Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Effects

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:09

Leuk al die gedachtes over het experiment.
Ik raak een beetje de kluts kwijt wat het voorzetje is en wat experiment 1 en 2. Dus ik lees lekker mee. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:05

hihi... ja , is ook een heel geharrewar.

Maar goed... wellicht kunnen we dan duidelijk beginnen met exp,. 1, met emmertjes en dan afspreken hoe vaak e.d.

Bv...10 keer emmertje A/snackA
10 keer emmertje B/snackB
afwisselend A en B in totaal 20 keer maar dan bv 1xA, 2xB,2xA,1xB,3xA,2xB,1xA,3xB,2xA,2xB,1xA of zoiets :+
En dan 10 keer zelf keuze laten maken

Of zoiets... zijn wellicht nog betere opties... roep maar wat.

Vraag mij nog even af; moeten we meteen de combi wortel/appel pakken of is het beter een combi te pakken waarbij de waarschijnlijkheid van de keuze beter te toetsen is,
Bv A=lekker sappig appelschijfje, B=iets waar ze minder gek op zijn bv gras als ze al de hele dag op de wei staan of hooi als ze dat toch al bijgevoerd krijgen.

Wellicht om te testen of de keuze werkelijk bewust wordt gemaakt?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:35

liljebo schreef:
Vraag mij nog even af; moeten we meteen de combi wortel/appel pakken of is het beter een combi te pakken waarbij de waarschijnlijkheid van de keuze beter te toetsen is,
Bv A=lekker sappig appelschijfje, B=iets waar ze minder gek op zijn bv gras als ze al de hele dag op de wei staan of hooi als ze dat toch al bijgevoerd krijgen.

Wellicht om te testen of de keuze werkelijk bewust wordt gemaakt?

Dat bedacht ik me gisteravond ook. Ik zou beginnen met iets duidelijks, om te kijken of je ze überhaupt het idee van keuze maken, kan leren. Dus blauw emmertje = appel en rood emmertje = beetje hooi, ofzo. En dan de volgende stap is groen emmertje = wortel (bijvoorbeeld) en dan rood emmertje weglaten. Maar goed, maakt het wel weer ingewikkelder.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:39

Ook iets om in gedachten te houden... paarden hebben problemen met het herkennen van bepaalde kleuren. Ben even kwijt wat dat was... maar dat valt op te zoeken

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:48

Laatst bijgewerkt door Visitor op 19-10-12 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:51

Ik dacht dat ze groen=wit zagen, maar pin me daar niet op vast :P

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:53

groen en rood vinden ze geloof ik moeilijk - net als ik (kleurenblind). het lijkt mij ook dat er iets minder lekkers bij moet - waarom niet werken met drie emmers zoals CM opperde, een aantal inleggen geleden?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:01

Of het eerste exp idd simpel houden, hooi versus appel. Je kan best simpel beginnen en dan uitbreiden, want wie weet merk je bij het eerste exp al dat het niet lukt zoals je verwachtte :D

edit: we kunnen het heel mooi: pilootexperiment noemen :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:34

Ik denk idd dat je het eerste experiment zo eenvoudig mogelijk moet houden. Idd een pilot. Om te kijken of onze denkwijze klopt. Later kun je dat dan gebruiken om een werkelijke voorkeur te achterhalen, met symbolen werken etc. Misschien een onderzoekslab beginnen :))

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:39

Ja groen en rood kunnen ze niet onderscheiden, en geel en blauw juist heel goed.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:59

Ik heb net een boek gelezen waarin een (1) verhaal stond over blauwe en groene tonnen op het erf. Dat ze besloten die om te wisselen om te kijken of het paard het verschil zou opmerken. Antwoord was: ja.

Ik dnek dat ze een witte emmer met letters en een zwarte ook wel kunnen onderscheiden. Anders heb ik ook nog een rode, maar die is anders van vorm en ze krijgt nu eten en water uit zulke emmers.

Het lijkt mij goed om de paarden eerst te leren dat een bepaalde emmer een bepaalde snack bevat.
Anders kunnen ze niet een bewuste keuze maken als ze losgelaten worden op de emmers.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:08

Ik heb al appels en wortels gekocht, is er al een plan :)?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:08

Ik had al een basisopzetje gemaakt, stukje terug. Misschien kan dat door jullie aangepast worden naar wens?
En dan ook even de vraag of je idd wortel/appel gebruikt of om te beginnen een minder aantrekkelijke snack en een heel aantrekkelijke snack om te kijken of ze idd een bewuste keuze maken?

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:44

liljebo schreef:
suzanne Misschien kun je eens beginnen met lezen op Inge's site?
http://www.ingeteblick.be/
Ik heb ook nog wel wat engelse sites, als je daar interesse in hebt.

Oke bedankt! Ik heb ook nog wel interesse in je engelse websites!

@solleke noah: Bedankt ga ik zeker doen!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:04

liljebo schreef:
Ik had al een basisopzetje gemaakt, stukje terug. Misschien kan dat door jullie aangepast worden naar wens?
En dan ook even de vraag of je idd wortel/appel gebruikt of om te beginnen een minder aantrekkelijke snack en een heel aantrekkelijke snack om te kijken of ze idd een bewuste keuze maken?

Geef je dan elke sessie 10 x A, dan 10 keer B? Voor je de test start?

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:17

Citaat:
Geef je dan elke sessie 10 x A, dan 10 keer B? Voor je de test start?

Dat vroeg ik mij ook af :-)
Ben overigens ook al op pad geweest voor wortels... appeltjes heb ik nog aan de bomen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:37

Ik denk dat ik ga aanbieden: snack** A (appel), snack** B (peen), 'snack'** C (=controle = hooi)
1) 2x a
2) 2x c
3) 2x a
4) 2x c
5) 2x a
6) 2x c
7) 2x a
8) 2x c

totaal 8x van ieder.

Ik denk dat als ik 2x achter elkaar hetzelfde aanbied in een emmer a en dat 2x snack c aanbied in emmer c het wel een verwachtingspatroon creëer. Paard weet dan dat ie ofwel hooi ofwel snack A krijgt.

Daarna snack B met hooi afwisselen en als laatste keuze geef tussen A en B

1) 2x c
2) 2x b
3) 2x c
4) 2x b
5) 2x c
6) 2x b
7) 2x c
8) 2x b

Daarna loslaten in de bak met emmer a en b zodat ze kan kiezen.

----------
** Hoeveelheid: klein blokje appel, klein stukje wortel, klein plukje hooi

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 07:01

HippoLogic schreef:
Ik denk dat ik ga aanbieden: snack** A (appel), snack** B (peen), 'snack'** C (=controle = hooi)
1) 2x a
2) 2x c
3) 2x a
4) 2x c
5) 2x a
6) 2x c
7) 2x a
8) 2x c

totaal 8x van ieder.

Ik denk dat als ik 2x achter elkaar hetzelfde aanbied in een emmer a en dat 2x snack c aanbied in emmer c het wel een verwachtingspatroon creëer. Paard weet dan dat ie ofwel hooi ofwel snack A krijgt.

Daarna snack B met hooi afwisselen en als laatste keuze geef tussen A en B

1) 2x c
2) 2x b
3) 2x c
4) 2x b
5) 2x c
6) 2x b
7) 2x c
8) 2x b

Daarna loslaten in de bak met emmer a en b zodat ze kan kiezen.

----------
** Hoeveelheid: klein blokje appel, klein stukje wortel, klein plukje hooi

En dat dan 10 dagen achter elkaar?

Ik bedoel eigenlijk, stop je op een gegeven moment met het voortraject of herhaal je dat dagelijks?

Edit als je het hooi als controle wilt gebruiken moet je eigenlijk:

2 xA 2xC 2xA etc en dan kiezen tussen A en C
2 xb 2xc etc en dan kiezen tussen b en c
2xa2xb 2xa etc en dan kiezen tussen a en b

En dan maar hopen dat ze geen voorkeur hebben voor hooi :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:09

Ik denk idd dat je voor controle eerst uit A en C moet laten kiezen. Ik zou voor diezelfde controle ook niet die vaste aantallen gebruiken, maar juist geen verwachtings patroon kweken (nu krijg ik 2 keer dit en dan 2 keer dat) opdat je meer bewustwording krijgt, lijkt me

dus 2xA,2xC,1xA,3xC,3xA,1xC,2xA,2xC
Daarna 10x laten kiezen tussen A/C Dan moet duidelijk blijken of ze idd de keuzemogelijkheid
begrijpen (even evalueren... zouden we samen kunnen doen)
Als die keuze duidelijk wordt gemaakt, is keuze tussen B en C waarschijnlijk geen meerwaarde, maar zou je meteen kunnen overgaan op de combi A/B volgens hetzelfde schema
Dus eerst afwisselend aanbieden en daarna de keuze laten maken (10 keer)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:14

liljebo schreef:
Ik denk idd dat je voor controle eerst uit A en C moet laten kiezen. Ik zou voor diezelfde controle ook niet die vaste aantallen gebruiken, maar juist geen verwachtings patroon kweken (nu krijg ik 2 keer dit en dan 2 keer dat) opdat je meer bewustwording krijgt, lijkt me

dus 2xA,2xC,1xA,3xC,3xA,1xC,2xA,2xC
Daarna 10x laten kiezen tussen A/C Dan moet duidelijk blijken of ze idd de keuzemogelijkheid
begrijpen (even evalueren... zouden we samen kunnen doen)
Als die keuze duidelijk wordt gemaakt, is keuze tussen B en C waarschijnlijk geen meerwaarde, maar zou je meteen kunnen overgaan op de combi A/B volgens hetzelfde schema
Dus eerst afwisselend aanbieden en daarna de keuze laten maken (10 keer)

Klinkt goed! Maar ik snap nog niet hoe we het dan precies gaan doen. Wil je dit allemaal doen in een sessie of doen we 10 sessies met 1 keer kiezen. En het voortraject van aan bieden herhaal je dat elke sessie?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:18

Ik zou in het totaal bv 8/10 keer A en B aanbieden, verdeeld over bv 3 sessies.
Dan de keuze laten maken (1 a 2 sessies?)
Daarna evalueren
en dan kijken of we de tweede trail hetzelfde doen of anders nav evaluatie?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:20

Tja ik denk zelf dat er meer keuze sessies nodig zijn om iets te kunnen zeggen. Maar ach aan de andere kant, dat kan ook de conclusie van de evaluatie zijn. Dus vergeet mijn opmerking :).
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 20-10-12 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:20

Waarom wil je geen verwachtingspatroon creeëren? Je wil toch juist dat het paard snapt: blauwe emmer = hooi en rode emmer = wortel (ik zeg maar wat) zodat ie daarna een bewuste keuze kan maken? Of begrijp ik jullie verkeerd?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:22

Visitor schreef:
Waarom wil je geen verwachtingspatroon creeëren? Je wil toch juist dat het paard snapt: blauwe emmer = hooi en rode emmer = wortel (ik zeg maar wat) zodat ie daarna een bewuste keuze kan maken? Of begrijp ik jullie verkeerd?

Ja maar je wilt niet dat ze denken "na 2 keer appel komt altijd 2 keer wortel"

edit: ik heb bij tinely geleerd dat dieren snel patronen herkennen. Als je bv variabel gaat belonen en dan 1 op de drie keer beloont gaan de meeste dieren 1 op de drie keer hun best doen :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:48

crosmuller schreef:
Visitor schreef:

Ja maar je wilt niet dat ze denken "na 2 keer appel komt altijd 2 keer wortel"

edit: ik heb bij tinely geleerd dat dieren snel patronen herkennen. Als je bv variabel gaat belonen en dan 1 op de drie keer beloont gaan de meeste dieren 1 op de drie keer hun best doen :).

Dank je: ik wil natuurlijk wel dat ze leren dat de witte emmer snack a bevat en de zwarte emmer iets anders. Ik wil idd NIET dat ze denken 2x dit en 2x dat. Maar ben benieuwd wat ze dan wel zouden kiezen als ze het "patroon" herkennen en ze kunnen ineens BEIDE kiezen (lijkt het: want nadat ze naar 1 gaan, haal je de andere weg).

Ik kan even niet reageren want ik ga zo slapen (hier is het bijna 12 u 's nachts en morgen ben ik de hele dag op The Mane Event)