Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:44

liljebo schreef:
Silja:
Totaal willekeurig. Leek geen voorkeur te hebben, of begreep het niet. Probeerde het snel te doen om de andere kom ook nog 'mee te pakken' (wat uiteraard niet ging)

Ze hoeft toch niets te snappen? Dat er voer zit in de kom, dat moeten ze snappen. :P Misschien dat het haar niet uitmaakte 'welke ze eerst leeg at'? :Y)

PS die link van Karen Pryor die ik plaatste heb ik uit DIT topic. Ik weet alleen niet wie hem geplaatst had. Ik had vandaag pas tijd om de geopende tab te lezen (firefox). ;) Dank aan degene die hem tig pagina's geleden geplaatst had.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:46

Had je de kommen nog steeds in je handen Liljebo?

Ik had al gedacht dat de emmers best op een flinke afstand van elkaar staan, zodat ze echt een keuze moeten maken en een bepaalde richting uitgaan, en niet de twee emmers/kommen nog in hun bereik hebben zeg maar. Dus misschien dat het ook moeilijker is te kiezen als de kommen dicht bij elkaar gehouden worden?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:48

liljebo schreef:
Trulsa:
Voorkeur voor links, ongeacht wat ik in mijn rechtse hand had.(sta dus tegenover haar) Ze at uitsluitend uit de kom in mijn rechtse hand.
Grappig, want met leiden wil ze altijd rechts van mij lopen.

Als ik voor myrtle sta en de hapjes met mijn handen presenteer kiest ze altijd links, want met die hand voer ik met trainen. Zou dat nog een rol kunnen spelen bij jouw test? Slecht zicht kan natuurlijk ook.

Grappig die verschillen tussen de paarden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:50

*\o/* Hé, pagina 100!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:14

HippoLogic schreef:
*\o/* Hé, pagina 100!

Gefeliciteerd allemaal! Wanneer gaan we naar deel 2?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:17

Bij 500 pag, niet? :)

edit: ah nee, da's bij HK's zeker?

Ik weet niet of jullie kunnen (of willen ^^) stemmen, maar ik doe mee met een kunstwedstrijd en als jullie willen, mogen jullie natuurlijk op mij stemmen! Als je het afgrijselijk lelijk vindt, dan hoeft het niet natuurlijk http://www.facultystars.be/nl/deelnemer/sarah-tilkin

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:32

Solleke_Noah schreef:
Bij 500 pag, niet? :)

Oh dan hebben we nog even :). Dan nemen we wel een ludieke titel zoals de clickeraars klikken door ofzo, maar dan leuker :).

Solleke_Noah

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:33

Haha, ik heb net geëdit, ik denk dat dat enkel geld voor HK's!

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:45

Gestemd SN!
Hippologic: Ik vind de foto met het clickende kindje ook heel leuk! Zul je zien - dat wordt een natuurtalent :-)
Mijn experiment is mislukt omdat mijn emmer met de wortel net te diep was en ze te veel moeite moesten doen voor de wortel - ik ga het vandaag overnieuw doen!
Liljebo: wat zeiden ze in de kliniek over Silja?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:08

Thanks Nimue :)

Haha, zo grappig, een diepe emmer zou ze hier niet tegenhouden :P Ben benieuwd naar de volgende uitslagen!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:14

Ik heb even iets minder toe te voegen aan jullie experiment, maar ik wil wel graag mijn succesje delen :D

Ik train nu een paar weken op 100% aandacht met de clicker, voornamelijk ernaast. Dit ging al heel snel erg goed. Een aantal keren buiten gaan rijden en bij stress afgestapt en de aandacht en rust weer terug gebracht. Ging ook super.
Vandaag deed ik een rondje, drafje, galopje, weer rustig stappen (dit is al een enorme vooruitgang :j ) en op een gegeven moment slaan we de weg naar huis in. Dat is altijd een moment waarop de stress als een bom inslaat, stond al klaar om af te stappen.
Er gebeurde niets *\o/* We zijn gewoon op een normaal tempo zonder stress naar huis gestapt, af en toe even checkend of we echt aandacht en connectie hadden door op alleen zit halt te houden en achterwaarts te gaan (en click :D ) en dat ging prima _/-\o_
:):) geloof dat ik haar pattern van stress buiten heel hard aan het doorbreken ben met de clicker *\o/*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:39

HL, Ik bedoel dat ze wellicht niet de link tussen een bepaalde kom/bepaalde beloning legde. Maar het kan ook zijn dat ze gewoon zoiets had van... grijpen wat ik kan. Arm ding heeft altijd honger.:+

SN Ik had de kommen in mijn handen. Afstand kan ook, omdat ze dan idd een richting moeten kiezen, maar dan ben ik niet snel genoeg om de tweede keuze weg te halen, vrees ik. Hälga maakte bij de laatste keren trouwens toch een zeer bewuste keuze. Trulsa maakte een bewuste keuze voor mijn linkerhand :+
Ik heb trouwens gestemd.

CM ik beloon zowel met linker als met rechterhand. Maar het is wel typisch dat Trulsa ook altijd rechts van mij wil lopen. Ik kan haar ook aan de andere kant laten lopen,maar dat doet ze echt niet graag. En gezien ze nauwelijks gehanteerd was, kan het geen gewoonte zijn.

Nimue, ook maar kommen gebruiken dan?

Sanne, dat klinkt hartstikke goed.

Over silja... even gekopieerd. Minder werk :)
Het was een hele lange dag in de kliniek gisteren We moesten om half 4 daar zijn en we gingen pas om half 9 naar huis.

Het opladen thuis ging wat aarzelend (ze heeft geen probleem met de trailer, maar de vorige keer gingen we ook al met haar naar de kliniek), maar op de terugweg, na al die uren zonder eten, moest ik haar tegenhouden opdat ze niet meteen de trailer oprende, naar de zak met hooi, toen mijn man hem nog aan het open maken was

Bij het uitladen kwam de draver in haar naar boven. De kliniek grenst direct aan de drafbaan en ze waren daar aan het trainen. Ik zag haar voor het eerst dansen. Ze werd helemaal opgewonden en begon rondjes om mijn man te rennen; staart in de lucht, snorkelend en snuivend. Ze zag er zo wel prachtig uit.
(en mijn man vindt dat best leuk... hij viel op haar vanwege die enorme uitstraling)

Maar goed... het onderzoek:
De da heeft haar eerst gewoon heel goed onderzocht middels palpatie, voelen e.d. Daarna moest Sil stappen en draven op het harde en vervolgens in de binnenbak bij de kliniek.Eigenlijk ook galopperen, maar dat is iets wat we nooit met haar hebben getraind en ze snapte het dus niet. Ze ging in een enorme snelle draf door de bak. Werd haar natuurlijk niet kwalijk genomen. Ze weet niet beter.
Daarna buigproef waarbij de links voor een beetje markeerde en links achter duidelijk. Dat was ook het been wat ze regelmatig krampachtig introk en wat ze bij achterwaarts en soms in bochten zo raar neerzette.
In eerste instantie dacht d.a. ook aan een probleem in het been (uiteraard) evt met ataxie -achtige verschijnselen. De rug was soepel... eigenlijk beetje te soepel.(bleek later doch geen ataxie)

Daarna met verdovingen aan de slag gegaan om te kijken waar precies het probleem zat en later röntgen foto's gemaakt links voor onderaan en links achter van hoef tot knie.

Ze had een paar kleine veranderingen op de gewrichten, maar die waren te verwachten voor een paard van die leeftijd. Voor een dier met een drafcarriere zagen de gewrichten er echter opvallend goed uit en we mogen er gerust van uitgaan dat ze zorgvuldig is getraind.
(maar ik had eigenlijk altijd al de indruk dat ze goed en met zorg was behandeld, voordat ze bij ons kwam)

Het probleem zat hem echter in de knie, linksachter en had te maken met een oude schade aan de spieren. Het was niet meer te zeggen of die schade 1 jaar geleden of 5 jaar geleden was opgetreden (of wat dan ook.. hij was iig oud) Het kan zijn gebeurd met een val op de baan, maar ook gewoon bij ons in de wei, hoewel ze nooit echt kreupel heeft gelopen.
Hoe dan ook... die oude schade zat in de bilspier en in een spier die aan de binnenkant van het bovenbeen loopt en dan bij de aanhechtingen bij het kniegewricht. Het had te maken met weefselveranderingen in de spieren en verkalking/verbening, waardoor aan de achterkant van het gewricht duidelijk zichtbare oneffenheden waren ontstaan.
Die veranderingen in de spieren en die oneffenheden, zorgde voor een probleem met elastisiteit en stabiliteit, waardoor ze dat been zo raar neerzette en zwak was in kont en rug. Door gebrek aan stabiliteit kan het been bovendien naar buiten schuiven, wat het niet beter maakt.
Daarnaast was het mogelijk dat door de uitsteeksels nu irritatie was ontstaan (misschien wel in samenhang met een zeer natte zomer en dus meer gladheid in de wei), maar dat was niet duidelijk.
Het was ook niet duidelijk of ze wel of niet pijn had. (ze laat immers niets zien) Maar ze liep zonder buigproef eigenlijk niet echt kreupel, (alleen soms wat onstabiel, wat ik dus eerder aan haar zag) dus leek het wel mee te vallen.
De voorhoef had dus wat artrose, maar de d.a. heeft besloten daar niets aan te doen. Het was iets wat je op deze leeftijd wel kunt verwachten en het is niet reeel om te verwachten dat een paard, dat in de sport heeft gelopen, op 16 jarige leeftijd de buigproef glashelder doorstaat. Bovendien heeft behandeling een twijfelachtig effect.
Voor de knie achter krijg ik nu een ontstekingremmer, om te zien of ze daarop beter gaat lopen. Dit om in te schatten of er idd sprake is van irritatie/pijn en of er misschien nog iets is wat we hebben gemist. Ze krijgt dan tevens een probiotica omdat ze koliekgevoelig is. Bij ontstekingsremmer is daarom ook voor de 'zachtste' gekozen.

Beweging is belangrijk voor haar. Ze staat in een hele grote wei 24/7 en dat is het beste voor haar. Veel ruimte en dus geen paddock of stal. Maar het zou ook goed zijn als ze een aantal keer per dag op een goede paddock bodem even flink de benen kon strekken, in natte tijden zoals nu omdat het dan zo glad kan zijn in de wei. En die hebben we helaas niet

Trainen, bv gymnastiek en lange teugelwerk (niet longeren... dat is nooit aan te raden met artrose) is ook goed voor haar, maar in een gladde wei juist weer tegenover gesteld. Wederom iets was ik niet meteen kan veranderen
Of het rijden ooit weer gaat is de vraag. In principe zijn stapritjes in het bos goed voor haar, maar haar rug is 'te' soepel en niet erg sterk, net zo min als haar achterhand. Volgens de d.a. een kwestie van uitproberen en naar het paard kijken. Merken we dat het voor het paard te lastig is om iemand te dragen, dan is ze gewoon niet meer geschikt om te rijden, omdat aan het probleem niets gedaan kan worden.

Maar eerst moeten we toch al terug naar de kliniek over 3 weken, om te kijken of het iets heeft uitgehaald en te zien hoe het dan gaat.
Liefst zou ik met de lange teugel met haar aan de slag gaan, maar zonder goede ondergrond doet dat meer kwaad dan goed, dus dat gaat voor nu niet opschieten

Overigens... die hele soepele rug... hangt dat niet samen met de drafsport? Ruitje? Ik kan mij voorstellen dat het in de drafsport een pré is en toevallig bekeek ik laatst een filmpje met dravers en zag ik dezelfde verende manier van bewegen, wat ik ook bij silja herken. Ik herken dat niet bij andere paarden.
Even doorschuiven naar stukje met paarden die worden voorgeleid:

http://www.youtube.com/watch?v=0eMSIP7BNTw

Ik had het trouwens met de d.a. over het hele gedoe met de paarden (was ook eerder daar geweest met silja's uierontsteking) Ze vroeg of ik zieke paarden verzamelde... We hebben er maar wat grapjes over gemaakt... je doet er toch niets aan.
Afbeelding[/quote]

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 01:14

@LB, goh wat een verhaal van Silja. Kun je niet in de wei een soort (alleen) hoefslag maken van zand? Dus niet een hele bak maar alleen een spoor waarover je dan kan werken aan de lange teugel oid?

Ik heb vandaag Kyra 's experiment gedaan. En ik had een aantal leermomenten...

- Kyra had eerst helemaal geen interesse in de emmers (ik dacht serieus dat Kyra hier geen last mee zou hebben)
- Kyra had wel interesse in de plastic zakjes waar ik de voorraden hooi en appel in had (waar ik naast stond)
- Ik had niet eerst de 2 verschillende emmers (groen=hooi en wit=appel) aangeboden maar gewoon in de bak gezet en Kyra losgelaten.
- Kyra pakte de emmer die het dichtstbij was, het vaakst. Ik heb niet geteld, maar ik heb een filmpje gemaakt, dus ik kan het checken.
- Omdat er altijd in beide emmers voer zat, at ze alles op. Ook het hooi. Ze hadden vandaag in het land nog geen hooi gehad. Ik denk dat ze gewoon sowieso hongerig was.
- Het leek niet of ze een voorkeur had voor smaak, maar eerder voor het dichtstbij. Maar als ze het een op had, lag het 2e hapje er nog gewoon dus het 'bewust kiezen' kwam eigenlijk niet aan de orde in mijn opzet.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:14

@lj jeetje ja wat een verhaal weer, maar in elk geval heb je nu wat handvaten hoe je met haar aan de slag kan. Kun je niet lekker langeteugelen met haar in het bos?
@hl ga je het experiment nog eens herhalen zodat bewust kiezen aan de orde komt?

Ik was wel tevreden over de opzet, dwz myrtle verkoos duidelijk de emmer met appel. Ik durf het wel aan om op dezelfde manier wortel vs appel te gaan testen.

Myrtle ging eergisteren spontaan op de mat staan! Ze had er eerst een beetje een hekel aan. Ik gebruik nu HR op de mat naar aanleiding van een post van LJ. Het heeft effect.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:11

CM, leuk dat het ze nu graag op de mat staat. Straks krijg je haar niet meer ervan af, net als sil. Haha.
Ik durf appel versus wortel ook wel aan. Vond het erg grappig dat Hälga bewust voor de luzerne koos. Had ik niet verwacht.
Moet alleen het experiment een keer met billy doen en ik wil het ook met de honden doen.
In het bos met sil is niet handig. Ze raakt erg in paniek als ze alleen op pad moet en de paden hier in het bos zijn alles behalve vlak. Veel stenen, wortels, kuilen, etc. Is niet te vergelijken met de nederlandse bospaden. Zij moet juist een vlakke ondergrond hebben.

HL.dezelfde vraag. Ga je ook een keer aan de slag met het experiment waarbij idd bewust het een of het ander wordt gekozen, zoals CM en ik hebben gedaan? Is best boeiend. :)
Hoefslag in de wei wordt modderpad. Is niet zo handig. Je ziet nu waar ze veel lopen, dat het uitgerekend daar modderig is. (nou ja, stijf bevroren nu, want het vriest hier al heel aardig.)

Ik heb besloten om voor het huis op de weg met haar te werken (lange teugel) Ze kan daar nog wel gestressd zijn, maar daar kunnen we aan werken. Dacht erover om eens te proberen met een orenkapje met veel wind. Wellicht helpt dat. Maar de weg is iig vlak en niet modderig en wordt in de winter geschoven. Desnoods strooien we wat zand, daar waar ik met haar werk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:57

Ik ga het experiment zeker herhalen. Ik vond dat ik toch wel tegen heel veel vooroordelen opliep: zo dacht ik echt dat ze wel uit zichzelf naar de emmers zou gaan. Ik dacht echt dat ze een voorkeur voor appel zou hebben (maar aangezien beide emmers er toch bleven staan was het niet een keuze van of, of maar eerder van welke eerst. :) ) En ik dacht dat het gemakkelijker zou zijn. :o Maar het was een klus om haar bij mij weg te houden, hahaha. Ik zal een filmpje uploaden.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:41

@hl ik had dat ook dat myrtle niet meteen naar de emmers ging, en nelleke noemde dit ook. Ik kan me voorstellen dat je het lastig vond. Myrtle vond de voorraad appel ook interessanter maar ik had hulp van bokker swaatjuh dat hielp. Zij vulde de emmers en ik hield Myrtle dan vast. Het is best nog even lastig om het goed te organiseren!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:40

Nou ik zou vandaag de filmpjes plaatsen maar helaas viert mijn computer zondag en wil die niks doen met filmpjes. Het spijt me heel erg maar ze komen zeker nog! van de week weer proberen.

Erg leuk om ieder zijn ervaringen te lezen. En ook de verschillende aanpakken. Erg leerzaam en ook grappig om te horen dat er meerdere paarden zijn die niet makkelijk naar de emmers gaan klinkt toch al met al met netjes opgevoede paarden. Leuk!

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:43

@ swaatjuh: Dat is zeker een leuk en leerzaam filmpje :D Ik ga deze week ook weer verder met oefenen. O

@ Sanne83: Wat geweldig dat het zo goed gaat. Mag ik vragen wat je eerder al geprobeerd hebt om dat gedrag te veranderen?? Ik ben vandaag met Dixie ook een uitdaging aangegaan. We waren aan de wandel waarbij we ineens langs een rijbak kwamen met allemaal watersproeiers. Dixie keek haar ogen uit en ik was echt even bang dat ze het niet zou kunnen handelen. Op het moment dat ik haar liet kijken zag ik een blaffende waakhond aan komen rennen. Dit kan er ook nog wel bij dacht ik. Ik heb haar laten staan en op het moment dat ze een beetje ging ontspannen heb ik geklikt. Toen gelijk veranderde haar gemoedstoestand. Ik heb haar een pasje vooruit gevraagd en weer geklikt. Toen weer een paar pasjes en zo verder tot we er voorbij waren. Het was een behoorlijk lang stuk waarbij de sproeiers een paar meter bij ons vandaag stonden te sproeien en de hond mee rende en blafde. Uiteindelijk liep ze vrij relaxed naast me. Toen we er voorbij waren heb ik haar nog even laten grazen zodat ze echt even tot rust kon komen. De rest van de wandeling was ze super braaf en elke keer als er iets was (bankje, steen) wat ze raar vond heb ik haar met de clicker aangemoedigd erheen te lopen en dit werkte uitstekend want later keek ze niet meer op of onder van al die dingen.
Tussendoor ook andere commando's zoals stap, draf, stop en achteruit geoefend. Ze was iets meer afgeleid maar op het laatst was ze super alert en braaf.

Aan het experiment heb ik niet zoveel toe te voegen :P

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:19

Liljebo; maar wat een opluchting dat het niets m.b.t. zenuwen o.i.d. was! Ik moest gelijk denken aan de eerste rechtricht-oefeningen (meen gelezen te hebben dat je dat kent) en glucosamine om de boel te smeren!

Het experiment: Ik heb het binnen gedaan. Ik heb vier boxen in een grote overdekte ruimte. Laat mijn paarden daar ook wel eens los lopen als ik daar 's avonds aan het rommelen ben, dus ze voelen zich vrij om daar naar toe te gaan waar ze willen :-)
Heb ze in hun boxen eerst geïntroduceerd met: witte emmer = wortel, zwarte emmer = hooi (x4)
Daarna de emmers in de ruimte geplaatst en ze dan vanuit hun box laten gaan.

Begonnen met Branwen, merrie 5 jaar oud, Zweeds Warmbloed:
hooi
hooi
wortel
wortel
wortel
voerschep
voerschep
voerschep
voerschep
voerschep
Tja, op een opbergkist stond dus de lege voerschep; toen ze dat eenmaal zag, ging ze daar naar toe. Ze gaf toch heel duidelijk aan zin te hebben in muesli :-)

Strong Heart, 17 jaar, Zweeds Warmbloed, Brannies moeder:
wortel
hooi
hooi
wortel
wortel
wortel (verder alleen maar wortel)

Wordt vervolgd met Max...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:09

Haha voerschep :') paard met humor!

Bedankt voor het stemmen allemaal!

@liljebo: ik haal de tweede keus niet weg, als Noah gekozen heeft, en een hap heeft genomen (beloning moet er zijn :P ) neem ik hem gewoon aan het halster mee terug naar het startpunt. Idee?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:41

Nimue... haha voorkeur voor voerschep. Grappig.
SN, ik vond het eigenlijk zo met die kommen perfect werken. Beter voor mijn rug en makkelijk. Vroeg gewoon de paarden een stapje achterwaarts, bood de kommen aan (in iedere hand een) en na de keuze (die ze uiteraard mogen opeten, anders is er geen sprake van keuze), ging kom nr 2 weer weg(achter de rug)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:59

Ik heb gisteren het experiment herhaald.
Deze keer begon ik met Kyra even vast te zetten in de bak, op dezelfde plek als de vorige keer (halverwege het experiment). Daarna witte emmer (appel) en groene bak (hooi) gepresenteerd.

Als ze naar een emmer liep, haalde ik de andere weg. Dus de resultaten waren als volgt:
1 appel
2 hooi
3 appel
4 appel
5 appel
6 ruikt aan hooi en loopt door naar appel
7 appel
8 appel
9 hooi wordt even bekeken maar gaat door voor de appel
10 appel

--------
De omstandigheden waren heel anders deze keer:
1) het was vandaag graszaadhooi ipv rijk, groen hooi
2) ze stonden al binnen hooi te eten en ze had al 2 uur beschikkign over hooi (itt andere dag waarbij ze in een weiland stond voor het experiment)
3) ik haalde nu de andere emmer even weg
4) ze had al wat ervaring

Ik had mijn geheugenkaartje vergeten terug te stoppen in mijn camera, dus geen filmpje helaas.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:56

Geslaagd experiment dus. Ze maakt duidelijk een zeer bewuste keuze.
Tijd voor een volgend experiment? (maar wel pas over een week, want ik ga woensdag voor 1 week naar nl. ) :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:02

liljebo schreef:
Geslaagd experiment dus. Ze maakt duidelijk een zeer bewuste keuze.
Tijd voor een volgend experiment? (maar wel pas over een week, want ik ga woensdag voor 1 week naar nl. ) :)

Ja ik ga een dezer dagen wel hetzelfde kunstje doen maar dan met appel/wortel. Of misschien van het weekend ..