Vrijspringen jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:00

Eciara05 schreef:
Als je het niet te vaak en niet te hoog doet kan het niet zoveel kwaad en komt ze rug wel lekker los van dus eigenlijk ook wel weer een goede oefening!

een paard van 2,5 hoefd geen oefeninge te doen.. die hoort lekker paard te zijn tot zijn 3e/3,5 op het land en niet in een bak om daar oefeningen te doen...

ik snap echt niet dat sommige mensen niet snappen dat een 2,5 jaarige niet alleen fysiek maar ook geestelijk het gewoon nog niet aan kan..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:01

Die van mij heeft met 2.5 ook wel een lijntje gesprongen..ik wou toch wel zien wat ze in huis had voor ik dr kocht! Daarna heeft ze nooit meer gesprongen..het heeft verder ook geen meerwaarde in mijn ogen...je kan alleen zien of je paard aanleg heeft voor het springen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:03

Bloemetje35 schreef:
Wat een gezeik hee.. Een jong paard kan je gewoon los laten springen. Als de bodem goed is en veilig materiaal zie ik geen problemen. Je ziet in die hengstenboekjes toch ook zo vaak dat een veulen vrij springt. Volgens mij is het alleen maar leuk voor n paard. Beetje afwisseling, natuurlijk moet zown jong paard even wennen en weten wat de bedoeling is. Daarom nooit jagen en te hoog bouwen. Ik zal het gewoon proberen. Je merkt van zelf hoe het gaat.

dat is voor de keuring en verkoop... dat heeft dus "nut"/een rede... maar waarom zou je je paard mischien "fysiek vekl*ten" als het verder toch geen nut/rede heeft... alleen omdat jij zelf niet kan wachten tot hij oud genoeg is... want iemand die niet kan wachten moet gewoon een paard van 5 a 6 kopen... daar kun je gelijk alles mee en flink aan het werk zetten

@Jeanine84: ja daar kan ik in komen.. maar dan heeft het dus ook een rede!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:05

Idd Nini verder zou ik er de meerwaarde ook niet van in zien :n Een paard van 2.5 heeft geen afwisseling nodig, die hoort lekker hele dagen niks te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:10

Jeanine84 schreef:
Idd Nini verder zou ik er de meerwaarde ook niet van in zien :n Een paard van 2.5 heeft geen afwisseling nodig, die hoort lekker hele dagen niks te doen!

idd

en leuk paard trouwens :)

Bloemetje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:16

Sommige mensen hebben er inderdaad niks aan en vinden het helemaal niet interessant dat snap ik. maar wat ik niet snap is hoe je een paard "fysiek" kan verkloten door het los te laten springen??? Toch wil ik even duidelijk hebben dat het helemaal niet erg is voor een jong paard om het te laten los springen. Wij beginnen met selecteren thuis op 2,5 jarige leeftijd. Als jaarling laten we ze ook al een keer vrij springen. Iedereen moet het voor zichzelf weten maar mijn mening is volgens mij duidelijk. Ik zeg gewoon proberen +:)+

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:06

Hoezo kan een paard geen paard als hij een beetje vrij springen doet!! Misschien vind het paard het wel heel leuk!! Die van mij wel hoor!

Wat denk je dat ze zelf allemaal voor gekke sprongen maken! De rest van de dag staat ze lekker in de wei met de andere paarden en die 6 sprongetjes 1 x in de 2 a 3 maanden zal dan wel slecht voor ze zijn kom op hoor!

Nini_roosje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:49

Eciara05 schreef:
Hoezo kan een paard geen paard als hij een beetje vrij springen doet!! Misschien vind het paard het wel heel leuk!! Die van mij wel hoor!

Wat denk je dat ze zelf allemaal voor gekke sprongen maken! De rest van de dag staat ze lekker in de wei met de andere paarden en die 6 sprongetjes 1 x in de 2 a 3 maanden zal dan wel slecht voor ze zijn kom op hoor!

Nini_roosje

gekke sprongen is iets totaaal anders dan vrijspringen... bij vrijspringen moet hij "denken" van hoe pak ik deze sprong aan wanneer moet ik afzetten enz. enz..

@Bloemetje35: nouja omdat het lichaam gewoon nog niet klaar is om aan het werk te gaan mischien ?
je gaat toch ook niet rijden op een 2,5 jarige ? en spant hem toch ook nog niet in ?

en verder is je paarden "selecteren" iets anders dan je paard laten vrijspringen gewoon omdatje het zo leuk vind....

Bloemetje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:33

He he eindelijk eentje die het snapt;) De vergelijking rijden>los springen slaat natuurlijk nergens op maar dat snap je zelf ook wel. En tuurlijk zal een jong paard nog niet op zn best springen omdat het slap is en allemaal nieuw, maar los springen kan echt geen kwaad hoor. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe hoog je t neerzet. En wanneer is een paard wel klaar voor het los springen denk jij dan, nini_roosje?
bij selecteren zit er inderdaad een andere bedoeling achter dan gewoon los springen omdat je het leuk vind, echter het los springen blijft hetzelfde! @ Roos_Doos : Ik vind dat je gewoon moet doen, als je met je merrie naar een keuring ofzo wilt doen ze t ook zo vaak, veel succes 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:38

Bloemetje35 schreef:
He he eindelijk eentje die het snapt;) De vergelijking rijden>los springen slaat natuurlijk nergens op maar dat snap je zelf ook wel. En tuurlijk zal een jong paard nog niet op zn best springen omdat het slap is en allemaal nieuw, maar los springen kan echt geen kwaad hoor. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe hoog je t neerzet. En wanneer is een paard wel klaar voor het los springen denk jij dan, nini_roosje?
bij selecteren zit er inderdaad een andere bedoeling achter dan gewoon los springen omdat je het leuk vind, echter het los springen blijft hetzelfde! @ Roos_Doos : Ik vind dat je gewoon moet doen, als je met je merrie naar een keuring ofzo wilt doen ze t ook zo vaak, veel succes 8-)

wanneer wel ? 3,5 a 4 ligt aan het paard.. want met 4 begin ik met springen (balkjes draven enz)

Bloemetje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:41

Oke en waarom is het niet goed voor een paard dan om er voor die leeftijd mee los te springen? Roos, heb je trouwens al los gesprongen met je paard, hoe ging het??