Mijn probleem was dat mijn haf mij neit als leider zag, en erg graag naar de uitgang wilde rennen (waar hij dus altijd naartoe ging). Ook met rijden heb ik even dit probleem gehad, hij rende in galop naar de uitgang. Nu gaat het een stuk beter, ik heb meer lef gekregen en geleerd hemiedere keer een stapje voor te zijn. Als ik merkte dat hij weer naar de uitgang wilde rennen (kun je op een gegeven moment makkelijk zien aan zijn houding, oortjes, tempo etc.) dan zorgde ik dat ik goed achter hem bleef (zodat ie neit kon omdraaien en de andere kant op ging) en dan goed met de zweep erachter blijven, om hem voorwaarts te houden. Dus niet aantikken, maar door de zweep achter hem te houden hem zerg maar aan te drijven om voorwaarts te blijven. Bij mij hielp dit al snel en heb nu geen problemen meer gelukkig.
Het zou goed zijn geweest een goed boek te kopen over longeren of veel te lezen op internet, of een les te nemen.
Heb je de vorige eigenaar zien longeren? Misschien kent je paardje het neit zo goed als is gezegd.
En natuurlijk kan een jong paard ook gelongeerd worden
Veel mensen beginnen er al mee ter voorbereiding op het zadelmak maken, laten wennen aan een zadel/hoofdstel etc op 2-3 jarige leeftijd. Heb je trouwens het probleem nog kunnen oplossen?