Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:44

Ik las toevallig een artikel over de travers. Hier werd de travers over 4 sporen gedaan. Weet iemand wanneer je 3 of wanneer je 4 sporen gebruikt?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:16

@ Paulaaa, je schrijft zelf al wat de verbeterpunten zijn. Niet alles kan tegelijk. Idd het achterbeen moet meer zwaai naar voor gaan maken (dus voorwaartser, zonder werkelijk hoger tempo aan te nemen) Het paard loopt daardoor nu nog op de voorhand maar dat wordt met de tijd echt wel beter. Op de laatste foto zie je idd dat het paard net te diep komt. Ook dat los je op door het achterbeen beter onder te laten komen. Zet zelf die krul die je misschien gewend was om van bovenaf te zien uit je hoofd. Zoals je nu zelf op de foto's ziet is de hals nu niet te lang en wordt overigens vanzelf meer opgericht (korter en hoger met neus op/voor de loodlijn) als je meer naar verzameling toe gaat als ze daar klaar voor is.

De travers is nog iets te schuin zoals al geschreven is. Kijk maar naar de voorhoeven. De 'punt' van de voorhoeven moeten rechtuit gaan in de richting waar je heen gaat, ze staan nu iets schuin naar de buitenwand. Dus op dit moment in de training proberen om minder schuin gaan. Maar aan de andere kant ben je met het aanleren blij dat er reactie komt en ga je daarna verfijnen en word je preciezer op de losgelatenheid, lengtebuiging, sporen, ondertreden. Dus daar kan je nu lekker mee aan de gang! Goed bezig.

@Paperboy
Travers kan op 3 of 4 sporen. Hoewel je meestal 4 sporen hoort en ziet. Waarbij er in ieder geval op gelet moet worden, dat het buitenachterbeen naar het zwaartepunt gaat. Bij 4 sporen en te weinig lengtebuiging zal het paard het buitenachterbeen naast het zwaartepunt plaatsen dus te schuin gaan en is de oefening niet zo waardevol. Let dus ook op de voorhand om te checken of een paard zich niet slechts schuin zet.
Ik denk dat drie sporen iets minder lengtebuiging vergt en dat op vier sporen de oefening nuttiger is voor het meer gewicht opnemen op buitenachter, mits natuurlijk voldoende lengtebuiging.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:19

Dankje Ansie, duidelijk verhaal!

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:22

@ Ansie: bedankt voor je feedback, kan me er helemaal in vinden! Ben inderdaad blij dat hij nu luistert naar de hulpen en vanuit daar kan ik weer verder gaan werken. Ben zelf ook nog lerende natuurlijk dus daardoor gaat het soms wat minder snel!
Maar ben toch wel trots op mijn paardje en heb het plezier weer helemaal terug gekregen :D! Werken aan de hand is echt leuk om te doen!!

Christ123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:46

Mag ik mij hier ook melden?
Ik lease een 3 jarige ruin en ik verzorg een bijna 3 jarige merrie (we zijn bezig om beide in te rijden)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:53

welkom :)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:18

Morgen voor de eerste keer les van Monique de Rijk. :D
Zin in!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:45

Leuk, succes en veel plezier! +:)+

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:32

En hoe was het? :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:44

gaaf Kyno! Ik heb ooit wat filmpjes van haar gezien op youtube, heel interessant!
Hoe was de les?

Ik ga vanaf vandaag beginnen met 3 weken lang werken aan de hand en niet meer dressuur rijden. (behalve komend weekend, dan ga ik een weekendje naar de bossen, maar buitenritjes zijn toch anders haha).
Op advies van mijn instructrice en paarden therapeut, ga ik 3 weken lang aan de hand werken om haar lange rugspier meer tot ontspanning te brengen. Ik blijf er tegenaan lopen dat mijn pony zich niet durft/kan lang maken (zoals halsstrekken). Ik ben nooit heel consequent geweest met het werken aan de hand, in de zin van: soms een paar keer per week, dan weer een paar weken niet. Het dressuur rijden onder het zadel was toch mijn hoofdtraining en het werken aan de hand deed ik er bij. Nu ga ik proberen om het werken aan de hand de hoofdrol te laten spelen voor de komende 3 weken. Ik ben nu al nieuwsgierig hoe ze straks onder het zadel zal gaan voelen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:47

Kan je paard die lange rugspieren wel strekken? Zitten die niet vast?
Heb je misschien een standfoto van je paard?

Ik vraag dat omdat mijn paard ook moeite had met oefeningen aan de hand. Na twee massages doet ze ineens alle oefeningen heel soepeltjes. Echt een wereld van verschil!

Daarbij is het natuurlijk niet eerlijk naar je paard toe om steeds maar weer iets van hem te vragen wat hij eigenlijk niet kan, waardoor het moeizaam gaat en pijn doet. Dat zal het plezier erin ook niet verhogen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:38

Aan de hand gaat het in stap al heel goed en in draf ook steeds meer bevestigd. In het rijden is dit nog lastig. Ze krijgt trouwens periodiek een behandeling van de fysio en craniosacraal/masseur. Die laatste is ook mijn instructrice voor het werken aan de hand. Ik denk dat het een combinatie van losmaken door massage is, een stukje mentaal (ze is al 21 en heeft altijd op een bepaalde manier haar rug gebruikt, dus dit is moeilijk te doorbreken) en ook dmv training toch steeds een beetje rek en ontspannen aanspanning vragen. Ik denk dat deze 3 dingen samenwerken en elkaar kunnen versterken. Het is niet zo dat ik na een behandeling ineens een wereld van verschil voel, maar in de loop van tijd zie ik haar wel verbeteren en veranderen. Misschien is haar rug bv wel goed los gemaakt, maar durft ze zich nog niet los te bewegen omdat het niet zo in haar systeem zit, dat idee heb ik zelf. Vroeger was ze heel erg gevoelig op haar rug, dat is nu al jaren niet meer zo, maar het kan natuurlijk nog steeds tussen haar oren zitten.
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 19-05-15 20:55, in het totaal 3 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:45

Mijn pony heeft veel looplust en is in haar passen kort en snel. Achter actief, aan de voorkant ook wel nagefelijk, maar daar tussen nog weinig verbinding. Het moet allemaal nog wat meer aan elkaar en door kunnen vloeien in het ruggebruik.

Ze moet meer deze kant op:
(Voor mijn gevoel dan heeeel sloom en saai, maar ik leer nu juist dat dit heel nuttig is)
Deze foto was vorige maand
Afbeelding

Dit is een foto van vorig jaar. Waarin ze zich nog zo opdrukt en spant:
Afbeelding

Qua oefeningen zijn we al best ver. De traver en schouderbinnenwaarts zijn nu bevestigd en stap en draf en ook de appuyementen en renvers in stap gaan al heel goed. Dat vind mijn pony ook leuk, daar is ze goed in. Maar ik moet weer even een stapje terug, het gewoon kunnen loslaten, ontspannen, haar passen weer af maken. Voor mijn gevoel allemaal wat 'langzamer'.
Volgende week neem ik weer een lesje. Ik zal eens kijken of ik wat kan laten filmen. Ik heb niet zo veel handwerk beeldmateriaal.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:04

Ik heb niet echt veel standfoto's. Wel oude foto's, maar inmiddels is ze toch wel weer veranderd in haar lijf.

Dit is niet echt stand, maar je ziet enigszins haar bouw.

Dit was 2 weken geleden:
Afbeelding

Dit was vorige maand:
Afbeelding

Dit was vorig jaar oktober:
Afbeelding

Zo was ze trouwens vroeger:
Afbeelding

Afbeelding

Kan je daar iets uithalen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:10

Leuk om te zien dat de bespiering (en vetreserves) al is opgebouwd. Om echt wat te kunnen beoordelen is een echte standfoto wel noodzakelijk. Het hoeft natuurlijk ook niet per sé zo te zijn dat ze vast zit, maar het kan wel. Staat ze normaal gesproken onderstandig? Of met haar hoofd redelijk hoog? Moet ze loskomen tijdens de training of gaat het gelijk goed?

simoneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:10

Hallo allemaal! Ik wil me ook graag melden. Ik ben sinds een paar weekjes met mijn fjord begonnen met werken aan de hand onder begeleiding. Was er zelf altijd wel wat mee aan het 'prutsen', maar ik merkte dat het rijden steeds meer frustratie werd. Ze buigt slecht, gaat plat door de bochten, loopt over haar tempo en dus ook niet ontspannen nageeflijk. Daarom dus eens een 'andere' weg in geslagen en nu 2 lessen gehad. Stukje op de grond gewerkt maar ook onder het zadel. Instructrice zag meteen een stuk van ons probleem. Ze treedt heel slecht onder met haar binnenbeen, kan zichzelf dus slecht dragen. Gewoon een groot balansprobleem. Logisch dat ze dus versnelt en omvalt.. Van de week wat foto's van ons gemaakt. We zijn nu een week of 3 bezig.

Afbeelding

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:31

@ Dorientje: niet zozeer onderstandig (soms wel, maar in principe recht) maar wel achter vaak gestrekt. hals draagt ze inderdaad wel hoog als ze op stand staat.
Ik zal van de week eens kijken of ik een foto op stand kan maken.

(Wat gek, de ene handwerk foto is nu veranderd in jurkjes :S )

Ik ben een weekendje op vakantie geweest met vriendinnen en mijn pony. Voordat we op buitenrit gingen heb ik haar nog even aan de hand gewerkt. Nog net tijd om een heel kort stukje film te maken:

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:34

Ik doe het elke dag wel, naast het rijden dan
Je krijgt er ook een beter bant door met je paard

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:49

@ simoneeee: Leuk dat je een andere weg ingeslagen bent. Wel spannend en nieuw maar ik denk ook super leerzaam en wellicht ook met mooie vooruitgang. Hoe gaat het nu?

@ jaimeyskatje: ziet er goed uit! Vind het echt een leuke pony!

En nog even spammen: [ITP] Chess (Havidoff x Tolad) :D

simoneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:21

Leuk dat je het vraagt Ansie! Het ging eigenlijk heel erg goed. Merk dat ze het best snel op pakt. We hebben samen nog veel te leren, maar zo hebben we weer een doel! Nu even gestopt want ik haalde haar vorige week met een wond uit de wei. Ze heeft nu dus 4 hechtingen in haar been. Die mogen er woensdag uit dus dan gaan we weer rustig aan beginnen!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:24

Het is heel fijn als je weer duidelijke (kleine) doelen kan stellen en daar naar toe kan werken. Zo ga je steeds stapjes vooruit.

Balen van de wond! Juist met het werk aan de hand kan je weer mooi een rustig aan beginnen.

simoneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:49

Ja precies! Ik ben vandaag toch ook al rustig aan begonnen aan de hand. Ze staat toch ook gewoon op de wei, dus dit moest ook wel lukken dacht ik haha. Ging eigenlijk erg goed. Ik merk dat bij Wieke het kwartje altijd even moet vallen. Wat de ene dag niet lukt, gaat de volgende dag ineens wel goed. Net alsof het even moet bezinken.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:59

Hoi! Sinds afgelopen woensdag heb ik een eigen paard en ik wil heel graag met haar gaan grondwerken. Ik heb dit met mijn verzorgfjord ook gedaan en les in gehad. Mijn doel is in eerste instantie dat ze opnieuw leert wijken voor het been ohz, dit kon ze voorheen maar na 2 jaar manegewerk ziet ze de lol er geloof ik niet meer zo van in. Hoe kan ik dit het beste oppakken? Ik heb er zelf wel een idee bij hoe ik wijken aan de hand ga doen maar ik ben er niet zeker van of wat ik in mijn hoofd heb, ook de juiste manier is.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:41

Hoe gaat het hier met alle fanatieke aandehandwerkers? :)

Ik heb afgelopen maandag weer les gehad. De zijgangen aan de hand in stap zijn bevestigd (behoud vd lengtebuiging, nageeflijkheid en juiste plaatsing benen), in draf begint ook mooi te worden. Tijdens de les gewerkt aan een laagje verfijning, meer heup mee naar voor in de lengtebuiging tijdens de zijgangen en meer bekkenkanteling.
Volgende les wil mijn instructrice gaan werken aan het diagonaliseren van de stap, zodat we richting de half steps kunnen gaan. Ben heel benieuwd hoe mijn merrie dat op gaat pakken. Ik kan nu alvast wat voorbereidend werk gaan doen tot de volgende les. Zodat ze goed leert reageren op het aanwijzen van het been dat ze op moet gaan tillen. Dan zullen we tijdens de les wel op de takt gaan focussen met het diagonaliseren en natuurlijk goed opletten of de achterhand ook wil/kan zakken. Niet dat het slechts 'pootje optillen' wordt.
Ben benieuwd!

Met rijden gewerkt aan het omzetten van schouderbinnenwaarts naar renvers op de lange zijde. Echt leuk om zo wat te prutsen met die zijgangen. Paard wordt er fijn soepel van, lekker afkauwen (zonder bit want rijd met kaptoom). Zo zijn we fijn bezig geweest met dit werk waarbij ik probeer om mijn hulpen zo rustig en luchtig mogelijk te geven. Paard blijft ook goed meedenken en werken, heerlijk!

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 05:01

Zo te horen ben je goed bezig Ansie! Leuk dat je paard het ook zo goed op pakt.

Ik ben mijn motivatie een beetje kwijt de laatste tijd. Ben met rechtrichten begonnen om mijn paard beter te krijgen, maar vind het eigenlijk niet uitdagend genoeg meer :n

Heb nu ff een pauze ingelast en kijk na de vakantie wel weer verder!