Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:37

Bedankt! Vandaag weer les gehad en ik zie nu allmaal weer dingetjes op het filmpje van gisteren waarvan ik zeg 'oei , dat was fout, dat moet anders' haha. Zo snel gaat dat soms. Maar de galop vind ik zo cool, echt weer een grote stap vooruit en leuk om de les mee af te sluiten.

Maar daar zijn we ook echt de laatste 5 minuten van de les mee bezig geweest, de rest van de les zijn we toch heel erg bezig met het perfectioneren van de basis en de zijgangen in stap en draf. Ik wil geen belangrijke stappen overslaan en dat vind ik ook fijn aan mijn instructrice.

Zo nu en dan nemen we de beginselen van de piaffe en galop mee, maar verder oefenen we goed op een goede basis.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:46

Super, van wie krijg je les?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:30

Ilze Marrebach, een leerling van Greetje Hakvoort :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:05

Leuk om te zien Jameyskatje!
Ik zou alleen eerst nog wel wat meer aandacht willen besteden aan de draf, voordat je begint aan de galop. Ik vind haar in draf erg kort lopen en bijna wat gespannen in de lendenen..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:42

Ze is inderdaad ook heel kort (ook als ze gewoon los loopt, is deels spiertechnisch maar ook exterieur en natuurlijke aanleg) en deze training helpt daar enorm bij (losgelatenheid onder andere), wel is ze actief en krijgt ze al steeds meer buiging in het achterbeen en ze stuwt ook bijna niet meer in draf.
We komen van heel ver, ze ging alleen maar rennen tijdens het draven aan de hand omdat ze gewoon op de voorhand viel en ging stuwen, nu kan ze netjes in balans blijven in hetzelfde tempo, dus dat is al heel knap. De zijgangen helpen ook om haar losser te maken en zo ook het afwisselen in halshouding (helemaal halsstrekken en weer wat liften omhoog). Zoals ik al zei pakken we de galop er spelenderwijs bij maar ligt de nadruk dus nog vooral op het stappen en draven en een goede basis.

Galop kan de draf verbeteren en andersom natuurlijk ook. Dit merk ik onder het zadel ook, haar galop maakt de draf ook weer beter, ze kunnen elkaar ondersteunen. Van nature galopperen en stappen paarden ook meer dan draven, in galop moeten ze meer het bekken roteren en dit maakt hen ook weer losser in de lendenen en sterker in haar buikspieren, het kan de draf ten goede komen.
Ik voel dat we nu wel klaar zijn om de beginselen van het galopperen mee te nemen.

Ik volg geen strak stappenplan zoals sommige in het AR, we passen het echt aan per paard. Ik ben ook voor variatie en aangezien we onder het zadel ook gewoon goed kunnen galopperen, moet ze dat aan de hand ook kunnen leren (misschien nog wel makkelijker, dan heeft ze geen gewicht op haar rug).
Ze pakt het in ieder geval goed aan, ik luister goed naar haar. Het ging dan ook maar om 2 voltes en ik vond dat ze het al beter deed dat sommige paarden van bekende namen in de AR wereld...

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:13

Hee wat leuk Jameyskatje!

Ik vind het er netjes uit zien. Snuitje reageert heel prettig op je hulpen. Goed werk! Knap, dat omstellen in de appuyementen.
Ook denk ik dat de draf beter wordt als je de galop mee pakt. Je kan ook afwisselen in tempo in de draf, maar dat is meer iets voor aan de longe of onder het zadel. Probeer dan niet het tempo zodanig omhoog te gooien dat ze van het achterbeen af gaat lopen maar voeg met name meer activiteit toe en maak de slinger van het achterbeen naar voor groter, en dan weer terug, en terug is ook echt weer terug waarin de voorkant gelift wordt en er weer meer buiging in de gewrichten moet komen.
Heb ook even een rijfilmpje van je Youtube kanaal bekeken, super! Fijne uitleg ook :)

Ik heb helaas weinig tijd om heel actief te zijn hier. Een update van onze training:
Bezig geweest met de halfsteps, ze pakt daarin de takt nog niet en begon dingen door elkaar te gooien waardoor de schouderbinnenwaarts vernachelde :D Dus even op een laag pitje gezet, dat komt wel weer.
Wij zijn ook bezig gegaan met de galop aan de hand. Ze gaf dat ineens als kadootje :) Echt gaaf inderdaad! Chess voelt zich dan ook erg stoer haha.

Hieronder een filmpje, begint met het diagonaliseren van de stap om richting de half steps te komen maar daar pakt ze nog niet in door. Daarna galop aan de hand voor de tweede keer dat we dat deden. Je ziet dat Chess soms iets te graag wil, ze moet dan even wachten op mijn hulp. Ben wel heel blij met haar instelling! Ze zwiept hier veel met haar staart, het is voor haar uiting dat ze het even moeilijk vindt. Nu doet ze dat niet meer.

Tijdens de laatste les heb ik haar nog wat meer moeten verzamelen voordat ik haar liet aanspringen. Vervolgens ook rijdend de galop meegepakt, verzamelen op de volte, in travers en dan aanspringen, super!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:04

Ansie schreef:
Ook denk ik dat de draf beter wordt als je de galop mee pakt. Je kan ook afwisselen in tempo in de draf, maar dat is meer iets voor aan de longe of onder het zadel. Probeer dan niet het tempo zodanig omhoog te gooien dat ze van het achterbeen af gaat lopen maar voeg met name meer activiteit toe en maak de slinger van het achterbeen naar voor groter, en dan weer terug, en terug is ook echt weer terug waarin de voorkant gelift wordt en er weer meer buiging in de gewrichten moet komen.
Heb ook even een rijfilmpje van je Youtube kanaal bekeken, super! Fijne uitleg ook :)

Hele goede omschrijving! Bedankt!
En bedankt voor het kijken van mn filmpje, zal het hier ook nog even plaatsen --> rijden met uitleg . Ik ben zelf erg blij met deze ontwikkeling van mezelf en mijn pony. Ik heb nu eindelijk een beetje 'gevonden' hoe ik graag wil trainen en waar ik naartoe wil trainen. Nu ik ben gestopt met het rijden van wedstrijden (sinds 3 weken pas haha) , is er een soort last van mijn schouders gevallen en nu kan ik echt helemaal 100% trainen voor mn pony en mezelf. Mijn pony was vroeger echt onwijs bot aan de hulpen en super scheef, dus ik ben al heel blij met waar we nu staan, maar ik besef me ook dat we nog heel veel kunnen leren samen. Maar dat is ook het mooie aan rijden, je kan jezelf en je paard blijven ontwikkelen.

Leuk om jouw filmpje te zien! Aanspringen aan de hand doet ze al mooi hoor! Ik durf dat nog niet er naast hihi. Mooi om te zien hoe je dat traint!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:39

Ik begrijp je goed. Ik kan mezelf nu veel duidelijkere doelen stellen in de training, ben echt heel bewust bezig. Vroeger was het meer rechttoe rechtaan rondknarren, zonder goede probleemoplossingen. Kort door de bocht: als iets niet lukte dan gaf je de hulp maar harder. Puur teken van onmacht en gebrek aan kennis. Toch zie je dat om je heen nog erg veel gebeuren helaas.
Nu kan ik de probleempjes waar ik tegen aan loop met trainen veel beter oplossen. Snap gewoon beter wat ik aan het doen ben en waar ik naar toe wil :) zonder daarin hard te worden naar het paard.

Voor het trainen van de galop aan de hand, moet het paard de travershulp op de volte snappen. Je moet die controle over het buitenachterbeen hebben. Een goede galopsprong wordt namelijk ingezet door het buitenachterbeen. Daarom belangrijk om dat been aan te kunnen spreken en het paard dermate te verzamelen dat vanuit daar aangesprongen kan worden. Verder is het natuurlijk goed om van tevoren te weten of je paard überhaupt de kracht heeft om op een wat kleinere volte te kunnen galopperen, dat kan je aan de longe testen. Daarnaast moeten de voorwaarden zoals balans en een bepaalde mate van zelfhouding uiteraard ook aanwezig zijn. Als het paard te weinig zelfhouding heeft en aan je plakt zal het paard aan de hand ook niet kunnen aangalopperen.

Een valkuil is als een paard zich onttrekt aan een meer verzamelde draf en er voor kiest om dan maar te gaan galopperen omdat dat makkelijker is. Dat moet je in de gaten houden. Maar dan heb je ook geen goede eerste galopsprong omdat het paard zich onttrekt aan het gewicht op achter en krijg je een vlakke sprong waarvan de takt vaak ook niet klopt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:25

Ansie schreef:
Kort door de bocht: als iets niet lukte dan gaf je de hulp maar harder. Puur teken van onmacht en gebrek aan kennis. Toch zie je dat om je heen nog erg veel gebeuren helaas.

:j

Ansie schreef:
Voor het trainen van de galop aan de hand, moet het paard de travershulp op de volte snappen. Je moet die controle over het buitenachterbeen hebben. Een goede galopsprong wordt namelijk ingezet door het buitenachterbeen. Daarom belangrijk om dat been aan te kunnen spreken en het paard dermate te verzamelen dat vanuit daar aangesprongen kan worden. Verder is het natuurlijk goed om van tevoren te weten of je paard überhaupt de kracht heeft om op een wat kleinere volte te kunnen galopperen, dat kan je aan de longe testen.

Traver op de volte gaat het al vele malen beter. We kunnen nu in draf de traver doen op de volte zonder dat ik mezelf hoef om te draaien, dus ik denk dat we daarmee al een aardige basis beginnen te krijgen. Ook onder het zadel probeer ik sinds kort (nieuw inzicht voor mij) aan te springen vanuit traver op de volte (zie je ook in mn filmpje ergens voorbij komen). Onder het zadel kunnen we al fijn een kleine volte galopperen, volte 6 meter gaat goed, want die moeten we met de Working Equitation rijden. Ik laat de galop aan de hand nu weer even rusten, een beginnetje is tenminste gemaakt en nu weer even de goede basisvoorwaarden bevestigen. :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:07

Ik wil er nog naar toe dat ik de travers tijdens het longeren kan vragen, maar op ong. 1,5-2 meter afstand raak ik haar kwijt in de hulp. Ze moet daarvoor nog meer leren om terug te komen op een verzamelende hulp vanuit mijn lichaamstaal en ophouding op de longeerlijn, zonder dichter aan de kaptoom te hoeven komen. En de zweephulp (schuin bij de schouder) snapt ze niet meer zodra ik verder van haar af sta. Dat zou ik wel gaaf vinden als dat gaat lukken. Je hebt dan met longeren nog meer tools en kan meer afwisseling vragen, vw-nw en naar verzameling in de oefeningen aan de longe.

Je voelt zelf met de galop aan de hand wel wanneer het juiste moment is. Als ze zelf gretig zijn en alle voorwaarden kloppen dan springen ze zo aan. Maar als een dingetje niet klopt dan krijg je net het moment van aanspringen niet te pakken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:19

ja daar zijn wij ook mee bezig! Hihi leuk!!
Traver aan de longe!
Op 1 meter afstand gaat het prima, maar bij ons ook vanaf 2 meter dan raak ik het toch weer kwijt. Ik vind het zelf ook een lastige, maar ik merk wel vooruitgang.

Morgen heb ik weer les, dus dan mag ik weer aan de bak :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:31

Leuk, laat maar weten hoe het gegaan is! Succes :)

Hoe gaat het met de anderen hier? Nog vorderingen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:30

Zo lang niet meer gereageerd hier zie ik..
Ik ga deze week de training van paardlief weer oppakken. Door omstandigheden heeft hij al bijna 4/5 weken niets gedaan(behalve lekker op het weiland staan). Hij is dus lichtelijk uit zijn bespiering en heeft een hangbuik omdat zijn buikspieren een beetje verdwenen zijn...
Vandaag begonnen met een rustig bosritje, veel stappen en een stukje draf. En ondanks het lange stilstaan, voelde hij wel fijn aan.
Voor morgen staat werken aan de hand op de planning, eventueel in combi met even een kwartiertje rijden.

Ben benieuwd hoe hij dat weer oppakt, merkte vandaag wel dat hij weer extra aan het stuwen was, dus dat zal ik in het werken aan de hand ook wel weer gaan merken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:41

Inderdaad rustig hier!

Hoe is het nu met die van jou Ijssnuiver? Gelukt met oppakken?

Bij ons begint de galop steeds wat beter te worden.

Eerst durfde ik niet zo goed haar naast mij aan te laten springen, vanwege dat ze toen mij tegen de rug heeft getrapt. Ook had ze voor het aanspringen nog een aanloopje nodig en gooide daarbij haar hoofd alle kanten op. Maar nu veel meer gewerkt aan de basis/voorbereiding (galop aan de enkele longe en traver aan de hand in draf op de volte en aan de longe) en gisteren kreeg ik zomaar een brave overgang cadeau.

Pak de galop nog steeds maar heel sporadisch mee, als het goed voelt dan neem ik het een keertje mee, maar niet iedere training. We vermaken ons nog prima in stap en draf :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:59

Heeee goed bezig Jameyskatje!

Ik pak het ook niet iedere training mee. Soms zijn de omstandigheden er naar en biedt ze het duidelijk zelf aan. Soms is het de dag er niet voor en zou je misschien een onstuimige sprong kunnen krijgen. Je voelt dat wel aan :)

Ik vind de oortjes van Snuit zo schattig <3

Heb ook je vlogs weer bekeken.

Knap werk tijdens de WE wedstrijd! +:)+

Moest verder lachen de vlog waarbij je man Snuitje opzadelt :D Dat duuuuurt en duuuuuurt en Snuit ondertussen ruzie maken met de buurvrouw :))

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:58

Bij mij ligt het weer helemaal stil. Ik ga denk ik weer beginnen als de avonden wat langer zijn. Nou ja, langer licht. En ik denk dat ik Lange teugel (nog) niet doe, maar lange lijnen met n singeltje. Ik blijf het lastig vinden zonder les.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:40

Ik meldt me ook even! Ik ben wel vaker met mijn paardje aan het werken geweest aan de hand, maar wil het dit keer een keer goed doorpakken. In mijn dromen kunnen we ooit op een bbp en (touw)halstertje de vetste dingen doen, dus moet wel een keer goed aan de bak haha! Ik lees graag met jullie mee, zal weinig input hebben maar haal nu al veel inspiratie uit jullie posts en vooral de foto's en filmpjes helpen echt! Ik heb ongeveer 1x per maand les en tussendoor rijden we graag buiten! Hopelijk vinden jullie nog een 'lurker' niet erg en af en toe misschien een vraag maar dacht wel zo netjes om me even te melden :j

Kort wie wij zijn, 7 jarig arabje, nog redelijk groen. Wel ingereden en de basisknopjes zitten er redelijk op. Maar dingen als echt balans vinden en niet onzeker worden van de oefeningen is nog wel lastig. Hebben vooral de focus op de basis gehad en lekker km's rustig aan rechtdoor gemaakt. En daarnaast natuurlijk ook grondwerken en wat dressuurmatige dingetjes. Maar nu wil ik graag echt zorgen dat hij fysiek zo goed mogelijk gaat worden als het maar kan zodat hij lekker in zijn velletje komt en blijft :j

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:24

@ Ansie: haha o grappig dat je dat hebt gezien haha. Ja en je moest eens weten hoeveel ik heb weg geknipt, duurde echt lang, Snuitje vond het nogal boring volgens mij haha. Thnx :D !

@rien10: Kan je geen les nemen op dit moment?

Welkom MssMaris, veel succes met je paardje! Vriendin van mij heeft ook een Arabier waarmee ze aan de hand werkt :D

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:43

Thanks! Oh leuk, ook nog relatief jonkie?
Zat jij niet ook op het NH forum vroegah? (onder andere naam?) :D Of ben ik nou in de war? O:)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:59

Volgens mij heb ik ooit eens op dat forum gezeten, maar volgens mij niet echt actief en niet voor heel lang, dus zou goed kunnen.

Euhm, volgens mij is die arabier 8 jaar. :)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:55

Nette overgang jameyskatje!
Ik zou daar ook graag naar toe werken met Ninthe. Ninthe heeft nog wat balans problemen (enorm heftig ongeluk gehad) maar we zijn ook nog niet heel lang bezig met revalideren. Het werken aan de hand doet haar super goed en ik zie haar hele grote sprongen vooruit maken. Zou het geweldig vinden wanneer we binnenkort wellicht ook naar de galop kunnen toewerken. De oefeningen in stap en draf gaan al erg netjes. :j
Merk wel dat het geestelijk veel van haar vraagt, maar ze is dan ook een erg introverte en sensibele pony. Tussendoor moet ze regelmatig even stil staan en dan laat ze haar neusje tot de grond zakken en begint ze te slikken of gapen. Wanneer ze er weer klaar voor is, gaat het hoofdje weer omhoog. Leuk om te merken. Mijn instructrice Monique zegt ook steeds "wat een schatje" :') .

Billy_Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:09

Hallo, nog iemand hier die aan de hand werkt :wave: Ik lees al een paar dagen in dit topic, maar het leek me wel zo leuk om me even te melden! Ik werk sinds een een maand of 5 ook aan de hand met mijn pony, een 6-jarige NRPS ruin. Tot nu toe eigenlijk alleen nog maar in stap gedaan (stelling vragen, schouderbinnenwaarts, wijken), maar we gaan nu zo'n beetje met de draf beginnen. We zitten echt nog in het begin dus.. We hebben les van Monique de Rijk, meestal 2x in de maand! Ik merk dat het hem lichamelijk heel goed doet, maar ook mentaal. Is natuurlijk ook weer een leuke afwisseling in de training :))
Heel leuk en inspirerend om dingen te zien en te lezen van mensen die al een stuk verder zijn, want daar willen wij natuurlijk ook naartoe :o

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:32

Hey leuk Billy Jean! Ik heb ook les van Monique. :D
1x per maand doet ze de route waar ik aan zit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:16

Het oppakken gaat hier best goed. Het is duidelijk merkbaar dat hij een poos vakantie heeft gehad, hij vindt het enorm moeilijk om zijn achterbenen weer juist te gaan gebruiken. Hij vindt het sowieso heel moeilijk om te gaan dragen en zeker nu bij gebrek aan bespiering(wat dus logisch is natuurlijk).
Hij heeft nu wel extreem de neiging om af en toe enorm door te denderen op de voorhand en dan is stilzetten en een pas achterwaarts eigenlijk het enige wat werkt.

Ik merk in het rijden ook meteen terug dat we weer bezig zijn met het wadh. Hij gaat weer een stuk makkelijker bewegen en de zijgangen gaan stukje bij beetje beter. Met het rijden in stap en draf nu bezig met wijken en schouderbinnenwaarts(wat hij in draf echt enorm moeilijk vindt, maar wel enorm zijn best doet). En travers/renvers/appuyement in stap.
Weer even rustig aan beginnen, we waren met de travers en renvers ook bezig in de draf. Maar eerst maar weer even spieren kweken.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:08

Zo! Ik ben door het hele topic heen :Y) Wat een inspiratie bron en vooral ook herkenning.. zo fijn!! Ik dacht niet dat wij zozeer een uitzondering zouden zijn maar wel erg prettig om vele herkenningspunten qua beginners te hebben (paard onzeker, happerig, onbalans dus stuwen etc.).

Werk aan de winkel dus! Al veel tips gelezen over hoe nu verder en besloten dat ik even helemaal terug naar de basis ga, rust staat voorop. Gekke is dat ik dat qua natural horsemanship oogpunt etc. qua Parelli bijv. heel goed snap en kan uitvoeren, maar dat blijkbaar hierin dat kwartje nog niet viel. Iets met (on)bewust onbekwaam enzo. Des te beter dat ik nu aan onze 'herstart' hiermee kan gaan beginnen! Ben soms wel bang dat ik het verkl**t en denk, kan ik het niet beter aan een expert over laten etc. en dan zelf leren.. Maar tegelijkertijd is het zo bijzonder om samen te leren en sterker te worden, meer zelfvertrouwen te krijgen etc.. Als de rust terug is, gaan we ook weer lessen :j

Vanavond een (nieuw) beginnetje maken. Vorige week is de chiro geweest en huiswerk mee gekregen om lekker adh te gaan werken als hoofd focus. Zal ook proberen foto's/film/stills te maken, al weet ik niet na bovenstaande filmpjes of ik die durf te plaatsen haha! Maar goed, je moet ergens beginnen natuurlijk. Schouderbinnen en travers beginnetje waren al gemaakt (travers lijkt beter/makkelijker voor hem dan het eerste?) maar wil even een stapje terug doen aangezien hij vaak erg stuwt en daarnaast in zijn koppie het erg chaotisch snel is. (en de mijne... goh :') ) En ook best heel sensibel. Ook denkt hij gauw dat hij zich op moet kroppen of heel erg stofzuigeren moet omdat dat de juiste houding is. Ben bang dat dit een aangeleerde fout is helaas. Maar ik ben ervan overtuigd dat met terug naar de basis een hoop op te lossen valt :\ :j

Merk wel dat ik soms ook erg onder de indruk raakte van sommige hun oog en gevoel. Met 'let op dat hij zijn kaak er niet uitschuift' en 'travers aan de longe' en 'dan laat hij bepaalde stukken van het lijf los', wat te doen bij het scharen, wat te doen bij het uitwaaieren van de achterhand, niet genoeg ondertreden etcetc. %) :D Ik hoop echt dat ik al dat soort dingetjes ga leren (herkennen)! Ik vind dat best heel moeilijk nog en voor nu lijkt dat echt bijna onmogelijk. Maar goed, aldoende leert men zullen we maar zeggen :o

En ook nog het boek van Tellington Jones besteld nav dit topic, ik hou van boeken hihi <3 :')