Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:55

Weet je ook hoe het komt Paulaaa? Heb je geen nieuwe oefeningen meer om te doen? En wat je doet gaat goed? Of kan je daar nog verbetering in aanbrengen?
Je kan de motivatie halen uit het aanbrengen van verfijning of uit het aanleren van nieuwe oefeningen. Breng ook afwisseling aan. Als je bijvoorbeeld de sbw en travers kan vragen, dan kan je op 1 lange zijde steeds wisselen, paar passen sbw en paar passen travers.
Of kijk eens of je je paard in de travers mee de hoefslag af kan nemen zonder de balans en lengtebuiging te verliezen.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:05

Het is niet dat mijn paard het niet goed doet, die vind het juist leuk! Maar ik vind het werken aan de hand zelf niet leuk genoeg om te doen. Ik mis het dressuren best wel, maar zit met mijn paard op de top van zijn kunnen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:07

Mijn werken aan de hand staat ook even op een lager pitje. Veel gewerkt aan andere dingen die hij ook enorm nodig had en ik ben nu weer (minimaal) 1x per week aan de hand aan het werk.
Zelf fysiek ook erg slecht geweest(hd in beide heupen), waardoor ik amper kon staan/lopen. Dus ook daardoor, het wadh even gelaten.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:02

Hier ook even weinig.
Heb ook niet meer gereageerd hier, nadat ik mijn les had gehad zie ik.
Super druk op het werk helaas. :O
Heb even heel weinig puf voor andere dingen. Ga dit weekend weer lekker bezig want moet wel oefenen voor de volgende les 9 augustus!
Les van Monique vind ik heel erg leuk en zeer leerzaam. Wel prijzig dus kan maar een uurtje per maand afnemen. :)
Moet dus tussendoor wel wat fanatieker zelf gaan oefenen! :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:40

Ik heb de lijst met instructeurs nog even bekeken. Maar weten jullie nog mensen die in omgeving van Groningen komen?
Ik ga half augustus die kant op verhuizen en wil dan ook af en toe weer eens een lesje meepakken..

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:09

@ Paulaaa, jammer dat je zelf even wat minder motivatie hebt. Bij mij werkt het altijd heel motiverend als ik zie dat het paard goed meedenkt en werkt en ik ook verbetering zie. Juist het stellen van kleine haalbare doelen maakt het voor mij leuk. Maar als je dan met werk aan de hand bezig bent, denk je dan continue dat je liever wil rijden? Dan kan ik me voorstellen dat je dat verkiest boven het werk aan de hand. En uit nieuwsgierigheid; hoe weet je dat jouw paard nu op de top van zijn kunnen is?

@ijssnuiver,'veel gewerkt aan andere dingen die hij ook enorm nodig had', Waar ben je dan zoal mee bezig geweest? Wat betreft instructeurs in Groningen kan ik je niet helpen.

@ Kyno, fijn dat de les goed bevallen is en je door gaat met lessen! Als je tussen de lessen door zelf goed genoeg vooruit kunt dan is 1 keer per maand toch prima. Bij mij zit er ook al gauw 4 weken tussen, ondanks dat ik me wel eens voorneem om even door te trekken met de lessen. Ik kan vaak goed vooruit en dan vliegen de weken voorbij.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:22

Paard in kwestie was enorm scheef en uit balans. Ik weet dat daar het rechtrichten met oa wadh voor is. Maar daar ben ik fysiek een poos niet toe in staat geweest.
Dus heb dat proberen op te vangen met het rijden en aan de dubbele lijnen.
Daarnaast veel bezig geweest met hem dapperder/zelfverzekerder te maken, buiten, maar ook als er naast de bak weer eens iets anders was. Dat was wel iets wat hij hard nodig had om makkelijker mee te doen in het 'serieuzere' werk.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:27

Hier de laatste tijd best veel aan de hand gewerkt. Vooral bezig geweest met lekker rek en strek oefeningen en beide achterbenen gelijk onderbrengen. En daarnaast ook echt de puntjes op de I gezet in de zijgangen. Dit is in het rijden nu ook zeker terug te voelen.

Hier ter afwisseling het lange teugelen ook weer opgepakt. Ook dit gaat weer erg lekker.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:09

ijssnuiver schreef:
Paard in kwestie was enorm scheef en uit balans. Ik weet dat daar het rechtrichten met oa wadh voor is. Maar daar ben ik fysiek een poos niet toe in staat geweest.
Dus heb dat proberen op te vangen met het rijden en aan de dubbele lijnen.
Daarnaast veel bezig geweest met hem dapperder/zelfverzekerder te maken, buiten, maar ook als er naast de bak weer eens iets anders was. Dat was wel iets wat hij hard nodig had om makkelijker mee te doen in het 'serieuzere' werk.

Oeh dat laatste klinkt heel bekend! Voordat ik mijn huidige paard kocht heb ik een paard getraind dat heel moeilijk tot mentale ontspanning kwam. Erg sensibel, vlug en kijkerig, niet per se weg willen schieten (hoewel ze met werk aan de hand ook te pas en te onpas aan kon draven) maar gewoon alles willen zien en het liefst niet uit het zicht van andere paarden wilde gaan.. Dat is zo ontzettend moeilijk he, om van zo'n paard de concentratie en meewerkendheid te krijgen. Het is niet dat ze niet willen, maar ze kunnen 't gewoon mentaal niet opbrengen (op dat moment). Heel korte concentratieboog. Kan voor ons als trainer/ruiter heel frustrerend zijn. Ik heb daar veel van geleerd. Consequent en duidelijk zijn zonder boos worden. Uiteraard bij ieder paard belangrijk, maar deze paarden drijven dat op het spits bij je.
Ook ik heb gepoogd om haar dapperder te maken door haar zelf voorwerpen/omgeving te laten onderzoeken. Maar als ze daar niet voldoende begeleiding in had, dan ging ze zelf 'maar wat doen'. 1 ding was duidelijk; IK moest in actie blijven. Niet te vrijblijvend want dan wist ze het niet meer. Ze is wel dapperder/zelfverzekerder geworden maar het is altijd nog wel moeilijk gebleven om de concentratie langere tijd bij het werk te houden.
Hoe pak jij dat aan?

@ Nelleke_H, fijn als je voelt dat het werk aan de hand ook echt wat toevoegt aan het rijden. Goed bezig! En leuke tinker heb je!
Lange teugel heb ik nooit gedaan, lijkt me ook zeker van toegevoegde waarde!

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 03:44

@ Ansie: ja ik denk continue dat ik liever dressuur zou rijden. Ik wil gewoon lekker kunnen trainen en zou ook graag wedstrijden rijden. Ik denk dat mijn paard op de top van zijn kunnen zit omdat we niet verder komen. Maar dan bedoel ik wel met wedstrijden enzo, we zijn m2 bij de paarden (hij is zelf een E-pony). En hij mist het opgerichte en activiteit van achteren om nog hoger te komen. Hij is wat overbouwd en heeft een stijl achterbeen waardoor het lichamelijk voor hem ook niet makkelijk is! Met werken aan de hand kan hij nog veel verder komen, maar daar geef ik helaas niet veel om.

Ik doe hem sowieso niet weg want hij is mijn beste vriend :) maar zit te denken om er een leuke bijrijder voor te zoeken. Die niet veel vraagt op dressuurgebied maar die gewoon lekker wil (buiten)rijden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:12

Toen het zo warm was heb ik niks gedaan met het paardje. Maar nu zijn we toch weer bezig gegaan. Ik wissel het af. We rijden ook bosritten. Dit om samen gemotiveerd te blijven. Ik weet dat mn haf zich in het bos helemaal goed voelt!
Maar sinds we rechtrichten aan de hand loopt hij veel lekkerder door zijn lijf!

RidingSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:08

Ik ben sinds een paar weken begonnen met het leerprogramma van Pat Parelli en train hierbij 3 van onze paarden. Alle 3 heel verschillend en dus een hele uitdaging om te kijken hoe ver ik met alle 3 kan komen. Ik schrijf hierover een blog, waarin je kunt lezen hoe ik het programma van Pat Parelli stap voor stap volg met Spirit, Jax en Navajo: http://ridingspiritjaxnavajo.blogspot.nl/. Ik zou het leuk vinden om ook ervaringen van anderen te lezen en hoe ze met bepaalde dingen omgaan.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:03

Paulaaa schreef:
@ Ansie: ja ik denk continue dat ik liever dressuur zou rijden. Ik wil gewoon lekker kunnen trainen en zou ook graag wedstrijden rijden. Ik denk dat mijn paard op de top van zijn kunnen zit omdat we niet verder komen. Maar dan bedoel ik wel met wedstrijden enzo, we zijn m2 bij de paarden (hij is zelf een E-pony). En hij mist het opgerichte en activiteit van achteren om nog hoger te komen. Hij is wat overbouwd en heeft een stijl achterbeen waardoor het lichamelijk voor hem ook niet makkelijk is! Met werken aan de hand kan hij nog veel verder komen, maar daar geef ik helaas niet veel om.

Ik doe hem sowieso niet weg want hij is mijn beste vriend :) maar zit te denken om er een leuke bijrijder voor te zoeken. Die niet veel vraagt op dressuurgebied maar die gewoon lekker wil (buiten)rijden.

Je moet natuurlijk ook doen waar je het meest plezier in hebt! En leuk als je iemand kan vinden die lekker met hem naar buiten wil. Beste vriendjes zijn is het belangrijkst :)

@ Cinnepin: fijn is dat he, als je kan merken dat het werk echt verbetering (onder het zadel) oplevert!

@ RidingSpirit: Leuk, ik ga het zeker bekijken. Dit topic zal net ander grondwerk zijn dan Parelli, hoewel prima te combineren. Met dit topic bedoelen we vooral het werk aan de hand in de zin van dressuurtraining, waarbij het uiteraard ook van belang is dat je je lichaamstaal beheerst om je hulpen over te brengen op het paard. Lijkt me leuk om jullie blog te volgen!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:23

Mijn merrie begint lichamelijk al best te veranderen. Meestal noem ik het werk aan de hand 'gymnastieken', zodat andere mensen een beetje begrijpen wat ik aan het doen ben.. Maar als ik zo kijk kan ik het straks misschien beter 'Bodybuilding' gaan noemen :D
Ik vind dat ze erg stoer begint te worden. (Fokmerrie)Buikje zit er nog wel, maar trekt eenmaal in beweging al steeds meer weg. De hele bovenlijn is een stuk verbeterd.

Afbeelding
<3

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:52

@ansie absoluut!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:00

Afbeelding

Afbeelding

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:00

Ziet er netjes uit Cinnepin! Let er op dat je met je leidhand niet de stelling naar achter vraagt, maar opzij naar voor. Dus waken voor een terugwerkende hand. Kan ook net een momentje zijn geweest.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:09

Ik zie idd wat je bedoelt :) Dankje :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:35

Ze ziet er mooi uit Ansie! Het is net bodybuilding haha, we zijn echt personal trainers van onze paarden.
Gisteren heb ik ook weer les gehad, het ging echt heerlijk, ik zit nog helemaal op een wolkje. Voor de eerste keer met een stangbit gewerkt aan de kaptoom. Ik heb hem eindelijk de eerste 75% van de les niet gebruikt, maar in de appuyementen was hij toch wel handig :D.
We waren zo fanatiek bezig met de les dat we tussendoor geen foto's hebben gemaakt, pas aan het einde nog even snel een paar foto's voor het idee.

Volgende keer hoop ik wat meer beeldmateriaal te (laten) maken.

Hier doen we een borst-lift. Ze moet het gewicht naar haar achterhand verplaatsen als ik met mijn intentie en lichaamstaal (nu nog een beetje hulp van de zweep) haar borst omhoog duw. Vervolgens moet ze ook weer naar voren komen met haar gewicht doordat ik mijn lichaam weer iets terug haal. Op deze manier kunnen we samen 'deinen', krijgt ze meer ruimte bij haar schoft om haar borst te liften en leert ze h et gewicht te verplaatsen naar de achterhand. Haar voeten moeten dus gewoon op de grond blijven staan, het is slechts het gewicht wat ze moet verplaatsen.

Afbeelding

In een stap appuyement, schouder is nu mooi voor de achterhand, mag straks nog meer gaan liften aan de voorkant en een tikkeltje meer lengtebuiging. Ze voelt al wel super fijn in deze oefening dus ik ben erg tevreden.
Afbeelding

Een stukje draf. Voorheen spande mijn pony zich dan heel erg en wilde vooral vlug, ik moest dan veel 'remmen' en daardoor krulde ze alleen maar op aan de voorkant. Nu wacht ze heel netjes en blijft ze fijn naast mij. Ze gaat al steeds meer openen achter haar kaken en zakken in haar hals. Ze heeft een hele korte draf, ook als ze los loopt dan draaft ze niet met de afdruk van haar achterhoeven in de afdruk van de voorhoeven, dus hier ligt nog wat werk voor ons, maar dit hangt ook vooral samen met het (durven) loslaten van haar bovenlijn. Achterhand is wel fijn actief en de achterbenen willen wel naar voren grijpen. Daar ligt nog een stukje rek en strekwerk voor ons, maar in eerste instantie ben ik al blij met haar tempocontrole en dat ik haar op mn pinken naast me kan houden.

We hebben tijdens de draf veel afgewisseld met halsstrekken en weer een beetje liften. Het ziet er niet charmant uit maar het werkt super. Ik neem dan de teugel in mijn rechterhand (als we op de linkerhand draven) en laat mijn linkerhand geheel los. Vervolgens nodig ik haar met mijn rechterhand uit, naar beneden en naar voren, om helemaal te zakken en rek te maken. Deze oefening hebben we gisteren voor de eerste keer gedaan en het was precies wat we nodig hadden.

Afbeelding

Na de les en voor de craniobehandeling:
(Mijn instructrice behandeld mijn pony ook regelmatig, dat is handig)
Afbeelding

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:31

Zo, ik lees al een tijdje mee maar nu komt het dan echt, een filmpje! Meestal vergeet ik om iemand te vragen om een filmpje te maken, maar ineens kwam mijn vriend aanzetten met dit leuke korte fragmentje uit april. Hier ben ik een beetje aan het spelen met de draf verzamelen, en plassen water ontwijken :P Dit is met mijn eigen paardje, rond de 20 jaar oud nu maar nog erg pittig. (En, ja hij hoort eigenlijk wit...)

Op dit moment ben ik bezig met het 'advanced longeing' van Christopher Dahlgren, waarbij de zweephulpen dus ook vanaf een grotere afstand gegeven worden. Dat vind ik lastig omdat je niet meer dichtbij genoeg bent om daadwerkelijk aan te raken, en Nevado weet dat dus die denkt: oh een zweepje, ik ga wel gewoon harder dat is makkelijker. Inmiddels met wat omkoopmateriaal (lees: koekjes) begint de traverhulp toch wel wat beter resultaat te geven :) Dit komt uiteindelijk ook het academische grondwerk ten goede, waarbij ik het nog lastig vind om zowel de schouders als de achterhand te plaatsen zonder aan zijn hoofd te trekken... zeker omdat dat op 1 lijn is en niet met 2 teugels. Dus door die zweephulpen duidelijker te hebben, ben ik minder afhankelijk van mijn teugels.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:35

Ik verzorg/train een paard dat net een half jaartje bij ons op stal staat.
(Is verwaarloosd en nu 3 dus laten we wat langer met rust)
Ik doe nu ook grondwerk met hem.
Hij pakt het snel op en wilt graag voor je werken.
We willen hem over een half jaar/jaar waarschijnlijk inrijden <3
Hopelijk pakt hij dit ook snel op :D

Nu nog maar door met grondwerk.
Wat ik eigenlijk veel leuker vindt, Net als VD <3 :j /3

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:04

Ik doe sinds kort met mijn 3 shetjes aan grondwerk. Ze pikken het allemaal heel goed op. De middelste was nogal brutaal/dominant en dat is nu al een heel stuk verbeterd, gelukkig. Ze zijn zoveel slimmer dan ik eerst dacht! De oudste snapte het zo snel. Alleen de jongste is meer van "meehh laat me", daar moet ik nog aan gaan werken. En later ga ik nog uitbreiden naar VD. Zo jammer dat ik niet eerder begonnen ben, het is zo leuk om te doen, haha.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:01

Ik ben sinds 4 weken ook weer fanatiek aan het werken aan de hand... verplicht eigenlijk dit keer.
Na mijn vakantie had mijn paard enorm last van zijn rug. Hij is ook op de foto geweest en zijn wervelkolom was goed alleen zijn ligamenten in zijn rug ontstoken en hij heeft spat.

Ik ben toen aan de slag gegaan met een instructrice. eerst alleen begonnen met zo ver mogelijk ondertreden op de cirkel om zijn lendenen losser te krijgen. Na 3 weken hadden we weer les en hij was echt zoveel beter!

Helaas heeft hij nu weer last van zijn been en moet hij over 1,5 week weer terug naar de kliniek om zijn benen te laten uitverdoven. De VA vond zijn rug wel veel beter!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:11

Jeetje wat naar dekoezegtboe :(
Maar wel fijn dat het werken aan de hand zo kan bijdragen! Eigenlijk een soort fysiotherapie voor onze paarden :D!
Hoe is het inmiddels met hem?

Het is stil hier. Hoe gaat met alle paarden?
Ik heb zelf weer een doorbraak. Gisteren voor de eerste keer 'echt' een volte gegaloppeerd met mijn pony met 2 teugels in mijn handen. Vandaag had ik les, dus mocht gelijk links en rechtsom in galop laten zien en dat was cool!

filmpje van gisteren en een plaatje van onze eerste galop naast elkaar.

Afbeelding

Nog even een exterieur plaatje, vanaf januari is ze alweer 22, de tijd vliegt.
Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:17

Ziet er goed uit!!