Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:48

Ja heb ik wel zo gedaan. en als je hem in de stelling laat maar zeggen naar achteren drukt ( het paard, dus op de achterhand duwt ) komt de binnenheup ookal naar voren ( als je t goed doet ) dit kan je er ban ook weer bij gebruiken. Oefen dat eerst in stilstand

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:04

Cinnepin schreef:
Ja heb ik wel zo gedaan. en als je hem in de stelling laat maar zeggen naar achteren drukt ( het paard, dus op de achterhand duwt ) komt de binnenheup ookal naar voren ( als je t goed doet ) dit kan je er ban ook weer bij gebruiken. Oefen dat eerst in stilstand

Oke klinkt logisch idd! Ga ik proberen :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:18

ok :) succes :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:54

Het is idd tussen de 4e en 5e halswervel...mijn fout

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:33

Ik denk inderdaad dat je nog wat teveel wil. Vraag 1 of 2 stapjes en dan weer rechtuit.
Als hij wegschiet op de zweephulp, kun je de hulp kleiner maken en visualiseer wat je graag wil. Ik gebruik ook mijn zweepje over de rug en dan wijs ik naar de buitenheup.
De energie die je daarbij gebruikt, is ook nog bepalend voor de reactie die je krijgt. Kijk eens of je de hulp kleiner kunt maken.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:12

ijssnuiver schreef:
Ik denk inderdaad dat je nog wat teveel wil. Vraag 1 of 2 stapjes en dan weer rechtuit.
Als hij wegschiet op de zweephulp, kun je de hulp kleiner maken en visualiseer wat je graag wil. Ik gebruik ook mijn zweepje over de rug en dan wijs ik naar de buitenheup.
De energie die je daarbij gebruikt, is ook nog bepalend voor de reactie die je krijgt. Kijk eens of je de hulp kleiner kunt maken.

Ja kleine stukjes oefenen is beter idd. Ging er vanuit dat hij het makkelijker zou kunnen omdat ik M2 met hem heb gereden. Maar vanaf de grond kan ik hem natuurlijk beter corrigeren, waardoor de oefening meteen moeilijker wordt omdat hij er niet onderuit kan!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:22

Het niveau dat gereden is, zegt mij dan doorgaans niet zoveel. Dat is geen garantie dat een paard een oefening op een juiste manier kan uitvoeren.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:40

ijssnuiver schreef:
Het niveau dat gereden is, zegt mij dan doorgaans niet zoveel. Dat is geen garantie dat een paard een oefening op een juiste manier kan uitvoeren.

Haha nee dat blijkt nu wel ja :P Vind het wel cool om te merken dat hij nu steeds makkelijker in het voorwaarts-neerwaarts met stelling blijft lopen! :)

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:06

Ik heb niet het hele topic doorgelezen O:) , maar weet iemand een goede instructrice voor rechtrichten aan de hand? Ik woon op de grens van NH en ZH.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:43

Het is rustig aan het worden hier dus weer eens tijd voor een filmpje!

Hier ben ik aan het proberen om de travers op de volte mee te pakken terwijl ik zelf (althans dat probeer ik..) niet voor mijn paard achteruit loop. Het doel is om uiteindelijk de travers tijdens het longeren (dus als ik in het midden op afstand sta) te vragen. Het paard moet dan echt puur op de hulp kunnen reageren. Dus ze moet de hulp snappen, losgelaten zijn maar ook nog eens goed in balans zijn om het ook uit te kunnen voeren. Ik vind het nog moeilijk om op afstand de ophoudingen door te laten komen. De ene keer lukt het wel met meer afstand, de andere keer zwaait ze juist uit met de achterhand op mijn hulp met de zweep.

Stukje film in draf is per ongeluk in slow motion opgenomen, maar is wel leuk om zo de takt te zien. De bovenhalsspier is mooi actief hier.

En een stalgenootje had ook nog even met mijn paard getraind. Zij is met haar jonge merrie sinds kort begonnen met het werk aan de hand en kan zo af en toe met mijn paard voelen wat ze zo ongeveer moet gaan voelen met haar eigen paard. Grappig om te zien hoe geduldig en rustig mijn paard op haar reageert als ze nog niet helemaal de juiste positie inneemt of de hulp niet duidelijk geeft. Evengoed bij mij trouwens, met mijn probeersels met de travers :')

Aan het eind nog even balkjes gedraafd (met mijn stalgenoot), dat vindt mijn paard leuk en is ook goed voor haar buikspiertjes :j

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:15

Leuk een filmpje! Ziet er goed uit Ansie!

Ik ga vrijdag weer lessen, schouderbinnenwaarts en travers lijken goed bevestigd dus hopelijk gaan we weer een stapje verder!
Omdat ik veel in stap aan de hand werk heb ik het idee dat de conditie van m'n paard wat minder wordt. Hoe trainen jullie dit? Ik probeer nu tijdens buitenritjes wat galoptraining erbij te doen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:25

Mooi filmpje!! Erg leuk!

Conditie houd ik op pijl door af te wisselen met bosritten :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:39

Conditie trainen doe je buiten en spiertraining in de rijbaan. Of althans zo zie ik dat.
Ik probeer het werken aan de hand 2 keer per week mee te nemen in de training. En de rest van de week afwisselen met andere dingen. Nu Ceasar zijn balans onder het zadel beter wordt, doen we ook meer in draf en galop en dat werkt ook weer mee voor de conditie.

Vanwege mijn CR opleiding, de laatste tijd vooral bezig geweest met rijden en dan met name mijn houding. Dus wadh even op een wat lager pitje gezet.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:17

Dank je!

Paulaaa: Heb je al een idee welk stapje je met de les wil en kan zetten?
Een nieuwe oefening/verfijning van oefeningen die je al geleerd hebt/draf aan de hand? Doe je al stukjes draf aan de hand op de volte?

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:59

Ja ik hoop dat we gaan werken aan de draf aan de hand. Op de volte doet hij dit eigenlijk al best goed, alleen voelt het voor mij nog een beetje onwennig! Is het echt de bedoeling dat je mee gaat rennen of? O:) zodra ik een oefening wil inzetten gaat hij veel te hard dus daar zit nog een hoop te leren!
En na de travers komt de renvers toch? Misschien gaan we die ook wel meepakken als volgende stap. Ben benieuwd!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:26

Ik val even binnen.

Hoe begin je hier in godsnaam aan?
Via google en youtube vind ik een overload aan informatie waardoor ik het helemaal niet meer weet.

Zijn er boeken, youtubekanalen aan te raden?

Alvast bedankt!

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:43

Poe, het begin is lastig hoor! Het is vooral heel veel leren kijken en voelen. En dus vooral in het begin had ik geen idee waar ik mee bezig was. Ik ben zelf begonnen door een stage te doen in de zomervakantie waar ik 5 keer per week les kreeg. Maar dat viel me tegen hoor, hoe snel ik het oppikte. (Ok, nu ben ik wel iets ongeduldig aangelegd.)
Dus ik zou aanraden om iemand te zoeken die bij je langs komt om je op weg te helpen, of ook leuk: dat je een keer een clinic bijwoont. Een eerste stap voor jou en het paard gaat worden dat jij het paard leert hoe hij moet reageren op welke hulpen, daarna ga je die hulpen gebruiken in oefeningen. Maar dan zul je zelf dus wel een duidelijk beeld moeten hebben van wat je wil dat het paard doet, anders snappen jullie er allebei niks meer van ;)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:45

Leuk filmpje Ansie!!

Eindelijk weer een les gehad gisteren (half uur aan de hand en half uur onder het zadel) en de travers onder het zadel geoefend, wat gaaf zeg! Linksom ging super en kon zijn achterhand heel nauwkeurig plaatsen, rechtsom vind hij mega moeilijk dus dat gaan we rustig verder trainen met wat hulp vanaf de grond. Verder goed geoefend met het gewicht naar de achterhand verplaatsen en voelen wanneer hij op de voorhand dreigt te vallen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:43

Paulaaa schreef:
Ja ik hoop dat we gaan werken aan de draf aan de hand. Op de volte doet hij dit eigenlijk al best goed, alleen voelt het voor mij nog een beetje onwennig! Is het echt de bedoeling dat je mee gaat rennen of? O:) zodra ik een oefening wil inzetten gaat hij veel te hard dus daar zit nog een hoop te leren!
En na de travers komt de renvers toch? Misschien gaan we die ook wel meepakken als volgende stap. Ben benieuwd!

ik heb van de week ook voor het eerst geoefend de draf op de volte. Ik kon wel gewoon lopen :j.
En ik heb na de travers idd de renvers geleerd :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:53

Het is inderdaad de bedoeling dat je gewoon blijft lopen. Het tempo moet voorwaarts, maar beheerst en gedragen zijn. Waardoor ze dus niet 'extreem' versnellen.
Ik start met het begin van de draf altijd in het schouderbuiten. Door de zijgang hebben ze al meer gewicht op de achterhand en door de bakrand heb je wat extra begrenzing.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:17

Ja ik kon me al niet voorstellen dat het zo de bedoeling was. Ben iedere keer zelf buiten adem na een stukje draf :P
Als ik hem laat draven op de volte dan ga ik langzaam wat verder er vanaf staan, maar dan is het eerder longeren denk ik.

@ ijssnuiver: zal het eens gaan proberen vanuit de schouderbuiten!

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:43

Vanochtend gelest, weer een hele hoop geleerd!
Ik weet dat we er nog lang niet zijn en dat er nog een heleboel dingen beter moeten, maar ik ben toch al wel heel blij met hoever we nu zijn! :)
Hij mag nog actiever worden en meer met zijn binnenachterbeen gaan dragen en naar voren komen, in de oefeningen maar ook op de volte. En onder het zadel "krult" hij zich makkelijk op in een vaste houding, dus daar zijn we mee bezig dat z'n neus voor de loodlijn blijft. Ik heb zelf al snel het gevoel dat hij te lang loopt, maar dat is dan helemaal niet zo. Daarom heeft mijn instructrice ook de foto's onder het zadel gemaakt zodat ik kan zien dat hij helemaal niet te lang is!
Hier zijn de foto's van vanochtend!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:46

Ziet er goed uit hoor!!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:50

Leuke foto's!! Doe je travers bewust zo ver, ik vraag het omdat ik mijn les toevallig te horen kreeg dat ik hem zijn buitenachterbeen in het spoor van zijn binnenachterbeen moest laten zetten. Dan zou hij beter buigen, bij te ver zou hij weer rechter in zijn lijf worden....

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:10

Paperboy schreef:
Leuke foto's!! Doe je travers bewust zo ver, ik vraag het omdat ik mijn les toevallig te horen kreeg dat ik hem zijn buitenachterbeen in het spoor van zijn binnenachterbeen moest laten zetten. Dan zou hij beter buigen, bij te ver zou hij weer rechter in zijn lijf worden....

Dankje! Nee doe ik niet expres! Hij vindt het nog lastig waardoor hij snel te scheef gaat!