Ik raak een beetje de kluts kwijt wat het voorzetje is en wat experiment 1 en 2. Dus ik lees lekker mee.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:Vraag mij nog even af; moeten we meteen de combi wortel/appel pakken of is het beter een combi te pakken waarbij de waarschijnlijkheid van de keuze beter te toetsen is,
Bv A=lekker sappig appelschijfje, B=iets waar ze minder gek op zijn bv gras als ze al de hele dag op de wei staan of hooi als ze dat toch al bijgevoerd krijgen.
Wellicht om te testen of de keuze werkelijk bewust wordt gemaakt?
liljebo schreef:suzanne Misschien kun je eens beginnen met lezen op Inge's site?
http://www.ingeteblick.be/
Ik heb ook nog wel wat engelse sites, als je daar interesse in hebt.
liljebo schreef:Ik had al een basisopzetje gemaakt, stukje terug. Misschien kan dat door jullie aangepast worden naar wens?
En dan ook even de vraag of je idd wortel/appel gebruikt of om te beginnen een minder aantrekkelijke snack en een heel aantrekkelijke snack om te kijken of ze idd een bewuste keuze maken?
HippoLogic schreef:Ik denk dat ik ga aanbieden: snack** A (appel), snack** B (peen), 'snack'** C (=controle = hooi)
1) 2x a
2) 2x c
3) 2x a
4) 2x c
5) 2x a
6) 2x c
7) 2x a
8) 2x c
totaal 8x van ieder.
Ik denk dat als ik 2x achter elkaar hetzelfde aanbied in een emmer a en dat 2x snack c aanbied in emmer c het wel een verwachtingspatroon creëer. Paard weet dan dat ie ofwel hooi ofwel snack A krijgt.
Daarna snack B met hooi afwisselen en als laatste keuze geef tussen A en B
1) 2x c
2) 2x b
3) 2x c
4) 2x b
5) 2x c
6) 2x b
7) 2x c
8) 2x b
Daarna loslaten in de bak met emmer a en b zodat ze kan kiezen.
----------
** Hoeveelheid: klein blokje appel, klein stukje wortel, klein plukje hooi
liljebo schreef:Ik denk idd dat je voor controle eerst uit A en C moet laten kiezen. Ik zou voor diezelfde controle ook niet die vaste aantallen gebruiken, maar juist geen verwachtings patroon kweken (nu krijg ik 2 keer dit en dan 2 keer dat) opdat je meer bewustwording krijgt, lijkt me
dus 2xA,2xC,1xA,3xC,3xA,1xC,2xA,2xC
Daarna 10x laten kiezen tussen A/C Dan moet duidelijk blijken of ze idd de keuzemogelijkheid
begrijpen (even evalueren... zouden we samen kunnen doen)
Als die keuze duidelijk wordt gemaakt, is keuze tussen B en C waarschijnlijk geen meerwaarde, maar zou je meteen kunnen overgaan op de combi A/B volgens hetzelfde schema
Dus eerst afwisselend aanbieden en daarna de keuze laten maken (10 keer)
Visitor schreef:Waarom wil je geen verwachtingspatroon creeëren? Je wil toch juist dat het paard snapt: blauwe emmer = hooi en rode emmer = wortel (ik zeg maar wat) zodat ie daarna een bewuste keuze kan maken? Of begrijp ik jullie verkeerd?
crosmuller schreef:Visitor schreef:Waarom wil je geen verwachtingspatroon creeëren? Je wil toch juist dat het paard snapt: blauwe emmer = hooi en rode emmer = wortel (ik zeg maar wat) zodat ie daarna een bewuste keuze kan maken? Of begrijp ik jullie verkeerd?
Ja maar je wilt niet dat ze denken "na 2 keer appel komt altijd 2 keer wortel"
edit: ik heb bij tinely geleerd dat dieren snel patronen herkennen. Als je bv variabel gaat belonen en dan 1 op de drie keer beloont gaan de meeste dieren 1 op de drie keer hun best doen.