Stijgeren op comando aanleren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EquiPhoto

Re: Stijgeren op comando aanleren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:25

Maar jij hebt een arabier, die reageren vaak wat heftiger dan mijn ouwe haflingerknol :}
Die van mij heeft nog nooit uit protest of iets in die richting gesteigerd, ik weet nu al dat dat niet gaat werken voor mij en dat ie gaan draaien.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:28

jUst_eVa schreef:
Romyv schreef:
Just_eva: welk commando heb jij eraan gekoppeld onder de man?

een kliniek lijkt me wel gaaf!! Zeker om met mn beestje te volgen!! Weet jij wanneer of hoe je dat kan regelen Yinari ?

Ik deed zo'n piepje zegmaar, met je lippen, ik weet alleen niet of je dat kan :+ een heel duidelijk commando en toch makkelijk te doen! :D

dus niet op een beenhulp ofzo..? hmmzz.. misschien moet ik gewoon een fluitje meenemen, dan is het commando wel heeel duidelijk en eenzijdig! EEn fluitje hoor je niet zomaar en kan het zelf ook niet perongeluk nadoen :+

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:33

Dat is idd wel ideaal, maar op buitenrit ofzo kan je toch een fluitje tegenkomen. Ik zou een geluid in combinatie met een beenhulp ofzo kiezen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:43

ja of met een comando ervoor.. dus eerste spaanse pas rechts en links en daarna pas op.. Dan weet ze, als ik spaanse pas heb gedaan, daarna mag ik steigeren en eerder niet..?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:47

Bij mijn paard zou het werken, maar je hebt ook kans dat je bij van die drukte makertjes nooit meer alleen de spaanse pas kan doen zonder dat je daarna een steigershow krijgt :P

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:06

dat is een kwestie van goed aanleren.. je kan hem wel leren dat die nooit mag steigeren zonder eerst spaanse pas te doen maar dat die wel het comando krijgt.. Je moe thet ook niet standaard doen, een keertje wel, dan weer een paar keer niet, ineens weer een keertje wel.. zolang je dat blijft afwisselen moet ze wel op het commando wachten!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:36

Ja idd, dat dacht ik ook ;-). Maar dan nog is het de vraag of je paard er net zo over denkt. Mijn paard dus helaas niet, die ging er gelijk mee aan de loop :D . Ik denk dat het hierdoor komt> steigeren heeft toch een bepaalde "betekenis" natuurlijk, als je het je paard toestaat kan dat de verhoudingen tussen jou en je paard heel direct beinvloeden (heb ik dus zelf kunnen constateren). Het hangt er denk ik ook wel heel erg van af of jouw paard hoog in de rangorde staat of laag, mild is of pittig, gedwee of koppig.

Vind het wel een goed idee van je dat het steigeren NA een bepaald ander commando komt, zo krijg je minder kans dat hij het "zomaar" gaat doen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:46

En als je erop zit, blijf je altijd letterlijk bover je paard dus beinvloed het niet de rangorde!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:08

Ik denk persoonlijk dat dat niet helemaal opgaat. Iets als steigeren koppelt het paard toch instinctief aan bepaald zaken. Een paard associeert soms in het wilde weg, het hoeft niet altijd zo logisch te zijn. En het hoeft niet per se alleen dominantie te zijn natuurlijk. Hij kan het ook koppelen aan verzet of iets heel anders, zoals bv spelen. Dat hangt dus m.i. heel erg van je paard af.

Maar hierover kun je natuurlijk over van mening verschillen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:29

Romyv schreef:
Voor de meelezers; ik heb nog een aantal hele goede reacties gehad via de pb! (thnxx daarvoor..) Er kwamen verschillende methodes uit en ik heb gekozen voor de volgende, omdat deze het beste bij mij, mn paardje en onze omstandigheden past..

Eerst spaanse pas aanleren en vervolgens leren dat die zn voetje omhoog moet houden. Wanneer die dit bij allebij zn voetjes kan wanneer je de naast zit ga je er een beenhulp aankoppelen wanneer je erop zit (dus eerst met een stokje aantikken en er een stemhulp aankoppelen, dan zonder stokje en alleen op stemhulp, vervolgens erop gaan zitten en met je stemhulp een beenhulp aanleren..)

Als die het onder de man bij allebij de voetjes kan ga je leren het tegelijk te doen, dus eerst bv rechts omhoog laten houden en dan de hulp geven voor het linker voetje zodat ze een soort sprongtjes maken waarbij ze van voren iets omhoog komen. Hier beloon je ze voor en dan bouw je uit.
De reden dat ik dit een goede methode vind is omdat het gaat vanuit de rust en je iets met beloning aanleert. Zo heb ik haar alles geleerd! Daarbij wil ik der liever niet leren stijgeren aan de hand, omdat ik veel wandel en nog wel eens mn hand omhoog voor der neus gooit wanneer ze druk is aan de weg.. Ik moet niet hebben dat ze dan ineens op der achterbenen staat :+ Wanneer je dit gelijk alleen onder de man aanleerd, kan ze het niet 'tegen me gebruiken' wannneer ik ernaast loop! (ookal zeggen ze dat je het aanleert met een commando, geef ej dit commando niet mogen ze het niet doen maar toch neem ik het zeer zekere maar voor het iets onzekeren..)

Ik hoop dat de meelezers hie rmee kunnnen! Misschien zijn er nog ervaringsdeskundige die hier op- of aanmerkingen op hebben? (tips zijn altijd welcome!)

Zo heb ik het Taco ook aangeleerd alleen het dikgedrukte stuk iets anders.
Ik ben hem steeds sneller de jambette aan linker en het rechterbeen rechterbeen gaan vragen zodat hij zijn gewicht al echt op het achterbeen heeft gezet.
Daarna 2 benen spaanse pas vragen.
Dat levert in het begin hele rare steigers op. Landen met gestrekte benen e.d. omdat ze er natuurlijk nog zo onhandig als de pest in zijn :D
Maar naar gelang gaat dit beter.
Taco kon met een maand of 2 echt rechtop staan.
Zeker niet iedere dag oefenen en veel belonen.

De manieren die ik hier lees met tegen de muur parkeren en benen pakken zou ik niet doen.
Dan krijg je een gedwongen steigeren en je wilt uit vrije wil.

Mischa4ever schreef:
Bij mijn paard zou het werken, maar je hebt ook kans dat je bij van die drukte makertjes nooit meer alleen de spaanse pas kan doen zonder dat je daarna een steigershow krijgt :P

Niet als jij je commando goed uit elkaar kan zetten.
Taco kan spaanse stap, steigeren en lopend steigeren. Commando's liggen dicht naast elkaar maar toch vergist hij zich niet.
Dat is ook de reden dat je alleen het steigeren aan moet leren als je zelf heel consequent bent.
Taco mag nooit uit zichzelf steigeren.. net zo min als dat ik wil dat hij zomaar zelf een appuyement inzet.
Het is ook gewoon een oefening.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:24

Ja precies. Ik ga dit weekend maar weer eens aan de slag met VD :)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:36

ik ben dus bang dat mijn paard het op de momenten zou gaan doen als hij zelf ergens geen zin in heeft of het er niet mee eens is bijvoorbeeld met rijden ofzo...

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:58

Consequent zijn..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:02

Als je dat al denkt zeg ik: NIET AANLEREN.
Eenmaal erin krijg je het er bijna niet meer uit.
Ik zou het Perla ook niet zo snel aanleren en Vera al helemaal niet.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:45

Ik ga vandaag weer eens een poging wagen :D

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:58

Mischa4ever schreef:
Ik ga vandaag weer eens een poging wagen :D

Jaja met succes.
M'n paard maakt nu een soort hupseltje maken, dat kunnen we natuurlijk verder uitbreiden. Toen hij eindelijk snapte dat hij (min of meer) met 2 voorbenen van de grond moest, hinnikte hij iedere keer zo lief toen ik hem beloonde :D Helemaal trots op zichzelf _O-

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:03

Bij die van mij heb ik het zo gedaan,

Beetje inhouden en kuiten aanknijpen dan weet die niet meer wat die moet doen en dan zal die wel een keer omhoog gaan (eerst heel dicht bij de grond)Maar belonen ! ;)Die van mij die vond het toen wel leuk en ging steeds hoger.

Het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 07:10

@ Bucas: dat hangt wel een beetje van het paard af. Met mijn merrie kan ik dan knijpen en tegenhouden wat ik wil, maar die zal niet omhoog gaan. Te cool in de kop :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 10:45

Als ik het mijn merrie zo aanleer dan kan ik nooit meer buiten halt houden!! Ze heeft echt ADHD en gaat nu al staan tapdansen, als ik der dan wil tegenhouden staat ze op der achterbenen wat absoluut niet de bedoeling is..

Dat moet je heel goed in je achterhoofd houden, daarom vind ik het persoonlijk geen goede tip..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:49

Ja, ik denk dat mijn paard dat ook dan direct zou doen, het zou dan heel lastig worden om die dan nog normaal te laten stilstaan. En dan zou hij ook nog iets hebben van "dat is toch de bedoeling? Wat zeur je nou?".

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:50

Kelly_Taco schreef:
Als je dat al denkt zeg ik: NIET AANLEREN.
Eenmaal erin krijg je het er bijna niet meer uit.
Ik zou het Perla ook niet zo snel aanleren en Vera al helemaal niet.

ok nee ik ga t m ook niet aanleren.
:D

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:59

ik heb het mijn paardje ook zo aangeleerd zoals jij wilt doen
duurt ff maar als ze t eenmaal doorhebben!

het commando hier is teugels wat hoger houden beetje druk erop en hoog zeggen ;)

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:56

Hoe gaat het met oefenen? Is het al gelukt .. Anders heb ik nog een tip, Als je je paard echt goed de kunstjes wil aan leren kan je met een klikker werken. Als je het niet gewoon zo eff voor de lol wil aan leren maar echt goed wil doen. raad ik je het boek vrijheidsdressuur aan. Ik heb hem ook gekocht omdat ik een jonge anda had gekocht waarbij ik het wel graag wil oefenen. Die kan inmiddels spaanse pas, steigeren, knielen enzovoort. Ik zal een paar foto's geven ;). Dit had ik hem geleerd binnen 2 maanden.
Afbeelding
Afbeelding
http://img12.imageshack.us/my.php?image=klassiek.jpg
http://img12.imageshack.us/img12/3871/klassiek.jpg
http://img12.imageshack.us/my.php?image=knielen.jpg
http://img12.imageshack.us/img12/1546/knielen.jpg
http://img12.imageshack.us/my.php?image ... ing162.jpg
http://img12.imageshack.us/img12/93/afbeelding162.jpg
http://img12.imageshack.us/my.php?image=steiger2.jpg
http://img12.imageshack.us/img12/79/steiger2.jpg

Groetjes Romy
Ps het was maar een tip he ;)
Laatst bijgewerkt door Judje op 31-03-09 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Teveel aan foto's omgezet naar link, omdat buiten de fotofora (ITP/HAW) maximaal 2 foto's zijn toegestaan. De rest kan je in links plaatsen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:56

ja het oefenen gaat wel goed! Moet toegeven dat ik er niet iedere dag mee bezig ben hoor, max 2x per week (lees, heb het nu 2x gedaan haha) ook om te voorkomen dat ze het straks bij ieder dit-datje gaat doen zeg maar ;)

maar ze kan nu der voetje omhoog houden als ik mn hand op der schouder leg en OP zeg en dan aan beide kanten.. Ze moet nu leren dit heel snel achter elkaar af te wisselen wat nog niet helemaal super gaat, ze verliest snel der aandacht.. MAar als dat goed gaat dan zal ze straks wel een huppeltje maken en daar koppel ik een nieuw commando aan.. dan huppeltje moet op een gegeven moment stijgeren worden!