Hoe het best beginnen? LL

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:51

Kirstjuh, een als ik jou was zou ik aan het uiteinde van de longeertouw een klipje maken, zo heb je 2 klipjes dus evenveel gewicht :)

TE5. Harder, zachter dat werkt niet.. een paard is geen mens dus begrijpt het veschil niet tussen harder en zachter. Ze luisteren ook niet naar stap draf en galop het is puur hoe je het laat klinken. ik zeg bijvoorbeeld: drrrraf en als ik zeg Killy kom hierrrrrrr en ik sta er het zelfde bij als hoe ik bij de draf sta, dan begint ze ook te draven. Ze horen jou klanken, vriendlijk, boos, klinkers etc. daardoor reageren ze.

Dat moet je echter wel eerst oefenen.
Ga er langs stappen door de bak en bij stap zeg je stap oid. en dan ga jij rennen en moet ze gaan draven dan zeg je drrraff en ga zo maar verder, eerst moeten ze weten wat het betekend. Je moet de gang als het ware koppelen aan de klank :) . Als je dat eerst doet en je pony snapt het zou ik het aan de longeerlijn oefenen, en daana beginnen met lange lijnen.

Dan heb je een beetje het gevoel en denk ik dat het makkelijk wordt voor jou en je paardje :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:52

Ach ik ben ook aan het hobby-en met onze verzorgshet. Na een korte pauze vanwege de winter (meer op stal enzo, werd wat heter. wisten neit of dat aan LL of stal lag. Bleek stal te zijn. bBn nu alweer een tijdje bezig met LL maar we merken tot nu toe niets meer van heter worden onder zadel.) heb ik eht dus weer opgepakt na het fiat van de eigenaar.En hij pakte het weer goed op. Ik kan stappen, halthouden, achterwaards (dat was moeilijk. Hij kon me niet zien en moest dus op mijn stem vertrouwen. EN het vertrouwen krijgen dat ie niet op mij zou stappen.), draven (minstens 1 lengte van de rijbak houd ie inmiddels wel vol. Moet dan goed doorlopen ikzelf, maar hoef niet te rennen). Dat draven heb ik hem geleerd door eerst aan de longe "rustig draven" te leren. Dan gaat ie van draf naar een lager verzamelder tempo. Ook handig met mijn jonge kinderen erop. Stuitert minder (Ze kunnen er echt beter op doorzitten en lichtrijden!) Aan de LL en aan de DL ben ik nu bezig dat nog meer te verzamelen. Verzamelde galop voor LL blijf ik voorlopig nog even. af.

ben nu bezig met figuren (je weet wel, vierkant, achthoek, slingerlijn... een rechte lijn A-C of een mooie volte bij B is nog ver te zoeken. Het is ook wel een eind hoor zo'n volte met een shet in stap! Om dat mooi rond te krijgen, mwah... zal er wel een half jaar mee zoet zijn). Ook bezig met nageeflijk krijgen aan de LL en DL. En ben nu bezig met stelling oefenen. of beter gezegd aanleren, want dat kan ie echt nog niet goed. Zeker niet zonder beenhulpen. Ook een kwestie van stijfheid. Mooi wijken enzo zit er voorlopig nog niet in. Geeft niks. Uitdaging genoeg zo en ik leer nu dus zeg maar hoe je dat een paard aan moet leren. Hoe moeilijk dat dus is, omdat ze het echt niet uit zichzelf doen/ kunnen!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:58

Zilfstar, Killy (mijn pony) kan ook verzamelen en strekken aan de longe, doormiddel van mijn houding en mijn stem :) .
Ik ben zelf nog maar bij de basis aangezien Shadow alles wat nieuw is heel erg eng vind.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:00

Hmm.. ik kan niet naaien, probleem 1 :+

xmarliez

Re: Hoe het best beginnen? LL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:02

hoeft ook niet :P koop een los klipje en bind daar het uiteinde omheen, dikke knoop erin en klaar :)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:03

Huh xD ben blond..
en vooral vanavond geloof ik :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:08

xmarliez schreef:
Zilfstar, Killy (mijn pony) kan ook verzamelen en strekken aan de longe, doormiddel van mijn houding en mijn stem :) .
Ik ben zelf nog maar bij de basis aangezien Shadow alles wat nieuw is heel erg eng vind.

Ja ik vind dat zelf ook echt zo gaaf dat ie dat kan! En profijt bij LL natuurlijk. Ik sta simpel in de longeerbak met hem aan de longe. Laat hem op commando draven en zeg ik RUStig draven... en dan zie ik hem gewoon in tempo afnemen, achterhand er ietsje onder (mag meer worden maar goed) koppie wat nageeflijk komen en dan loopt ie zo mooi. en als ik nogmaals rustig zeg gaat ie bijna naar stap toe. Dan zeg ik wer komkom en dan komt ie ietsje bij en zo stoeien we samee naar het tempo en de verzameling die ik hebben wil. Komt geen bijzet bij hahaha! En dat voor een nu net 7 jarige shet die zijn hele leven op de kinderboerderij gelopen heeft, rondjes lopen met een ukkie op hem en uitstapjes maken met een wagentje. Die toen wij hem vorig jaar januari kregen het woord longeren en de hele bedoeling eromheen niet begreep. En nu pak ik hem aan de LL en dan gaan die oortjes al naar voren. gat soms uit zichzelf al richting die draf. Krijg hem soms met moeite weer in stap omdat ie zo lekker aan het denderen is met zichzelf. Dan zie je hem denken (in snel tempo he, het is een shet van 80 cm) 1,2,3,4 1,2,3,4.... en dan briesen en zo'n mooi laagje schuim op zijn lippen. Werken dat ie dan doet! En zoveel plezier heeft ie erin. En zodra ik hem in stap heb en ik verslap even dan komt ie een knuffel halen. Zooo lief!

Uitgestrekte draf lukt nog niet zo op commando. Moet daar nog iets op verzinnen. Stelling aan de LL probeer ik trouwens zonder stemhulp te doen. Dus puur door teugel en ietsje zweep erbij als hulp. En als ie eht dan goed doet beloon ik hem met de stem (zoals altijd als ie BRAAAFFFF is, of GOEDZO! (hoge stem)) zodat ie leert te voelen aan de teugels wat ik bedoel. halthouden lukt soms al zonder stemhulp en achterwaards laatst ook.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:16

sorry ik ga dr steeeds minder van begrijpen, jullie verhalen zijn zo leuk! maar dan denk ik.. ja en dat lukt mij misschien over 10000 jaar? :+

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:18

aah wat lief :) !
Ik laat haar versnellen door nog een keer drrraf te zeggen en als ik mijn zweepje erbij hou dan gaat ze al strekken.
Verder gaan wij ook veel wandelen en dus draven ze op mijn tempo, versnellen, verzamelen, gewoon draven. strekken en veel tempo wisselingen :) .

Ik LL niet met bit en we zijn nu nog alleen bezig met lekker door de rug lopen, goed in balans komen (niet aan de bakrand vastgeplakt zitten) en wennen dan ik in zone 5 loop (heeeeel moeilijk de leiding nemen).

Kirstjuhhh, dat dacht ik ook maar het is veel makkelijker dan het lijkt. Begin eerst eens bij de commando's en daarna longeren en daarna Lange Lijnen. Ga niet te snel, ga ophet tempo wat jou pony aangeeft. Je komt er heus wel :) en niet alles hoeft direct, jij hebt ook niet in 1 dag leren lopen.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:23

haha oke, nou ik ga er maar is mee aan de slag morgen. Maar hóe deed ik die lijn doormidden? :+

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:30

Ik zag dat Kirstjuhh me gepbt had, maar tis mss handiger als ik hier even in het algemeen reageer :)

De uitleg op de vorige pagina is van mij, en een goede leidraad om mee te beginnen. Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat hij ondertussen alweer iets verouderd is, en mijn methodes weer aangepast zijn.

Het is echt aan te raden om de dvd van Piet Bakker te bestellen, dit kan op - http://www.rijkunstzondergrenzen.nl - . Zijn manier van trainen is heel duidelijk en ontzettend paardvriendelijk. Goed te gebruiken voor de absolute beginner maar ook leuk voor degene die de basis al onder de knie heeft.

Via internet blijft het toch altijd lastig uitleggen, met woorden kun je een hoop maar bewegende beelden maken het vaak een stuk duidelijker. En het is natuurlijk het allerbeste om er les in te nemen. Al is dat helaas nog steeds vrij lastig omdat er niet veel (gediplomeerde) instructeurs aan de Lange Teugel zijn.

Het is erg leuk om te doen, maar zeker als je wat verder wilt dan de basis is het aan te raden om zo nu en dan les te volgen (Piet Bakker bijv. geeft clinics door het hele land) omdat je er een hoop mee kunt bereiken met je pony, maar als je (te lang) op de verkeerde manier traint kun je er ook blessures mee veroorzaken!

Over de spullen is geloof ik het meeste al wel gezegd :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:32

Kirstjuhh schreef:
sorry ik ga dr steeeds minder van begrijpen, jullie verhalen zijn zo leuk! maar dan denk ik.. ja en dat lukt mij misschien over 10000 jaar? :+

weet je hoe ik begonnen ben met LL?
Goed ik ahd en verzorgshet dus die wel al voor de wagen kon lopen.l Dus wat dat betreft makkie wat betreft stemhulpen. Stap Draf en HO! kon ie dus. Aand e longe dus eerst eens wat stemhulpen aangeleerd. En toen dat erin zat de LL eraan gedaan. Met een longeersingel, dat wel. Ik heb de DVD's van Piet Bakker en heb het vooral volgens zijn boekje gedaan. Eerst maar een die lijnen eraan en voor elkaar krijgen dat hij stil staat terwijl jij je plek inneemt. Dan ben je al hel ver! Volgende stap is op commando weg te laten stappen. Teugels heel los en weg laten stappen op de hoefslag. Zodra hij na je commando "Stappen" (of wat je commando ook is) wegstapt meteen met stem belonen en teugels gewoon losjes laten. En meelopen he!

Loopt ie niet meteen weg (baas wat doe je nou??? Hoor je niet op me te zitten? }:0 ) klein tikje met zweep op het kruis (je weet wel bovenop de rug/ achterhand) met nogmaals stemhulp "Stappen". Zodra ie het snapt belonen.

Na een tijdje stappen geef je de stemhulp voor stilstaan en evt als het niet meteen gaat nog een keer met zachte teugeldruk. Tot ie stil staat en weer belonen. Dat was stap 1. klaar voor vandaag! Aftuigen!

Volgende keer doe je het wat langer. Wat meer overgangen stap-halt. Dan ga je hem na een aantal keren als je merkt dat je paard goed doorloopt hem 'kietelen' door komaan te zeggen of komkom. Net wat jou ligt om tempo te versnellen. Net zolang (evt tikke van zweep erbij, bij San hoeft het maar miniem te zijn) tot ie aandraaft dan zeg je direct DRAF of Draven en beloon je hem uitbundig. en dat een paar passen en dan weer terug naar Stap. En zo bouw je dat op. In alle rust.

Wat ik dus hierboven ergens vertel heeft mijn verzorgshetje dus in 1 jaar tijd geleerd en ik heb voor de winter ik denk een keer of 10 LL gedaan. We hadden dus even een stop omdat hij heter onder het zadel werd en we niet wisten waar het vandaan kwam. Nu weer opgepakt en tot nu toe een keer of 5 gedaan, denk ik. Dus in 15 keer ong 20 minuten ben ik dus bij:
Stap
Draf verzameld
Halthouden
Achterwaards
begin met figuren maken
begin met stelling nemen
Af en toe spontaan pasje galop op de plaats (he gatsie hoe heet dat ook alweer???) maar dat komt meer uit enthousiasme hihi.

OFF TOPIC:
Wat leuk, mijn dochter heet ook Kirsten.
Spreek je dat bij jou uit als KIrsten of KIErsten?
(Wij namelijk als KIErsten en dat kom je niet zo vaak tegen. KIrsten is voor ons echt een heel andere naam)
Afgekort noemen we haar dan ook Kiekie...

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:37

aaaah oke :)
naja ik ga morgen eerst even rijden, en dan heel goed belonen lekker wandelen en even een klein stukje dit oefenen ;)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:38

haha wat grappig dat je dochter ook zo heet!
bij mij spreek je het echt op KIrsten :) , maar wordt soms ook KIErsten genoemt :P

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:44

xmarliez schreef:
Kirstjuh, een als ik jou was zou ik aan het uiteinde van de longeertouw een klipje maken, zo heb je 2 klipjes dus evenveel gewicht :)

TE5. Harder, zachter dat werkt niet.. een paard is geen mens dus begrijpt het veschil niet tussen harder en zachter. Ze luisteren ook niet naar stap draf en galop het is puur hoe je het laat klinken. ik zeg bijvoorbeeld: drrrraf en als ik zeg Killy kom hierrrrrrr en ik sta er het zelfde bij als hoe ik bij de draf sta, dan begint ze ook te draven. Ze horen jou klanken, vriendlijk, boos, klinkers etc. daardoor reageren ze.

Dat moet je echter wel eerst oefenen.
Ga er langs stappen door de bak en bij stap zeg je stap oid. en dan ga jij rennen en moet ze gaan draven dan zeg je drrraff en ga zo maar verder, eerst moeten ze weten wat het betekend. Je moet de gang als het ware koppelen aan de klank :) . Als je dat eerst doet en je pony snapt het zou ik het aan de longeerlijn oefenen, en daana beginnen met lange lijnen.

Dan heb je een beetje het gevoel en denk ik dat het makkelijk wordt voor jou en je paardje :)

nee, dat snap ik wel.
ik ben ook met hem aan het VDen dus ik weet opzich wel hoe het met de commando's werkt.
maar nu ik er over na denk is het idd zo dat als ik 'klak' hij alleen harder door gaat stappen, en niet draven.
beetje dom gedacht dus :o
maar iig bedankt :+
nu ga ik even lezen wat ik verder nog gemist heb (topic is ineens een heel aantal berichten rijker ;))

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:50

Het lijkt me echt leuk als je opeens veel kan met je pony aan de LL, want je hebt ook dan een échte band! :)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:07

houdt het in dat als je deze oefeningen kan zoals aan de LL of dressuren aan de lange lijnen het ook een stap is naar het mennen, voor de kar lopen ?

begrijpen jullie het nog ?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:09

Kirstjuhh schreef:
Het lijkt me echt leuk als je opeens veel kan met je pony aan de LL, want je hebt ook dan een échte band! :)

En dat is de reden waarom mensen TE snel gaan en het belangrijke overslaan.
Schouderbinnenwaarts en travers zijn heel leuk om te zien, geweldig als mijn pony dat kan. Dan gaan we even snel door de basis en beginnen we met dat :D . en die basis is juist zo belangrijk. dus vergeet dat niet! :)

Jarco, ik ben van plan om in de toekomst met mijn Shetje te gaan mennen. Nu doen we lange lijnen en sleept ze de bak, allemaal voorbereiding op het mennen dus :) (oja ze sleept ook hooi van de ene kant van de straat naar de ander :o )

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:11

Ja dat is waar ja..

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:24

xmarliez =

ik begin ook elke keer enthousiaster te worden van iedereen
die over vd en ll begint. al de website's die jullie als links neerzetten is voor mij de perfecte manier om er meer over te weten te komen.

ik vind het ook heel leuk om jouw enthousiasme te zien, het spat van je berichten af !

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:13

Bedacht net, dat er op stal iemand een keer les had gehad in LL met haar Hafje van Lammert Haanstra!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:35

O die kan jou dan mooi helpen :D
Jarco, hihi :o moet je me eens over Parelli horen praten, dan ben ik nog enthousiaster! :D Ik vind het gewoon leuk om dingen met mijn paardjes te doen, daarom probeer ik alles uit en zo bekijk ik wat ons het beste ligt, ik vind het ook leuk om mensen te helpen met problemen :) daarom probeer ik ook van alles, dan kan ik overal over meepraten en mensen helpen die tegen problemen aan lopen :) . Ik vond het namelijk heel erg toen ik met VD begon en mij pony's nergens op reageerden, ik vroeg het aan iedereen maar ze kwamen allemaal met dezelfde oplossing, waar mijn pony's dus niet op reageerden. Zo heb ik zelf allemaal dingen moeten verzinnen die ze leuk vonden en daarom de oefening mooi en leuk uitvoerde :) . En zo is het met alles, het staat overal altijd zo makkelijk beschreven, maar als je het zelf wil proberen blijkt het een stuk moeilijker te zijn. En dat was het punt waar ik steeds tegen aan liep, het lukte mij NOOIT!! totdat ik er over na ging denken en wat dingen opschreef en daar iets van maakte, iets wat mijn pony's leuk vonden en zo kon ik alles met ze doen, het is altijd luisteren naar je pony, wat zegt hij en wat kan ik daar mee doen :) zo kom je al veel verder en niet alleen met LL of VD maar ook met rijden :)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:38

Dat is zeker waar, luisteren naar je paardje is belangrijk! :j