. Verder is het geen garantie dat je door je relatief lage gewicht niks kan vernielen. Je overvraagt het dier gewoon op deze manier, en ik hoop niet dat je de oogst daarvoor over een halfjaar mag binnenhalen alleen vrees ik van wel. Een paard van nog geen drie jaar is gewoon nog niet "af" en ik vind het vreselijk dat je niet het geduld kunt en wilt opbrengen om het dier in de nazomer te gaan inrijden en te wachten tot je een zadel hebt wat past.

storm93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:52

suleilitha schreef:
Waarom rij je er al op??? Vooral zonder zadel is al heel slecht, beest is nog te jong op de koop toe!!! Een zadel heb je niet voor niks, dat is om de druk beter te verdelen over de rug van je paard, ongeacht hoe licht je bent. Verder is het geen garantie dat je door je relatief lage gewicht niks kan vernielen. Je overvraagt het dier gewoon op deze manier, en ik hoop niet dat je de oogst daarvoor over een halfjaar mag binnenhalen alleen vrees ik van wel. Een paard van nog geen drie jaar is gewoon nog niet "af" en ik vind het vreselijk dat je niet het geduld kunt en wilt opbrengen om het dier in de nazomer te gaan inrijden en te wachten tot je een zadel hebt wat past.

dit is mij juist aanbevolen dat het zonder veel beter is en heb ook gevraagd of ik nog even moest w88 maar ze zijden dat het geen enkel probleem was om nu te beginnen omdat sport paarden zelfs al (zoals eerder gezecht) op hun 2e worden ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:58

Nou het spijt me zeer meid, maar diegenen die jou dit hebben wijsgemaakt hebben dus geen snars verstand van jonge paarden. Er zijn inderdaad dieren die rond hun 2,5 worden ingereden, dit zijn vaak dekhengsten in spé en die worden ingereden door zeeeer deskundige mensen. Wel te verstaan dat ze niet worden doorgereden overigens......
Verder getuigt het van totaal geen verstand van paarden hebben als ze je ook nog wijsmaken dat het zonder zadel juist beter is...
Ik val je niet aan, ik waarschuw je alleen MET KLEM dat je op deze manier je jonge paard naar zijn grootje helpt. En ik ben dan wel geen topruiter maar heb echt talloze jonge dieren ingereden, dus je kunt wel stellen dat ik toch een beeetje weet, waar ik over praat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:46

En dan vragen sommigen in dit topic zich nog af waarom TS aangevallen wordt. :roll:

Ik kan alleen maar heel, heel verdrietig worden als ik hier lees hoe dit paard 'ingereden' wordt. ;( ;( ;(
Die argumenten van die zogenaamde 'hulp' alleen al. 8)7
'Hoe verziek ik een jong paard wat nog in de groei is', dat zou een betere titel zijn......... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:37

Aanvallen? Ik zie geen aanvallen, ik zie alleen maar hele goeie tips van mensen die de TS er voor willen behoeden dat het paard naar de jeweetwel...piep gaat..... en daar wordt niks mee gedaan.
Tja Twiggy, jij en ik zijn het weer eens roerend met elkaar eens ;) en die argumenten van de "hulp" zijn maar al te helaas argumenten van lik me vestje, ik vraag me af waar die hulpen hun argumenten vandaan hebben, niet uit de praktijk in elk geval, dat is me wel duidelijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:24

ik ben het ook met twiggy en suleilitha eens....
Zie de hulp ook niet zo zitten, met wat ik zo lees...
Waarom in hemelsnaam niet eens gewoon beginnen met grondwerk, totdat het beestje snapt wat de bedoeling is en dan langzaam uitbouwen---

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:36

Omdat er veel te veel mensen zijn die alleen maar aan rijden denken. En dan ook nog eens op veel te jonge leeftijd. :(

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:11

Verplaatst van OPG naar GVL.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:43

Sorry maar al dat gezeur over een 3 jr die nog niet gereden mag worden is gewoon grote onzin. Kijk naar de hengsten op de hengstenkeuring en degenen die doorgaan naar het verrichtingsonderzoek, of hebben jullie daar met zijn allen nog nooit van gehoord?????
Merrie's idem dito als die als 3jr een EPTM doen of IBOP daar hebben jullie met zijn allen ook nog nooit van gehoord zeker?
En die "wedstrijden" (zoals de VSN troffee) voor 3jr paarden zeker ook niet van gehoord....
Kom op nou met zijn allen breng het dan met zijn allen in de media en maakt niet een iemand het pispaaltje van zogenoemde onkunde, maar denk eerst eens na voordat jullie wat roepen......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 02:10

Allemaal van gehoord, hoor, hippa, en ik vermoed zomaar dat ik niet de enige ben in dit topic. ;)
Ik ben dan ook niet echt onder de indruk m.b.t. keuringen en wedstrijden, die dat toelaten. :n
Denk jij zelf eerst maar eens heel goed na, als je zo'n verhaal als van TS leest.
Blijkbaar heb jij nog nooit begrepen hoe een paard reageert, als hij/zij overvraagt wordt.
Zie verhaal TS, dan lijkt het mij wel duidelijk.

Ik heb zelf een paard van jongsaf aan en daarnaast heb ik in een ver verleden diverse paarden ingereden.
Denk dus dat ik toch wel een klein beetje weet waar ik het over heb. :+
Ik heb nog nooit een paard beleerd, die zo reageerde, simpelweg omdat ik er de tijd voor nam en omdat ik er ook niet per se voor zijn 3de al op wilde zitten. :n

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 02:58

hippa schreef:
Sorry maar al dat gezeur over een 3 jr die nog niet gereden mag worden is gewoon grote onzin. Kijk naar de hengsten op de hengstenkeuring en degenen die doorgaan naar het verrichtingsonderzoek, of hebben jullie daar met zijn allen nog nooit van gehoord?????
Merrie's idem dito als die als 3jr een EPTM doen of IBOP daar hebben jullie met zijn allen ook nog nooit van gehoord zeker?
En die "wedstrijden" (zoals de VSN troffee) voor 3jr paarden zeker ook niet van gehoord....
Kom op nou met zijn allen breng het dan met zijn allen in de media en maakt niet een iemand het pispaaltje van zogenoemde onkunde, maar denk eerst eens na voordat jullie wat roepen......

Ik reageer alleen even op dit aangezien de rest al is gezegd en ik wil ts niet gelijk afkraken. Het is goed dat ze hulp heeft gezocht al is het nog niet helemaal wat moet gebeuren. Ze is helaas aan iets begonnen wat ze blijkbaar niet aankan en ze had beter een paardje kunnen kopen dat al een jaar of 10 was en ingereden en al.

Het erge van het stukje hierboven vind ik inderdaad dat er keuringen zijn die dit goedkeuren. De rug van een jong paard is nog niet dichtgegroeid en de ruggenwervels zijn nog los. Dus met inrijden zorg je ervoor dat je de hele rug verziekt. Dat ze dus al inrijden wil niet zeggen dat het goed is!!! En dat het paard dan met 15 jaar al naar de slacht gaat vanwege artrose in de benen, rug en knieën en weet ik het wat voor klachten allemaal dat hoor je niet....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:50

Ik vermoed dat ze het groeischema van jonge paarden nog nooit heeft gezien, dan ga je toch even anders aankijken tegen het inrijden van paarden op 2,5 a 3-jarige leeftijd. :j

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:04

Moderatoropmerking:
Graag met respect richting elkaar reageren en niet reageren op de personen, maar op de meningen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:52

Goed, ik ga nog even op de meningen dan.
Uit de posts van TS blijkt dat ze niet veel weet van het inrijden van jonge paarden en dat is echt geen aanval in haar richting. Ik vind het dus ook geen argument in dit topic dat jonge hengsten ook voor hun derde al onder het zadel komen. Die worden ingereden door zeer kundige ruiters, die precies weten wanneer ze moeten stoppen. Net als met paarden die worden ingereden voor driejarigencompetities etcetera, die zijn ook in handen van deskundigen en worden niet overvraagd.
Dat het paard van TS nu al wel is overvraagd is overduidelijk, dat geeft het dier aan met zijn gedrag, dit paard zegt feitelijk niks anders als: "Laat me met rust, ik snap het niet!!!!!"
Dan het statement dat het beter is om dit dier zonder zadel in te rijden, hoe komen die "raadgevers" erbij, een zadel is om de druk te verdelen en te zorgen dat de ruiter er niet op zit te bonken.....
Tot slot is het paard waar het over gaat nog geen drie jaar, en dan zou ik al helemaal zeggen, ook omdat dit dier NIET in deskundige handen is, Wácht alsjeblieft een paar maanden en breng hem dan weg naar een africhtingsstal, of zoek iemand die het dier echt goed en kundig door kan rijden waar je zelf bij bent, maar ga niet modderen met een paard van nog geen drie jaar wat nu al aangeeft dat het de weg kwijt is, en al helemaal niet zonder zadel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:45

Ik sluit me aan bij Suleilitha. Helemaal goed verwoord. :j

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:05

Ik zou zeggen doe het samen met die persoon, niet later als er al van alles is verbeterd, groei mee met de veranderingen van je paard, leeftijd maakt met grondwerk niet zo veel uit, het niveau wel, leer tot hoe ver je kunt gaan, en wanneer je gas terug moet nemen, eerst goed samen werken op de grond, er op zitten is voor later. 8-)

gwenniieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:28

ik heb zelf een pony van 8 jaartjes jong,maar als ik zelf ook ga longeren/opjagen,dan blijft die stil staan bij mij,terwijl ik dan wil dat die weg gaat maar alles wat ik doe hij gaat niet weg,maar het gaat gelukkiger wel beter ! :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:54

hoe gaan de vorderingen? :D of zijn die er niet. ;(

Mreik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:34

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat je paarden niet op 3 jarige leeftijd in moet rijden. Maar sowieso als je een paardje koopt kun je toch eerst beter goed kennismaken en aan elkaar wennen door grondoefeningen etc. ..? Dat kan nooit kwaad. Zeker bij zo'n paardje niet.

Heel veel succes met je paard en probeer je gewoon altijd in te leven in hoe het paard denkt en reageert en probeer te bedenken of hij gelijk heeft of niet.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:53

Het is al eerder gezegd, maar het blijkt wel weer: tieners denken over het algemeen alleen
maar aan rijden, rijden, rijden. De rest is bijzaak - en die rest is nou juist zo leuk en interessant!
Waarom, TS, heb je geen paard gekocht van middelbare leeftijd, die al volledig onder het zadel is?
Had je zo op kunnen stappen en wegrijden.....alhoewel ik dan ook een gewenningsperiode zou aanhouden
van een aantal weken, waarin je veel grondwerk met het paard doet, voordat je er op stapt....
bij mij op stal beweerde ook zo'n jonge meid dat ze NOOIT een veulen zou kopen. Waarom niet?
"Omdat je er dan nog lang niet op kan rijden." Zulke mensen zoeken een rijmachine en geen levend paard..
Ik heb gezegd.