[HK] We staan op de grond ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:56

Leuk bezig geweest weer jullie! :D
Ik heb ook weer een fijn weekend achter de rug :)

Zaterdag met [***]:

[***] schreef:
Heb vandaag wat met de pony gewerkt en hij is zich prima bewust van z'n achterbenen, dus dat is het probleem al niet :) Ik heb wat basis grondwerk met hem gedaan (noem het Parelli als je wil, het begin van de 7 games). Heb hem dus overal aangeraakt met leadrope, stick & string en verder heb ik hem de achterhand laten wijken voor druk, de voorhand hetzelfde, heb hem naar me toe laten komen en weer achteruit gezet en een begin gemaakt van de circling game (longeren is iets wat hij waarschijnlijk buiten het zadelmak maken, waarbij ik veronderstel dat ze dat wel met hem gedaan hebben, nooit meer heeft gedaan). Het ging eigenlijk héél erg goed. Ik kon heel fijn met hem werken en hij reageerde heel erg leuk. Ik kon bv. heel mooi onderscheid maken tussen het enkel wijken van de achterhand, en het wijken om te vertrekken voor de circling game, en dit alles zonder aanraken (al kon ik hem ook wel gewoon aanraken hoor). Verder heeft hij nog over een verhoogd balkje gestapt en hebben we de L-vorm geoefend, en hij wist naar mijn mening wel waar z'n achterbenen waren zeg maar :) Heb ook nog eens de hoefjes allemaal opgetild, terwijl hij gewoon los in de piste stond. En na het werk is hij helemaal los met mij meegelopen terug naar de weide (leadrope dus om de hals), dit langs mensen & kruiwagens & honden, langs de tractor en nog allerlei ander materiaal, tussen de paarden in de anderen weides door. En hij volgde gewoon :D Enige "probleem" wat ik had was dat zodra er gras kwam hij daarin dook :+ maar even gezegd dat we dit niet doen en daarna was even een "eh" als hij wilde naar beneden gaan voldoende om hem braaf mee te laten lopen :D Het was echt super met hem werken zo, heel rustig en ontspannen, maar toch duidelijk werken. Alleen spijtig dat hij langs 1 zijde je lichaamstaal niet kan zien :+ dus daar hadden we wel wat moeite mee, maar hij deed erg z'n best!

Morgen komt er iemand van het opvangcentrum eens kijken en gaan we met beide pony's een grooooooote boswandeling maken :) (tussenstop op de manège waar hij vandaan komt, waar blijkbaar morgen een opendeurdag zou zijn, dus niet zo'n goede timing maar we zien wel, kunnen er alleen maar van leren ;) ).

Met [***] heb ik wat lange-teugel werk gedaan (dus zonder longeersingel, niet de lange lijnen), heeft toch wel meer oefening nodig, zat niet veel stuur op :') En de piste liep ook niet zo heel fijn, had last van mijn enkels, dus ben niet zolang bezig geweest, maar dat vond [***] niet erg :+

Vandaag zijn we een heel lange wandeling gaan maken :D
[ITP] [***] & [***] trekken de wijde wereld in :-)

Was erg leuk :j En weer wat nieuws van [***] ontdekt :+

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:30

:wave:

ben nu echt bezig met compliment & dat jolijn niets meer mag doen als ik het niet wil en dat gaat allebei erg goedd :)

Ennee ik krijg lesje van nikki 1 mei :))
Ben benieuwdd :j

Jolijneniris

Re: [HK] We staan op de grond ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:42

Iemand nog iets meegemaakt?

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:45

LEIN KAN ZITTENN!!!

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:46

Superleuk!! :j <3

Jolijn zou liggen/zitten moeilijk worden aangezien ze nooit rolt .. alleen als ik er niet ben xd

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:20

Amigo kan nu voedsel weigeren en parkeren (wel 2 tellen maar het is er). En hij staat elke keer met alles wat binnen zijn bereik ligt in de mond te zwaaien/gooien nu nog een commando eraan plakken

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:01

Leuk mira!

Jolijn vandaag paar x compliment gedaan, ze kan het met steeds minder hulpen :j

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:29

Soms hé.... Lag gister weer een sjabrak in het bereik van Amigo zijn mond. Stond het heel vrolijk mee in de mond maar zodra ik eraan kwam liet hij het vallen. Toch maar meer oefenen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:52

Amigo had gister weer een sjabrak te pakken. Zodra ik eraan kom laat ie het gewoon vallen dus nog ff oefenen. En steigeren kan meneer ook. Stond gister naast een andere hengst en toen ging een paar keer de voetjes van de vloer.

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:28

Ik krijg het compliment niet op zweepcommando..

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:26

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:16

Afbeelding
Penny alert!!!

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:19

Superleuk anouk!
& mira :')

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:21

Een hengst met roze strikje... :')

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:12

Het targetten gaat goed! Ik kan nu de borstel weg gooien en meneer loopt er keurig heen om hem aan te raken. Gister schoof ie hem met zijn lippen stukjes door de bak heen.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:59

Ik kom ook weer even het topic binnenhupsen, voor tips en commentaar :D
Ik rijd Beauty 3 keer in de week en soms wat vrijheidsdressuur. Ze kan de basis: Meelopen zonder touw, meedraven zonder touw, nee schudden, jambettes beide kanten, trap naar achter ( :') ), voedselweigeren.
Vandaag begonnen met de spagaat. Niet vanuit de jambette gevraagd, dat heb ik vaker geprobeerd maar dat snapt ze niet (of ik doe dat te onduidelijk :j ) Maar heb zelf de voetjes iets naar voor gezet (Ja dat is gevaarlijk, ja ik stond ernaast niet ervoor, ja dat weet ik, aan het eind van de training kon ze het zelf) En dat lukte! Ik ga het nog op zweepcommando zetten en stemcommando (heb het even park out genoemd, net als eva :P )

Hier lijkt ze aardig dun maar dat is ze absoluut niet:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:01

Ziet er goed uit!

Ik heb ook nog eens wat met die beesten van mij gedaan :+ (resultaat staat in topic in onderschrift). Ik ga vanaf nu ook proberen weer wat vaker langs te komen hier, het schiet er nog al eens bij in om de 1 of andere reden := Ben met de training begonnen om met de clicker te werken, beide pony's reageren hier heel anders op dus dat is superleuk :+ Heel leerzaam, dat wel, maar zo ontzettend moeilijk :') Maar we zien wel waar we komen, zolang we maar plezier hebben :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:45

Leuke foto's van je kerels sabine! Die target is leuk! Zelf gemaakt of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:33

[ITP] [***] doet zijn ding ... jagen ...

Hij had z'n dagje wel vandaag :+ :))

Thanks Mira! De target heb ik zelf gemaakt :j Of ja, de stick had ik al (is gewoon zo'n stick met string, heb de string eraf gehaald) en de tennisbal ook, en heb ze gewoon samengebracht :Y)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:01

Hmm misschien dat ik ook zo een maakt heb hier nog een zweep liggen die half doormidden is dus stok heb ik al :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:07

Haha kijk eens aan, de basis heb je al :Y)

Vandaag weer met [***] gewerkt ([***] heeft even dagje rust gekregen).
Vanuit het clickertopic:
Citaat:
[***] is helemaal into clickeren :):)

Vandaag wilde ik met hem gaan vrijspringen, maar dan met clickeren erbij, dus elke keer clicken als hij goed gesprongen had (omdat hij nogal eens een beentje durft laten hangen O:) ) en dan belonen en dan weer verder. Het werkte alleen niet zo :+ Weet niet waarom, maar volgens mij hoorde hij de click niet of dergelijke, of vond hij er geen bal aan en negeerde het daarom, dat kan ook :+ Dus al vrij snel de target uitgehaald en daar nog wat mee gespeeld, inclusief andere dingen.

We hebben zoveel gedaan, en hij deed zo goed mee! Echt leuk werken zo :D We hebben gedaan: achteruit gaan (vanop afstand), flemen, target zoeken (waarbij ik die ook naast zijn lichaam hield enzo dus dan moest hij inbuigen), target volgen (hoofdje laag in stap, maar ook over de hindernis), achteruit over balken, targetten met de knie ... denk dat dat de voornaamste dingen zijn :+

Hij heeft het echt zo super gedaan! Het achteruit gaan over de balk ging goed als hij er maar half over stond, op een bepaald moment (weet niet meer hoe hij daar geraakt is) stond hij half over een hindernis (denk 30 cm hoog) en ik stond achter hem en toen vroeg ik hem naar achter te komen en hij deed het ook nog :') Moest wel heel erg zoeken want dat was toch moeilijk, maar je zag 'm echt denken en hij was zo blij toen hij er geraakt was :D En ik ook natuurlijk :Y)
Verder is hij echt wel super slim en leert heel snel.. Zo kent hij nu het onderscheid tussen "zoek" (= target met de mond aanraken) en "knie" (= target met de knie aanraken). De ultieme test was de target bij z'n knie houden en dan "zoek" zeggen, hij heeft 1 keertje heel licht z'n knie ertegen gezet maar ging al heel snel met z'n mond er naartoe :D Dat ging echt zo in 1 beweging, zo van "knie beginnen omhoog te doen en dan denken oh neen, ik moet met mijn mond" .. :+
[***] vind trouwens de target heel lief, als die in beeld komt begint hij te murmelen :') En als hij een grote beloning krijgt (ik heb altijd een paar grote brokken in mijn zakken zitten, gezonde snoep zeg maar, voor als hij iets echt goed doet .. gewoon wordt hij beloond met een paar korreltjes Pavo Vital) dan doet hij dat ook :')

Iets wat ik me wel afvraag, zou het kunnen dat hij problemen heeft met de coördinatie van z'n achterbenen? En dat dit vanuit z'n rug komt? Het lukte hem namelijk niet om volledig over de balkjes te stappen en dan achteruit terug, terwijl enkel de voorbenen wel ging en hij dus het idee prima snapt. Verder trapte hij ook toen ik "knie" vroeg bij z'n achterbeen. Hij trapt niet als je z'n hoeven wil uitkrabben ofzo, maar dus zelf volledig z'n been omhoog houden vindt hij moeilijk ... Hij heeft een rug die niet helemaal 100% is .. zou dat daarmee te maken kunnen hebben? En misschien daarom ook dat het springen vandaag niet zo ging, dat hem dat toch wat pijn deed ofzo? De osteopaat is pas geweest en hij heeft dus een kleine blokkade in z'n rug, maar volgens haar is dat niet abnormaal op zijn leeftijd (en hij had het vorig jaar ook al) en was het geen reden om ongerust te zijn. Maar als ik dan nu zit te denken met dit soort dingetjes met z'n achterbenen.. zou hij daar toch last van hebben? Dan is behandelen misschien toch wel het beste. Hebben jullie daar ervaring mee? Zijn er nog dingen die ik kan proberen om te kijken of hij echt moeite heeft met z'n achterhand/achterbenen?

Ik word er erg vrolijk van zo :):) :+

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:20

Heb met die van mij balkjes gelopen.... Geen goed idee hij brak zijn benen erover :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:22

Oei? :+
Het kwam het? Niet opletten ofzo?

[***] heeft vandaag een balk afgebroken :+ Denk ik nu net aan dat er nog een stuk van in de struiken ligt, ben ik vergeten eruit te halen :') Ik heb van die kunststof-balken en daar zit aan de uiteinden zo'n soort deksel .. en [***] springt op een bepaald moment gewoon knal middenop een balk, en toen floepte dat deksel eraf, de struiken in :')

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:45

bij Amigo twijfel ik regelmatig of ie hersens heeft... :')

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:45

Mira, ik las dat je een shetlander hengstje erbij heb :)
Leuk :D
Ik ben er nog steeds niet uit hoe ik Rikkie's steiger kan verbeteren en zorgen dat hij langer blijft staan, hij gaat nu omhoog en meteen weer omlaag..