vrijheids dressuur onzin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: vrijheids dressuur onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:09

Precies. Mij zal je niet aan polo zien doen, maar daar wordt polo toch niet minder om?

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:49

Ik deed er eerst niks mee, maar nu ik er mee bezig ben is het wel leuk Lachen Alleen ik kan hem steigeren maar beter niet leren, want hij maakt er misbruik van.
Bij sommige oefeningen gebruiken ze spieren die ze anders nooit of weinig gebruiken (gelezen).

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:53

Volgens mij is grondwerk, vanaf veulentijd aangepast aan de leeftijd, een van de onmisbare steunpalen van de PAARDENOPVOEDING om een cool en rustig paard te bekomen dat zijn plaats weet tov mensen en vormd het een voorbereiding op zijn verder leven als rijdier. Later zal regelmatig werken op de grond geen problemen oplossen maar zal ze wel voorkomen, dit is in mijn ogen heel belangrijk.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:09

vind het gewoon leuk om te doen, en wat ik merk is dat paarden er op den duur echt gehoorzamer door worden.
Het zal je probleem niet oplossen, maar misschien wel meehelpen op te lossen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:58

mjah.. ik ben zo nuchter als de pest, dus al die zweverige types en achtergronden om het te doen, moet je zeker niet bij mij aankomen. toch gebruik ik het regelmatig, zowel Vrijheids dressuur als grondwerk.
voor mijn werk doen ik veel grondwerk, en ik merk gewoon echt dat het werkt. eerst de therapiepaarden, en later ook mijn eigen dieren.
zelfs mijn meest bitchy ( Clown ) merrie loopt als een hondje achter mensen aan an 15 minuutjes grondwerk.
vrijheids dressuur is hier ontspanning en pret, en ik merk gewoon dat mijn paard na wat oefeningen vaak vrolijker is en beter haar best wil doen. ( en uiteraard staat het stoer als je paard de spaanse stap doet of gaat knielen Clown )

ik ben dus voor, mits je al dat zweverige weglaat. ik heb als professional gezien dat het werkt binnen hetgene waarin ik werkzaam ben, en dat met clienten die nog nooit een paard hebben aangeraakt. en dat telt denk ik toch ook flink mee.
de paarden die ik gebruik, vinden het trouwens allemaal erg leuk en doen altijd vrolijk mee Ja
maar kan mij absoluut indenken dat er veel mensen het helemaal niets vinden Ja

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:01

ik vind het wel leuk. maar mijn pony vind het 10x niks. vandaar dat ik het inprincipe nooit doe.

Ach als anderen er blij van worden laat ik ze mooi hun gang gaan. Het is best leuk om te zien.
Maar het moet je pony/paard ook maar net liggen. Je moet ze er niet mee gaan pesten Bloos

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:53

Ik doe het af en toe ,
Maar nooit te lang , want na 10 - 15 min is Luna het meer dan zat
Als ik merk dat ze er genoeg van heeft , dan stop ik ook , met rijden ook trouwens

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 07:27

ik een aantal oudere pony's waarbij rijden nog nauwelijks een optie is. zij vinden kunstjes erg leuk en ook een portie grondwerk op zijn tijd zijn ze wel voor in. Of het de aandacht is die ze toch nog krijgen (en niet afgedankt worden) of het werk wat leuk is, wil ik niet over oordelen. Ook met mijn jonge pony's als ze nog niet aan rijden toezijn lichamelijk doe ik simpele oefeningen. Lekker speels met pionnen en dan opbouwen naar het echte werk. Ik longeer liever nog niet zoveel met 2/3 jarige pony's. Er zijn verschillende stromingen grondwerk natuurlijk. Ik heb een soort van parelli gedaan waar de pony een soort dood vogeltje van werd. Had vond ik weinig met natuurlijk te maken. Denk dan aan oefeningen als achteruit sturen door hindernissen enzo. Ik ben gestopt en heel soms voor een nh les doen we nog wel in kleine maten die oefeningen, ze wordt gelijk boos en komt hevig in verzet. Zo ken ik haar weer!

JOYCE21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:08

ik vind het ook onzin maar ja dat is mijn mening daar over.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:26

bonfire24 schreef:
ik vind het ook onzin maar ja dat is mijn mening daar over.

gelukkig ik ben niet alleen.

xveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:26

Ik persoonlijk heb er ook niks mee, maar ik vind het wel intressant om te zien. Als paarden uit vrije wil meedoen en laten blijken dat ze het leuk vinden denk ik, waarom niet?
Ik zou het dus alleen doen als mijn paard er ook met plezier aan meedoet:D

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:42

ik vind indd ook dat er mensen zijn die erg overdreven doen over vd.
Maar het lijkt me wel leuk/goed voor je paard.
Weer eens iets anders dan rijden of in de paddock/wei staan.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:33

Ja jeetje, vind ik het onzin... nee ik denk het niet.
Zelf doe ik aan parelli met mijn pony, niet elke dag, maar zo nu en dan eens.
Ik merk bij haar dat dit haar rustig maakt. Het rijden vind ze allemaal niet zoveel aan, maar zodra ik parelli met haar ga doen leeft ze toch meer op.
Met mijn paard is dit absoluut niet zo, wanneer ik met haar grondwerk ga doen wordt ze wat chagrijnig en gepikeerd. Zij vind het rijden zoveel leuker en leeft juist daar weer van op.
Hetzelfde eigenlijk met mijn bijrijdpaard, die vind het zoveel leuker als je er opstapt dan wanneer je 'gekke' dingen ernaast gaat doen Haha!

Mijn mening, ik vind het geen onzin, maar het is ook weer per paard verschillend Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:29

Urielle schreef:
Ik doe wel aan grondwerk. Ik verwacht nl. dat mijn peerd braaf naast me blijft stappen, stil staat (en blijft staan) op mijn verzoek en opzij gaat als ik hem ergens 'om' zet. Dat noemen we hier gewoon normale omgang met het paard en hoeft geen dure cursus voor gevolgd Tong uitsteken

M.i. heeft Urielle een groot punt. In dit opzicht doe ik iedere dag aan grondwerk. Ja
VD heb ik ook al eens gedaan. Dit heeft echter niks met problemen oplossen te maken maar is louter kunstjes aanleren en is ook een leuke afwisseling in de training.

anne_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:48

Ik vind dat iedereen zelf moet weten of hij/zij aan vrijheidsdressuur doet Knipoog

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:59

Ik vind het absoluut geen onzin.
Het is een andere manier van omgaan met je paard. Persoonlijk heb ik een paard niet alleen om op te rijden Knipoog
Ik merk dat mijn paard het heel leuk vind, zelf vind ik het ook leuk om te doen.
Mijn vorige paard heb ik op 18 jarige leeftijd de spaanse pas nog geleerd, vond ie geweldig!! Omdat hij niet meer gereden kon worden zocht ik een andere manier om hem bezig te houden.
Hoe meer trucjes je hem leerde, hoe sneller hij nieuwe dingen oppikte en zelf uitdacht Haha! Ze worden er juist slimmer van Knipoog (maar ik kan me voorstellen dat menigeen hier op bokt niet graag heeft dat z'n/haar paard slimmer is dan hij/zij zelf Haha!, daarom is het maar "onzin", dat vrijheidsdressuur Haha! )

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:19

Hmmm ik vraag mij af of mensen eigenlijk wel weten wat vrijheidsdressuur nu precies is. Eigenlijk hoor ik hier alleen maar kreten voorbij komen als "voor de fun en gezelligheid" of "kunstjes en truukjes". Echte vrijheidsdressuur houd toch wel wat meer in.

Ten eerste in het woord vind je eigenlijk het werk al terug: DRESSUUR in de VRIJHEID. Dat is iets anders dan GRONDWERK.
Bij grondwerk (het woord zegt het al, er zit niemand op het paard, maar loopt of staat er naast, op de grond dus) is het paard aangelijnd. Dit kan gewoon aan een halstertouw en halster zijn of voor de serieuzere beoefenaar aan bijv. een kaptoom. Onder grondwerk valt ook longeren, het werken aan de hand, lange teugel/lijnen, tussen de pilaren etc. Grondwerk is dus meer omvattend dan wat van de westerntrainers naar europa is overgewaaid.

Bij vrijheidsdressuur (het werken in de vrijheid) is het paard niet aangelijnd. Het paard staat of loopt los, zonder enige verbindingslijn tot zijn trainer. De oefeningen die van een paard gevraagd worden zijn gelijk aan het grondwerk. Immers een goed trainer leert zijn paard eerst via grondwerk (lees aangelijnd) de oefeningen. Later in de africhting worden diezelfde oefeningen gevraagd maar dan in de vrijheid. Men communiceert met het paard op afstand dmv bijv stemhulpen, gebaren of zweepcommando's. Een ver geschoold vrijheidsdressuur paard kan ook oefengen van de klassieke dressuur in de vrijheid tonen. Van zijgangen tot piaffe van halthouden, achterwaards gaan tot het ultime zoals de levade en capriool.

Het is onzin dat vrijheidsdressuur de klassieke rij-methodes in de weg zou staan. In tegendeel. Mits GOED getraind kan men er onder het zadel alleen maar profijt van hebben. Een paard wat op "afstand" aan zijn trainer gehoorzaamd loopt onder het zadel met een fluwelen mondje, scherp afgestelde hulpen en op en top werkwillig en gehoorzaam.

Zo, hopelijk heb ik wat misverstanden uit de weg kunnen ruimen.....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 02:05

Wat is nou precies eigenlijk grondwerk en vrijheidsdressuur???

Mijn paard loopt prima mee aan de hand, ze komt naar me toe in de wei en luistert goed naar me. Was vrijwel vanaf het begin zo. De eerste keer dat ik met haar liep dramde ze nogal om naar voren te mogen en toen hielden we halt zodra ze naar voren kwam (lees: voor mij dreigde te komen) en hebben we een half uur gedaan over iets van 50 meter en sindsdien weet ze dat het geen zin heeft om te drammen. Met een onopgevoede tweejarige heb ik recentelijk hetzelfde gedaan en die luistert nu ook perfect naar me en probeert het niet meer. Ik zie dat niet als "grondwerk" maar als normale opvoeding van een paard. Uitproberen prima, maar ik ben toch slimmer en verzin ter plekke wel iets om het af te leren. Echt lastige paarden (ik bedoel bij iedereen lastige paarden) ben ik niet tegengekomen tot nu toe, hoewel sommige paarden als "onhandelbaar" worden aangemerkt en die bij mij zo mak zijn als een lammetje. Wel paarden waarmee ik geen "klik" had en waarmee ik daardoor geen land kon bezeilen. Die geef ik met liefde aan iemand anders met wie er wel een "klik" is omdat het tussen mij en zo'n paard toch niet gaat werken. Dan wordt het een gevecht en dat is ook niet eerlijk naar het paard toe. Het moet voor beide leuk blijven.

Echter, een paard dat op "afstand" zijn trainer gehoorzaamt hoeft onder zadel niet perfect te lopen. Sommige paarden (vooral de wat sensibeler paarden) kan ik aan de hand prima hanteren en (vrijwel) alles mee doen, maar onder zadel kan ik er niets mee omdat ik mijn eigen onrust onder zadel moeilijker kan verbergen (ze voelen immers ook je spierspanning aan onder zadel, wat ze aan de hand niet kunnen voelen). Sommige van die paarden kan ik aan de hand zelfs bij de veearts als die inwendig onderzoek moet doen rustig houden zonder praam of zo, maar ik moet er echt niet op gaan zitten. Dan krijg ik een enkeltje zandhappen.

Ben dan ook nog nooit gebeten en slechts een keer een trap gekregen (en dat was mijn eigen fout) in al die jaren dat ik met paarden omga.

Valt "luisteren" naar je paard echter ook onder de noemers "grondwerk" en "vrijheidsdressuur"?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:37

'luisteren naar je paard' hoor je te doen bij alles wat je met een paard doet, dat staat overal boven. Knipoog

Uiteraard valt een paard gehoorzaam maken aan de hand onder grondwerk: je staat ernaast.

In ieder methode komt het wennen aan menselijke behandelingen terug, het paard kunnen sturen, stil laten staan enz.

De scheidslijn tussen wat Pessade aandraagt tussen dressuur in vrijheid en grondwerk, vind ik niet zo interessant, vooral ook omdát in Vrijheid meestal een eindproduct is terwijl het leerproces meestal gedeeltelijk aan de lijn plaatsvindt.

Wat uiteindelijk interessant is, is welk leerprincipe je toepast en wanneer.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:47

mick75 schreef:
Echter, een paard dat op "afstand" zijn trainer gehoorzaamt hoeft onder zadel niet perfect te lopen. Sommige paarden (vooral de wat sensibeler paarden) kan ik aan de hand prima hanteren en (vrijwel) alles mee doen, maar onder zadel kan ik er niets mee omdat ik mijn eigen onrust onder zadel moeilijker kan verbergen (ze voelen immers ook je spierspanning aan onder zadel, wat ze aan de hand niet kunnen voelen).
Valt "luisteren" naar je paard echter ook onder de noemers "grondwerk" en "vrijheidsdressuur"?

Indien een paard dat in de vrijheid goed gehoorzaam op zijn trainer is, maar dit onder het zadel niet laat zien omdat de ruiter onzeker is, heeft dus niets te maken met de werkwillendheid van het paard óf het niet funktioneren van de training. Het heeft alles te maken met een falend ruiter. Het zegt dus niets over de stelling dat paarden die goed in de vrijheid funtioneren dit niet zouden kunnen onder de man.

Luisteren naar je paard is onontbeerlijk in welke vorm met omgang van paarden dan ook. Indien men niet bereid is de signalen van een paard op te vangen en op de juiste wijze te intrepeteren, dan moet men maar gaan dammen of schaken. Men is dan niet de juiste persoon voor omgang met dieren.

Waar begint grondwerk? Grondwerk doet men dagelijks, van het vast staan op de wasplek, tot hoefjes krabben, poetsen, fatsoenlijk en gehoorzaam mee lopen tot aan de hoogste dressuur aan de hand. Iedereen die met paarden bezig is, is dus (als het goed is Bloos ) met grondwerk bezig. De meeste echter bouwen het niet verder uit dan alleen de pratische dagelijkse zaken.

Waar begint vrijheidsdressuur? Ook hierin komen dagelijkse zaken terug, van het naar je toe komen vanuit de wei (er zijn nog steeds mensen die er liever een half uur achteraan blijven rennen Clown ) het gehoorzamen op een stemcommando dat hij zich moet gedragen als hij op de wasplaats staat en jij net even om de hoek een borstel pakt.....etc etc....

Iedereen wordt dus dagelijks geconfronteerd met zowel grondwerk als vrijheidsdressuur. Vele zijn zich er echter niet van bewust en dat is wel eens jammer. Ben je ervan bewust dat álles wat je van een paard verlangt, getraind moet worden. Van de simpelste zaken als voetjes geven tot aan de hoogste vorm van dressuur.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:06

Als ik het woord onzin lees, dan denk ik aan geen nut hebben, zinloos bezig zijn.

Goed beschouwd heeft paardrijden heeft sowieso geen nut.

Je doet het voor je lol, ook VD en is een manier om toch met je paard bezig te zijn als je er niet mee op kunt rijden. Maar dan kan je ook kiezen voor werken aan de lange teugel. Ieder zijn meug, toch?

Ik vind het wel een punt om grondwerk en opvoeding van een paard los te zien van VD, want in deze discussie lopen die begrippen door elkaar heen.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:09

Waar eindigt opvoeding en begint VD?

Voor mij gaat opvoeding erg ver omdat ik VD als hún basis opvoeding beschouw.
Er is dus geen duidelijk begin of einde aan te geven. Dit is voor iedereen verschillend.
Grondwerk zit nu eenmaal (als vóór fase) gekoppeld aan VD.
Men kan wel grondwerk zonder VD doen, maar VD zonder grondwerk gaat je geheid problemen opleveren.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:15

Pessade schreef:
Waar eindigt opvoeding en begint VD?

Leuke vraag, ik ben van mening dat opvoeding overgaat in VD zodra het gaat om aanleren van kunstjes die voor een gewone, dagelijkse prettige samenwerking met paard niet strikt nodig zijn.

Dus bij uitgebreide opvoeding kan nog horen: op commando stap, draf, halt, blijf, kom, om.

Bij VD vind ik dan horen: buig, groet, lig, pas, steiger.

De overeenkomst is dat je dezelfde basistechnieken gebruikt om het aan te leren. Het verschil zit er wat mij betreft in wat je aanleert en met welk doel voor ogen.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:26

Tja en daar zit em nu de kneep. Wat is opvoeding en wat zijn kunstjes. Haha!

Het leren liggen kan men als een kunstje zien. Maar het kan verrekte handig zijn als je zn buik wil poetsen of wassen dat je paard kan gaan liggen Haha! Voor mij is een chambette of spaanse pas gewoon basis opvoeding. Erg handig soms bij hoefsmid en dierenarts.
Dus wat voor de één opvoeding is kan een ander als truukje zien. Een eindeloze discussie.......
Wat de een als "leutig tijdverdrijf" ziet kan voor ander een serieuze job zijn. Mijn paarden zullen uiteindelijk toch shows moeten gaan geven....

Ik mag trouwens hopen dat niemand zijn paard leert steigeren. Dat men een gecontroleerde pesade of levade gaat aanleren prima. Maar steigeren is toch echt niet zo verstandig. Ook niet in de VD.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:49

Je zet me aan denken. Het gemak en gerief dat je van aangeleerde VD zoals jij beschrijft kan hebben is subjectief. Voor de één weegt het "gedoe" van aanleren niet op tegen het poetsen van een buik van een staand paard. Hetzelfde geldt voor de pas. Met een praam lukt het de hoefsmid ook.

Ik denk dat de grens van opvoeding en VD voor mij dan toch ligt in de sfeer van risicobeheersing en risicovermindering in de omgang met paarden. Dan nog is de grens subjectief want de een neemt gewoon meer risico dan de ander en ziet andere oplossingen als acceptabel.

En zodra je een boterham kunt verdienen met VD lijken me alle kwalificaties als "onzin" en "nutteloos" niet opgaan. Leuk trouwens dat je er echt werk van gemaakt hebt. Pling