Belonen met snoep/voer of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:05

Heldere uitleg IngeT, heb je artikel graag gelezen!

Daarstaks maar even de proef op de som genomen, Noah kan wel voedselweigering, maar hem laten wachten voor z'n etensbak had ik eigenlijk nog niet geprobeerd. De uitkomst was, dat hij me héél chagerijnig aankeek, maar wel wachtte :D

jojo11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:44

Voor een paard is voedsel geen beloning. Rust is beloning, altijd binnen 3 sec. na een prestatie. Sowieso moeilijk om binnen deze tijd iets uit je zak te toveren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:01

...en altijd valt er wel iemand met deze mening een topic over voedselbeloning binnen... _O- _O- :')

Als je nou eerst eens de moeite neemt om de posts in deze draad te lezen? ;)

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:50

jojo11 schreef:
Voor een paard is voedsel geen beloning. Rust is beloning, altijd binnen 3 sec. na een prestatie. Sowieso moeilijk om binnen deze tijd iets uit je zak te toveren.

Dan zal ik wel al jaren aan het flippen zijn, en een paardenhersenpan een lege doos :D. Het zal dan wel gewoon op goddelijke ingeving zijn dat mijn paarden doen wat ze doen.

Het is soms verbazend hoe mensen koppig aan hun mythes blijven vasthouden. Gewoon omdat iemand anders, die geen idee heeft hoe leren in elkaar zit dat met veel stelligheid heeft gezegd. Ik ga er niet altijd tegen in - ik denk dat je sommige mensen hun geloof moet laten houden, tot ze klaar zijn voor meer; het zijn kleine zekerheden die soms noodzakelijk zijn om te kunnen groeien. Een soort stappenplan als het ware, net zoals bij het trainen van paarden.

Ik weet waar ik het over heb, want ik heb élk vooroordeel dat iemand anders kan hebben, zelf gehad.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:18

:D

Ja, maar ik vind het toch wel grappig dat op een subforum waar vooral mensen vertoeven die uit de praktijk weten hoe en dát voedselbelonen werkt, en waar vooral veel voorbeelden te vinden zijn van dát het werkt, er iedere keer weer mensen komen vertellen dat het níet werkt.

Net of je tegen iemand in een rijdende auto gaat vertellen dat autos niet op benzine kúnnen rijden.

Een deel haalt deze mening van die ene site die ons ervan beticht dat we allemaal broodjes aap vreten in de paardenwereld. Jammer genoeg krijgen de bezoekers van deze site zelf ook een broodje aap voorgeschoteld. (En hun paarden niets :D )

De andere helft van degenen die zeker weten dat het niet werkt, hebben van die DVDtjes gekeken van die ene meneer met die snor.
Nou, die is dus inmiddels tot de conclusie gekomen dat het wél werkt, er bestáán paarden die te motiveren zijn met voer.
Geeft niets dat deze meneer er zolang over deed (maar wel een beetje dom als je bedenkt dat hij een groot bewonderaar van Freddy Knie is, dan had hij ook wel even kunnen navragen hoe die zo kan toveren met zijn paarden) maar ik vraag me af hoelang het duurt voor deze kennis doorsijpelt naar zijn volgelingen. :D

Ach ja, we leren nog iedere dag bij. Ik loop zelf ook nog steeds tegen situaties aan waarbij een andere aanpak handiger is.

We blijven mensen heh. :D

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:06

Snoep is geen natuurlijke beloning voor een paard
Ik geef hem dan ook geen snoep, maar een contact beloning zoals een aai over de hals.. :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:54

Neeeee! De wereld is níet plat! :+

En nou geef ik het ook op... :P

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:31

Levi en Trol houden ook heel veel van eten/snoep.
Met VD krijgen ze alleen iets als ik weet dat ze het erg moeilijk vinden,
bijvoorbeeld trol vind het moeilijk om op te letten met het 'volgen'.
Als hij dat dan braaf gedaan heeft, krijgt hij wat lekkers.
Maar niet na elke keer, andere keren aai ik hem over zijn hals.

Levi vind eigenlijk niks echt heel moeilijk, dus die krijgt altijd een aai als hij iets goed deed,
en aan het eind wat lekkers. :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:39

ik geef gesneden wortels of appels als beloning, maar vergeet niet dat je timing tussen een goed uitgevoerde oefening en belonen moet kloppen.suc6 ermee!

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:47

Bari schreef:
ik geef gesneden wortels of appels als beloning, maar vergeet niet dat je timing tussen een goed uitgevoerde oefening en belonen moet kloppen.suc6 ermee!

Gesneden wortels? Ik heb gelezen dat je dat nooit moet doen ivm stikkingsgevaar..

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:49

mijn instructeur doet dit pcz zo, maar waarom zal ie aan een wortel moeten stikken die wellicht net zo groot is als een snoepje? ik wacht altijd netjes af, tot hij hem op heeft.

anne_bento

Re: Belonen met snoep/voer of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:00

Als je een wortel in een plakje snijdt wordt het een schijfje waar ze in kunnen stikken.

Ik beloonde mijn shet ook altijd met snoepjes, maar hij werd daar veels te enthousiast van! Begon om de haverklap voetjes te geven. Dus toen ben ik er een tijdje mee gestopt en vond een plek waar hij het toch wel erg lekker vond als ik hem daar krabbelde, sindsdien gebruik ik die plek als beloning, en is doet hij echt zijn best!
Had zelf ook niet verwacht dat hij zo enthousiast kon worden zonder te belonen met voer, maar blijkbaar werkt het super :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:07

ik werk er wel naartoe om het later zonder voedselbeloning te doen, zo hoort het dan ook te gaan. dat is een stuk discipline waar wij naartoe werken.