Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:39

Een paar keer per dag zou ik sowieso meteen achter elkaar doen. Anders is er volgens mij teveel tijd tussen en kunnen ze niet 'leren' dat er in de emmers telkens hetzelfde zit, en dus kunnen ze geen voorkeur ontwikkelen (wat ze wel kunnen doen als ze beseffen dat er in de emmers telkens hetzelfde zit).

Opzich is het ook niet erg dat je denkt dat ze gewoon de eerste de beste emmers pakken Liljebo, want dat is het nut van een exp, je dénkt de uitslag mss te weten, maar echt weten kan pas als je het test :P

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:52

Lijkt een leuk experiment om eens te doen! We kunnen toch gewoon met deze beginnen en later zien of we nog eens wat moeilijkers kunnen doen. Ik ga ook zekers een met de symbolen van Sandra bezig.

Een vraagje van mijn kant. Ben er zeer recent achter gekomen dat Jonas allergisch/ overgevoelig is voor sommig eten. Nu heb ik hem Nu schoon kwa lichaam en ben ik nu aan het testen wat ie wel kan eten en wat niet maar is het erg als ik het experiment doe met het voer wat hij wel kan eten? Dat maakt wezenlijk niet zoveel uit toch?

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:56

Startboxen? - dat wordt duur hier :-)
Ik blijf van mening dat het goed is om eerst te testen zonder aangeleerde symbolen, maar inderdaad wel een klein hoopje op een bordje zodat ze zien/makkelijk ruiken wat ze kiezen. Ik ben het met SN eens; zo leuk en interessant om te kijken of de paarden je verrassen!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:02

@nelleke nee hoor dat maakt natuurlijk niks uit, prima toch.

Ja ik wil hierna ook met symbolen aan de slag! Ik bedacht alleen dat een bepaald voertje geven op een bepaalde plek misschien niet zo slim is. Als ze dat snappen kun je daarna noooooit meer normaal langs die plek lopen en gaan ze daar steeds stilstaan want dat is de wortelplek. Weet je nog hoe je paard vastgeplakt zat aan de mat LJ, moet je je voorstellen dat je dat krijgt op een plek op het erf of in de bak :D.

Gaan we nog van tevoren raden welk voertje gaat winnen, ik denk appel

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:26

Solleke_Noah schreef:
Opzich is het ook niet erg dat je denkt dat ze gewoon de eerste de beste emmers pakken Liljebo, want dat is het nut van een exp, je dénkt de uitslag mss te weten, maar echt weten kan pas als je het test :P

Het nadeel daarvan vind ik dat ze geen bewuste keuze maken en juist dat willen we. We willen dat ze een voorkeur laten zien en dat kan dus alleen met een bewuste keuze. Vandaar het 'inprenten' van de link tussen bepaald emmertje /soort voer en dan pas twee emmertjes neer zetten.
De kans is dan groter dat ze niet willekeurig ergens heen lopen

Ik geloof dat met het willeurig neerzetten van emmers zonder inprinting gewoon ook een willekeurige keuze wordt gemaakt, die niets te maken heeft met voorkeur. Ze weten immers niet wat in de andere emmer zit en zelfs als ze daar per toeval achter komen, lijkt het mij lastiger voor het paard om de link emmertje A/wortel , emmertje /appel te maken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:27

Nelleke_H schreef:
Een vraagje van mijn kant. Ben er zeer recent achter gekomen dat Jonas allergisch/ overgevoelig is voor sommig eten. Nu heb ik hem Nu schoon kwa lichaam en ben ik nu aan het testen wat ie wel kan eten en wat niet maar is het erg als ik het experiment doe met het voer wat hij wel kan eten? Dat maakt wezenlijk niet zoveel uit toch?

Lijkt mij geen enkel probleem. Als ik de test met hond of kat doe, gebruik ik ook geen appel of wortel... Het gaat om het principe dat ze een bewuste keus maken, opdat je voorkeur kunt vaststellen

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:29

Oké nu snap ik het verschil in denkwijze; ik ga er de hele tijd vanuit dat ze heel goed weten wat er in de emmers zit :-) Ik verwacht dat mijn paarden even controleren wat er te halen valt en dan het lekkerste pakken - opportunisten als ze zijn!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:30

*rent naar de keuken, houdt de beurs op de kop, ziet dat er niets dan stof uitkomt* Hmmm startbox zal moeten wachten.

Cm je hebt absoluut een punt... wordt idd lastig als silja dan ook nog bij paaltjes de ankers uitgooit en wortel schiet (en dan niet de wortel die ze kan eten) Je hebt een punt,. De emmertjes dus maar.

Ik denk trouwens ook dat de appel wint.

Doen we het experiment ook met andere dieren om te kijken hoe snel ze leren en of er verschil is tussen verschillende paarden/andere dieren
Gebruiken we een vast 'plan?' of niet?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:32

nimue2010 schreef:
Oké nu snap ik het verschil in denkwijze; ik ga er de hele tijd vanuit dat ze heel goed weten wat er in de emmers zit :-) Ik verwacht dat mijn paarden even controleren wat er te halen valt en dan het lekkerste pakken - opportunisten als ze zijn!

Mijn paarden niet. Die rennen naar de eerste beste emmer die ze in het oog krijgen en vreten hem haastig leeg, mogelijk zonder echt te proeven wat erin ligt. Ze hopen dan natuurlijk nog net op tijd te zijn om de andere emmer ook in beslag te nemen :Y) Koudbloedjes en shetjes he :')

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:35

Een plan is wel een goed idee denk ik ..?

Ik doe dit toch even niet met de katten, ik weet niet hoe ik dat aan moet pakken omdat ze met zn 2en zijn. Eentje buitensluiten terwijl de andere eten krijgt of getraind wordt met eten vinden ze echt niet leuk.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:48

Ik ben een beetje de draad kwijt wat het experiment nou precies wordt. Maar dat geeft niet, want ik kan met dit voer-experiment toch niet meedoen en het wordt me straks vast duidelijk als jullie er mee aan de slag gaan. Ik ben heel benieuwd. Ik gok ook op appel, omdat dat zo lekker makkelijk en sappig wegkauwt :D
Ik zag net op een filmpje dat ik vanochtend heb gemaakt van oefenen met hoofd laag (ik probeer de duur uit te breiden van een hoofdzwaai, dus de op en neer beweging, die het eerst was, naar echt laag blijven tot de bridge) dat ik volgens mij per ongeluk heb aangeleerd dat laag inhoudt hoofd laag én schuin naar rechts :') Maar het kan er ook aan liggen dat rechts veel te zien was en ze stiekem wilde blijven kijken met een laag hoofd. Dus ik heb mijn eigen experiment ;) volgende keer even kijken of ik dit echt per ongeluk heb aangeleerd, of dat het toeval is. Toch grappig dat ik het live niet doorhad, maar het pas op het filmpje zag...
Laatst bijgewerkt door Visitor op 18-10-12 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:49

Ja, we maken een plan, zodat iedereen zich aan dezelfde 'externe factoren' houdt.
- aantal dagen van het experiment
- aantal malen op een dag
- vast aantal keuzemogelijkheden
- zelfde aanbiedingsvorm
- afstand die paard moet afleggen
???

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:57

Hier een voorzetje:

experiment 1 paard kiest direct voor zijn favoriete voer

versie 1:

benodigdheden, voer A, voer B, 2 emmertjes

- je biedt een paar keer emmertje A aan en doet er voer A in
- Je biedt een paar keer emmertje B aan en doet daar voer B in.
- je wisselt emmertje A en emmertje B een paar keer af
- je laat je paard een paar keer naar emmertje A toelopen vanaf een station (mag een mat zijn, kan ook gewoon plekje naast de trainer zijn)
- je laat je paard een paar keer naar emmertje B toelopen vanaf een station (mag een mat zijn, kan ook gewoon plekje naast de trainer zijn)
- je wisselt emmertje A en emmertje B een paar keer af
- je zet beide emmertjes neer met voer A en B en laat het paard ernaar toe lopen, haal het niet gekozen emmertje weg, noteer keuze
- herhaal 10 keer, wissel de volgorde van de emmertjes (links/rechts) om een voorkeur voor links of rechts uit te sluiten

versie 2:

benodigdheden, voer A, voer B, 2 bordjes

- je zet beide bordjes neer met voer A en B en laat het paard ernaar toe lopen, haal het niet gekozen bordje weg
- herhaal 10 keer, wissel de volgorde van de bordjes (links/rechts) om een voorkeur voor links of rechts uit te sluiten

experiment 2 paard kiest indirect voor zijn favoriete voer dmv targetten van een symbool (of doolhof :D )

nader in te vullen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:19

Goeie opzet CM. Het kan zijn dat meteen emmers wisselen te moeilijk is, maar dat zullen we wel snel merken. Ik zou het zelf persoonlijk in stukken kappen, eerst voorkeur voor een emmer testen, dan kijken of die voorkeur behouden blijft bij het wisselen van emmer (dan sluit je uit dat het ene plaatsvoorkeur is ipv voer-voorkeur) en dan ook kleur emmer/plaats emmer wisselen (zo test je of het echt louter om voer-voorkeur gaat). Maar dat kan je dan ook doen met identieke emmers natuurlijk.

Ik wou er nog aan toevoegen (bedacht ik ineens op de bus) dat je het ook zo kan doen: emmer A met wortel, emmer B met appel. Paard langs de emmers geleiden, laten ruiken, maar tegenhouden als ze het willen pakken. Dan met paard op afstand van de emmers gaan staan, losklikken, en kijken waar hij naartoe gaat. Dan heeft het paard wel al voorkennis over de emmers (in het beste geval :P )

Nu moet ik zeggen, ik zou het dan doen met bv in emmer A bietenpulp, en emmer B appel, omdat ik weet dat mijn paard niet mega enthousiast is op bietenpulp, en ik verwacht dat hij dan linea recta naar 'appel' gaat lopen. Ga ik sowieso wel eens testen op mezelf denk ik :) Maar voor het exp volg ik wat er tesamen beslist wordt!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:40

Het voorzetje dient om te kijken of ze het voertje herkennen?

Verder vind ik persoonlijk versie 1 de beste. Op een bordje is het natuurlijk mogelijk dat ze zien wat erop ligt, maar mijn paarden zijn al wat op leeftijd en misschien beetje kippig (en vooral erg gulzig)
Bij versie 1 kan ik goed doseren en pas het juiste in het emmertje doen, als ze er de neus in steken. Op die manier heb ik de beste controle (voor mijn gevoel dan)

Ik kan evt wel de kat gebruiken en 1 of meerdere honden (heb er 3 in de aanbieding. Heb zelfs kippen in de aanbieding :))

Sn.. ik denk met het naast de emmers leiden te veel gedoe geeft (tegen houden enzo... hier betekenen emmers per definitie 'aanvalluhhhh') bovendien test je dan misschien meer het geheugen (soort van memory) in plaats van de link bepaald emmertje/bepaald voedsel

Experiment 2 doe ik ook aan mee.

(we kunnen er ook een grootscheeps bokt experiment van maken met verschillende diersoorten :) )

Visitor... filmen is altijd erg leerzaam. Ik merk dan ook dat het er anders uitziet dan ik dacht. Ik heb alleen een fluttoestel, waardoor het filmen nogal eens mislukt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:43

Ja, ik ging even van mijn eigen paarden uit, die mogen pas in de emmer duiken als ik het zeg :P Moest ik ze wel leren want hier 2 jeugdige mannen die niet teveel mogen hebben, en één oude opa die heel veel moet hebben, en gaat niet werken als ze me allemaal aanvallen voor de volle emmer ^^

We kunnen gewoon van start gaan met exp 1 van CM, en daarna analyseren of dit goed werkte en evt aanpassen?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:48

Ik heb zelf nog 1 twijfelpunt aan mijn eigen opzetje, als ik naast mijn paard sta en haar laat vertrekken, ben ik dan op tijd om het niet gekozen emmertje weg te halen? Je paard vooruit sturen moet wel denk ik, als je als trainer bij de emmertjes staat kun je onbedoelde cues geven. Wbt verise 1 en 2, ik dahct dan kunnen mensen kiezen wat ze zelf handig vinden. En het voorzetje is inderdaad om je paard duidelijk te maken wat er in de emmertjes zit. Voor als ze te gulzig zijn om eerst te ruiken/kijken.
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 18-10-12 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:49

Kunnen we doen. Denk dat het vooral gaat om het noteren van uitkomsten (en aantal keer) nadat je mag aannemen dat het dier emmer A/voerA en emmer B/voerB begrijpt? Of zetten we daar ook een x aantal keer voor? (Dan controleer je wellicht ook de snelheid van het leggen van een link -of juist niet)?

Analyseren voor het volgende experiment is inderdaad wel belangrijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:50

Hm, je kan de afstand klein maken? Dat je maar enkele meters moet overbruggen? Of al rustig beginnen meestappen vlak achter je paard?

Of natuurlijk meerdere stukjes appel/wortel in de emmer leggen, dan heb je tijd om de andere weg te halen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:51

crosmuller schreef:
Ik heb zelf nog 1 twijfelpunt aan mijn eigen opzetje, als ik naast mijn paard sta en haar laat vertrekken, ben ik dan op tijd om het niet gekozen emmertje weg te halen? Je paard vooruit sturen moet wel denk ik, als je als trainer bij de emmertjes staat kun je onbedoelde cues geven.

Ik persoonlijk zou er voor kiezen om het bedoelde voertje in de emmer te laten vallen op het moment dat de keuze is gemaakt. Dus ik laat het paard erheen gaan en gooi het voertje erin op het moment van de keuze. Op die manier loop je niet het risico dat het paard snel twee emmers leegvreet omdat je niet snel genoeg bent en zichzelf leert dat het niet uitmaakt wat hij als eerste pakt, omdat hij het gewoon allebei kan inpikken

crosmuller

liljebo schreef:
Kunnen we doen. Denk dat het vooral gaat om het noteren van uitkomsten (en aantal keer) nadat je mag aannemen dat het dier emmer A/voerA en emmer B/voerB begrijpt? Of zetten we daar ook een x aantal keer voor? (Dan controleer je wellicht ook de snelheid van het leggen van een link -of juist niet)?

Ja goeie vraag.. weet ik niet zeker, wat vinden anderen?

crosmuller

liljebo schreef:
crosmuller schreef:
Ik heb zelf nog 1 twijfelpunt aan mijn eigen opzetje, als ik naast mijn paard sta en haar laat vertrekken, ben ik dan op tijd om het niet gekozen emmertje weg te halen? Je paard vooruit sturen moet wel denk ik, als je als trainer bij de emmertjes staat kun je onbedoelde cues geven.

Ik persoonlijk zou er voor kiezen om het bedoelde voertje in de emmer te laten vallen op het moment dat de keuze is gemaakt. Dus ik laat het paard erheen gaan en gooi het voertje erin op het moment van de keuze. Op die manier loop je niet het risico dat het paard snel twee emmers leegvreet omdat je niet snel genoeg bent en zichzelf leert dat het niet uitmaakt wat hij als eerste pakt, omdat hij het gewoon allebei kan inpikken

Dan ben je eigenlijk al experiment 2 aan het doen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:52

Solleke_Noah schreef:
Of natuurlijk meerdere stukjes appel/wortel in de emmer leggen, dan heb je tijd om de andere weg te halen.

hm... heb ik bij mijn paarden toch een aardige berg nodig en kan ik het maar erg weinig oefenen, wil ik ze niet hoeven rollen later

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:52

Ik zou het aantal x wel kiezen op voorhand, bv ik probeer op 1 dag 15x achter elkaar, dag 2 hetzelfde, en dan kijken of het sneller/trager gaat, het paard gerichter wordt etc. Voor de juistheid van het exp. maak je het best zo uniform mogelijk, dus allemaal proberen hetzelfde te doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:53

crosmuller schreef:
[

Dan ben je eigenlijk al experiment 2 aan het doen :)

Hoezo? Je werkt toch niet met symbolen of zo? Je laat gewoon het voertje onmiddellijk in de emmer glijden als hij erin duikt.