Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:Ik denk juist om die redenen dat je de experimenten in het begin kort moet houden en eenvoudig en dan steeds evalueren.
Bv een exp. van 3 dagen waarbij per dag A en C ieder 3 keer variabel worden aangeboden (in totaal dus 9 keer)
De 4e dag de keuze laten maken uit de 2 emmers, 10 keer om een helder beeld te krijgen en toevaltreffers uit te sluiten.
Dat noteren en evalueren. Omdat C minder aantrekkelijk is, weet je snel of er idd sprake is van een bewuste keuze.
Daarna kun je verder gaan... de mogelijkheden zijn oneindig
Keuzes maken uit lekkere snoepjes
Keuzes maken aan de hand van symbolen
Keuze voor een bepaalde oefeningen doen aan de hand van symbolen
Kijken of die keuze verandert als je aan de keuze voor een oefening die ze minder vinden een betere beloning koppelt
Ja en nee leren zeggen
*ziet eindeloze discussies met het paard optreden:
-kom, we gaan rijden
-nee
-jawel, je hebt beweging nodig
-samen wandelen
-ik ben een mens. Ik kan niet zover lopen als jij
-je hebt zelf beweging nodig.
-maar ik heb geen 4 benen.
-tsssss watje
-ik wil echt rijden.. we doen rustig aan en je krijgt daarna een mand appels
-nou goed dan
-fijn
*stapt op*
-je zit als een zak aardappelen
-sorrie *probeert beter te zitten*
-je hangt naar een kant. Dat is irritant
-sorry *probeert recht te zitten*
-en laat die teugels eens met rust. Ik krijg er koppijn van
-Oeps
-En waarom hou je die benen niet stil.
-ik doe mijn best
-er zit een leeuw achter die struik. Kom naar huis
-nee, hier zijn geen leeuwen
-wie heeft hier nu betere zintuigen
-zullen we maar samen gaan lopen?
crosmuller schreef:Mag ik een nieuw voorzetje geven voor het experiment aan de hand van de geposte berichten? Ik wil nu toch wel eens beginnen.
experiment 1 paard kiest direct voor zijn favoriete voer
benodigdheden, voer A (appel of wortel) , voer B (hooi), 2 emmertjes
- je biedt een paar keer emmertje A aan en doet er voer A in
- Je biedt een paar keer emmertje B aan en doet daar voer B in.
- je wisselt emmertje A en emmertje B een paar keer af (zo random mogelijk dus geen vast patroon)
- je laat je paard een paar keer naar emmertje A toelopen vanaf een station (mag een mat zijn, kan ook gewoon plekje naast de trainer zijn)
- je laat je paard een paar keer naar emmertje B toelopen vanaf een station (mag een mat zijn, kan ook gewoon plekje naast de trainer zijn)
- je wisselt emmertje A en emmertje B een paar keer af
- je zet beide emmertjes neer met voer A en B en laat het paard ernaar toe lopen, haal het niet gekozen emmertje weg, noteer keuze
- herhaal een paar keer, wissel de volgorde van de emmertjes (links/rechts) om een voorkeur voor links of rechts uit te sluiten
evaluatie
zoiets?
Ik ben gisteren stiekem al begonnen met experiment 0. Een appel en een wortel in de voerbak gegooid en kijken wat ze eerst at. De appel won.
liljebo schreef:crosmuller schreef:Mag ik een nieuw voorzetje geven voor het experiment aan de hand van de geposte berichten? Ik wil nu toch wel eens beginnen.
experiment 1 paard kiest direct voor zijn favoriete voer
benodigdheden, voer A (appel of wortel) , voer B (hooi), 2 emmertjes
- je biedt een paar keer emmertje A aan en doet er voer A in
- Je biedt een paar keer emmertje B aan en doet daar voer B in.
- je wisselt emmertje A en emmertje B een paar keer af (zo random mogelijk dus geen vast patroon)
- je laat je paard een paar keer naar emmertje A toelopen vanaf een station (mag een mat zijn, kan ook gewoon plekje naast de trainer zijn)
- je laat je paard een paar keer naar emmertje B toelopen vanaf een station (mag een mat zijn, kan ook gewoon plekje naast de trainer zijn)
- je wisselt emmertje A en emmertje B een paar keer af
- je zet beide emmertjes neer met voer A en B en laat het paard ernaar toe lopen, haal het niet gekozen emmertje weg, noteer keuze
- herhaal een paar keer, wissel de volgorde van de emmertjes (links/rechts) om een voorkeur voor links of rechts uit te sluiten
evaluatie
zoiets?
Ik ben gisteren stiekem al begonnen met experiment 0. Een appel en een wortel in de voerbak gegooid en kijken wat ze eerst at. De appel won.
Als je het echt als experiment wil dan zou ik met vaste aantallen werken. Dan kun je ook de resultaten, in een later stadium naast elkaar leggen en makkelijkere na de evaluatie op specifieke punten veranderen.
Ik begrijp uit je post dat je C geen optie vindt?
In dat geval zou ik zo doen:
Noem een voorbeeld... vul graag aan/verbeter, zodat we vandaag eindelijk tot daden komen
Vanaf het begin vanaf een station werken (of bv ergens in of uit laten, opdat clickertraining station/op sein na het voer gaan, geen voorwaarde is.)
Sessie 1: keuze laten maken uit wortel/appel waarbij beiden visueel is
Sessie 2. 3xemmerA en 3xemmerB aanbieden in vaste volgorde
Sessie 3. 5xemmerA en 5xemmerB random volgorde (dus geen vaste volgorde)
Sessie 4. keuze laten maken met hulp van emmer uit A/B
Evaluatie. (wil dezelfde test ook met de honden uitvoeren)
(uiteraard alles noteren, kort en bondig)