Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

giotto schreef:Ik vind dit ook een heel goed systeem.
Heb er zelf ook heel veel paarden met gelongeerd en ze waren allemaal lekker los door het lijf,gebruikten elke spier die nodig was en liepen zeker niet op de voorhand.
Dat je paard aan de longe op de voorhand gaat lopen vind ik persoonlijk onkunde van diegene die het paard longeert en niet de schuld van paard of verkeerde bijzet...
En trouwens,er zijn heel veel grote ruiters die hun paarden op deze manier gelongeerd willen hebben,dus ik denk niet dat het system dan zo slecht is...
En wat schuurplekken tussen de benen betreft,je moet speciale touwen gebruiken die niet schuren of branden...
Kortom : Ik ben voorstander!
giotto schreef:Ik vind dit ook een heel goed systeem.
Heb er zelf ook heel veel paarden met gelongeerd en ze waren allemaal lekker los door het lijf,gebruikten elke spier die nodig was en liepen zeker niet op de voorhand.
Dat je paard aan de longe op de voorhand gaat lopen vind ik persoonlijk onkunde van diegene die het paard longeert en niet de schuld van paard of verkeerde bijzet...
En trouwens,er zijn heel veel grote ruiters die hun paarden op deze manier gelongeerd willen hebben,dus ik denk niet dat het system dan zo slecht is...
En wat schuurplekken tussen de benen betreft,je moet speciale touwen gebruiken die niet schuren of branden...
Kortom : Ik ben voorstander!
) die echt niet door de beugel konden, dus dat zegt me echt helemaal niet!
, maar het geeft wel aan dat het effect heeft voor sportpaarden, anders wordt het niet gedaan. Lara_Silver schreef:Ben absoluut geen voorstander van deze methode. Waarom niet? Het schuurt; en ook al schuurt het geen open plekken, (bij sommigen wel) wil ik jou gezicht wel eens zien als er bij jou iemand een half uur een touwtje heen en weer over je oksel haalt. Het heeft geen beloningssysteem, als het paard ontspant en over de rug gaat lopen veranderd er niks, en krijgt het paard zelfs rukken in de mond door het bewegen van de benen. Je hebt maar één stand, en deze is ook nog eens vermoeiend voor paarden die nog niet zo soepel in het lijf zijn. Daarbij kun je ook geen stelling aangeven met deze methode, een paard is zelden zo recht dat het automatisch de juiste stelling aanneemt op de volte en om dit te bevorderen zul je steeds een van de touwtjes iets korter moeten maken om stelling aan te geven. Hier gaat dit niet.
De manier die je hier laat zien is in principe alleen geschikt voor een volledig recht paard dat los in het lijf is (dwz goed getrainde buik- en rugspieren) en een ervaren trainer. Voor iedereen die net is begonnen of gewoon op gemiddeld niveau van training zit is deze methode gewoon helemaal nog niet geschikt, niet zo slim hem in grote maten aan te prijzen zonder enkele vorm van nuancering erbij. Een paard dat minder los is in het lijf zal met deze optoming gegarandeerd op de voorhand gaan sloffen met een vaste rug, ligt niet aan de longeerder maar aan de optoming.
Het is trouwens niks revolutionairs, je kunt met touwtjes precies dezelfde houding verkrijgen. Als laatste zie ik deze methode eigelijk gewoon als een vorm van luiheid om een paard geen fatsoenlijke longeersingel en touwtjes aan te meten.
kaatje77 schreef:IMO heb je een touwtje op een bepaalde hoogte, horizontaal met het bit zo ongeveer en dan loopt je paard aan de teugel, komt je paard omhoog, krijgt het een ruk in de mond en wil het hoofd omlaag, komt het paard achter de teugel te lopen.
Met het touw van TS, MITS juist gebruikt, dus niet TE strak, is het zo dat als je paard verder naar beneden komt de neus eruit kan en het paard meer vrijheid krijgt.
Zammie schreef:Het idee, dat een paard in paniek raakt en wat er dan kan gebeuren met zo'n optuiging... Niet alleen tussen de benen, maar ook zo op de schoft/rug zonder bescherming. Volgens mij kan je paard echt goed beschadigd raken hiermee. Ik kan hier dus echt niets in vinden wat mij aanstaat. Dus ik zal dit nooit gebruiken!
Zammie schreef:Ik heb het gelezen! Anders reageer ik niet. Kan nog zo goed gaan bij jou, maar ik zal mijn paarden nooit op die manier longeren. Of je dat nu wel of niet aanstaat... Net of iedereen nu op jouw manier moet gaan longeren. Als je de touwen heel erg los hebt, wat voor nut heeft het dan om ze eraan te doen? En als het erg los hangt, dan kunnen de voorbenen er in verstrikt raken, dus zul jeze al behoorlijk vast/strak moeten hebben zitten en dan zie ik ineens een paard wat een keer in paniek raakt hiermee verongelukken. En vind het erg onprettig dat er een touw over de paardenrug heenzit, zonder een degelijke bescherming!
Zammie schreef:Heb 1 keer meegemaakt op een clinic waar ik aan meedeed dat een paard met een strotouwtje werd vastgezet en wel op zo'n manier dat het alleen nog om zijn eigen as heen kon draaien... Nou, sorry, maar dan hebben we het over een OS ruiter...
Heb zelf jaren in de paardenwereld gewerkt en weet ondertussen echt wel dat wat de zogeheten grootheden doen met hun paarden echt het daglicht niet altijd kan verdragen en dan heeft het meestal puur met "de baas en dus de gehele maar dan ook gehele baas" te zijn en dus praten we over onderdrukking... Dacht dat er toch meer als genoeg voorbeelden tegenwoordig van onze "" grootheden" op het I-net te zien zijn, die een beetje normaal denkend mens niet zal doen met zijn paard... Maar dat jij je gelukkig voelt met een advies van de "grote" Rodrigo... Prima toch! Mag ik daar mijn eigen mening over hebben...
Zammie schreef:Heb 1 keer meegemaakt op een clinic waar ik aan meedeed dat een paard met een strotouwtje werd vastgezet en wel op zo'n manier dat het alleen nog om zijn eigen as heen kon draaien... Nou, sorry, maar dan hebben we het over een OS ruiter...
Heb zelf jaren in de paardenwereld gewerkt en weet ondertussen echt wel dat wat de zogeheten grootheden doen met hun paarden echt het daglicht niet altijd kan verdragen en dan heeft het meestal puur met "de baas en dus de gehele maar dan ook gehele baas" te zijn en dus praten we over onderdrukking... Dacht dat er toch meer als genoeg voorbeelden tegenwoordig van onze "" grootheden" op het I-net te zien zijn, die een beetje normaal denkend mens niet zal doen met zijn paard... Maar dat jij je gelukkig voelt met een advies van de "grote" Rodrigo... Prima toch! Mag ik daar mijn eigen mening over hebben...
Joolien schreef:Lara_Silver schreef:Ben absoluut geen voorstander van deze methode. Waarom niet? Het schuurt; en ook al schuurt het geen open plekken, (bij sommigen wel) wil ik jou gezicht wel eens zien als er bij jou iemand een half uur een touwtje heen en weer over je oksel haalt. Het heeft geen beloningssysteem, als het paard ontspant en over de rug gaat lopen veranderd er niks, en krijgt het paard zelfs rukken in de mond door het bewegen van de benen. Je hebt maar één stand, en deze is ook nog eens vermoeiend voor paarden die nog niet zo soepel in het lijf zijn. Daarbij kun je ook geen stelling aangeven met deze methode, een paard is zelden zo recht dat het automatisch de juiste stelling aanneemt op de volte en om dit te bevorderen zul je steeds een van de touwtjes iets korter moeten maken om stelling aan te geven. Hier gaat dit niet.
De manier die je hier laat zien is in principe alleen geschikt voor een volledig recht paard dat los in het lijf is (dwz goed getrainde buik- en rugspieren) en een ervaren trainer. Voor iedereen die net is begonnen of gewoon op gemiddeld niveau van training zit is deze methode gewoon helemaal nog niet geschikt, niet zo slim hem in grote maten aan te prijzen zonder enkele vorm van nuancering erbij. Een paard dat minder los is in het lijf zal met deze optoming gegarandeerd op de voorhand gaan sloffen met een vaste rug, ligt niet aan de longeerder maar aan de optoming.
Het is trouwens niks revolutionairs, je kunt met touwtjes precies dezelfde houding verkrijgen. Als laatste zie ik deze methode eigelijk gewoon als een vorm van luiheid om een paard geen fatsoenlijke longeersingel en touwtjes aan te meten.
punt 1: heb je het zelf wel eens geprobeert?
punt 2: lees nou eens wat er staat.
Joolien schreef:punt 1: heb je het zelf wel eens geprobeert?
punt 2: lees nou eens wat er staat.
anneliesdj schreef:Kijk maar eens naar de bitten die momenteel in omloop zijn en mn wat er op hoog niveau bij het springen wordt gebruikt, het is gewoon schandalig dat die ruiters zoiets willen gebruiken.
Zo heeft TS het idee dat met touwtjes paarden alleen achter de teugel kruipen, maar zijn er anderen in dit topic (o.a. ikzelf) die dit totaal niet ervaren en dan vraag ik mij af of het voorbeeld dat TS heeft gehad de touwtjes wel goed heeft gebruikt.