Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:26

Vandaag nog maar eens het nut van gymnastiseren aan de hand gezien. De laatste dagen eventjes gevreesd dat het binnenkort einde verhaal zou zijn voor mijn artrosemerrie, ze liep echt heel slecht. Hoefsmid is geweest, ik dacht dat ze gevoelig liep of zo, maar hij betwijfelt dit. Na het bekappen nog niet beter, ze liep precies continu in schouderbinnenwaarts uit zichzelf.

Terwijl haar vriendjes in de stapmolen zaten, heb ik haar aan de hand genomen met kaptoom. De ene richting stapte ze behoorlijk netjes, maar toen ik de andere hand wou vragen, viel ze heel erg op haar ene voorbeen, echt stokkreupel. Eventjes wat meer stelling gevraagd, en haar wat van de binnenschouder gezet, en plots liep ze vlotjes vooruit. Nadien liep ze ook in vrijheid losjes in de piste, terwijl ze vijf minuten voordien nog bijna strompelde!

Dus waarschijnlijk had ze zich ergens bezeerd (ze had vorige week idd wat schrammen) en zat er iets niet helemaal op zijn plaats. Weer een osteo behandeling uitgespaard.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:26

Topic ligt al een tijdje stil zie ik maar doe toch maar een poging :)
Afgelopen dinsdag is mijn pony gemasseerd en daar kwamen wat probleempjes uit
Nu adviseerde ze mij om bezig te gaan met rechtrichten! Alleen is dit helemaal onbekend voor mij
Ik hoop dat jullie mij wat beginners tips kunnen geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:37

claudiadvx schreef:
Nu adviseerde ze mij om bezig te gaan met rechtrichten! Alleen is dit helemaal onbekend voor mij

Rechtrichten vind ik zo'n dooddoener, imo dien je als instructeur dat als basis te hebben, dat doe ik zelf tenminste wel. Dus gewoon een goede instructrice vinden, die werkt aan het soepel maken van je pony dmv stelling en buiging te ontwikkelen, dan zit je al op de goede weg.

Ik ben ook wel geinteresseerd in lange lijnen/handwerk, maar weet niet zo goed waar te beginnen :P Dus ik lees even mee. Ik wil dit doen omdat de merrie die ik train, zich niet laat longeren rechtsom.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 15:36

De methode rechtrichten noemen is gewoon een hele handige zet geweest, wat het blijft genoemd worden. Plus, dat ondanks dat het de basis zou moeten zijn, er toch veel instructie is die het niet mee neemt. Dat heeft ze slim aangepakt toen ze de cursus opzette :)

Maar leuk dames dat jullie erbij komen :D Claudiadvx, waar zit je zelf aan te denken met rechtrichten? Wil je enkel onder het zadel, of heb je ook al interesse in het aan de hand werken?
En welkom Joolien, lastig probleem voor het paard, één kant al niet om kunnen longeren. Als je begint met aan de hand werken kan ik les heel erg aanraden. Het is namelijk zo'n grote omschakeling in houding, plaatsing van je handen, tempobepaling etc, dat het gewoon heel fijn is dat er iemand naast staat die direct je fouten kan corrigeren en je vragen kan beantwoorden. Je maakt het jezelf ook niet makkelijk door te beginnen met een paard die het werk nodig heeft, maar waarbij je zelf natuurlijk nog niet precies weet wat je wanneer en hoe moet vragen. Zodra je een beetje feeling krijgt kan je steeds gemakkelijker zelf aan de slag, maar zeker de eerste keren is het gewoon goed om het direct goed aan te leren, zeker ook voor het paard :)

Ik hoop ook weer te gaan lessen binnenkort, als we helemaal gesettled zijn op de nieuwe stal. Had het laatst al weer wat meer opgepakt en het blijft toch wel heel fijn :)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:06

Onder het zadel gaat helaas niet lukken want ze is een shet :+
Het word dus aan de hand haha

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:01

Leuk dat het weer gaat lopen :D mijn pony en ik hebben intussen al een aantal keer les gehad en gaan nu beginnen met de werkpirouette :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:41

Hier zodra ik weer meer met mijn linkerarm kan ook dubbele lijnen weer oppakken. Naast al wat meer verdieping in klassiek/academische rijkunst volg ik nu de opleiding bij Emiel. Vandaag een inspirerende eerste lesdag gehad en super veel zin om daar ook mee aan de slag te gaan in loswerken, grondwerken en dubbele lijnen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 02:30

claudiadvx schreef:
Onder het zadel gaat helaas niet lukken want ze is een shet :+
Het word dus aan de hand haha

Ik raad je aan je eerst eens te verdiepen in de theorie. Wat is rechtrichten, wat is de goede/verkeerde kant van het paard, hoe train je die zijde... Als rechts moeilijk is, train je dan bijv. alleen rechtsom, of wissel je af, in welke mate...
Daarnaast zijn er oefeningen die niet bekend zijn bij de gangbare dressuur, zoals renvers.

Ik zou je met een shet aan willen raden te gaan voor het werken aan de lange teugel. Daarbij loop je vlak achter of naast je pony, waarbij je heel goed kan zien wat hij/zij doet met zijn rug. Werken aan de hand is gezien zijn grootte niet ideaal, omdat je teugels dan simpelweg te snel te hoog komen en je je ophoudingen daardoor letterlijk naar boven maakt.

Nog een voordeel: Werk aan de lange teugel is beter bekend als het werk aan de hand. Dus wellicht is het dan ook makkelijker om iemand te vinden die je ermee kan helpen!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 06:39

claudiadvx schreef:

Een handige Site mbt rechtrichten en aan de hand werken is www.atletischerijkunst.nl en neem daarnaast les!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:07

Mag ik me ook melden?

Ik heb 2 paarden die ik graag van de grond aan het werk zou zetten, als afwisseling in hun training. De ene is een dressuurpaard, staat schraal in bespiering na een hoefzweer (je zag hem wegsmelten van pijn). Hij loopt nu weet rad en vrolijk, maar ik wil dus die bespiering weer bijwerken.
Mijn andere paard is springgefokt en bedoeling om er weer mee te gaan springen en eventueel cross. HiJ staat beter in de spieren maar mag vooral achteraan nog kracht bij ontwikkelen.

Beide paarden hebben nood aan soepelheid en elasticiteit en van daaruit ook bespiering ontwikkelen. Onder het zadel heb ik goed les. Mijn eigen paard gaat vlot, de andere wordt nu pas de draad weer opgepakt. Door de hoefzweer heeft die een ruime maand stilgestaan op het land.

Ik werk regelmatig met balkjes, op overgangen en schakelen aan de gewone longe. Het springpaard kent de lange lijnen goed, het andere ben ik nog maar net mee gestart.

Tegelijk zijn ze ook compleet verschillend in bouw :')
springpaard is compact, lange benen, ronde kont, matig/korte hals. Heeft aardig wat knie-actie. Moeite met zijgangen en verruimen, kan wel goed verkorten en wendbaar. Onder het zadel B-L ongeveer.

Dressuurpaard is groot, lang en hoekig. Kan heel goed verruimen, vlot in de zijgangen maar dan weer meer moeite om op de achterhand te krijgen en te laten zitten. Heeft iets vlakker gangen. Onder het zadel vroeger geschoold tot Z volgens mij.

Wie heeft tips voor deze uitdagingen :D

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:48

Ik zit inderdaad te denken aan les! Alleen tja wir is aan te raden en wie niet
Heb al een beetje gegoogled etc en wat bedrijven gemaild
Woon in Drenthe en ik geloof dat er hier niet zoveel is aan rechtrichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:44

Claudia, je kan eens informeren bij http://www.horsability.nl/wiebenik.htm . Ik durf niet te zeggen dat die naar jou toe komt, je zit net buiten de straal van 25 km. die ze hanteert, maar je kan eens informeren. Zo te lezen doet ze niet aan langeteugelen, maar wel aan werken aan de hand. Anders weet zij misschien iemand die nog meer in jouw straatje past en dichter bij je woont.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:13

Ik zal alle links even bekijken!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:47

Hoi, ik leef ook nog.

Ik ga beginnen met mijn jonge pony. Hij is een beetje heel erg links gebogen :o Iemand in omgeving holten die kan helpen met de beginselen?
Ik zal proberen te update.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:38

Ik heb vandaag weer les gehad! Ik kan het absoluut aanraden om les te nemen, het is echt wel even wennen en dan is het fijn als er een kundig persoon meekijkt. Ik volg les van iemand die ook bij Bent Branderup traint, academische rijkunst dus. Ik geloof dat Marijke de Jong wel ergens een lijst instructeurs op haar website heeft staan, met googelen kom je ook een heel eind.

Die van mij kent intussen alle zijgangen, inclusief appuyement en werkpirouette. Ik ben nu bezig met de galop aan de hand.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:35

Renvers is gewoon travers maar dan met de buiging tegengesteld aan de hand waarop je loopt. De oefening is mechanisch hetzelfde. Zelfde als schouderbuiten.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:19

Hee wat leuk dat hier weer wat te doen is :)

Degene die een start willen maken met het werk aan de hand zou ik aanraden om in ieder geval wat theorie door te nemen. Bijvoorbeeld het ebook van Marijke de Jong, te vinden op paardenbegrijpen.nl.
En vervolgens les te nemen! Het is echt moeilijker dan het eruit ziet.. het is niet la la rondjes lopen naast je paard. Zodra je ermee aan de slag gaat merk je dat je eerst problemen krijgt met je eigen coördinatie, daarnaast kom je nog ogen te kort om alles te overzien. Laat staan dat je al in staat bent om op de juiste momenten de juiste hulpen te kunnen geven om je paard te helpen (die wellicht ook nog niet eens gewend is dat jij ernaast loopt en hulpen geeft). Al met al niet te onderschatten. De een pikt het wat makkelijker op dan de ander uiteraard.
Een instructeur moet in ieder geval voorkomen dat er fouten in sluipen waar je later last van gaat krijgen. Daarnaast moet er op gelet worden dat de training effectief genoeg uitgevoerd wordt. Dat lukt in het begin meestal nog niet omdat je nog met bovenstaand bezig bent, maar zodra paard en trainer een beetje gewend zijn, moet er toch zeker gelet worden op effectiviteit. Daarmee bedoel ik; echt op zoek gaan naar lengtebuiging, zodat het paard linksom en rechtsom soepeler (en meer symmetrisch) wordt, ondertreden, activiteit, balans waardoor het paard steeds meer in zelfhouding gaat komen. Dat is nodig bij het werk aan de hand, en doorgaans heb je daar onder het zadel zeer veel profijt van.
Verder kan een instructeur inschatten wat de juiste aanpak is bij de combinatie. Sommige paarden hebben baat bij een wat lagere hoofd/halshouding, sommige moeten gauw genoeg ook wat meer op of boven boeghoogte werken om meer van het achterbeen gedaan te krijgen en daarin de zelfhouding te zoeken. In mijn ervaring zit er verschil in bij diverse paarden waar zij op dat moment het best mee geholpen zijn.

Op dit moment ben ik met mijn merrie meer gefocust op het rijden. We zijn ook begonnen aan de online cursus Working Equitation van Werk met je paard. Super leuk. We lopen alleen wat achter vanwege vakantie.
Toen ik terug kwam van vakantie had mijn merrie wel 2,5 week (!!) stil gestaan (uiteraard wel gewoon dagelijks op de wei geweest) maar voor haar reden genoeg om opnieuw zadelmak gemaakt te moeten worden.. := Ze is ook pas 18 jaar.. :D Het is best een lieverdje hoor verder, maar ik moet altijd beetje rekening houden met haar temperament.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:12

poes schreef:
Renvers is gewoon travers maar dan met de buiging tegengesteld aan de hand waarop je loopt. De oefening is mechanisch hetzelfde. Zelfde als schouderbuiten.

Dat klopt, maar juist doordat je met het werk aan de hand tijdens de renvers aan de buitenkant van de buiging loopt kan het technisch een lastig uit te voeren oefening zijn (met name voor jezelf en onduidelijk voor het paard). Afhankelijk natuurlijk welke positie je zelf aan neemt tijdens de renvers, maar doorgaans loop je dan zelf aan de buitenkant van de buiging. Overigens kan je ook voor de neus van je paard lopen (zelf loop je dan achteruit) en dan de renvers vragen. Meerdere opties mogelijk.
Het is in ieder geval aan te raden om alvorens je met renvers start, je het paard leert om van je af te buigen zodat je bijvoorbeeld op een volte zelf aan de buitenkant loopt, je 'oude' buitenteugel wordt dan je 'nieuwe' binnenteugel, zelf moet je dat gevoel ook ontwikkelen in het omstellen van de buiging.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:37

Hoi,

Ivm mijn zwangerschap wil ik het aankomend jaar een aantal maanden actief bezig zijn met grondwerk/langelijn/dubbele longe. Nu ben ik al redelijk bekend met de termen.
Maar heeft iemand ervaring met de Hand-Sattel-Hand-Methode van Fritz Stahlecker?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:59

No_No schreef:
Hoi, ik leef ook nog.

Ik ga beginnen met mijn jonge pony. Hij is een beetje heel erg links gebogen :o Iemand in omgeving holten die kan helpen met de beginselen?
Ik zal proberen te update.

Hoi NO NO.
Ik ben instructeur en zit in jouw regio. Ik kom uit Goor.
In mijn onderschrift tref je meer informatie. Zie ook mijn advertentie op bokt. Kennismakingsles is momenteel gratis m.u.v. eetgelegenheden reiskosten.

Voor vragen kun je mijn mailen, bellen of appen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:28

Hoi allemaal

Ik was een beetje aan het kijken, Ik wil graag beginnen met werken aan de hand, eerst wil ik natuurlijk een katoom aanschaffen en dacht aan dezehttps://www.kramer.nl/kaptoom-Gala.htm?websale8=kraemer-pferdesport.49-NL&pi=540147&ci=262952&ref=Retarketing%2fcriteo&subref=540147

Kan je dit beginnen zonder eerst les of is les wel belangrijk ( ik denk het wel natuurlijk, maar zelf al een beetje beginnen kan geen kwaad of wel.)
Ik heb het ebook gelezen van Marijke de Jong.
Ik heb eventueel iemand die les daarin geeft ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:50

JoycexEnya schreef:
Hoi allemaal

Ik was een beetje aan het kijken, Ik wil graag beginnen met werken aan de hand, eerst wil ik natuurlijk een katoom aanschaffen en dacht aan dezehttps://www.kramer.nl/kaptoom-Gala.htm?websale8=kraemer-pferdesport.49-NL&pi=540147&ci=262952&ref=Retarketing%2fcriteo&subref=540147

Kan je dit beginnen zonder eerst les of is les wel belangrijk ( ik denk het wel natuurlijk, maar zelf al een beetje beginnen kan geen kwaad of wel.)
Ik heb het ebook gelezen van Marijke de Jong.
Ik heb eventueel iemand die les daarin geeft ;)

Wat leuk dat je wil gaan starten met het werken aan de hand. Een super leuke trainingsvorm, die veel biedt voor je paard!

Mijn aanraden is wel om eerst een aantal lessen te volgen. Al is het alleen maar om te voorkomen dat er ongemerkt verkeerde gewoontes insluipen die je dan later weer moet afleren.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:17

En totaal iets anders, hebben wij eigenlijk ook nieuw topic nodig bij 100 pagina's? Of ligt dat aantal hoger..

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:52

Vandaag een eyeopener moment gehad. Na maanden ben ik vandaag gestart met de dubbele longe (vooral omdat ik zelf te veel aankom in mijn zwangerschap en ik wat wil sporten hihihi) eerst de basis, sturen, stap draf en halthouden gingen eigenlijk heel goed. Dus probeerde ik eens op beenlengte achterhem.te gaan lopen en een schouderbinnenwaarts te vragen. En wat zie je een paard dat totaal niet voorwaarts denkt en flink in onbelans is (zo kom je niet in het Z.nl).. planning dit gaan we dus eens wat vaker doen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:32

Misschien dat er hier nog wel mensen zijn die interesse hebben.
Maandag 12 december ben ik voor een lesdag in Drachten en heb nog 2 plekjes over;
https://www.facebook.com/holistischpaar ... 6228351392

Voor meer informatie mag je mij altijd vrijblijvend een pb/fb berichtje sturen.