vrijheidsdressuur met jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

westernjo

Re: vrijheidsdressuur met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:23

hm, dat van die oren naar achter dat weet ik niet hoor, maar jij kent je paardje het beste, dus ja...
Zo snel kan trouwens heel goed hoor! Dat touw niet te snel op de grond leggen. Per keer het touw in je hand steeds een stukje verder richting grond verplaatsen, maar niet te grote afstands ineens. Uiteindelijk kun je het touw dan op de grond leggen. Probeer niet overmoedig te worden, maar doe het in kleine stapjes! Dat je je een beetje bekeken voelt als je iets 'nieuws' probeert met je paard kan ik me wel voorstellen, maar ik heb maar 1 advies: schijt hebben aan de rest haha.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:14

Ja, schijt hebben aan de rest! :D Echt, die mensen hier vinden het helemaal niet stom. En al vinden ze dat, dan zeggen ze dat niet. Laten iedereen in waarde. Zij zijn ook degenen die me nu helpen met dit paard (heb nog nooit zo'n heet ding gereden en toch gaat het door de rust die zij uitstralen goed). Ik ontdek hier zoveel over mezelf, over mijn paard, over het rijden en omgaan enz...Ik moet me er gewoon overheen zetten. Ik kwam op stal en zag dat ze thuis waren en toen had ik al zoiets van: Ohnee, ik wil alleen zijn..... :o

Toch iets te enthousiast geweest! In het begin had ik het touw gewoon ergens neer gelegd, om er vanaf te zijn. Toen ging ze er wel aan snuffelen, maar ik klikte niet. Omdat we nog moesten beginnen! Toen ik wilde dat ze het touw besnuffelde, wilde ze niet meer, ahahaha!
Parkeren had ik ook even geprobeerd, maar haar enthousiasme was nog te groot. Ze bleef me volgen met ogen en oren en daarbij bewoog wel eens een beentje, oeps! En ze moet met poetsen ook stilstaan en dan leidt er ook wel eens een been een eigen leven. Dan zie je haar denken: Ai, ik heb hem opgetild en ze heeft het gezien. Hoe zet ik hem nou zo onopvallend mogelijk neer??

Der oren is ook iets waar ik aan moest wennen. Ze heeft heel "drukke oren". Met rijden ook. Ze schieten alle kanten op. Maar als ik een hulp geef (vooral als ik iets moeilijks vraag) dan gaan ze naar achter, naar mij. Als ze boos is, trekt ze er in ieder geval een ander gezicht bij! ;)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:12

jullie moeten allebei natuurlijk nog wennen aan het vd-en toch? komt vanzelf goed. Ik heb laatst ook het boek van inge gekocht, over grondwerken, ook heel veel aan gehad! en kwam op youtube ook wat nuttigs tegen:
http://www.youtube.com/watch?v=1J5StnRJAfY

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 08:10

Thanx voor het fimpje! ga hem vanavond thuis even rustig bekijken, zit nu op het werk! ;)
Het is even wennen inderdaad. Gisteravond belde mijn stalgenoot nog op, om te vragen hoe het gegaan was. Ik verteld en toen zei ze ook: Ik denk dat dit echt iets is voor Uppie (mijn paard)! Die is dol op aandacht, is slim, wil graag vermaakt worden anders vermaakt ze jou wel. Dus ze vinden het ook echt niet raar!!!!! maar dat zit nog tussen mijn oren....

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:01

hihi op je werk op bokt :D vast leuk werk haha.
Ben benieuwd wat je van het filmpje vindt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:23

Mijn werk is niet saai hoor! Maar als ik ook maar een minuutje over heb, moet ik mezelf tegen houden om niet op bokt te kijken! ;)
Interessant filmpje... Hij laat het paard een boel opdrachten uitvoeren en beloont haar maar 1x in de zoveel tijd met een click en voer.... Zo zie ik het ook graag in de toekomst! Mijn paard kan behoorlijk drammen en ik was dan ook oprecht verbaasd dat ze zo rustig was en wachtte op haar beloning zonder tekenen van ongeduld of desintresse...Maar wij staan nog helemaal in de kinderschoenen,en dit zou ik haar in de toekomst ook wel willen leren!
Zie je die oren van het paard op het filmpje? dat bedoel ik nou! Is dat concentratie???

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 06:48

ja nu je het zegt, dat was me nog niet opgevallen. Maar dr zijn dus meer paarden die dat doen :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 07:42

Wat die man doet vind ik ook wel een fijn idee: Hij laat het paard allerlei opdrachten uitvoeren. Dan klikt hij en beloont, zo van: Klaar...
Ik vroeg me ook af of je een paard moet leren, wanneer je klaar bent met VD. Maar dat komt omdat mijn paard van nature erg drammerig is. Maar ze dramde met VD helemaal niet....

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:10

als er geen click geluid is krijgt ie ook niets, dat hebben ze zo door. En inderdaad als je clickt betekent dat ook gelijk einde oefening. Die man van dat filmpje heeft trouwens ook meer van dat soort filmpjes op youtube staan.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:43

Ik had mijn oude staleigenaresse gemaild over mijn clicker ervaring. Zij reageerde en had het doorgestuurd naar haar overbuurvrouw. Die mailde mij dus weer, dat ze veel ervaring hiermee had. Les hierin had gegeven en dat ze zelfs een keer in een programma van Mike Starinck zijn geweest met een hond en paard, om clickertraining uit te leggen. Ze bood me hulp aan. Heb gezegd dat ik na mijn vakantie (vrijdag as gaan we) wel een demootje wil zien! :D Straks nog even youtube afspeuren naar filmpjes!

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:01

oh das zeker fijn! Als je nog leuke filmpjes vindt dan laat maar weten :D