Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:11

Ben ik nou scheel of mist de link? ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:38

Link mist inderdaad.
Leuk verslag! Ik kan nu een week niet meer meelezen, maar lees over een week de resultaten wel van de andere tests, leuk!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:57

Ik gebruik wel extra brede emmers (onze voeremmers eigenlijk gewoon) dus misschien zit daar het verschil? Zal kijken of ik morgen een stukje kan filmen, ben wel geen held in bewerken van filmpjes dus kan niet alle pogingen achter elkaar plakken :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 00:02

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:37

Ik was mijn wortels vergeten...

Vandaag ga ik meeten met Stephanie Kwok, een paardenclickeraar in de buurt! Ik heb haar al ontmoet, maar vandaag ga ik bij haar paarden kijken. Ik heb er zin in! http://www.fraserwood.com/

Ik heb op internet al gezien dat er veel honden clickeraars hier in de buurt zitten die volgens de Karen Pryor methode werken. Ik heb nog niet ontdekt of daar ook paarden trainer tussen zitten.

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:12

Ik ben ook weer druk aan het oefenen geweest na de les van Zazaza hier op bokt. Wat echt super leuk was trouwens! Wat ik voornamelijk heb geoefend is het achterwaarts sturen en dan met de voorhand wegdraaien op de circel. Nu ik dit met de clicker doe is ze veel vrolijker en heeft ze de oortjes al vaker naar voren. Ook commando's als stap, draf, stop en achterwaarts geoefend.
Dixie geniet nu echt van de trainingssessies want ze is naar die tijd niet bij me weg te slaan.

Wie weet nog meer leuke en zinvolle oefeningen die jullie doen/aanleren met de clicker? En hoe bouw je dat op?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:49

Zinvolle oefeningen? Gewoon alles wat handig is: stilstaan bij op- en afzadelen, hoofd aanbieden voor halster, bit aannemen, naast een opstapje parkeren, vrij longeren, allerlei vrijheidsdressuur oefeningen, pfff de lijst is eindeloos. Kortom, je vraag is wat te breed.

Misschien kun je wat meer over je paard vertellen: wat hij al kan, hoe oud hij is en vooral wat je toekomst doelen zijn. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:45

Hallo, bij deze de uitslag van het appel/hooi experiment tweede poging, met hulp van swaatjuh van bokt

1xhooi aangeboden in zwarte emmer maar dat wilde ze niet en ze zwiepte de emmer weg, dus het leek me niet zo zinvol om het 5 keer te herhalen
5xappel aangeboden in blauwe emmer
1xhooi aangeboden in zwarte emmer
1xappel in blauwe emmer.

En toen kiezen uit de twee emmers (links en rechts hebben we afgewisseld)
1 Appel
2 Hooi
3 Appel
4 Appel
5 appel
6 appel
7 appel
8 appel
9 appel
10 appel

Opmerking: in het begin stond ze vaak stil en liep niet naar de emmers, ik heb haar toen wat dichterbij gezet. wel in het midden, en daar losgeklikt. Ze ging ook wat kauwen op een gegeven moment. Ze leek wat stress te hebben?

Daarna nog wat oefeningen gedaan met de clicker en daar zag ik die stress niet.

Maar ze snapt het spelletje dus wel :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:47

Misschien omdat het iets nieuws voor haar is, dat ze daarom even wat verward is?

Wel grappig dat ze niet meteen op de emmers afging, toch niet zo'n vreetmonsters hier als gedacht :D

edit: je bekomt trouwens exact hetzelfde als ik!

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:53

Dixie is 3 jaar oud en ik ben vooral bezig met grondwerk en wil haar het longeren aanleren. Vandaag is ze keurig netjes los met mee meegelopen vanuit de wei naar de poetsplaats zonder af en toe weg te rennen of voor mij uit te lopen *\o/* (wat ze eerder wel vaak deed,,,).

Om wat specifieker te zijn. Ik ben wel benieuwd hoe jullie het longeren aanleren met de clicker en het stilstaan naast een opstapje.
Ik zal even kort uitleggen hoe ik dit nu doe.

Longeren:
Ze heeft er moeite mee om weggestuurd te worden, ze wordt hier erg onzeker van. Wat ik haar eerst heb aangeleerd is als ik voor haar sta dat ze op commando achteruit loopt. Als ze ver genoeg van mij vandaan is dan vraag ik haar te keren naar links of rechts. Vaak valt ze dan op de voorhand waardoor ze naar mij toe komt (ik voorkom dit door haar op het moment dat ze achteruit loopt alvast te vragen zodat haar voorhand vrij is met draaien). De click bouw ik uit. Eerst clickte ik als ze achteruit liep en daarna als ze draaide (even kort door de bocht zeg maar). Dit snapt ze nu. Nu click ik als ze 1 pas rond loopt en dit wil ik dan uitbouwen tot ze rondjes loopt. Pak ik dit een beetje goed aan? En hoe doen jullie dit met overgangen, bijvoorbeeld als je een draf vraagt en ze doet het clicken en naar haar toe lopen om te belonen?

Opstappen met krukje:
Ik loop met Dixie langs het krukje en zet haar stil naast het krukje dan click ik. Als ik op het krukje ga staan en ik leg mijn arm/bovenlichaam op haar rug dan click ik. Wat ze doet zodra ze de click hoor is achteruit lopen om de wortel te pakken. Dit is wat onhandig omdat ik haar dan weer terug moet zetten. Het zou makkelijker zijn als ze gewoon blijft staan en haar hoofd draait.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:10

Solleke_Noah schreef:
Misschien omdat het iets nieuws voor haar is, dat ze daarom even wat verward is?

Wel grappig dat ze niet meteen op de emmers afging, toch niet zo'n vreetmonsters hier als gedacht :D

edit: je bekomt trouwens exact hetzelfde als ik!

Ja grappig he!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:21

:wave:

Hier vandaag ook voor het eerst het experiment gedaan. En de uitslag was wel heel erg duidelijk :P Meneer verkiest in welke situatie dan ook hooi boven een wortel. Haha Wie verwacht dat nou.

Maar ik heb het gefilmd en een verslag op geschreven want had wat extra toevoegingen gedaan. Dus dat zal ik van het weekend even uit typen en op internet gooien samen met de filmpjes.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:14

Dixies_Girl schreef:
Longeren:
Ze heeft er moeite mee om weggestuurd te worden, ze wordt hier erg onzeker van. Wat ik haar eerst heb aangeleerd is als ik voor haar sta dat ze op commando achteruit loopt. Als ze ver genoeg van mij vandaan is dan vraag ik haar te keren naar links of rechts. Vaak valt ze dan op de voorhand waardoor ze naar mij toe komt (ik voorkom dit door haar op het moment dat ze achteruit loopt alvast te vragen zodat haar voorhand vrij is met draaien). De click bouw ik uit. Eerst clickte ik als ze achteruit liep en daarna als ze draaide (even kort door de bocht zeg maar). Dit snapt ze nu. Nu click ik als ze 1 pas rond loopt en dit wil ik dan uitbouwen tot ze rondjes loopt. Pak ik dit een beetje goed aan? En hoe doen jullie dit met overgangen, bijvoorbeeld als je een draf vraagt en ze doet het clicken en naar haar toe lopen om te belonen?

Kent ze al stemcommando's: stap, halt, draf? (Galop is nog niet nodig bij een 3jarige aan de longe)

Je traint in principe ook maar 1 criterium per keer. Dus als je een sessie beloond voor het achterwaarts wegstappen en draaien wil je (zeker niet als je nog niet veel ervaring hebt) ook nog clicken voor bv aandraven. Dat komt dan in de volgende sessie of als je de click niet meer nodig hebt om het "wegsturen/ op de cirkel gaan" uit te leggen aan je paard.

Je clickt om nieuw gedrag aan te leren.

Dixies_Girl schreef:
Opstappen met krukje:
Ik loop met Dixie langs het krukje en zet haar stil naast het krukje dan click ik. Als ik op het krukje ga staan en ik leg mijn arm/bovenlichaam op haar rug dan click ik. Wat ze doet zodra ze de click hoor is achteruit lopen om de wortel te pakken. Dit is wat onhandig omdat ik haar dan weer terug moet zetten. Het zou makkelijker zijn als ze gewoon blijft staan en haar hoofd draait.

Je oefening is: stilstaan op een bepaalde plek (namelijk naast het opstapblok).

De click = ALTIJD :einde oefening. Je mag dus eigenlijk niet verwachten dat ze nog steeds blijft stilstaan naast het blok, nadat je geclickt hebt. :) Dat ze achteruit loopt om de wortel te pakken is dus gewoon 'goed'. Je kunt wel zorgen dat jij naar haar toegaat om de beloning te geven (altijd), dat helpt om 'in positie' te blijven naast het blok.

Verder zou je kunnen aanleren dat ze buigt om de beloning aan te nemen. Dat is een goede stretch oefening, mits goed en voorzichtig uitgevoerd.
Voorbeeld:
Afbeelding

Bij deze oefening stappen ze ook in het begin weg met de achterhand omdat ze op een makkelijke manier bij de beloning willen komen. Dit bouw je dus stap voor stap op. De foto van Kyra hierboven, is ook genomen nadat ik dit geoefend had.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:16

crosmuller schreef:
Opmerking: in het begin stond ze vaak stil en liep niet naar de emmers, ik heb haar toen wat dichterbij gezet. wel in het midden, en daar losgeklikt. Ze ging ook wat kauwen op een gegeven moment. Ze leek wat stress te hebben?

Zou dit te maken hebben met het feit dat ze geclickertraind zijn? Ze zijn zo gewend dat ze na de click mag mogen eten. Ik snap die onzekerheid daarom wel.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 06:48

HippoLogic schreef:
crosmuller schreef:

Zou dit te maken hebben met het feit dat ze geclickertraind zijn? Ze zijn zo gewend dat ze na de click mag mogen eten. Ik snap die onzekerheid daarom wel.

Ja dat zou best kunnen.

@nelleke een voorkeur voor hooi dat is apart! Vanaf nu met hooi trainen dus :).

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:48

Gisteren heb ik met cm allerlei details van het experiment besproken, dus ik ga er nu zelf ook maar eens aan beginnen met m'n eigen pony. Nog even emmers en wortels kopen. :) We hebben in onze paddock een apart afgezet stukje wat een poetsplaats is, dus ik denk dat ik mijn pony daarin zet, zodat ik open kan doen nadat ik de emmers neergezet heb. Waarschijnlijk gaat hij gewoon voor de wortels, maar afhankelijk van hoe lang geleden er kuil gevoerd is, zal hij kuil misschien ook willen.

Nelleke, wat een grappige uitslag! Heb je enig idee waardoor Jonas voor het hooi gaat? Haha inderdaad, voortaan loop je met zakken vol met hooi gepropt rond. :P

Interessant je vragen over het longeren Dixies_Girl! Ik ben sinds kort aan het clickeren met nog een ander paard behalve m'n eigen en ook bezig met longeren. Ik begin door bij zijn achterhand te gaan staan en het commando voor stappen te zeggen. Eerst beloonde ik voor het van mij weg stappen (op een gegeven moment ging hij even denken dat hij helemaal moest omdraaien en mij op sleeptouw moest nemen :') ) en nu als hij stapt met wat contact op het touw.

Dit vind ik trouwens een interessant filmpje wat grondwerk/longeren met de clicker betreft: http://www.youtube.com/watch?v=LEf0Thtn ... plpp_video
Het gaat over de seven games aanleren m.b.v. de clicker (er is ook een deel 2).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:01

@swaatjuh, dat is een interessant filmpje, ga ik kijken zodra ik 10 minuten heb :).

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:09

Swaatjuh wat leuk dat je met Swa ook mee gaat doen!!

Nou en wat betreft de keus van Jonas. Ik weet niet waarom die voor hooi kiest. Wat ik wel weet is dat hij eten niet heel intressant vind als ik met hem bezig ben. En had gisteren dan ook een aantal keer dat hij niet bij me weg wou naar de emmers of dat die weer terug kwam. Misschien omdat hij van mij nooit zomar aanmag vallen op eten. En als hij naast me staat ook niet zomaar langs me mag dus beetje overtuiging was wel nodig. Maar als hij dan bij de emmers is en ik ze weer vul wil hij er natuurlijk wel even kijken maar ook dan kan hij heel makkelijk weer meegenomen worden. (ik heb het experiment uitgevoerd zonder enige optoming even een extra moeilijkheids factor). En wat ik we gemerkt heb is dat zijn aandacht veel korter is als hij niks hoeft te doen voor het eten. Hij vind het vee leuker om wat met mij te doen en dan wat te krijgen dan het zo aangereikt te krijgen. Hij at de keus dan ook niet altijd op.

Hele verslag komt nog.

Graag laat ik jullie dit nog even zien hoe we afgesloten zijn na het experiment. :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 06:06

Ik ben benieuw naar het hele verslag. Zie ik dat je 2 zwarte emmers gebruikte? Of staan die daar toevallig?

Ik denk dat ik uit de ruimte ga als ik Kyra naar de emmers laat gaan om haar zo min mogelijk te beinvloeden. Kijken hoe ik dit ga aanpakken. Het was afgelopen avonden druk in de bak, dus niet geschikt. Hopelijk morgen overdag een kansje.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 06:56

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 07:12

HippoLogic schreef:
swaatjuh schreef:
Dit vind ik trouwens een interessant filmpje wat grondwerk/longeren met de clicker betreft: http://www.youtube.com/watch?v=LEf0Thtn ... plpp_video
Het gaat over de seven games aanleren m.b.v. de clicker (er is ook een deel 2).

Zeer zeker interessant. :j Bedankt.

Voor de gene die deze link gepost had over negative reinforcement (KAren Pryor): ook bedankt! http://www.clickertraining.com/node/274

Heel leuk filmpje swaatjuh! Die gaat in mijn favorieten. De 7 games met de clicker stonden nog op mijn verlanglijstje :). Die trainer in de film maakt heel slim gebruik van cues en lichaamstaal.

En ik zie dat er nog een leuk linkje gepost is dus daar ga ik nu maar even naar kijken :).

@nelleke dat had ik dus ook een beetje bij myrtle dat ze niet zo enthousiast naar de emmers ging. En ik ben net als jij ook bezig geweest met niet zo maar op eten aanvallen en mij niet inhalen. Dat zou best een goede verklaring kunnen zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 07:27

@CM: Jij bent lekker vroeg op, voor zaterdag!

Ik vond nog een 'juweeltje' van Leon en Kyra.
Leon is niet sterk genoeg om de clicker in te drukken := Maar kennelijk weet hij dat het -net als een afstandsbediening- werkt: je moet wel mikken op het juiste paard.

Afbeelding

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:05

Hipplogic:Klopt ik had twee zwarte emmers. Maar wel met een verschillende vorm. :j Dat is wat ik voor handen had. Misschien dat als ik tijd hem ik het volgende week nogmaals doe maar dan met andere emmers enz.
En wat een leuke foto!

Ik ga de links ook even bekijken. Altijd leuk als mensen ze plaatsen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:19

@Nelleke: leuke foto's van Jonas, echt knap! Vreemd dat hij hooi verkiest zeg!

@Hippologic: ach, hoe schattig!! :D

Ga het filmpje ook eens bekijken :) Ik heb het exp. nog niet opnieuw kunnen doen, even druk met de studie en morgen gaan we naar zee met de paarden, dus het zal moeten wachten tot maandag :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:37

HL.. wat leuk.. paard op afstandsbediening. Aandoenlijk.
Nelleke, leuke foto's-
Grappig dat jonas voor hooi koos. Maar had je het gevoel dat die keuze werkelijk bewust was?(ik weet niet in hoeverre de vorm van de emmer meteen duidelijk was. Dat is iets wat ze ooit moeten leren)

De linken bekijk ik later

Ik heb alvast een exp. uitgevoerd met 3 van de 4.
Gebruikt materiaan: Een witte plastic kom en een chroom kom. Met opzet geen emmers omdat ik voer in zwarte, witte en gekleurde emmers en ik wil voorkomen dat ze straks bv ervan uitgaan dat in de witte emmer het lekkerste voer zit en ze daar met zijn allen op afvliegen met voeren

Wit= luzerne (had nog geen hooi)
Chroom= appel

Begon met op de grond zetten van kommen, maar dat vond mijn rug niet leuk, dus heb ik de kommen in de handen gehouden. Zonder tuig gewerkt. Stapje achterwaarts laten zetten, kom voorhouden, toestemming geven om te pakken

Uitgevoerde methode
3xAppel
3xLuzerne
1xA
2xL
1xA

Daarna 10 keer laten kiezen, in sommige gevallen 12 keer (kommen gewisseld van plaats li/re)

Trulsa:
Voorkeur voor links, ongeacht wat ik in mijn rechtse hand had.(sta dus tegenover haar) Ze at uitsluitend uit de kom in mijn rechtse hand.
Grappig, want met leiden wil ze altijd rechts van mij lopen. Aan een kant minder zien?

Silja:
Totaal willekeurig. Leek geen voorkeur te hebben, of begreep het niet. Probeerde het snel te doen om de andere kom ook nog 'mee te pakken' (wat uiteraard niet ging)

Hälga: Maakte vanaf de 8e keer was een duidelijke voorkeur voor luzerne. Interessant
(dit keer snapte ze het principe van de kommen dus wel en liet als enige een duidelijke voorkeur voor voer zien)

Billy was niet in de buurt en had geen zin om te komen. Die komt dan later een keer aan de beurt