hoe leer ik mijn pony stijgeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

Re: hoe leer ik mijn pony stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:06

Mando schreef:
En dan staat er toevallig een kindje naast je pony en die zegt... ohhhh we hebben met engelse les het woordje UP geleerd.
En wat denk je dat er dan gebeurt?

Mij maakt het niet uit ik vind het knap dat professionals het hun paard kunnen leren.... maar mijn ding zou het niet zijn idd een enkeltje slager is dan het resultaat....

Dat besef ik ook heel goed ja, en wat in mijn vorige post misschien niet duidelijk is, is dat ik me ook nog groot maak en dergelijke. Maargoed, ik ken de gevaren ervan en ik heb ook regelmatig een kind van 3 erbij lopen, en daar hebben we echt wel over nagedacht. Deze pony is zeer lief met kinderen (ja ik weet het, het is en blijft een pony) en ik heb haar ook echt wel geleerd dat ze bij kinderen in de buurt op 4 benen moet blijven staan. Ik doe Parelli met haar en als ze buiten staat en ze gaat een beetje lopen draaien, kan ik haar op een kleine aanwijzing achteruit zetten zodat ze weer even haar aandacht bij mij heeft (ik ben er altijd bij) en ze dan weer met haar aandacht bij de kindjes kan ipv bij dat wat ze eventueel van plan was.. Het zijn van die kleine dingen maar ik ken haar goed genoeg om het voor te zijn..

En het kan fout gaan ja. Maar is dat niet net zo als je je paard de spaanse pas leert? Hier is laatst in het topic 'Vienna als filmpaard' een hele discussie over geweest, en als je paard de spaanse pas kent, je bent aan het poetsen, bukt je naar voren en je paard doet de spaanse pas omdat ie het commando hoort ofzo, komt zo'n hoef best hard aan hoor tegen je gezicht..

Cassidy; het filmpje dat je daar post is idd goed om de gevaren te zien... Voor mensen bij wie de boodschap niet overkomt...

Ik wil nog even zeggen dat een paard niet denkt 'hey, laat ik eens vervelend gaan doen vandaag'. Een paard is een prooidier en hoeft niet te vechten voor zijn eten; gras groeit immers (bijna) overal Knipoog Een roofdier moet wel vechten voor zijn eten, dus zij doen wel agressief bijvoorbeeld om aan hun eten te komen, maar een prooidier hoeft dat niet. Als een paard iets doet, is het of uit dominantie (hij wil de baas over jou zijn) of angst/zelfbescherming. Praktisch alles wat een paard doet, is om te kunnen overleven.. Onze kunst om daarmee om te gaan en daarop in te spelen, zodat wij een paard kunnen laten doen wat wij willen. (Zie het nou niet zo dat ik mijn paard dwing dingen te doen, ik vraag haar dingen te doen, ik ben de leider, ik ga steeds hoger in fases van de paardentaal en op die manier doet zij dingen die ik wil. Als ze in paniek is kan ik of haar op haar donder geven; maar wil je angst bestraffen? Of ik kan haar dingen vragen door bijvoorbeeld achteruit te gaan zodat ze moet nadenken waar ze haar voeten neerzet, dan gaat ze weer nadenken en zal de paniek weer (deels) verdwijnen..)

Maargoed, er zullen vast een hoop mensen zijn die het hier niet mee eens zijn maar ik heb mijn best gedaan om te proberen duidelijk te maken dat een paard niet iets doet TEGEN je, maar om er zelf beter van te worden (bijv een snoepje dus)... En dat ik wel degelijk de gevaren ken en erover heb nagedacht..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:06

Moderatoropmerking:
Er zijn diverse reacties verwijderd. Om op onderbouwde wijze aan te geven dat je het aanleren geen goed idee lijkt is natuurlijk toegestaan, maar er zijn een aantal offtopic en niet onderbouwde reacties verwijderd. Graag ontopic verder met hoe dit aan te pakken. De risico's zijn al genoemd. Lachen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:11

En ja, ook hier staat mijn topic weer tussen de “waarschuwingen” Nagelbijten / Gniffelen Eigenlijk vind ik het helemaal niet leuk ook, heb verdorie ontzettend veel tijd en energie gestoken in het goed en verstandig aanleren vh steigeren op commando bij mijn pony, zijn we maanden mee bezig geweest en ze doet het nu ook zonder problemen, word het als slecht en onverstandig gezien Neem dan een topic waarbij het inderdaad fout gaat of is gegaan, maar niet de topics waarbij mensen er heel serieus en consequent mee bezig zijn. Je kan niet iedereen die zich met deze oefening bezig houd over 1 kam scheren!

TS, ik denk niet dat je het steigeren op commando moet gaan aanleren Lachen Volgens mij heb je vrijwel geen tot weinig ervaring met VD (als ik er naast zit moet je dat natuurlijk zeggen!), en dan is steigeren op commando niet slim. Begin lekker met de basis, Volgen, Komen en Blijven op commando en dat soort dingen. Daarna de kleine kunstjes, Kus geven, Flemen, Ja knikken e.d. Je komt dan vanzelf op een punt dat jij en je pony al zo veel ervaring en oefeningen onder de knie hebben, dat je misschien toch aan het steigeren wil beginnen. Maar aangezien je zei dat je het je eigenlijk gewoon puur uit nieuwsgierigheid afvroeg; kijk eens op http://www.vrijheidsdressuur.com , staat veel leuke en handige informatie over vrijheidsdresuur Ja Dit boek: http://www.paardentips.com/netbaseimages/12473.jpg kan ik je ook zeker aanraden, en ik zal je zometeen nog even een pb sturen.

Verder wil ik nog ingaan op de mensen die zeggen dat steigeren zo ontzettend gevaarlijk is en zeker niet op commando aangeleerd moet worden. Steigeren is net zo onschuldig als Spaanse pas, liggen, zitten, knielen enzovoort, MITS het met genoeg voorbereiding en ervaring word aangeleerd, en er consequent en gedisciplineerd mee om word gegaan.
En ik lees in sommige topics dat mensen als commando "hoog" of een handbeweging die best gebruikelijk is gebruiken, dat kun je ook wel een beetje dom noemen. Ik gebruik zelf hele duidelijke en makkelijk te onderscheiden hulpen (bijvoorbeeld een stem commando in een andere taal), en mijn paard steigert dan ook alleen wanneer ze al deze hulpen krijgt.
Maar, nogmaals: heb je (nog) niet veel ervaring met vrijheidsdressuur en ben je niet duidelijk, consequent en gedisciplineerd genoeg, dan raad ik je aan andere oefeningen met je paard te doen. Want dan kan steigeren op commando wel gevaarlijk zijn. Weet je waar je mee bezig bent, en hebben jij en je paard al enige ervaring met vrijheidsdressuur, en kennen jullie nog meer andere oefeningen, dan zou ik niet weten waarom je steigeren van je lijstje moet schrappen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:20

Cassidy schreef:
En voor degenen die de topics niet gaan doorlezen:

FILMPJE!

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

EEN PAARD LEREN STEIGEREN IS NIET STOER EN KAN LEVENSGEVAARLIJK ZIJN!
EN EEN PAARD KAN HET ZEER ZEKER TEGEN JE GAAN GEBRUIKEN!

(Sorry, ja ik loop te schreeuwen, maar ik heb de indruk dat de boodschap anders niet overkomt. Bekijk het filmpje, en realiseer je dat die man een hele goede beschermengel heeft gehad)

Misschien niet geheel ontopic, maar ik zit me al een tijdje af te vragen waarom dit filmpje zo'n goed voorbeeld is. Ik zie het niet? Of ik mis iets? Heb het nu al een paar keer gekeken maar kan het er echt niet uithalen :o

Ja, tuurlijk zie ik dat het paard steigert en dat het achteruitslaat en die man enorm veel geluk heeft dat hij nog rechtstaat.. Maar ik zie de link met steigeren op commando niet. Dit gebeurt toch niet op commando? En het paard gaat toch niet steigeren omdat die man (of degene die het vast heeft) een bepaalde beweging maakt ofzo? Of zit het net daar dat ik het niet zie, maar dat het er wel is?

Wil dus zeggen dat ik niet snap waarom dit zo'n goed voorbeeld is (tenzij ik dus iets niet zie) aangezien paarden soms gewoon steigeren .. het is toch niet omdat een paard steigert dat het altijd op commando aangeleerd is geweest? Lijkt mij?

Over het hoe aanleren heb ik verder geen verstand, ben er niet mee bezig en ben het ook niet meteen van plan ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:52

@ [***]:
De link is: Als een paard steigeren op commando leert, word hij daarvoor beloond. In de vorm van een snoepje, of stoppen met werken. (De beste beloning.) Als een paard dan eenmaal doorheeft dat steigeren iets fijns is, en hem iets oplevert, gaat hij het ook ongevraagd doen! En dat is wat op dat filmpje geleerd. Het maakt het paard zelfs al niet meer uit dat hij valt, want hij is helemaal ingesteld op "steigeren is fijn".

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:02

Lijkt me niet dat een paard dat zo extreem omhoog komt dat ooit op commando heeft leren doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:05

@ Miss_Malfoy: Ok, daar zie ik wat in :j

Maar kan niet zeggen dat ik denk dat het paard op het filmpje steigert omdat hij weet dat het fijn is (een beloning oplevert). Want zou die dan al niet stijgeren bv. voordat die man erop zit? Nu klimt die man erop, niks aan de hand en als hij zich goed wil zetten gaat het paard uit het niets (voor mijn inzicht) omhoog .. Paard staat daar toch niet een hele tijd en denkt ineens als die man zich goed wil zetten: ohja, even steigeren want dan krijg ik een beloning ..

(als je begrijpt wat ik wil zeggen :+)

Ik zeg niet dat er geen paarden zijn die wel spontaan zullen steigeren voor een beloning, maar ik zie dat niet op dit filmpje. Hier zie ik een paard dat uit het niets op iets reageert door kaarsrecht de lucht in te gaan .. zo snel, zo hoog .. lijkt me niet een gewoon iets, maar eerder een schrik/pijnreactie .. (waardoor het dus niet zo'n goed voorbeeld is ivm steigeren op commando, in mijn ogen dan ;) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:07

Nee, de links die Cassidy vlak voor het filmpje zijn gepost zijn een beter voorbeeld :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:08

hestejente schreef:
Lijkt me niet dat een paard dat zo extreem omhoog komt dat ooit op commando heeft leren doen.

Het hoeft ook niet op commando. ;)
Als wij een paard leren stijgeren, krijgt hij een beloning, in de vorm van bv. snoep.
Maar, het kan ook anders.
Het paard steigert, ruiter valt eraf, en paard krijgt een beloning in de vorm van niet meer hoeven te werken.
Snap je? Als je een paard beloont voor steigeren, gaat hij het vaker doen.
Gewenst, op commando, maar soms ongewenst. Zoals in dit geval. Dit paard is na het gewone steigeren gewoon een stapje verder gegaan, omdat het gewone steigeren hem geen beloning meer oplevert. Dus laat hij zich maar achterover vallen, zo komt hij wel onder het werken vandaan.

@[***]: Tja dat is lastig uit te leggen. Ik ken het filmpje al, ik geloof dat hij ging steigeren omdat hij moest gaan stappen, en dat wou hij niet. Maar is al een poosje terug. Zal het even opnieuw bekijken.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:08

Een aardige richtlijn voor het aanleren van steigeren: als je niet zonder hulp van Bokt kan bedenken hoe je het aan dient te leren, zijn jij en je paard/pony er niet klaar voor om met iets als dit aan de slag te gaan. :D

'Steigeren' is sowieso al een hele verkeerde term. Ik denk dat TS al een stukje serieuzer genomen zou worden als haar vraag bijvoorbeeld was: hoe leer ik een levade/pesade aan? Natuurlijk gaat dan nog steeds bovenstaande richtlijn op, maar goed.

Ik ben geen tegenstander van het aanleren van de diverse steiger(sprongen), maar ik vind wel dat deze niet op gelijke voet staan als kunstjes als buigen, Spaanse Pas etc. Het is niet voor niets dat bij klassieke scholing de 'airs' pas helemaal als laatste komen, ná de oefeningen naar de grond en oefeningen als piaffe/passage etc. Om een paard correct omhoog te leren komen moet het paard in kwestie al goed getrained zijn en een goed ontwikkelde bespiering in de achterhand hebben, om de oefeningen op een beheerste manier te kunnen uitvoeren.

Iemand die op de juiste manier bezig is met vrijheidsdressuur/klassieke hoge school dressuur, zal zich derhalve in de materie verdiept hebben dat tegen de tijd dat de steiger oefeningen aan bod komen, de trainer in kwestie eigenlijk al geen boeken/internet/instructie meer nodig heeft om te weten hoe je een dergelijke oefening begint.

Maar goed, TS, als je werkelijk geïnteresseerd bent in deze oefeningen en de tijd wilt nemen om je er goed in te verdiepen, raad ik je het volgende boek aan als startpunt: 'Schooling Horses in-hand', van Richard Hinrichs. Er zijn legio andere goede boeken in omloop maar ik ben zelf erg fan van deze, omdat er behalve uitleg over de oefeningen veel nuttige informatie instaat over grondwerk en gymnastiseren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:10

Miss_Malfoy, ik snap 't -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:14

Miss_Malfoy schreef:
hestejente schreef:

Het hoeft ook niet op commando. ;)
Als wij een paard leren stijgeren, krijgt hij een beloning, in de vorm van bv. snoep.
Maar, het kan ook anders.
Het paard steigert, ruiter valt eraf, en paard krijgt een beloning in de vorm van niet meer hoeven te werken.
Snap je? Als je een paard beloont voor steigeren, gaat hij het vaker doen.
Gewenst, op commando, maar soms ongewenst. Zoals in dit geval. Dit paard is na het gewone steigeren gewoon een stapje verder gegaan, omdat het gewone steigeren hem geen beloning meer oplevert. Dus laat hij zich maar achterover vallen, zo komt hij wel onder het werken vandaan.

Dit snap ik :j En het zou best zo kunnen zijn :j
Maar dan zie ik nog steeds de link niet met steigeren op commando, aangezien je zelf ook zegt dat het ongewenst kan zijn (zoals in dit geval). Waarom dit dan HET goede voorbeeld noemen?

Maar ik ben misschien aan het muggenziften :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:19

Het maakt niet uit of het paard het zelf verzint, of dat jij het hem leert, dit kan uiteindelijk het resultaat gewoon zijn. Een paard leren/laten steigeren, daar zit altijd een risico aan. En dat laat dit filmpje nog eens goed zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:18

De titel bj het filmpje is ook "montame si te atreves", oftewel "stijg dan op als je durft". Dat klinkt ook wel alsof dit paard vaker zulk extreem gedrag laat zien en op de een of andere manier geleerd heeft dat het zo de jockey kwijt kan raken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:26

hestejente schreef:
De titel bj het filmpje is ook "montame si te atreves", oftewel "stijg dan op als je durft". Dat klinkt ook wel alsof dit paard vaker zulk extreem gedrag laat zien en op de een of andere manier geleerd heeft dat het zo de jockey kwijt kan raken.

Ow, ik wist niet eens dat dat het betekend. Hij schijnt het idd vaker te doen. Wat jij zegt, aangeleerd gedrag gewoon.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:29

Het moet trouwens wel een verdomde goed paard zijn, als ze er toch steeds weer op willen.

Kunnen we dan nu concluderen dat wat het paard op het filmpje laat zien negatief aangeleerd is en dat een paard dat goed getraind is zoals bijvoorbeeld dat van Julia_14 positief getraind is? En dus positief steigert? :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:36

hestejente schreef:
Het moet trouwens wel een verdomde goed paard zijn, als ze er toch steeds weer op willen.

Kunnen we dan nu concluderen dat wat het paard op het filmpje laat zien negatief aangeleerd is en dat een paard dat goed getraind is zoals bijvoorbeeld dat van Julia_14 positief getraind is? En dus positief steigert? :P

Jup, dit paard heeft het zelf verzonnen, werd perongeluk beloond, en blijft het nu gewoon altijd doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:41

Toen ik vroeger op de manege leerde dat je er meteen weer op moest als je was gevallen had ik al zo'n donkerbruin vermoeden dat daar een reden voor was :+

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:42

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:45

in kwestie van het filmpje: Dit paard is een ranker (even googlen als je wilt weten wat dat is) en heeft in de verste verte niks te maken met vrijheidsdressuur en op commando steigeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:11

Het filmpje is (wat ik ervan weet) een paard wat, als hij even geen zin heeft, steigert.
Als hij wel zin heeft, wint hij alles.....

Schijnt een van de beste racepaarden te zijn van heel Engeland, maar het dier is totaal geschift.

Waarom (imo) steigeren aanleren geen goed idee is: vd is net als alle andere disciplines een serieuze sport, en geen spelletje. Steigeren is in potentie een gevaarlijk iets, en is iets wat je echt alleen kunt aanleren als je zeker bent dat je het gedrag kunt controleren.
Kun je dat niet, dan is de kans dat het tegen je gaat werken, vrij groot. En dan kan het heel gevaarlijk worden......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:37

stef schreef:
in kwestie van het filmpje: Dit paard is een ranker (even googlen als je wilt weten wat dat is) en heeft in de verste verte niks te maken met vrijheidsdressuur en op commando steigeren

Mijn ervaring leert dat mensen meer leren van plaatjes en filmpjes die ze zien, dan droge tekst.

Het geeft een goed voorbeeld wat er mis kan gaan als een paard steigert en achterover klapt. En dan maakt het niet uit of dit een ranker is of niet, of het door het paard zelf verzonnen is, of uiteindelijk aangeleerd gedrag is, of een paard wat iets is aangeleerd en die daar op een gegeven moment zelf een draai aan geeft. Het is 700 kilo die achterover klappen, en als die op je belanden kun je daar serieus en blijvend letsel aan overhouden, en het in het ergste geval niet meer navertellen.

Als je na dit filmpje nog steeds het steigeren mee wilt nemen, be my guest. De enkeling die wel weet hoe hij het aan moet pakken, legt dit filmpje naast zich neer.
Alle anderen die het "stoer" vinden om hun paard te laten steigeren, het voorbereidende werk overslaan en meteen tot steigeren overgaan, moeten zich even serieus afvragen of ze wel weten waar ze mee bezig zijn. En laten we eerlijk zijn, dat is het grootste gedeelte van alle steigertopics op Bokt.
Want - zoals al eerder is opgenoemd - iemand die weet waar hij zijn VD en steigerinformatie vandaan moet halen, hoeft geen topic te starten op Bokt.

Ik wacht eigenlijk nog steeds op de sticky over steigeren op het VD forum...

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:13

Even offtopic :+

hestejente schreef:
Toen ik vroeger op de manege leerde dat je er meteen weer op moest als je was gevallen had ik al zo'n donkerbruin vermoeden dat daar een reden voor was :+

Dat is ook omdat de mens zelf er onbewust bang voor kan worden. Ik ken mensen die zijn van hun paard afgevallen en niet meer terug op gegaan diezelfde dag, probeerden het de volgende les weer en ze konden gewoon niet meer opsteigen, de angst zat zegmaar vanbinnen, dan denkt je onbewustzijn slimmer te zijn dan je bewustzijn ;)

Dit geld trouwens niet voor iedere ruiter, maar er zijn mensen die dit krijgen, vandaar dat je altijd nog even op je paard moet klimmen. :+
en ja, Je moet dr ook altijd weer even op om het paard te laten zien dat het niet betekend;''einde werktijd'' :Y)

Ontopic;

Ik ga mee met voorgaande reactie's. Eerst de simpele oefeningen, en daarna pas stijgeren etc :)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:25

Ik zou het ook niet doen, je paard kan er misbruik van gaan maken.
En dan kan het dus gevaarlijk worden, hij kan het doen onder het
rijden, onder het poetsen, bij het opzadelen, uit de wei halen.
Nee bedankt. :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:14

betreft het misbruik maken: Kwestie van iets consequent goed aan leren. Als je een paard correct leert steigeren weet ie precies wanneer ie wel en niet mag.
Een paard denkt niet: ik heb geen zin, dus ik ga omhoog. Ja, zo denkt ie misschien wel, maar dit heeft niks met het aanleren op commando te maken. Als ze omhoog willen gaan ze toch wel