Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nelleke_H

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:44

Dus we doen het experiment zoals crosmuller het omschrijft? En dan A is dus wortel/ appel en B is hooi?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:47

Zo had ik het wel begrepen :)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:54

Oke Dan ga ik ook beginnen deze week!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:35

Ikke ook.

Hälga is overigens idd niet erg onderzoekend, maar nu maakte ze het wel erg bont. Ga wel met het experiment beginnen, maar het zit erin dat ik eerst eens Hälga zo ver krijg dat ze snapt dat er een snoepje in de kom zit (of een bril heeft gekregen, dus)

Woensdag met silja naar de kliniek. Duimen jullie dat het meevalt?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 05:37

Ik duim voor je.

Ik heb ook al wortels gekocht. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:01

liljebo schreef:
Ikke ook.

Hälga is overigens idd niet erg onderzoekend, maar nu maakte ze het wel erg bont. Ga wel met het experiment beginnen, maar het zit erin dat ik eerst eens Hälga zo ver krijg dat ze snapt dat er een snoepje in de kom zit (of een bril heeft gekregen, dus)

Woensdag met silja naar de kliniek. Duimen jullie dat het meevalt?

Doen we!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:13

Ik duim voor Silja!

Straks het experiment beginnen, ben benieuwd. Denk het wel een beetje te kunnen voorspellen, als ik mijn slimpie goed genoeg ken, gaat die linea recta naar de 'lekkere' emmer. Wat mijn oudje zou doen, dat weet ik niet, vrees dat die niet zo slim is :D

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:26

Solleke_Noah schreef:
Ik duim voor Silja!

Straks het experiment beginnen, ben benieuwd. Denk het wel een beetje te kunnen voorspellen, als ik mijn slimpie goed genoeg ken, gaat die linea recta naar de 'lekkere' emmer. Wat mijn oudje zou doen, dat weet ik niet, vrees dat die niet zo slim is :D

Misschien verrast hij je :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:37

Misschien :D Maar het is soms toch zo'n dutske :(:)

Ik ben benieuwd of ze eigenlijk meteen gaan doorhebben dat er een verschil is qua emmers, en niet zo gefocust zijn op de appel dat ze niet doorhebben dat er kleurverschil is :P

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:47

Solleke_Noah schreef:
Misschien :D Maar het is soms toch zo'n dutske :(:)

Ik ben benieuwd of ze eigenlijk meteen gaan doorhebben dat er een verschil is qua emmers, en niet zo gefocust zijn op de appel dat ze niet doorhebben dat er kleurverschil is :P

we gaan het zien :)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:50

Ik zal duimen voor Silja! Heb je een goede kliniek in de buurt?
(De kwaliteit van de gezondheidszorg voor dieren valt mij behoorlijk tegen hier in Zweden :-))

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:17

nimue2010 schreef:
Ik zal duimen voor Silja! Heb je een goede kliniek in de buurt?
(De kwaliteit van de gezondheidszorg voor dieren valt mij behoorlijk tegen hier in Zweden :-))

Woon jij ook in zweden? is er een statistisch aantoonbaar verband tussen clickeren en emigreren ofzo :)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:23

Ja, ik vier vandaag mijn 9-jarig jubileum in Zweden! Haha. het verband is natuurlijk dat we 'zoekers' zijn! :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:39

Nimue.. met Silja's uierontsteking ben ik in Vaggeryd geweest en dat viel tegen. Met Billy ben ik in Helsingborg geweest en daar vond ik ze wel erg kundig, maar goed... dat is 3 uur rijden met de trailer.
Omdat volgens onze d.a. (districtsveterinär) vaggeryd wel kundig is met betrekking tot bewegingsapparaat (hebben de praktijk ook bij de drafbaan) ga ik nu toch maar weer naar Vaggeryd en hoop er het beste van. Volgens de site is de arts Åsa wel speciaal geinteresseerd in orthopedie, wat ik mij dan wel kan voorstellen gezien ze bij de drafbaan liggen. We gaan het zien...

Ik wist niet dat je ook in zweden woonden. Waar ergens, als ik mag vragen? Ik woon er nu ruim 7 jaar.
Het verband: emigranten zijn pioniers op ieder gebied :))

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:55

Liljebo... ik woon ten zuiden van Kristinehamn, vlakbij Vänern.
Er zit op paardengebied een goede kliniek in Husaby, ca. 2 uur met de trailer, voorheen woonde ik in Jämtland, daar was het echt huilen met de pet op...
Succes morgen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:01

Ah ok, dat is wel een eindje van ons af. (maar dus wel een stuk zuidelijker dan Jämtland) Volgens mij zitten in die regio trouwens wel veel nederlanders? Wij wonen in småland, värnamo kommun. Te ver van Husaby af dus.
Bedankt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:49

Verslag experiment 1, dag 1 :D

Proefkonijn van dienst: Noah, ruin, 10 jaar, clickergetraind.

Keuze tussen blauwe emmer= appel of rode emmer= hooi.

Eerst 5x blauwe emmer (appel) aangeboden, toen 5x rode emmer (hooi).

Dan paard met halster aan op afstand (ong 10 meter) van beide emmers gezet:
poging 1: blauw (appel)
poging 2: rood (hooi)
poging 3: blauw (appel)
poging 4: blauw (appel)
poging 5: blauw (appel)

dan de emmers per poging van plaats gewisseld

poging 6: blauw (appel)
poging 7: blauw (appel)
poging 8: blauw (appel)
poging 9: blauw (appel)
poging 10: blauw (appel)

Bemerkingen:
-bij poging 2, keuze rood (hooi) zocht Noah onder het hooi naar appel, en richtte zich toen op de blauwe emmer (appel), hij at niet van het hooi
-paarden hebben geen gras meer, krijgen hooi bij, zijn opzich dus wel gericht op het hooi, voorkeur lag duidelijk bij appel
-paard deed de test met halster aan, bij poging 10 had ik het halster al uitgedaan voor ik het sein tot vertrek gaf omdat de proef gedaan was daarna, met als gevolg dat Noah even rond mij bleef hangen voor hij naar de emmers vertrok. Leek erop dat hij de test al koppelde aan het halster, en hij met halster uit even in de war was.

Evaluatie:

Morgen doe ik hetzelfde (misschien wel niet weer 5x aanbieden in het begin, misschien maar 2-3x) maar ga ik appel (bij keus blauwe emmer) of hooi (bij keus rode emmer) van zodra de échte test start (dus vanop afstand ernaar toe lopen) pas erin laten glijden als hij zijn keuze heeft gemaakt en bij de emmer staat. Dit om (hopelijk) uit te sluiten dat hij het ruikt, en dus om te kijken of hij kleur aan voedsel dat erin ligt gekoppeld heeft. Nu had ik soms het gevoel dat de plaats ook belangrijk was, maar dat hij een metertje voor de emmers alsnog besliste voor de emmer met appel te gaan (op basis van reuk misschien?) Daarom heb ik op het einde nog éénmaal gedaan met compleet lege emmers, toen trok hij ook onmiddelijk naar de blauwe (appel). Het kan heel goed zijn dat de appelgeur er nog in hing (hij heeft behoorlijk staan smakken in de emmer) vandaar mijn keuze het morgen zo te doen, stukje appel erin als hij gekozen heeft. Ik wandel een half metertje achter hem aan als hij naar de emmers loopt.

Tijdens het exp heeft Noah vijf appels verorberd, ik denk dat hij het wel tof vindt proefkonijn te zijn :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:01

Ik zie nu dat ik wat te enthousiast was, en vergeten ben het naar 1 emmer per keer toelopen, ik ben meteen van emmers apart en afwisselend aanbieden, naar naar beiden emmers samen toelopen gegaan, sorry :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:04

haha, ik was gisteren begonnen, maar had het ook verkeerd gedaan. Vandaag geen tijd gehad en morgen wrs ook niet. Daarna ga ik ook testen.
Wel een leuk en duidelijk verslag,

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:07

Hoe ging het bij jou gisteren? :) Ik vond het wel leuk om te doen, ook leuk om te merken dat Noah na enkele keren het spelletje wel door had en gelaten naast me mee hobbelde tot het vertrekpunt, haha :P

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:52

Oh help hier ging het helemaal niet, myrtle wil niet uit de emmertjes eten. Haar neus past er net in. Misschien vindt ze dat niet prettig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:00

Even hier een vraag neer gooien.
Abbey beheerst halt. Nu wil ik verder naar stay. Dus halt zetten, ik loop achteruit weg, paard blijft staan.
Ik zit alleen te zoeken naar hét beloon moment.
Wanneer click ik?
En: zodra ik click, komt ze naar me toe...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:34

CM Ik had hetzelfde probleem met hälga met de kom. Haar neus past er wel in, maar ze snapte het niet of zo. (of ze is stekeblind) Ga ik overmorgen weer mee aan de slag

Stef; door stapje voor stapje duur op te bouwen. Eerst duur inbouwen gewoon terwijl je erbij zit (bv 1 sec, 3 sec, 2 sec, 5 sec etc... kijk uit dat je geen grenzen overschrijt/te snel wil gaan-
Hetzelfde principe pas je toe met achterwaarts gaan (1 pas weg, 3 passen, 2 passen, 5 passen, 1 pas, 6 passen etc.)

Click is einde oefening dus mag ze naar je toekomen. Als je wilt dat ze blijft staan totdat je naar haar toegaat, click je als je weer naar haar toe gaat.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:43

liljebo schreef:
CM Ik had hetzelfde probleem met hälga met de kom. Haar neus past er wel in, maar ze snapte het niet of zo. (of ze is stekeblind) Ga ik overmorgen weer mee aan de slag

.

Het leek ook even of ze dacht dat het een voedsel weigeren oefening was want ze keek ook even heel nadrukkelijk weg. En daarna gooide ze het emmertje om en at het stukje appel. Maar daarna bleef ze ook heel terughoudend. Toch maar even grotere emmers kopen. Het hooi had ze helemaal geen interesse in.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:35

SN, leuk verslag. Ik ga vanavond beginnen.

stef schreef:
Even hier een vraag neer gooien.
Abbey beheerst halt. Nu wil ik verder naar stay. Dus halt zetten, ik loop achteruit weg, paard blijft staan.
Ik zit alleen te zoeken naar hét beloon moment.
Wanneer click ik?
En: zodra ik click, komt ze naar me toe...

Hier is een filmpje van Shawna Karrasch over parkeren aanleren met de clicker.

Het beloon moment is voordat het paard aanstalten maakt voeten van de vloer te halen. Bouw langzaam de duur op zodat het paard vertrouwen krijgt in de oefening.