Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:23

meld me hier ook, interesseerde me er al een tijdje voor maar nu sinds een paar weken bezig met werken aan de hand, eerst een dagclinic gedaan en nu wat met verschillende paarden aan t oefenen, straks wil ik dit met mn jonkie ook gaan doen als basis voordat we gaan rijden en daarna natuurlijk als onderhoud en gewoon omdat ik het best leuk vind :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:09

Welkom Miepie, en ontzettend leuk!!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:10

Dankjewel :-)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:52

Welkom :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:47

Leuk Miepie! Kan je vast wat ervaring op doen met het werk aan de hand (oefenen met je eigen coördinatie enzo) en straks lekker met je jonkie aan de gang. Is wel fijn als je niet beiden 'groen' bent met dit werk. Dan kan je al betere begeleiding bieden en je weet wat je wil zien van het paard dus je kan dan al wat consequenter zijn. Wat voor een jong paard echt belangrijk is. Met het werk aan de hand neem je ook meteen een stuk opvoeding mee. Dus dat past mooi in de opleiding!
En het is idd heel leuk om te doen! :j

Paperboy, heb je inmiddels al wat gevonden op dat uitzwaaien van de achterhand? Wat werkt?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:22

Nee......Ansie. Maar ik heb het overgelegd met mijn instructrice en volgende week in de les gaan we er aandacht aan besteden. Er is een oefening (achteruit inparkeren) daarbij moet je met het aantikken van de heup van het buiten achterbeen je paard leren dit been naar binnen te zetten. Zo zou ik hem daarin dus kunnen corrigeren. Maar om dat aan te leren moet je echt met zijn tweeën zijn. Op deze manier kun je paard dus leren elk been afzonderlijk te plaatsen. Dus dit probleem is doorgeschoven naar de les.
We gaan in de les een half uur aan de hand en een half uur onder het zadel, moet echt weer gaan oefenen met "voelen" in het zadel.....vind ik zo moeilijk...

Wat wel gisteren ineens lukte was de traver zowel links als rechtsom los van de bakrand *\o/*

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:44

Bedoel je dan het achterbeen naar binnen zetten richting het zwaartepunt of juist recht naar voor in het spoor van het buitenvoorbeen? Zoals je op de volte zou willen. Als het richting het zwaartepunt is dan is het hetzelfde als travers toch? Op die hulp heb ik mijn paard ook geleerd om los van de wand travers te doen. Ik doe dan de zweep schuin omhoog richting de binnenschouder en wijzend naar dat buiten achterbeen. Heb dat ook in de les geoefend met mijn instructrice om die hulp aan te leren.
Wel handig want met die hulp kan ik nu op een willekeurige plek in de bak dus dat buitenachterbeen onder (richting het zwaartepunt) vragen.

Fijn dat t kwartje van travers los van de wand gevallen is *D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:48

Ja richting travers, maar omdat het op de volte moet vind hij het dat vreselijk moeilijk.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:51

Dus dan is alleen de reactie voldoende en stapt ie dan wellicht net wel in het spoor van het buiten voorbeen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:20

Ja precies, ik ben benieuwd de volgende les.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:54

Ik heb dit weekend het eerste deel gedaan van de centered riding instructeurscursus. Echt super leerzaam en heb heel veel zin in deel 2!

Van de week hier alles even bijlezen haha!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:24

@ ijssnuiver wat super leuk!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:15

Inderdaad, echt super leuk en enorm interessant!
Dus mochten jullie nog een (gratis) Centered riding les willen hebben... Ik ben tussen deel 1 en 2(eind april), nog op zoek naar een aantal combinaties om mijn oog te ontwikkelen. Les geef ik gratis en reken dan alleen de reiskosten ;) .

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:38

Je zit niet echt in de buurt..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:35

schuift even aan en trekt een steen over zich heen om rustig bij en mee te lezen..

eerste maal eigenaar hier en in de kinderschoenen met het werken aan de hand.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:02

Ik ben de laatste weken met de travers bezig. Linksom gaat heel makkelijk, bij het denken aan de travers gaat hij al. Maar dan halverwege de lange zijde gaat hij steeds schever met z'n achterhand. En rechtsom reageert hij nauwelijks op de hulp (druk op z'n 5e halswervel) en gaat hij ook maar heel weinig met z'n achterhand van de hoefslag. Ik heb ook geprobeerd de hulp anders te geven door met m'n zweepje naar de heup te wijzen/tikken maar dan reageert hij best fel en schiet naar voren.

Iemand tips??

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:38

Hallo! Ik meld mij hier ook maar even aangezien ik nu ook een tijdje bezig ben met mijn ex-leasepony. Dit topic ziet er wel erg leerzaam en gezellig uit :j Ook leuk om de ervaringen van anderen te volgen :)

Net heb ik overigens al een topic aangemaakt met wat vraagjes, maar misschien had ik die beter hier kunnen stellen? [TVG] Vrijheidsdressuur met "manege"paard?

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:09

Paulaaa Als ik het zo lees denk ik dat e nog te veel wilt ineens en je paard het gewoon nog niet volhoud. Begin eerst met een paar stappen en rechtsom zelf alleen maar met gewicht verplaatsen en de eerst stap naar binnen met de achterhand. Bouw dit langszaam op. Dan kan hij het langszaam leren en wordt hij langszaam sterker. Zelf gebruik ik niet de halsverwervel. Maar heb ik het aangeleerd door Jonas te leren de kont naar binnen te brengen door zweepje tegen te zijkant te leggen. En nu alleen nog te wijzen. Voor het buiten achterbeen gebruik ik de zweep op de heup aan de buiten kant bovenop dus.

Welkom Marlien het gaat hier alleen niet over vrijheidsdressuur.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:16

@ Nelleke_H: ow haha is niet de eerste keer dat ik te snel wil :D je hebt gelijk ook, ben d'r pas een paar weken regelmatig mee bezig dus dan moet ik dat ook nog niet van hem verlangen.
Ik zou graag ook een andere hulp gaan gebruiken dan de halswervel maar als ik met m'n zweepje bovenop z'n buitenheup wijs of tik dan gaat hij versnellen ipv naar binnen. En je zegt het zweepje tegen de zijkant leggen? Hoe bedoel je dat? :P

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:20

Het is de 3e wervel die je moet hebben....toch? Ik gebruik me ook niet

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:51

Cinnepin schreef:

Ik dacht de vijfde? Hoe doe jij het dan?

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:00

Ik leg de zweep tegen de zijkant van het bil aan. Aan de binnenkant dus waar de kont heen moet.

En het versnellen is wel af te leren. Leg de zweep gewoon op de kont en want tot die rustig wordt dit ook oefenen dan krijg je een rustigere reactie.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:07

Nelleke_H schreef:
Ik leg de zweep tegen de zijkant van het bil aan. Aan de binnenkant dus waar de kont heen moet.

En het versnellen is wel af te leren. Leg de zweep gewoon op de kont en want tot die rustig wordt dit ook oefenen dan krijg je een rustigere reactie.

Oke thanks, ga ermee aan de slag :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:17

Paulaaa schreef:
Cinnepin schreef:

Ik dacht de vijfde? Hoe doe jij het dan?

Ik druk met de zweep een beetje zn schouder naar binnen ( zachtjes ) en soms wijs ik met de zweep op zn buitenheup. En vraag stelling naar binnen :)

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:46

@ cinnepin: kan me voorstellen dat als je het al wat langer doet het voldoende is om de schouder naar binnen te duwen. Maar heb je dit in het begin dan regelmatig ook met het zweepje op de buitenheup gedaan of hoe heb je dat aangeleerd?