Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:55

Hallo, ik ben sinds 2 jaar ook bezig met rechtrichten en academische rijkunst en train vooral vanaf de grond (omdat ik 7 jaar geleden door een val van mijn paard vrij ernstig gewond ben geraakt aan mijn enkel verloopt het rijden vaak moeizaam). Ik volg les bij Marion Alblas van Timeless Art of riding en heb bij haar ook de instructeursopleiding gedaan en ben geslaagd voor module 1. Marion heeft zelf haar opleiding gehad bij Marijke de Jong, volgt momenteel les bij Bent Branderup en Marius Schneider. We zijn nu vooral bezig met het werken aan de schouderbinnenwaarts, travers en renvers in het werken aan de hand. Ik vind het behoorlijk moeilijk! :)
Als ik ervoor loop kan ik veel beter zien hoe mijn paard beweegt, en in het werken aan de hand is het voor mij nog echt zoeken naar die feeling. Maar het lukt al aardig.

Ik zag dat er redelijk wat mensen op zoek waren naar een instructeur in het noorden van Nederland. Kimberly Aalbers-De Groot zit van het Lichtvoetige paard zit in Leeuwarden. Zij heeft zelf haar opleiding ook bij Marion Alblas gehad en volgt hierbuiten nog lessen bij verschillende andere instructeurs.

Ik heb het hele topic nog niet doorgelezen. Ga me daar eens mee bezig houden :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:38

Welkom Willeke in dit topic!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:27

Wat een leuk en leerzaam topic dit!
Ik zou dan ook graag meelezen.
Een hele actieve poster ben ik niet, maar ik zal mezelf wel even voorstellen :D

Mijn naam is Daisy en sinds vorig jaar juli ben ik in het bezit van een 5 jarige merrie (bijna 6) genaamd Indy. Ze is wel zadelmak maar nog niet ingereden/doorgereden. Zelf heb ik er nu 2 x opgezeten waarvan 1x rond gestapt, maar ze mist zoveel balans en kracht dat ik besloten heb dat ik er voorlopig niet mee verder ga, maar eerst vanaf de grond sterker wil maken. Tijdens de zadelmak maak periode kreeg ik hulp van een vriendin welke veel de Parelli methode gebruikt, maar ze deed ook veel dingen die ik niet kende. Zo vindt mijn pony de travers inmiddels de leukste oefening ooit terwijl ik nog geen idee had waar ze mee bezig waren. Ze heeft zelf stage gelopen bij Ylvie Fros en na veel lezen en zoeken kwam ik er dus achter dat mijn vriendin haar dus eigenlijk ook al de basis van het rechtrichten heeft bijgebracht.
Maarja... nu moet ik het nog leren!

Op het moment ben ik nog herstellende van een voetoperatie en vind ik het stiekem best spannend om dicht naast haar te moeten lopen, maar zodra ik verder hersteld ben ga ik toch weer een poging wagen.

Ondetussen lees ik veel en kijk ik veel video's om in ieder geval de theorie al beter te kennen :-)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:50

Krijg geen reacties binnen via mail .
Ergens wat fout gedaan en die reacties komen niet meer aan . Iemand weer hoe dat weer binnenkomt ?
Ga even terug lezen !
Ben na lange tijd niet aktief geweest te zijn met wadh weer begonnen ermee . En wat is het leuk

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:25

Mag ik jullie mening eens? (Niet dat ik dat nou per-se 100% ga opvolgen, ben nogal eigenwijs, maar wil graag jullie visie).
Brix staat met een vervelende hoef blessure. Gaat goed komen, maar zal lang duren. Extra druk op de voet is uit den boze, dus onder het zadel zal voorlopig niet gaan. Nu is het stappen aan de hand, ik zal dit blijven doen totdat de ontsteking weg is. Daarna moet de scheur uitgroeien, maar mag Brix in principe weer bewegen. Hij kent het dubbele longe werk, en we hebben een begin gemaakt met lange teugel. Om hem niet totaal uit zijn plaat te laten gaan (= veel druk op de hoef) de eerste keer wil ik hem graag met dubbele lijnen (en een shoftje) longeren. Paar minuten linksom in draf, paar minuten rechtsom in draf. Dan bijvoorbeeld dit twee maal per dag voor een paar dagen en dan pas los in de paddock.
Wat is jullie mening? Een paard wat zo lang alleen aan de hand gestapt heeft juist wel of juist niet aan de dubbele lijn nemen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:17

Dat lijkt mij geen probleem als hij de dubbele lange lijnen gewend is! Aan de DLL kun je ook gewoon rustig opbouwen en voornamelijk stapwerk doen en dan de draf toevoegen.
Ik zou dat lekker doen :) .

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:38

Inmiddels heb ik ook het hele topic doorgewerkt en ga ik toch eens meekletsen.

Ik ben vanaf eind januari bezig met het werken aan de hand. Iets wat volledig nieuw voor mij is. Ik wilde hier mee beginnen omdat mijn verzorghaflinger al een paar maanden stil had gestaan door meerdere factoren. Zijn zadel lag ook niet goed en het duurde nog even voordat de zadelpasser kon komen. Ik wilde graag zorgen dat hij weer wat spieren op ging bouwen, zodat zijn lijf een beetje in model is. (anders blijf je zadel aan het aanpassen)

Ik heb 4 lessen gehad en we vinden het heel erg leuk om te doen. In die korte tijdspanne zie ik toch al verschil in zijn lange rugspier die weer een beetje vorm heeft gekregen. En hij kan zijn buikspieren zo goed aanspannen. :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:22

Bij wie volg je les Martine? Wel fijn dat je die begeleiding hebt en al zoveel verschil kunt waarnemen :j

Ik ben pas een paar x bezig geweest met de basis, de LVO om het maar even te zeggen. Ik vind het nog heel lastig te zien of het nou goed is of niet, maar ze raakt er in ieder geval wel ontspannen van :j

PinkDonut55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:49

Hierbij voegen wij ons toe! Ik doe sinds een paar maanden nu ook grondwerk en krijg er 1x per maand les in samen met mijn Vlaamse ruin van 1,75 hij word in mei 2 jaar. Omdat wij nog lang niet kunnen rijden doen we heel veel vanaf de grond. Samen wandelen we erg veel soms per keer wel 1,5 uur en werken gericht samen in de bak of paddock. Dit gaat erg goed, hij is heel erg op mij gericht wat dit voor ons ontzettend leuk maakt! Ook met lessen gaat het goed en leren zo elke keer weer wat meer. Wat ook leuk is, is dat zij ook steeds meer vooruit gang tussen ons ziet *\o/* Hoe leuk is het om zo met je paard te werken en om te gaan! :)

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:33

Tjee wat is het lang geleden dat ik op dit topic geweest ben zeg, nog steeds bekende namen en ook wat nieuwe namen erbij! Valt me op dat het topic dan weer poosje loopt en dan weer tijdje stil is!
Zelf ben ik de laatste tijd me meer gaan toe leggen op het rijden ipv het wadh! Moet zeggen dat dat weer een hele reeks nieuwe uitdagingen met zich meebrengt voornamelijk mbt mijn eigen lichaamshouding die vooral op het paard toch ontzettend van belang is daarom vond ik het ook leuk om te lezen dat ijssnuiver zich ook heeft verdiept in centered riding zelf ben ik hier de laatste tijd ook meer mee aan de slag gegaan en heb ook workshop bodyawareness bij Lucie Klaassen gevolgd! Ook ben ik dit jaar begonnen met jaaropleiding technisch rijden en rechtrichten bij Karmie Stroeve meer op basis van de AdB methode en vooral de verticale balans van het paard.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:29

Ik heb gister mijn eerste horsemanship les gehad! Vond het erg interessant en mijn pony pakt het heel goed en snel op! Zondag mijn 2e les.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:00

Ik lees zo nu en dan mee en vind het toch wel erg interessant. Weten jullie iemand die fijn les geeft in de buurt van tilburg/eindhoven? Mag ook per pb!

Manarosao

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:10

Ik wil ook gaan oefenen met grondwerk, maar heb nog geen idee wat precies te doen, mijn pony houdt er niet zo van iets te doen, en zeker niet als je er naast staat ;)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:15

Dan adviseer ik je echt hier eerst een les in te nemen: met 1 les kun je al zover verder komen! Mijn pony hield er ook niet van als ik er (te dicht) naast stond, werd dan zelfs kribbig. Maar na 1 les konden we al verder komen en wist ik ook waarom ie zo kribbig werd..

Zelf ben ik (met de les dus) begonnen met zelf achteruit lopen. Manier van hem leiden en mijn zweepje hanteren. Hoe hij zijn hoofd moest houden en waarom. En warempel, ik had een fijne pony die zich graag inzette nu hij wist wat ik bedoelde..

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:20

hallo allemaal,

ik meld mij hier ook weer even.
Aan het begin van dit topic was ik hier actief en ook met werken aan de hand met mijn tinker. Helaas heb ik mijn tinkerruin in januari met pensioen moeten doen. hij had een heftige rugblessure..

ondertussen heb ik een ander paardje een 12 jarige PRE ruin. We zijn eerst begonnen met parelli grondwerk, maar dat vond hij niet heel tof ondanks dat ik heel rustig en zacht was bleef hij er vrij gestrest bij....het enige wat hij echt leuk vond was cirkling, maar daarbij had hij steeds meer moeite met zijn hoofd laag en goede stelling en buiging. We zijn nu ondertussen begonnen met werken aan de hand, drie keer gedaan.... en hij vindt het echt geweldig. hij wordt er echt super relaxt van.
hij kan het ook goed.

we hebben nu 3 keer kort geoefend. LVO op de cirkel gaat best goed. hij wil soms nog wel eens te ver inbuigen vooral op de rechter hand.
SBW hebben we dinsdag voor het eerst gedaan en dat gaat ook goed en vandaag ook de eerste pasjes travers gedaan!

hij is zo lenig.... mar hij moet wel flink spieren bij kweken.

in juli gaan we samen naar de ST van kim sleutel! ben zo benieuwd! heel wat anders aangezien ik voornamelijk met parelli bezig ben geweest de afgelopen 9 jaar...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:22

ik heb trouwens net een exemplaar van het boek werken aan de hand van Hinrichs gekocht... heeft iemand die gelezen?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:33

Niet gelezen, maar wil het boek wel gaan aanschaffen. Ik ben benieuwd wat je er van vind :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:14

Ken het boek niet. Laat je het even weten als het een aanrader is?
Superfijn dat je PRE zo goed reageert op het rechtrichten. Mijn paard blijft zo in haar stress hangen dat de lvo echt nog verre van goed is. Die lenigheid is overigens wel herkenbaar :') Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen.
Vind je parelli en rechtrichten soms niet verwarrend/tegenstrijdig? Ik soms wel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:32

Leuk topic! Ik ben de het afgelopen 1,5 jaar gaan verdiepen in grondwerk, en dan met name rechtrichten aan de hand nadat bij mijn paard spat werd geconstateerd aan beide achterbenen en de kans dat ik nog met haar mocht rijden erg klein was. Ze wilde nog te graag iets doen om al met vroeg pensioen te gaan. Ik stond op een pensionstal die parelli gericht was en hoewel ik dat erg leuk vond om te doen, wilde ik toch gerichter gaan trainen. Gelukkig heb ik een instructrice dei bekend is met rechtrichten aan de hand dus met haar hulp zijn we hier aan begonnen. Onlangs ben ik ook begonnen met de thuis cursus van Marijke de Jong. Inmiddels is mijn paard boven verwachting goed gaan lopen en mag ik zelfs weer wat rijden. Maar het rechtrichten blijft toch het belangrijkste onderdeel in onze training. Parelli doen we nog steeds, maar meer als afwisseling.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:33

Dais_ ik vind het niet heel tegenstrijdig. Je kan ook met wadh het paard verantwoordelijkheid geven bijv. Parelli is natuurlijk de basis.

Orchidee: wat leuk dat het zo goed gaat. Welke thuiscursus ben je aan het doen? En kom je daar ver mee of heb je ook nog les er bij nodig.
Ik vind het jammer dat alle oude instructeurs van de site zijn. Nu staan alleen Kim sleutel en Carola Beekman er op.

Ik ga 9 en 10 juli op cursus bij Kim sleutel. Ben heel benieuwd.

Ik ben nu een stukje bezig in het boek. Het is opzich wel interessant maar ze maken bijv gebruik van een bijzet bij het werken aan de hand. Dat doen ze bijvoorbeeld ook bij de opleiding van ncsah. Die doet mijn stalgenootje.

Hebben jullie ervaring met bijzetten tijdens het werken aan de hand?

Ik ben nu een weekje bezig (1x met bijzet met stalgenootje en 3x zonder bijzet) en ik zie al duidelijk verschil in bespieding bij mijn paard. Hij is nu mager dus de spieren zijn goed te zien.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:53

Joh, dat je al zo snel verschil ziet zeg! Is er iemand die jullie eens kan filmen tijdens het werk? Ik ben heel benieuwd namelijk :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:30

dekoezegtboe, ik doe de cursus van Marijke de Jong (paardenbegrijpen.nl) Of ik er ver mee kom kan ik nog niet zeggen want ik ben nog maar net bezig. Wel wordt alles heel helder uitgelegd dmv filmpjes e.d. Bovendien is het erg goed voor mijn engels want het is wel engelstalig. Ik heb begeleiding van mijn instructrice die zich heeft verdiept in ST maar daar geen officiële instructrice in is. Ik ben nog een beetje aan het rond kijken wie er bij mij in de buurt gekwalificeerd is (Noordoostpolder) maar de meesten zitten volgens mij wat verder weg. Leuk detail, drie maanden terug wist ik niet of ik ooit nog op mijn paard mocht rijden en gisteren ben ik derde geworden met een onderlinge dressuurwedstrijd. Zoveel effect heeft de training in ieder geval al wel gehad.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:46

Hier van de week ook weer eens aan de hand gewerkt. Afgelopen winter veel bezig geweest door luchtwegproblemen, en hij mocht alleen lichte inspanning doen. Nu veel mooi weer gehad en hij is weer fit dus veel het bos in geweest. Toch pakte hij het keurig op, rechtsom vindt hij schouderbinnenwaarts en travers nog wel erg lastig. Linksom ging schouderbinnenwaarts fijn, travers ook wel aardig en toen ik op middellijn van schouderbinnenwaarts stelling wat om zette kreeg ik zomaar een stukje appuyement kado. Ongepland haha.
Helaas trok hij na afloop wel het kaptoom stuk (schudde met hoofd waardoor hij in de teugel stapte).

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:13

Mag ik mij ook melden :)

Ik heb een welsh A pony waar ik dus niet op rij en wij gaan over 3 weken na haar blessure ook het handwerk gaan oppakken en ik zou graag willen lessen bij Roos van Lentepaard :)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:25

Jammer dat niemand zich hier meld het is zo leuk :D