Clickertraining met jaarling, welke kleine oefeningen doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:33

Equidea: ben ik helemaal met je eens. Je moet er niet teveel mee pielen. Vaak zie je ook dat een jong dier gruwelijk verwend wordt.

Ik leer ze alleen dingen die op dat moment functioneel zijn. Ik ga er ook niet mee 'trainen'. Ik vraag de dingen van ze die op dat moment nodig zijn. Niet meer en niet minder.
Laatst bijgewerkt door Judje op 07-04-09 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Oeps... opmerking onder verkeerde post gezet.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:46

Met knuffels en stemgeluid gaat het prima, dat had ik al eerder vermeld... Alleen werkt bij haar de clicker wel met bepaalde oefeningen. Ik had ook al vermeld dat ik geen training doe maar kleine oefeningentjes. En zo verwend wordt ze niet, ze krijgt alleen hooi, en om de dag een handje muslie om haar medicijnen in te doen en dus af en toe bij een oefeningentje een stukje wortel of appel. Dus dat noem ik geen verwende jaarling toch?

@Alani: Wat versta jij onder 'pielen'?

;)

Owja, even ter info: het zijn geen 'echte' medicijnen maar ze krijgt om de dag (op aanraden van de DA) een beetje Vitamine E poeder door een handje muslie. Ze kan namelijk niet goed tegen eiwitten en mag daardoor voorlopig geen biks en andere rotzooi. Ik gebruik de minst eiwitrijke musli (een beetje moet ze wel hebben en hier zit net genoeg in) Hier doet ze het erg goed op en ze heeft geen last meer van haar problemen die ze eerst wel had. De DA zegt dat ik hier nog ongeveer 4 weken mee door moet gaan en dan weer een bloedonderzoek (zie mijn andere topic voor meer info) doen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 07-04-09 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Vlak na plaatsen kan je de Wijzig-knop gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:53

Royen, waarom wil je in godsnaam NU AL dit jonge dier van alles bijbrengen? Een jonkie van deze leeftijd kan zich nog geen vijf minuten concentreren. Verder vind ik het maar raar om een JAARLING nu al te leren achterwaarts te lopen, wat is het nut hiervan?
Jaarlingetje af en toe een keer uit de wei halen, leren meelopen aan een halster, af en toe voeten optillen, wennen aan de smid, en de dierenarts, allemaal prima, borsteltje erover maar dat is dan ook wel de max wat je er mee moet willen doen.
Het spijt me voor jou maar het is echt van de zotte dat je nu al tien minuten per dag met die clicker aan de gang bent.
Een enter hoeft geen oefeningen te doen, die moet lekker in de wei. Dier kan nog lang genoeg doen wat jij wilt, pak 'm beet vanaf drie jaar.

O ja, en ik ben geen penny maar iemand die al decennia lang jonge paarden houdt.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:09

@suleilitha: Dit is jouw mening, ik heb al meerdere keren aangegeven wat de redenen hiervan zijn en als je even terug kijkt in het topic zal je er misschien anders over denken.

Over het stukje dat jaarlingen zich niet kunnen concentreren: Dat dacht ik ook altijd, blijkt niet altijd waar te zijn het ligt aan de jaarling. Royen kan zich af en toe ook niet meer concentreren en dan loopt ze weg (ondanks dat ik worteltjes in mijn zak heb zitten) Dan ga ik echt niet achter haar aan lopen dat ze 'nog niet klaar is met de oefening'. En ze kan meerdere dingen doen dan oefeningen bij mij, ze kan met haar vriendjes spelen, naar stal lopen, naar het weiland lopen, en alles wat ze wil doen in de bak. Dus ze blijft alleen bij mij zolang ze het leuk vindt en zich kan concentreren, vaak is dit ongeveer 10 minutjes en dan heeft ze het wel weer gezien. Maar als ik er toe geef dat ik iets van haar wil (bijvoorbeeld voetje geven) vindt ze dat reuze interressant en komt ze naar me toe en probeert het te begrijpen. Met een clicker versterk ik alleen mijn stem, want die is elke dag anders (ander humeur v/d mens) en buiten dat begrijpt ze me beter, dat kan ik aan haar merken want als ik iets deed zonder die clicker snapte ze het niet. We krijgen er ook een betere band van en ze begint steeds vaker te hinniken als ze me ziet want dan wil ze wat leuks doen dan de hele dag maar in de paddock te staan met andere paarden. Ze loopt ook graag mee als ik haar eruit haal en kijkt niet om. De paddock, weiland en stal blijven open op het moment dat ik wat in de bak met haar aan het doen ben, vandaar dat ze overal heen kan wanneer ze wil.

Beter gezegt: de bakdeur blijft openstaan zodat ze via het erf overal heen kan (gelukkig is dit mogelijk bij mijn nieuwe stal :D)
Over 3 weken gaat ze een enorm weiland op met al haar vriendjes en vriendinnetjes en dan nog blijf ik 'oefeningentjes' met haar doen als ze dat leuk vindt.
Ook andere paarden doen mee (maar die kijken meer naar de wortels :P)
Laatst bijgewerkt door Judje op 07-04-09 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de wijzig-knop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:14

Ik heb het topic doorgelezen Royen en mijn mening blijft voor mij heus wel overeind.
Wat je nu doet is nu al het gedrag van het dier conditioneren en dat is niet goed voor zo'n jonkie.
Een jong paard moet gewoon niet zoveel in de handen, omdat je hiermee de grootste draken van driejarigen kweekt. De beste en fijnste driejarigen om te beleren zijn nog altijd die dieren die groen van de wei komen en nog van niks weten, behalve dat ze de dierenarts, de hoefsmid kennen en opvoeden doen ze elkaar wel, daar zijn wij niet voor nodig tot ze volwassen zijn.
Verder is het volstrekt zinloos dat verhaal over de band die je beschrijft, de band van een jaarling met andere jonkies is honderd keer zo belangrijk als de band met mensen op die leeftijd.
Ik vind het zonde voor je paard en ik vind dat je het dier hier onrecht mee doet. En waarom vind je die band zelf zo belangrijk? Niet voor je paard denk ik maar voor jezelf.
Iemand die jonge paarden opfokt dient eigen ego uit te schakelen, het paard gaat voor alles en op de manier waarop jij nu bezig bent is dat echt niet het geval. Jammer, heel jammer. Een jaarling ís geen speeltje.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:36

suleilitha schreef:
Ik heb het topic doorgelezen Royen en mijn mening blijft voor mij heus wel overeind. (Dat kan, dat is je mening maar ik dacht dat je er dan wel anders over zou denken ;))
Wat je nu doet is nu al het gedrag van het dier conditioneren en dat is niet goed voor zo'n jonkie. (Van wie heb je dat gehoord of hoe weet je wat beter is? Ik voel gewoon dat het met Royen zo op deze manier goed gaat en ik heb vroeger ook gehoord dat het beter is om in de opfok te zetten, ik heb bewust gekozen voor een veulen en daarmee had ik ook eerst het idee om het in de opfok te zetten. Alleen denk ik daar nu anders over dat ik haar eenmaal gekocht had: dus wel iets mee doen anders is het ook niet goed voor mijn 'gevoel')
Een jong paard moet gewoon niet zoveel in de handen, omdat je hiermee de grootste draken van driejarigen kweekt. (Hier heb ik verschillende meningen over gehoord maar ik denk dat ik Royen nu wel een beetje ken en ik ben het eens dat ze niet al te veel in handen moet komen, maar dat komt ze niet. Alleen het is erg handig (ook voor haarzelf) dat ze gewoon met mij mee kan lopen en dat ze voetjes geeft aan de hoefsmid en dat ze ook de benamingen al weet van de stap/draf en galop dit scheelt haar weer stres als ze het in één keer moet leren snappen, en ja: daar gebruik ik de clicker soms bij) De beste en fijnste driejarigen om te beleren zijn nog altijd die dieren die groen van de wei komen en nog van niks weten, behalve dat ze de dierenarts, de hoefsmid kennen en opvoeden doen ze elkaar wel, daar zijn wij niet voor nodig tot ze volwassen zijn. (Die dieren worden in mijn ogen erg bangerig en zijn heet als je er mee wilt beginnen, dat wil ik haar niet aandoen dus doe ik af en toe eens wat leuks met haar. Ik heb hier zelf ook meerdere ervaringen mee: jaarling in de opfok = gestressed met 3 jarige leeftijd inrijden. Jaarling in kuddeverband op pension = duidelijk minder gestresses (ligt natuurlijk ook aan het paardje) maar zal de mens wel beter begrijpen met stemcommando's, is dus voor het paard rustiger in het hoofd) Jaarlingen die elkaar opvoeden??? Ben ik het nooit mee eens geweest: Kleuters zet je ook niet bij elkaar zodat ze elkaar opvoeden toch? Royen staat in kuddeverband en kan spelen met andere jonge paarden maar tegelijkertijd erg goed omgaan met 'hogere rangs' paarden.)
Verder is het volstrekt zinloos dat verhaal over de band die je beschrijft, de band van een jaarling met andere jonkies is honderd keer zo belangrijk als de band met mensen op die leeftijd. (Ze staat ook bij andere, en het is niet zinloos maar beter voor de communicatie (=band))Ik vind het zonde voor je paard en ik vind dat je het dier hier onrecht mee doet. En waarom vind je die band zelf zo belangrijk? Niet voor je paard denk ik maar voor jezelf. (Ik kan zelf goed aan haar zien tot wanneer haar grens ligt, en daar zal ik nooit overheen gaan, ik overvraag haar dus niet. En ja, waarom zou ik niet een band met mijn paard opbouwen als de communicatie tussen ons dan soepeler verloopt? En ze zich ook prettig voelt bij mensen? Als ze het niet leuk zou vinden kán ze weglopen maar dat doet ze dus niet. Ik zie het probleem niet tussen een band opbouwen met een jaarling.)
Iemand die jonge paarden opfokt dient eigen ego uit te schakelen, het paard gaat voor alles en op de manier waarop jij nu bezig bent is dat echt niet het geval. Jammer, heel jammer. Een jaarling ís geen speeltje. (Als ik een speeltje had willen hebben speel ik wel met mijn hond, die luisterd ook goed omdat er vanaf jongs af aan mee is gaan oefenen. Ik 'speel' ook niet met Royen, dan zou ik 2 hoeven in mijn nek hebben van haar enthausiastme. Dat mag ze mooi met haar vriendjes en vriendinnetjes in de wei doen, ik doe alleen maar leuke, leerzame dingen met haar. En volgends dit topic zijn er nog meer volwassen mensen die paarden houden (fokkerijeen etc) die ook baat hebben gehad bij dergelijke oefeningentjes :D)

Ik vindt het terecht dat je je mening geeft, alleen maar goed want daar leer ik ook weer van ;)
Ik ga ook niet verder dan wat ik nu doe ---> voetjes geven op commando, achterwaards als dat nodig is, gewoon netjes mee lopen van weiland naar stal en omgekeerd en af en toe een kleine wandeling met mooi weer.

Nou is mijn vraag (gewoon normaal bedoeld ;)), heb je een jaarling? Of iemand in de omgeving met een jaarling? Want ik geef dus aan dat ik er precies zo over dacht voordat ik een jaarling kocht. Alleen is mijn mening een halve slag gedraait sinds ik haar heb (niet omdat ik het zoooo leuk en schattig vindt om haar eeeiiindelijk te heebbbben, maar omdat ik denk dat het op deze manier een goed paard wordt;))

Anoniem

Re: Clickertraining met jaarling, welke kleine oefeningen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:42

Ik heb momenteel drie jaarlingen, twee jaar terug had ik drie stuks, en vier jaar terug vier stuks, (en de jaren daarvoor had ik steeds elk jaar twee) ik heb eigenlijk doorlopend wel jaarlingen, ja. En op de manier waarop jij nu al bezig bent met je clickersysteem is de kans groot, dat je je paard naar zijn grootje helpt. Maar ik ga er van uit dat je nog niet eerder een jaarling hebt gehad en ik denk eigenlijk dat je het helemaal niet zo leuk vindt dat mensen je manier van omgaan met je paard afkeuren. Ik zeg het alleen maar om je er voor te behoeden dat je straks een driejarige krijgt die helemaal niks wil. Het is voor je paard het allerbeste dat je haar lekker op het land zet met een paar andere paarden en er alleen maar dagelijks even naartoe gaat om te kijken of alles goed is. Dan is de kans het grootst dat je over twee jaar een paard hebt wat nergens verkeerde ervaringen mee heeft en overal voor open staat. Begin je nu al met van alles aanleren dan zijn ze niet meer zo open minded op driejarige leeftijd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:51

Daarbij vraag ik mij af hoe een jaarling al overgevoelig voor eiwitten kan zijn, die hebben ze keihard nodig om te groeien,pas om en nabij hun derde jaar mag je daarmee minderen.

Groeiende kinderen hebben toch ook eiwitten enz nodig om geen ziektes te krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:03

Kun je je paard niet ergens in een kudde jonkies zetten, bijvoorbeeld op de Friese klei of in de kop van Groningen? Gezondere leefomstandigheden voor een opgroeiend dier kun je bijna nergens anders vinden!

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:52

@Royen: Je kan ook misschien leren opzij te gaan op de volte in de longeerbak? Ik zeg meestal 'opzij' en dan drijf ik met mijn lichaam haar naar buiten, je kan ook een stapje naar haar zijkant maken om het duidelijk te maken. Ik maakte hier geen gebruik van de clicker omdat je hier niet even kan belonen ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:55

suleilitha schreef:
Kun je je paard niet ergens in een kudde jonkies zetten, bijvoorbeeld op de Friese klei of in de kop van Groningen? Gezondere leefomstandigheden voor een opgroeiend dier kun je bijna nergens anders vinden!

Dat kan wel maar dan is het zover reizen om haar medicijnen te geven ;)
In de buurt is niets te vinden..:=

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:14

Je kunt wel zuchten en steunen maar iedereen heeft het beste voor met je jaarling ik zat in je profiel te kijken en zag dat het diertje ook al met een deken staat.
Daarom nogmaals het advies laat het diertje gewoon kind zijn en gooi het in een opfok heb je ook kans dat het geeneens medicijnen nodig heeft watn voor een jaarling is dat vaak overdreven

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:42

Moderatoropmerking:
Op de vorige pagina is onderstaande moderatoropmerking geplaatst. Het zou fijn zijn wanneer jullie je hier aan houden. Er zijn om dezelfde reden ook weer een aantal berichten verwijderd.

Geen dreigement, maar wel de waarschuwing dat het negeren van moderatoraanwijzingen tot sancties kan leiden. :) Graag weer vriendelijk verder.

Judje schreef:
Moderatoropmerking:
Een aantal reacties zijn verwijderd. Wij vinden het belangrijk dat men met respect met elkaar om gaat en dat men blijft reageren op het onderwerp, in plaats van op de gebruikers.

Dit topic wordt ook niet gesloten, omdat het antwoord is gegeven. Door niet meer te reageren zakt het topic vanzelf weg, maar het kan alsnog zijn dat er nog goede adviezen worden gegeven. Deze zijn dan weer van belang, voor mensen, die de zoekfunctie gebruiken. :)

Graag weer gezellig en ontopic verder.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:20

dorientjuh schreef:
Dit is echt niet goed wat je doet. Ten eerste is het eigenlijk beter voor een jong paard om niet elke dag in de hand te komen, ten tweede is tien minuten echt veel te lang voor een jaarling en ten derde moet je helemaal niet beginnen met zoiets als clickertraining als je niet weet hoe je met jonge paarden om moet gaan. Het enige wat jouw paard de eerste drie a vier jaar van zijn leven moet leren is het halster, vast staan, hoeven laten doen, meelopen aan een touw en poetsen. Meer niet.

Mijn advies: doe de komende 2 a 3 jaar helemaal geen clickertraining met je paard tenzij je dit doet om de dingen die ik zei aan te leren.

Het klinkt misschien hard maar als je echt niet kunt wachten met iets doen met je jaarling dan kan je hem maar het beste verkopen en een ouder paard kopen of een verzorgpaard zoeken. Doe wat het beste is voor je jaarling, niet wat jij het leukste vindt. :)

Ik ben het helemaal met Dorientjuh eens en zo las ik nog meer reacties die wellicht niet zijn wat je graag had willen horen maar met de beste bedoelingen zijn geschreven voor je veulen (want een jaarling is nog gewoon een veulen).

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:16

Ik kan enkel maar meegaan met de voorgaande tips... Sorry Royen... Laat je dier echt jong paard zijn... Al die dingen moet je nu niet aanleren.

Ja een jong paard moet vast kunnen staan, voetjes geven, aan een halster mee lopen en een borstel accepteren maar voor de rest niets anders...

Zet hem gewoon in een kudde... Paarden voeden elkaar wel op :).

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 07:06

Echwel schreef:
Je kunt wel zuchten en steunen maar iedereen heeft het beste voor met je jaarling ik zat in je profiel te kijken en zag dat het diertje ook al met een deken staat.
Daarom nogmaals het advies laat het diertje gewoon kind zijn en gooi het in een opfok heb je ook kans dat het geeneens medicijnen nodig heeft watn voor een jaarling is dat vaak overdreven

Zuchten en steunen? Ik zie dat nergens in mijn teksten staan...:= ?
Royen stond inderdaad met een deken op, dit komt omdat het toendertijd verschrikkelijk vroor, ze lag te rillen in haar stal dus kreeg ze een deken om. Ook omdat ze toen niet lekker was, had ze minder weerstand en volgens de dierenarts kon ik maar beter een deken omdoen anders kreeg ze misschien wel longontsteking.

Het zijn ook geen 'echte' medicijnen ;) Het is een vitamine E poeder voor haar spierenzymen op peil te houden. Dit is allemaal op advies van de dierenarts en ik heb toen ze ook zo lusteloos was met de kliniek in Utrecht gebeld, die zeiden precies hetzelfde: deken om en Selenium geven (dat zit in die Vitamine E).

Ik ben echt wel goed voor mijn veulen, anders had ik ook nooit allerlei dierenartsen opgebeld om advies.

Groetjes

lindake:

Yes! Maar wat je nu zegt: vast staan, voetjes geven etc. dat doe ik dus nu met haar ;)

Het is niet zo dat ik haar ga laten leren de spaanse pas, apporteren ofzo...
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-04-09 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten wéér samengevoegd, gebruik de Wijzig-knop!

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:23

ik zou zeggen, doe gewoon wat jou het beste lijkt voor je paardje! mensen hebben allemaal een andere manier van opvoeden, maar neem aan dat je oud genoeg bent om zelf beslissingen te nemen en zelf kan uitzoeken of je je veulen niet te veel overbelast!

ik zou zelf gewoon haar lekker bij soortgenootjes laten staan en 3 a 4x in de week eens even lekker met haar poetsen en wandelen en alles wat je doet, maar zou niet te veel beginnen met dingen aan leren! dat achteruitlopen komt vanzelf wel goed waneer je er niet te veel mee bezig gaat! daar heb je nog tijd genoeg voor om het haar dat aan te leren! ze is nog jong!

groetjes

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 07:30

mukkes schreef:
ik zou zeggen, doe gewoon wat jou het beste lijkt voor je paardje! mensen hebben allemaal een andere manier van opvoeden, maar neem aan dat je oud genoeg bent om zelf beslissingen te nemen en zelf kan uitzoeken of je je veulen niet te veel overbelast!

ik zou zelf gewoon haar lekker bij soortgenootjes laten staan en 3 a 4x in de week eens even lekker met haar poetsen en wandelen en alles wat je doet, maar zou niet te veel beginnen met dingen aan leren! dat achteruitlopen komt vanzelf wel goed waneer je er niet te veel mee bezig gaat! daar heb je nog tijd genoeg voor om het haar dat aan te leren! ze is nog jong!

groetjes

JA, maar dat is toch wat ik probeer te vertellen maar het lijkt alsof iedereen al een vooroordeel heeft!
Ze staat met soortgenootjes en ik doe niet veel met haar ;)
Dat achteruitlopen was een advies van de eigenaar van stal, voor de rest heb ik niets gedaan..

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:49

Royen schreef:
mukkes schreef:

groetjes

JA, maar dat is toch wat ik probeer te vertellen maar het lijkt alsof iedereen al een vooroordeel heeft!
Dat achteruitlopen was een advies van de eigenaar van stal, voor de rest heb ik niets gedaan..

heb geen vooroordeel hoor zeg toch gewoon dat je zelf wel weet wat het beste voor je paardje is en gewoon doorgaat met wat je nu doet maar niet te veel overbelasten!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:50

Inderdaad iedereen doet het anders, omgaan met jaarlingen.
ik heb er 2 lopen en doe er ook van alles mee, niks belastens, en ze genieten.
ze weten als ik er mee loop wat "ho"betekend, en wat "terug" betekent, en "blijf "betekent.

wat ik ook doe is: leg een paraplu in de wei,( wel erbij blijven) of een zeil, tuinslang, kruiwagen.
zo leren ze ook dat dingen niet eng zijn, zijn ze ook niet zo schrikachtig als je er over een paar jaar een buitenrit mee gaat maken.
http://i45.photobucket.com/albums/f99/v ... avator.jpg
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-04-09 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's toegestaan buiten de fotofora.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 08:15

Vorige week:

Maandag: Ben ik niet geweest.
-Rond 8uur s'morgens heeft royen haar voer (grashooi) gehad.
- Om 10uur s'morgens is zij naar de paddock gegaan samen met een 31jarige pony, een 3 jarige merrie, een 2 jarige merrie en een jaarling. Om 12 uur kregen ze in de paddock grashooi. Om 13.30uur zijn ze er uit gehaald en op stal gezet, de andere paarden moesten bereden worden en dat kan niet als er een aantal in de paddock staan.
- Om 18.00uur is Royen samen met de andere jaarling in de grote bak gezet. Hier kunnen ze ook gras eten vanaf 1 kant.
De bak is 60x40m.
- Royen op stal gezet en muslie en poeder gegeven.

Dinsdag: Ben ik wel geweest.
Zelfde ritme als gister.
- Rond 19.00uur naar Royen gegaan.
- Uit de bak gehaald en een borsteltje erover heen gehaald (wintervacht kwam los) Ook hoeven nagekeken.
- Royen in de (enorme) longeerbak gezet (deur van de longeerbak blijft open zodat ze naar stal of de paddock kan lopen.
- Royen in de longeerbak met stem aangesproken en weglopen zodat ze meeliep. 15minutjes (in totaal!) in de bak geweest, daarna terug naar stal. Ik was 19.45 klaar. (Daarna gezellig in de kantine gezeten)

Woensdag: Wel geweest.
Bijna hetzelfde ritme gehad als de andere dagen, alleen nu stond ze alleen met het 30jarige ponytje. (De andere waren met hun eigenaren). Ik was er tusen 19.00uur en 20.00uur (weet niet meer precies)
- Royen niet gepoetst, zag er nog schoon uit. Wel hoeven nagekeken.
- In de longeerbak laten stappen op 'stap' commando en laten draven op 'drafff' commando. Dit deed ze netjes en daarna nog wat met haar 'gespeeld'(hier versta ik onder: weglopen en ze loopt mee, wegrennen en ze rent vrolijk mee, ik achteruit lopen: zij achterwaards gaan dit soort dingentjes).
-Royen weer op stal gezet en muslie en poeder gegeven.

Donderdag: Niet geweest.
- Royen heeft de hele dag buiten in de grote bak gelopen met de jaarling en de 2 jarige.

Vrijdag: Wel geweest.
Rond 18.00uur op stal.
- Royen een grondige poetsbeurt gegeven, hoeven nagekeken (zaten stukjes hout in := waar dat nou vandaan kwam...?)
- Niets meer gedaan, in de kantine gezeten met de meiden van stal.

Zaterdag:Wel geweest.
Rond 13.00uur op stal.
- Royen in de paddock laten staan, erbij gebleven en een beetje gekroelt.
- Rond 14.00uur kwam er een dierenarts (toeval) die heeft even naar haar navelbreuk gekeken (alles was goed, paardje zag er prima uit)
Rond 14.30 even naar de stad gegaan (moest ff shoppen :P)
- Om 18.00uur Royen en de andere paarden naar binnen gehaald, eerst nog even een stukje gelopen over het weilandpad. Netjes naast blijven lopen, ging goed.
- Om 18.45uur Royen muslie en poeder gegeven.

Zondag: Ben ik wel geweest.
- Om 16.00uur even naar stal om Royen uit de bak te halen en in de paddock te zetten (andere mensen wilden rijden.)
- Niets verder gedaan en om 16.30uur weer naar huis.

Deze maandag: Niet geweest.

Gister: Wel geweest.
Zelfde als iedere dag.
- Royen in de longeerbak gezet en laten stappen, draven en ze ging zelf even flink bokken :P
- Daarna gepoetst want ze had gerold en was smerig.
- Verder heb ik daar 3 uur lang gekeken naar de lessen die werden gegeven in de bak. En toen naar huis gegaan.

Vandaag: Ga ik er niet heen.
Ik weet nog niet hoe Royen haar dag eruit ziet.. dat hoor ik meestal s'avonds en kan ik lezen op het bord in de kantine (de tijden van buiten staan etc.)

Dit is zo ongeveer hoe ik de week met haar doe, en daarnaast wandel ik ongeveer 1x per maand met haar (alleen is dat nog niet voorgekomen op deze stal, het wandelen in het natuurgebied is nu 2 maanden geleden en ik wandelde per keer ongeveer 10minutjes, dus ongeveer 200meter en terug.

@vrouwke:

Leuke foto's!
Ze worden er zeker wel vrolijk van die paarden :P
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-04-09 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik a.u.b. de Wijzig-knop.

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:23

Ik heb even gekeken naar je weekindeling, maar ik vindt het er goed uitzien hoor ;)
Je doet echt niet teveel met je jaarling en je overvraagd haar niet. Blijkbaar zijn er zoveel mensen die gewoon vooroordelen hebben over jaarlingen maar zoals jij bezig bent doe je het erg goed!

Je hebt in ieder geval veel geduld! :D

En ik zie dat er ook genoeg mensen zijn die het wel met je eens zijn met wat jij met je jaarling doet ;)

Ik denk dat een waterslang in het weiland een goed idee is als je jaarling schrikkerig is van water uit de slang. Dan kan ze iets rustiger wennen aan de slang, dan later laat je er water uit komen, steeds dichter bij haar en nog later kan je dan een voetje afspuiten. ;)

Suc-6 met je leuke pony :P

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 08:35

mukkes schreef:

groetjes

Royen schreef:

heb geen vooroordeel hoor zeg toch gewoon dat je zelf wel weet wat het beste voor je paardje is en gewoon doorgaat met wat je nu doet maar niet te veel overbelasten![/quote]

Dat bedoel ik niet op deze manier ;)
Ik bedoelde: Er zijn mensen die vooroordelen hebben over dat het belachelijk is dat ik Royen zo behandel, terwijl de meeste mensen niet duidelijk kijken wat de antwoorden van mij zijn, dus er komen verhalen op mij af via PB over dat het belachelijk is dat ik mijn jaarling laat stijgeren, leer knielen etc. Terwijl dat niet waar is en ik dat nooit in het topic heb neergezet, ze lezen niet goed of gaan er vanuit dat dat er staan ofzo := (Ik noemde maar een van de voorbeelden ;))

Maar ik veroordeel jou niet hoor, dat was gewoon een antwoord :P
Ik weet zelf inderdaad hoe ik het beste met haar om kan gaan, maar ik wilde wat meer weten hoe andere mensen dit allemaal doen. En overbelasten gebeurd snel maar daar let ik heel goed op en ik luister naar Royen.

Groetjes :wave:

@RR&R:

Die droogstaande waterslang is wel een goed idee! :D
Alleen dan moet ik eerst een slang vinden want de waterslang bij mij op stal zit vast aan zo'n bewegende stang (daar is ze overgens niet bang van, ook niet als deze over haar heen gaat)

Bedankt! :D
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-04-09 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik a.u.b. de Wijzig-knop.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:46

Volgens mij doe je met de allerbeste bedoelingen je jaarling verzorgen, knuffelen, etc.
Ik vind ook niet dat je "verplicht" bent om je hele dag of week indeling hier te plaatsen hoor... ;)

Je schreef dat je het idee hebt dat er mensen zijn die je reacties niet goed lezen. Ik lees je reacties goed en blijf het met die anderen eens zijn. Als voorbeeld, spelen met een jaarling zou ik nooit doen (jou manier van spelen is anders dan die van jonge paarden onderling, houd dat ook zo). Verder vind ik dat de jaarling te veel op stal staat of in een paddock. Die jonge paarden hebben ruimte nodig om te rennen, bokken, elkaar stoer uit te lopen dagen en hier en daar eens een flinke pets te krijgen wanneer ze te ver gaan.

De hele omgang met je jaarling komt op mij te betuttelend over en ik ben bang dat je straks een paardje hebt die niet meer weet hoe paard te zijn.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 11:09

Less schreef:
Volgens mij doe je met de allerbeste bedoelingen je jaarling verzorgen, knuffelen, etc.
Ik vind ook niet dat je "verplicht" bent om je hele dag of week indeling hier te plaatsen hoor... ;)

Je schreef dat je het idee hebt dat er mensen zijn die je reacties niet goed lezen. Ik lees je reacties goed en blijf het met die anderen eens zijn. Als voorbeeld, spelen met een jaarling zou ik nooit doen (jou manier van spelen is anders dan die van jonge paarden onderling, houd dat ook zo). Verder vind ik dat de jaarling te veel op stal staat of in een paddock. Die jonge paarden hebben ruimte nodig om te rennen, bokken, elkaar stoer uit te lopen dagen en hier en daar eens een flinke pets te krijgen wanneer ze te ver gaan.

De hele omgang met je jaarling komt op mij te betuttelend over en ik ben bang dat je straks een paardje hebt die niet meer weet hoe paard te zijn.

Ik heb ook mijn allerbeste bedoelingen met haar :P
Spelen tussen haakjes dan he ;) Dat is echt niet verkeerd, als ik in de bak sta en ik ga naar de andere kant, rent ze mee. Dat bedoel ik met 'spelen'. Ze speelt natuurlijk wel met andere jonge paarden en heeft meer dan genoeg ruimte. Ze krijgt ook wel eens een bok terug om haar op haar plaats te zetten.
Ik kan er niets aan doen dat ze s'nachts op stal staat, het weiland is nog te drassig dus de paarden staan in enorme stallen binnen. Royen heeft genoeg ruimte om te liggen en om te bewegen in haar stal. De paddock is groot, anders passen er nooit 4 paarden op ;)
Het weiland is 15 hectare, daar gaat ze met de kudde mee naar buiten de hele zomer. Dus ruimte en speelmaatjes genoeg lijkt me! ;)

En dat betuttelen valt echt wel mee, het is lastig om een situatie uit te leggen via een forum vindt ik. Omdat mensen niet zien hoe het werkelijk is en dan kan het weleens verkeerd geinterpreteerd worden.
Natuurlijk knuffel ik met haar, maar ik ben ook niet een knuffellig meisje dus niet te vaak _O-

En als ze strakjes lekker 24/7 buiten in het weiland staat, kan ze heerlijk paard zijn! :D Nog even geduld met dat st*mme drassige weiland :P

Groetjes