Longeren met één lijn, even duidelijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Longeren met één lijn, even duidelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:33

Als jullie nou eens allemaal goed lezen, heb ik uitgelegd hoe het moet, wat de voordelen zijn en dat het NIET belemmerend is voor het paard!!! Daarom heb ik dit topic juist geopend!

LEER LEZEN! En als je er geen ervaring mee hebt kun je het ook niet beoordelen denk ik zo.

Ik probeer hier alleen maar een nieuwe en afwisselende vorm van longeren te laten zien.
Wild paard of niet, bij genoeg lengte in de lijn kan hij evengoed alle bokkensprongen maken die hij wilt, nog beter dan wanneer je touwtjes gebruikt en als je zelf handig genoeg bent zullen er geen risico's ontstaan.
Dwingen is het ook niet, omdat ik al aangeef dat de lijn op zo'n manier vastgemaakt moet worden, dat een paard in principe een normale hoofdhalshouding heeft.
Zagen is het zeker niet, omdat het een zachte beweging is. Ik heb nog geen paarden gehad met stukke mondhoeken of opengeschuurde oksels oid.

Maar goed, ik zal er zo snel mogelijk een filmpje oid van maken zodat de twijfelaars zien wat voor effect het heeft!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:41

Ik heb het gelezen! Anders reageer ik niet. Kan nog zo goed gaan bij jou, maar ik zal mijn paarden nooit op die manier longeren. Of je dat nu wel of niet aanstaat... Net of iedereen nu op jouw manier moet gaan longeren. Als je de touwen heel erg los hebt, wat voor nut heeft het dan om ze eraan te doen? En als het erg los hangt, dan kunnen de voorbenen er in verstrikt raken, dus zul jeze al behoorlijk vast/strak moeten hebben zitten en dan zie ik ineens een paard wat een keer in paniek raakt hiermee verongelukken. En vind het erg onprettig dat er een touw over de paardenrug heenzit, zonder een degelijke bescherming!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:45

ik zou het ook nooit zo doen en zie dr ook geen meerwaarde in...,
ik ken het systeem wel...je hebt dus niks nieuws ontdekt ofzo,
Als andere het wel zo willen doen prima toch!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:47

Sorry, maar ik probeer niet iedereen op deze manier te laten longeren, het is gewoon een uitleg van wat ik bedoel. Als je het zelf geen prettig idee vind, moet je het ook niet doen, alleen vind ik de kritiek die hier wordt neergelegd wel kortzichtig.
En ik ben geen Jehovagetuige die vind dat iedereen dit moet gaan doen Knipoog

Ik heb er echt nog nooit problemen mee gehad, anders zou ik het zelf ook nooit doen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:50

Ik vind dit ook een heel goed systeem.
Heb er zelf ook heel veel paarden met gelongeerd en ze waren allemaal lekker los door het lijf,gebruikten elke spier die nodig was en liepen zeker niet op de voorhand.
Dat je paard aan de longe op de voorhand gaat lopen vind ik persoonlijk onkunde van diegene die het paard longeert en niet de schuld van paard of verkeerde bijzet...

En trouwens,er zijn heel veel grote ruiters die hun paarden op deze manier gelongeerd willen hebben,dus ik denk niet dat het system dan zo slecht is...
En wat schuurplekken tussen de benen betreft,je moet speciale touwen gebruiken die niet schuren of branden...

Kortom : Ik ben voorstander!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:52

giotto schreef:
Heb er zelf ook heel veel paarden met gelongeerd en ze waren allemaal lekker los door het lijf,gebruikten elke spier die nodig was en liepen zeker niet op de voorhand.
Dat je paard aan de longe op de voorhand gaat lopen vind ik persoonlijk onkunde van diegene die het paard longeert en niet de schuld van paard of verkeerde bijzet...

En trouwens,er zijn heel veel grote ruiters die hun paarden op deze manier gelongeerd willen hebben,dus ik denk niet dat het system dan zo slecht is...
En wat schuurplekken tussen de benen betreft,je moet speciale touwen gebruiken die niet schuren of branden...

Dank u! Clown

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:54

Ik heb heel veel jonge paarden getraind en weet o.a. ook daardoor dat een paard gekke dingen kan gaan doen, vandaar dat ik dit niet zou toepassen. Ben zelf meer van, als ze eenmaal lekker onder het zadel lopen en goed naar de stem luisteren om dan met dubbele longe te gaan werken. Longeren met 1 longeerlijn komt natuurlijk eerst, maar dan komen er bij mij gewoon een paar "ouderwetse" bijzetjes aan. Ik zal misschien wel beren op de weg zien, maar zoals gezegd: ik vind het een eng geval... En vind dus, juist omdat er ook erg veel onervaren mensen hier op bokt zitten, dat ze met dit soort trainingen erg moeten oppassen!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:56

Wij hebben op stal ook eens iemand gehad die op deze manier longeerde. Het paard had echter wel diverse schaafwonden in de oksels maar ook op de schoft.
Verder vondt ik ook dat het paard rukjes kreeg in de mond door de beweging van de benen. En zij zei er heel ervaren mee te zijn dus ik neem aan dat het gebeuren niet te strak zat.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik het touwtje los vondt hangen. En in eerste instantie niet begreep wat de werking van zo'n los touwtje kon zijn. Maar in beweging komt er toch spanning op te staan. En dan geeft het toch rukjes en schuurplekken.
Het is niet mijn manier van longeren. Ik prevereer een pessoa. Mis de handigheid om mijn jonge paard met dubbele longe te longeren!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:57

giotto schreef:

Tja, ik heb in TS beginstuk ook al gelezen dat "een grootheid" dit doet met zijn paarden... Heb helaas ook al veel gezien bij "grootheden en dan ook irl en niet van tv Knipoog ) die echt niet door de beugel konden, dus dat zegt me echt helemaal niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:00

Als 'grootheden' in de sloot springen doe ik dat ook niet Tong uitsteken, maar het geeft wel aan dat het effect heeft voor sportpaarden, anders wordt het niet gedaan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:01

Ben absoluut geen voorstander van deze methode. Waarom niet? Het schuurt; en ook al schuurt het geen open plekken, (bij sommigen wel) wil ik jou gezicht wel eens zien als er bij jou iemand een half uur een touwtje heen en weer over je oksel haalt. Het heeft geen beloningssysteem, als het paard ontspant en over de rug gaat lopen veranderd er niks, en krijgt het paard zelfs rukken in de mond door het bewegen van de benen. Je hebt maar één stand, en deze is ook nog eens vermoeiend voor paarden die nog niet zo soepel in het lijf zijn. Daarbij kun je ook geen stelling aangeven met deze methode, een paard is zelden zo recht dat het automatisch de juiste stelling aanneemt op de volte en om dit te bevorderen zul je steeds een van de touwtjes iets korter moeten maken om stelling aan te geven. Hier gaat dit niet.

De manier die je hier laat zien is in principe alleen geschikt voor een volledig recht paard dat los in het lijf is (dwz goed getrainde buik- en rugspieren) en een ervaren trainer. Voor iedereen die net is begonnen of gewoon op gemiddeld niveau van training zit is deze methode gewoon helemaal nog niet geschikt, niet zo slim hem in grote maten aan te prijzen zonder enkele vorm van nuancering erbij. Een paard dat minder los is in het lijf zal met deze optoming gegarandeerd op de voorhand gaan sloffen met een vaste rug, ligt niet aan de longeerder maar aan de optoming.

Het is trouwens niks revolutionairs, je kunt met touwtjes precies dezelfde houding verkrijgen. Als laatste zie ik deze methode eigelijk gewoon als een vorm van luiheid om een paard geen fatsoenlijke longeersingel en touwtjes aan te meten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:04

Lara_Silver schreef:
Ben absoluut geen voorstander van deze methode. Waarom niet? Het schuurt; en ook al schuurt het geen open plekken, (bij sommigen wel) wil ik jou gezicht wel eens zien als er bij jou iemand een half uur een touwtje heen en weer over je oksel haalt. Het heeft geen beloningssysteem, als het paard ontspant en over de rug gaat lopen veranderd er niks, en krijgt het paard zelfs rukken in de mond door het bewegen van de benen. Je hebt maar één stand, en deze is ook nog eens vermoeiend voor paarden die nog niet zo soepel in het lijf zijn. Daarbij kun je ook geen stelling aangeven met deze methode, een paard is zelden zo recht dat het automatisch de juiste stelling aanneemt op de volte en om dit te bevorderen zul je steeds een van de touwtjes iets korter moeten maken om stelling aan te geven. Hier gaat dit niet.

De manier die je hier laat zien is in principe alleen geschikt voor een volledig recht paard dat los in het lijf is (dwz goed getrainde buik- en rugspieren) en een ervaren trainer. Voor iedereen die net is begonnen of gewoon op gemiddeld niveau van training zit is deze methode gewoon helemaal nog niet geschikt, niet zo slim hem in grote maten aan te prijzen zonder enkele vorm van nuancering erbij. Een paard dat minder los is in het lijf zal met deze optoming gegarandeerd op de voorhand gaan sloffen met een vaste rug, ligt niet aan de longeerder maar aan de optoming.

Het is trouwens niks revolutionairs, je kunt met touwtjes precies dezelfde houding verkrijgen. Als laatste zie ik deze methode eigelijk gewoon als een vorm van luiheid om een paard geen fatsoenlijke longeersingel en touwtjes aan te meten.

punt 1: heb je het zelf wel eens geprobeert?
punt 2: lees nou eens wat er staat.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:05

Heb 1 keer meegemaakt op een clinic waar ik aan meedeed dat een paard met een strotouwtje werd vastgezet en wel op zo'n manier dat het alleen nog om zijn eigen as heen kon draaien... Nou, sorry, maar dan hebben we het over een OS ruiter...
Heb zelf jaren in de paardenwereld gewerkt en weet ondertussen echt wel dat wat de zogeheten grootheden doen met hun paarden echt het daglicht niet altijd kan verdragen en dan heeft het meestal puur met "de baas en dus de gehele maar dan ook gehele baas" te zijn en dus praten we over onderdrukking... Dacht dat er toch meer als genoeg voorbeelden tegenwoordig van onze "" grootheden" op het I-net te zien zijn, die een beetje normaal denkend mens niet zal doen met zijn paard... Maar dat jij je gelukkig voelt met een advies van de "grote" Rodrigo... Prima toch! Mag ik daar mijn eigen mening over hebben...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:06

kaatje77 schreef:
IMO heb je een touwtje op een bepaalde hoogte, horizontaal met het bit zo ongeveer en dan loopt je paard aan de teugel, komt je paard omhoog, krijgt het een ruk in de mond en wil het hoofd omlaag, komt het paard achter de teugel te lopen.

Met het touw van TS, MITS juist gebruikt, dus niet TE strak, is het zo dat als je paard verder naar beneden komt de neus eruit kan en het paard meer vrijheid krijgt.

Ik maak een touwtje altijd vast aan de longeersingel opzij van de buik, door het bit en dan tussen de benen. Op de manier kan het paard het hoofd en helemaal naar de grond brengen en vrij ver omhoog. Jouw systeem is meer een vaste martingaal maar dan gevaarlijker doordat je geen singel maar een touwtje gebruikt en ook nog eens vervelender voor het paard omdat hij bij elke stap een ruk in zijn mond krijgt.

Zammie schreef:
Het idee, dat een paard in paniek raakt en wat er dan kan gebeuren met zo'n optuiging... Niet alleen tussen de benen, maar ook zo op de schoft/rug zonder bescherming. Volgens mij kan je paard echt goed beschadigd raken hiermee. Ik kan hier dus echt niets in vinden wat mij aanstaat. Dus ik zal dit nooit gebruiken!
Zammie schreef:
Ik heb het gelezen! Anders reageer ik niet. Kan nog zo goed gaan bij jou, maar ik zal mijn paarden nooit op die manier longeren. Of je dat nu wel of niet aanstaat... Net of iedereen nu op jouw manier moet gaan longeren. Als je de touwen heel erg los hebt, wat voor nut heeft het dan om ze eraan te doen? En als het erg los hangt, dan kunnen de voorbenen er in verstrikt raken, dus zul jeze al behoorlijk vast/strak moeten hebben zitten en dan zie ik ineens een paard wat een keer in paniek raakt hiermee verongelukken. En vind het erg onprettig dat er een touw over de paardenrug heenzit, zonder een degelijke bescherming!

Hier ben ik het helemaal mee eens, afgezien van het feit dat ik het ook gevaarlijk vind op vrijwel alle mogelijke manieren zie ik ook nog eens het nut er niet van. Wil je dit zo graag dan kun je evengoed een longeersingel gebruiken en daar een vast touwtje aan maken, scheelt geruk in de mond en schuurplekken.
Ik denk dat dit enkel in de hand werkt dat je paard achter de teugel kruipt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:06

Zammie schreef:
Heb 1 keer meegemaakt op een clinic waar ik aan meedeed dat een paard met een strotouwtje werd vastgezet en wel op zo'n manier dat het alleen nog om zijn eigen as heen kon draaien... Nou, sorry, maar dan hebben we het over een OS ruiter...
Heb zelf jaren in de paardenwereld gewerkt en weet ondertussen echt wel dat wat de zogeheten grootheden doen met hun paarden echt het daglicht niet altijd kan verdragen en dan heeft het meestal puur met "de baas en dus de gehele maar dan ook gehele baas" te zijn en dus praten we over onderdrukking... Dacht dat er toch meer als genoeg voorbeelden tegenwoordig van onze "" grootheden" op het I-net te zien zijn, die een beetje normaal denkend mens niet zal doen met zijn paard... Maar dat jij je gelukkig voelt met een advies van de "grote" Rodrigo... Prima toch! Mag ik daar mijn eigen mening over hebben...

Ben benieuwd wie dit is en waar ie het lef vandaan haalt om zoiets zelfs te promoten in een clinic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:08

Zammie schreef:

Punt 3: ik geef aan dat ik niet eens zeker weet of het van Rodrigo is.
punt 4: ik doe het niet omdat de 'grootheden' het ook doen, maar omdat ik achter de werking hiervan sta
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-08 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:09

Dat een grootheid het doet of grootheden het liever hebben zegt apenstront als je het mij vraagt. Er zijn genoeg marteltuigen waarbij je een paard flink te pakken kunt nemen zonder dat het sporen als wonden achterlaat, dus ook daarbij bewijst het helemaal niks dat het niet gebeurd bij deze manier van longeren.

En tja, er zijn zoveel technieken achterhaalt die niet schadelijk bleken voor een paard en dit later toch heel anders bleek te werken. Ik kan me nog voor de geest halen dat er een bit in de omloop was met rollers die o zo zacht zou zijn maar later schokjes bleek af te geven in de paardenmond en dus niet bepaald zachtzinnig bleek te zijn. Bitloos rijden, blijkt ook geen wondermiddel en zo kan ik nog wel doorgaan. Ik zeg niet dat deze manier van longeren schadelijk is omdat ik dat zo vind, wil er eerder mee aanduiden dat als een groom van een bekend ruiter je dit heeft verteld het niet perse waar hoeft te zijn.

Moderatoropmerking:
Naam verwijderd
Laatst bijgewerkt door Scum op 01-12-08 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:13

Kijk maar eens naar de bitten die momenteel in omloop zijn en mn wat er op hoog niveau bij het springen wordt gebruikt, het is gewoon schandalig dat die ruiters zoiets willen gebruiken.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:14

Joolien schreef:
Lara_Silver schreef:

ik ben het hier wel mee eens...
Ik vind trouwens ook dat je erg kortaf reageert als iemand het niet eens is met jou manier van longeren..,

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:15

@annelies precies, tis om te huilen wat er tegenwoordig met paarden gebeurd. Men is te snel overtuigd dat iets werkt zonder echt te kijken naar wat er eigelijk gebeurd. Ik hoef niet een paard zijn neus tussen zijn voorbenen te werken met en slof om er dan pas achter te komen dat het niet zo goed zou kunnen uitpakken voor diens lichaam. Zo spring ik ook niet van een flat.. of voor een auto... tja.. tis maar tot hoever je moet gaan om er zelf achter te komen of iets schade toebrengt of niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:16

Joolien schreef:

punt 1: inderdaad. Pony schoot ervan in de stres en begon te bokken toen hij de druk onder zijn ellebogen voelde, ook drukte hij zijn rug weg. Terwijl ik hem vaker tussen de benen heb bijgezet, dus dat is het probleem niet, en ook wel eens wat fermer bijzet een paar minuutjes om de buitenlijn op te rekken dus met druk heeft hij ook geen probleem. Van deze bijzetmethode flipte hij nogal. Ik dacht eerst goh is wel makkelijk hoor zo alleen met 1 touwtje maar nu ben ik er zeker van dat je je paard meer plezier met een goede optoming doet. Ik heb niks tegen pessoa, bv zijn pessoateugel vind ik in principe nog niet zo slecht. Maar er zijn genoeg professionele longeerteugels die de werking van deze hebben en mét comfort voor het paard.

punt 2: ik heb het topic helemaal doorgelezen, anders zou ik niet reageren. Knipoog

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:29

Ik ben erg benieuwd naar een filmpje.
Dan heb ik een goede indruk en kan er dan een mening over geven

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:33

anneliesdj schreef:
Kijk maar eens naar de bitten die momenteel in omloop zijn en mn wat er op hoog niveau bij het springen wordt gebruikt, het is gewoon schandalig dat die ruiters zoiets willen gebruiken.

Dit is eigenlijk een andere discussie maar ik ga er toch even op reageren...

Ooit al zo'n toppaard gereden Annelies??
Die beesten staan in topconditie,goed gevoederd en de meesten worden dan ook nog eens superheet in parcours.
Plus ,die ruiters rijden met veel druk,druk die nodig is om die paarden bergop te laten galoperen en over 1.60m te rijden ( of zijn er mensen die denken dat die bergopwaartse galop en die sprong over 1.60m er komt door zonder been en met de handjes naar voor te rijden?? )
Daarom hebben ze zo'n bit nodig.
Om vanvoor onder controle te houden wat er van vanachter komt.
En dat heeft niks met gebrek aan dressuurmatige scholing te maken,want als je op dat niveau bent geraakt is je paard wel topgeschoold.

En al die paarden worden door de week gereden op een gewoon trensje,dan hebben ze dat bit niet nodig.

En wat die " als die grote namen zo longeren dan zal het wel goed zijn " reactie betreft ... er zit altijd kaf tussen het koren.
Ik heb ook op verschillende grote stallen gewerkt en ken ook de dingen die het daglicht niet mogen zien.
Maar ik ben zeker dat als deze manier van longeren geen resutaat zou geven ,dat " de grote namen " wel een andere manier zouden gebruiken.

Nu ja,ieder zijn ding...Ik ben niet wild van bijzetteugels en touwtjes bv...

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:34

Ik heb 2 keer met touwtjes gelongeerd, maar mijn pony speeste hem helemaal, en ging rennen, bokken, trekken en z'n rug wegdrukken, geen succes dus en ik doe het ook nooit meer (en nee, ze zaten niet te strak...). Volgens mij kunnen de meeste paarden ook ontspannen, over de rug lopen als er geen touwtjes aan hangen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:30

@kaatje: dat het werkt wil ik wel geloven, maar ik vraag mij af wat de voordelen van deze methode zijn in vergelijking tot andere methodes om bij te zetten.

Wanneer ik bijv. de touwtjes/Gogue o.i.d. bevestig zorg ik ook dat deze los genoeg zitten om het paard alleen te hinderen wanneer het paard écht te hoog komt met zijn hoofd en dan zal je dat ook 'uitnodigen' kunnen noemen in plaats van dwingen. Mag ik vragen wat jij het verschil vind tussen uitnodigen en dwingen?

Voor mijn gevoel is er voldoende keus als het gaat om werkende materialen om een paard bij te zetten aan de longeerlijn. I.m.o. hebben een aantal hiervan (o.a. Gogue/touwtjes) meer voordelen dan deze methode.

Het belangrijkste bij alle methodes van bijzetten en longeren is natuurlijk dat de longeur weet waar hij mee bezig is en de materialen dus ook op een goede wijze weet toe te passen. Lachen Zo heeft TS het idee dat met touwtjes paarden alleen achter de teugel kruipen, maar zijn er anderen in dit topic (o.a. ikzelf) die dit totaal niet ervaren en dan vraag ik mij af of het voorbeeld dat TS heeft gehad de touwtjes wel goed heeft gebruikt.