Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:51

Oh zo, ja ik snap het...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:21

Ik denk juist om die redenen dat je de experimenten in het begin kort moet houden en eenvoudig en dan steeds evalueren.
Bv een exp. van 3 dagen waarbij per dag A en C ieder 3 keer variabel worden aangeboden (in totaal dus 9 keer)
De 4e dag de keuze laten maken uit de 2 emmers, 10 keer om een helder beeld te krijgen en toevaltreffers uit te sluiten.
Dat noteren en evalueren. Omdat C minder aantrekkelijk is, weet je snel of er idd sprake is van een bewuste keuze.

Daarna kun je verder gaan... de mogelijkheden zijn oneindig
Keuzes maken uit lekkere snoepjes
Keuzes maken aan de hand van symbolen
Keuze voor een bepaalde oefeningen doen aan de hand van symbolen
Kijken of die keuze verandert als je aan de keuze voor een oefening die ze minder vinden een betere beloning koppelt
Ja en nee leren zeggen

*ziet eindeloze discussies met het paard optreden:
-kom, we gaan rijden
-nee
-jawel, je hebt beweging nodig
-samen wandelen
-ik ben een mens. Ik kan niet zover lopen als jij
-je hebt zelf beweging nodig.
-maar ik heb geen 4 benen.
-tsssss watje
-ik wil echt rijden.. we doen rustig aan en je krijgt daarna een mand appels
-nou goed dan
-fijn
*stapt op*
-je zit als een zak aardappelen
-sorrie *probeert beter te zitten*
-je hangt naar een kant. Dat is irritant
-sorry *probeert recht te zitten*
-en laat die teugels eens met rust. Ik krijg er koppijn van
-Oeps
-En waarom hou je die benen niet stil.
-ik doe mijn best
-er zit een leeuw achter die struik. Kom naar huis
-nee, hier zijn geen leeuwen
-wie heeft hier nu betere zintuigen
-zullen we maar samen gaan lopen?

:+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:50

liljebo schreef:
Ik denk juist om die redenen dat je de experimenten in het begin kort moet houden en eenvoudig en dan steeds evalueren.
Bv een exp. van 3 dagen waarbij per dag A en C ieder 3 keer variabel worden aangeboden (in totaal dus 9 keer)
De 4e dag de keuze laten maken uit de 2 emmers, 10 keer om een helder beeld te krijgen en toevaltreffers uit te sluiten.
Dat noteren en evalueren. Omdat C minder aantrekkelijk is, weet je snel of er idd sprake is van een bewuste keuze.

Daarna kun je verder gaan... de mogelijkheden zijn oneindig
Keuzes maken uit lekkere snoepjes
Keuzes maken aan de hand van symbolen
Keuze voor een bepaalde oefeningen doen aan de hand van symbolen
Kijken of die keuze verandert als je aan de keuze voor een oefening die ze minder vinden een betere beloning koppelt
Ja en nee leren zeggen

*ziet eindeloze discussies met het paard optreden:
-kom, we gaan rijden
-nee
-jawel, je hebt beweging nodig
-samen wandelen
-ik ben een mens. Ik kan niet zover lopen als jij
-je hebt zelf beweging nodig.
-maar ik heb geen 4 benen.
-tsssss watje
-ik wil echt rijden.. we doen rustig aan en je krijgt daarna een mand appels
-nou goed dan
-fijn
*stapt op*
-je zit als een zak aardappelen
-sorrie *probeert beter te zitten*
-je hangt naar een kant. Dat is irritant
-sorry *probeert recht te zitten*
-en laat die teugels eens met rust. Ik krijg er koppijn van
-Oeps
-En waarom hou je die benen niet stil.
-ik doe mijn best
-er zit een leeuw achter die struik. Kom naar huis
-nee, hier zijn geen leeuwen
-wie heeft hier nu betere zintuigen
-zullen we maar samen gaan lopen?

:+

:)

Ik heb wel eens gehoord van een experiment met dolfijnen waarbij de dolfijnen een trainer mochten kiezen.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:43

haha, ik heb een van mijn honden wel eens laten kiezen waar we naar toe zouden lopen op onze wandeling - en weet je - ze koos een route de stad in, we eindigden voor de deur van de dierenwinkel (waar ze altijd een lekkertje kreeg) - helaas voor haar was het zondag :-(

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:08

_O- Liljebo... Maar wel leuk idee om je paard te leren kiezen uit een x aantal oefeningen!

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:43

_O- +:)+ @Liljebo. En toch zou het soms best handig zijn als ze zouden kunnen praten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:17

:) Jamaar ik vraag mij af of je altijd het antwoord wil horen. Wat als je paard je dan vertelt dat het niet meer wil rijden? :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:25

:P heel beeldend geschreven Liljebo, kan het me zo voorstellen, een leeuw in de struik.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:26

Dan zit er niks anders op dan te luisteren! :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:28

Kortom... dat wordt wandelschoenen aantrekken als we willen gaan rijden. Ontbreekt er nog maar aan dat het paard dan op onze rug wil gaan zitten. :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:33

Ik merk bij ex-manegepaarden (de mijne en die van een vriendin, 30 jaar oud) duidelijk dat ze rijden soms wél leuk vinden. Het zal er wel mee te maken hebben dat ze compleet geconditioneerd zijn, maar beide paarden worden happy als je gezadeld hun favoriete galoppadje betreed. Opvallend is dat ze zonder zadel niet zo enthousiast reageren. Volgens mij koppelen ze rijden echt aan zadel erop, en rijden en galoppadje tesamen vinden ze blijkbaar wel een geslaagde combi, zelfs de 30-jarige :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:39

Nja, ik denk dat paarden het toch wel lekker vinden om op stap te gaan en het dan wel op de koop nemen als we erop gaan zitten, als er geen ernstige klachten zijn. Net als mensen hebben ook dieren behoefte aan afwisseling en uitdaging,. Dat is lang geleden al bewezen en ook de reden waarom dierentuinen steeds meer bezig zijn met trainingen, het afwisselen van de leefomgeving etc. In de wei is niet veel te beleven. Tuurlijk lekker eten en kroelen met vriendjes, als het goed is, maar iets meer uitdaging wil een verder gezond paard graag. Geloof dan ook niet dat je veel paarden echt een plezier doet met volledig pensioen. Uitzonderingen daargelaten.
Silja gaat daarentegen liever niet de straat op. Die is erg stressgevoelig geworden.
Ze gaat trouwens woensdag weer naar de kliniek omdat ik serieuze problemen in rug/achterhand vermoed en de d.a. gisteren dat vermoeden bevestigde. Ach ja... kan er ook nog wel bij

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:43

Oei, da's geen fijn nieuws, nog een kliniekganger :(:)

Met mijn oudje ga ik ook regelmatig aan de hand wandelen, maar dan suft die maar wat achter me aan :P Als ik erop kruip, moet ik hem op zijn goeie dagen gewoon tegenhouden of hij stopt niet meer met galopperen, dat vindt hij echt zalig :) weet nu niet of het enkel looplust is (mijn andere paard heeft dat niet bepaald, dat enthousiast worden omdat 'ie gezadeld is :P ) of echt die conditionering van in de manege, stonden ze voor de rest van de dag stil in de stal, en opgezadeld=energie eruit lopen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:21

Mag ik een nieuw voorzetje geven voor het experiment aan de hand van de geposte berichten? Ik wil nu toch wel eens beginnen :).

experiment 1 paard kiest direct voor zijn favoriete voer

benodigdheden, voer A (appel of wortel) , voer B (hooi), 2 emmertjes

- je biedt een paar keer emmertje A aan en doet er voer A in
- Je biedt een paar keer emmertje B aan en doet daar voer B in.
- je wisselt emmertje A en emmertje B een paar keer af (zo random mogelijk dus geen vast patroon)
- je laat je paard een paar keer naar emmertje A toelopen vanaf een station (mag een mat zijn, kan ook gewoon plekje naast de trainer zijn)
- je laat je paard een paar keer naar emmertje B toelopen vanaf een station (mag een mat zijn, kan ook gewoon plekje naast de trainer zijn)
- je wisselt emmertje A en emmertje B een paar keer af
- je zet beide emmertjes neer met voer A en B en laat het paard ernaar toe lopen, haal het niet gekozen emmertje weg, noteer keuze
- herhaal een paar keer, wissel de volgorde van de emmertjes (links/rechts) om een voorkeur voor links of rechts uit te sluiten

evaluatie

zoiets?

Ik ben gisteren stiekem al begonnen met experiment 0. Een appel en een wortel in de voerbak gegooid en kijken wat ze eerst at. De appel won.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:59

Hej CM! Ik doe mee, vind het ook leuk om te gaan beginnen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:05

Ok, we moeten ergens beginnen, ik doe ook mee! :D

Gisteren hadden we een horse agility kennismakingsles en daar werd ook getraind met clicker. Noah was erg flink en best gefocust op de click :P Het was voor hem een compleet nieuwe omgeving dus hij was eerst nogal nerveus, maar zodra de clicker bovenkwam lette hij meteen beter op, leuk :) Het ging nog niet perfect natuurlijk voor onze eerste keer. Ik heb ook nog wat tips gekregen voor betere timing met het clicken, fijn! Kon het niet laten toch enkele foto's met jullie te delen!

Noah is niet overtuigd :P
Afbeelding

Meedraven, iets te enthousiast :=
Afbeelding

Zeiltje, easy, er zaten wel kalkoenen aan de andere kant en die vond hij maar niks :P
Afbeelding

Slalom
Afbeelding

De lintjes, uiteindelijk vond hij het helemaal niet eng :)
Afbeelding

En door de hoepel :D
Afbeelding

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:12

Wat leuk SN!

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:23

En goed! Eerste keer én dan door alle oefeningen heen!

liljebo

crosmuller schreef:
Mag ik een nieuw voorzetje geven voor het experiment aan de hand van de geposte berichten? Ik wil nu toch wel eens beginnen :).

- je wisselt emmertje A en emmertje B een paar keer af (zo random mogelijk dus geen vast patroon)
- je laat je paard een paar keer naar emmertje A toelopen vanaf een station (mag een mat zijn, kan ook gewoon plekje naast de trainer zijn)
- je laat je paard een paar keer naar emmertje B toelopen vanaf een station (mag een mat zijn, kan ook gewoon plekje naast de trainer zijn)
- je zet beide emmertjes neer met voer A en B en laat het paard ernaar toe lopen, haal het niet gekozen emmertje weg, noteer keuze
- herhaal een paar keer, wissel de volgorde van de emmertjes (links/rechts) om een voorkeur voor links of rechts uit te sluiten

evaluatie

zoiets?

Ik ben gisteren stiekem al begonnen met experiment 0. Een appel en een wortel in de voerbak gegooid en kijken wat ze eerst at. De appel won.

Als je het echt als experiment wil dan zou ik met vaste aantallen werken. Dan kun je ook de resultaten, in een later stadium naast elkaar leggen en makkelijkere na de evaluatie op specifieke punten veranderen.

Ik begrijp uit je post dat je C geen optie vindt?

In dat geval zou ik zo doen:

Noem een voorbeeld... vul graag aan/verbeter, zodat we vandaag eindelijk tot daden komen :))
Vanaf het begin vanaf een station werken (of bv ergens in of uit laten, opdat clickertraining station/op sein na het voer gaan, geen voorwaarde is.)

Sessie 1: keuze laten maken uit wortel/appel waarbij beiden visueel is

Sessie 2. 3xemmerA en 3xemmerB aanbieden in vaste volgorde

Sessie 3. 5xemmerA en 5xemmerB random volgorde (dus geen vaste volgorde)

Sessie 4. keuze laten maken met hulp van emmer uit A/B

Evaluatie. (wil dezelfde test ook met de honden uitvoeren :) )

(uiteraard alles noteren, kort en bondig)

liljebo

CN wat leuk. Had je les van eva saegerman?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:11

liljebo schreef:
crosmuller schreef:

evaluatie

zoiets?

Als je het echt als experiment wil dan zou ik met vaste aantallen werken. Dan kun je ook de resultaten, in een later stadium naast elkaar leggen en makkelijkere na de evaluatie op specifieke punten veranderen.

Ik begrijp uit je post dat je C geen optie vindt?

In dat geval zou ik zo doen:

Noem een voorbeeld... vul graag aan/verbeter, zodat we vandaag eindelijk tot daden komen :))
Vanaf het begin vanaf een station werken (of bv ergens in of uit laten, opdat clickertraining station/op sein na het voer gaan, geen voorwaarde is.)

Sessie 1: keuze laten maken uit wortel/appel waarbij beiden visueel is

Sessie 2. 3xemmerA en 3xemmerB aanbieden in vaste volgorde

Sessie 3. 5xemmerA en 5xemmerB random volgorde (dus geen vaste volgorde)

Sessie 4. keuze laten maken met hulp van emmer uit A/B

Evaluatie. (wil dezelfde test ook met de honden uitvoeren :) )

(uiteraard alles noteren, kort en bondig)

C komt later, ik dacht we beginnen met appel of wortel als A en hooi als B, om te zien of ze het snappen? Ik dacht eigenlijk ook dat jij dat juist zo wilde :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:16

Lijkt me ook het beste als je optie C later pas toevoegt, is toch al een dimensie moeilijker :)

@liljebo: ja was van Eva Saegerman!

@crosmuller en nimue: thanks :D Hij was echt heel flink!

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:36

Doen we hét?
Volgens opzet Liljebo?
Dan kunnen we over een klein weekje al gaan evalueren...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:19

Ah ok, ik dacht dat je wortel A bedoelde en appel B. Vandaar. Was er al beetje mee getest met snoepje uit kom pakken. om te kijken hoe of wat . Maar Hälga is of heel dom of stekeblind. Ze stond maar een beetje voor zich uit te kijken, als ik een kom met snoepje voor haar neus neerzette. Met de neus erheen gebracht, wist ze nog niet hoe of wat, kom opgetild en naar haar neus gebracht totdat het snoepje tegen haar snoet kwam, duurde het nog even voordat ze begreep wat ermee moest. :+
Daarna weer kom op de grond... weer niets.... etc etc. Ik geloof dat ik Hälga eerst moet leren om uit een kom een snoepje te pakken of een bril kopen. :+
De andere paarden hadden dat probleem absoluut niet.

Ik heb ook met de honden getest; vleesje versus simpel brokje. Gewoon beetje uitgeprobeerd... officieel begin ik daar morgen of zo dan mee. Maar Sem heeft zijn eigen test gedaan. Ik had vleesjes en brokjes op het aanrecht klaar gelegd en deed in de gang een paar keer proberen met daisy.
Toen ik terugkwam waren de vleesjes van het aanrecht verdwenen en de brokjes lagen er nog :+

Maar goed... ik doe dus mee. Over een week evalueren is prima. Geeft ons een beetje tijd

ps Sn had gezien dat eva een dergelijke clinic had verzorgd. Vandaar dat ik dat al dacht. leuk

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:31

Ok, ik begin morgen! Wel grappig van Halga, is ze in het algemeen niet zo onderzoekend?

Ja, de workshop was echt leuk, eerst vond ik het jammer dat de wip enz niet mee was, maar achteraf gezien maar goed ook, want op vreemd terrein is toch al spannend genoeg voor Noah zo blijkt :D