Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:16

Cinnepin: ik kan het natuurlijk niet heel duidelijk zien, maar van mij mag de stelling veel minder. Waak ervoor dat het hoofd niet voorbij het binnenvoorbeen komt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:09

Ik ben de afgelopen twee keer heel bewust bezig geweest met het voorwaarts-neerwaarts en heb de sbw en travers even links laten liggen. Dus met name op de volte gewerkt. Voorwaarts-neerwaarts leer ik aan op stemcommando, nu ook nog af en toe met wat fysieke hulp erbij. Dit doet ze heel netjes. Maar nu is de volgende stap de lengtebuiging op de volte. Hoe doe jullie dat? Vraag je met een constante verbinding steeds het hoofd wat naar binnen? Of vraag je steeds even en laat je dan weer los?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:43

ijssnuiver schreef:
Cinnepin: ik kan het natuurlijk niet heel duidelijk zien, maar van mij mag de stelling veel minder. Waak ervoor dat het hoofd niet voorbij het binnenvoorbeen komt.

Klopt, het was ook de aller eerste keer op de foto. Dus de puntjes op de i komen er nog aan :P

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:44

dorientjuh schreef:
Ik ben de afgelopen twee keer heel bewust bezig geweest met het voorwaarts-neerwaarts en heb de sbw en travers even links laten liggen. Dus met name op de volte gewerkt. Voorwaarts-neerwaarts leer ik aan op stemcommando, nu ook nog af en toe met wat fysieke hulp erbij. Dit doet ze heel netjes. Maar nu is de volgende stap de lengtebuiging op de volte. Hoe doe jullie dat? Vraag je met een constante verbinding steeds het hoofd wat naar binnen? Of vraag je steeds even en laat je dan weer los?

Ik vroeg en liet los, nu loopt hij na maanden oefenen zelf al heel mooi gebogen!

TinePine

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:33

De lengtebuiging wordt gevraagd door je zit en beenhulp aan de holle kant. Wanneer je ernaast loopt moet dit je zweepje zijn op de singelplek waardoor hij zich daar hol maakt om je binnenbeen. Wanneer je alleen het hoofd naar binnen vraagt breng je je paard uit balans.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:46

Klopt, binnen been moet onder de massa gebracht worden

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:31

Mijn paard vindt het overigens heel irritant om bij elke stap met de zweep aangetikt te worden. Zou ik ook vinden. Hier is denk ik geen andere optie voor he?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:39

Ik heb eerst zelfs moeten drukken met mn hand. Hij liep er gewoon dwars doorheen. Op een gegeven moment worden de hulpen steeds lichter en lichter. Ik hoef nu alleen nog wat met het zweepje te wijzen en zet hij zijn been keurig onder de massa. Dus at komt vanzelf.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:18

Ik vraag het binnenachterbeen, plaats de voorhand en houd het hoofd in de looprichting(met uiteraard een beetje stelling, conform de straal van de volte).
Ceasar heeft rechtsom extreem de neiging om traversmatig te gaan lopen. Ik moet dan dus regelmatig even de hele voorhand weer een stukje naar binnen plaatsen en dan het binnenachterbeen erbij vragen. Tegenwoordig kan hij al veel langer en makkelijker zijn balans houden en is dat minder vaak nodig. Ik zie het nu vooral nog in het begin van een training.

Ohz zelfde verhaal en zelfde oplossing :).

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:30

Vandaag is mij het effect van werken aan de hand weer goed duidelijk geworden! Was gaan rijden zonder van te voren ff aan de hand los te werken, was geen succes :')
Volgende keer toch maar weer wel doen!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:27

Gisteren is de Osteo weer geweest bij mijn paard, en hij is weer sterk verbeterd *\o/* . Belast zijn benen gelijkmatig, maarkt even grote passen en maakt ze mooi af, hij was ook mooi los. Mag nu een drafje er langzaamaan bij gaan doen. De osteo is heel enthousiast over het handwerken en raad dan ook aan om dit echt een aantal keren in de week erbij te blijven doen (was ik ook echt wel van plan). Ik ben er van overtuigd dat zijn herstel zeker zo goed gaat door het rechtrichten aan de hand. Ik moest hem even longeren zodat ze kon zien hoe hij liep en ze was helemaal enthousiast over hoe hij zelf mooi de lengtebuiging aan nam :D .

Zo fijn om te weten dat je goed bezig bent met je paard en het scheelt dat we het beiden ook nog eens enorm leuk vinden ;)

Komende 4 maanden lekker rechtrichten aan de hand en onder het zadel en dan weer controle!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:20

Super!!! En deel vooral je ervaringen :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:10

Heel fijn Paperboy!! +:)+
Zoals ik al eerder aan gaf heb ik ook erg goede ervaringen met het revalideren middels het werk aan de hand. Ik heb twee paarden van anderen gerevalideerd na toch wel vrij zware blessures. Eentje met blessure aan checkligament (was zowat niet meer zichtbaar op de echo) en de ander behoorlijke HKO. Men verklaarde me voor gek dat ik juist met die paarden op de volte ging werken, want 'ze moeten toch rechtuit lopen?'.. Ondanks het commentaar van anderen heb ik er altijd vertrouwen in gehad dat dit de juiste manier was. Door op de volte te werken kan je namelijk juist het teveel aan gewicht van het overbelaste been halen. Bij beide paarden was dat rechtsvoor. Als je dan alleen maar rechte lijnen loopt, blijven ze nog net zo scheef belasten op rechtsvoor. Door de lengtebuiging krijg je ze soepeler en meer symmetrisch en door het meer laten ondertreden kan je de voorkant iets verlichten. Beide paarden zijn in de revalidatieperiode beter in de spieren komen te zitten dan ooit tevoren met rijden was gelukt. Na een maand of 4-5 konden ze ook weer belast worden met ruitergewicht. Door de voorbereidingen aan de hand was dat echt niet zo spannend meer en ging het rijden ook meteen beter dan voor de blessures het geval was.

Lekker zo doorgaan! :j

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:15

Fijn Ansie dat jij er met revalidatie ook zulke goede ervaringen mee hebt.
Ik mag eigenlijk nog niet te veel op de volte (onder het zadel liefst rechtdoor) maar aan de hand neem ik het gewoon mee. En aangezien hij weer is verbeterd kan het volgens mij inderdaad geen kwaad. Hij is nu eigenlijk helemaal hersteld, maar we doen heel rustig aan, in ieder geval onder het zadel. De Osteo wil eerst dat hij aan de hand en onder het zadel in stap zijn balans terugkrijgt en de juiste en symetrische bespiering opbouwt, ik ben er erg blij mee dat we daarin op 1 lijn op zitten. Vaak willen mensen er zo snel mogelijk weer op en alles doen, maar ik wil eerst dat hij zijn lichaam weer goed gebruikt aangezien hij door de pijn van zijn blessure in zijn achterbeen lange tijd verkeerd heeft gelopen.

Ik heb een licht trekpaard type, het lichaam heeft hij dus niet echt mee. Heel erg op de voorhand gebouwd en heel veel stuwkracht. Maar onvoorstelbaar hoe soepel en lening zo'n massief paard van enkel in stap aan de hand werken wordt.

Ik blijf het toch verwonderlijk vinden dat ze in bespiering zo kunnen veranderen door alleen in stap te werken :o

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:12

Ben benieuwd of iemand nog wat tips heeft. Als ik rechtsom op een volte loop aan de hand met mijn paard zet hij mooi zijn binnenachterbeen onder de massa en buitenachterbeen in het spoor van zijn voorbeen. Op de linkerhand zet hij beide achterbenen snel beide naar buiten....Dit is ook zijn moeilijke kant. Hij kan het wel want de travers kent hij op beide zijden keurig. Ik moet zelf heel goed opletten dat ik hem niet teveel laat inbuigen waardoor hij direct naar buitenstapt met zijn achterhand op linkervolte. Ik ben bezig (behandeld in mijn les) om hem op aanraken met de zweep op zijn linkerheup weg te stappen met zijn buitenbeen onder de massa (zoals wegstappen in travers zeg maar). Zodat ik hem straks op de volte kan aantikken met de zweep op zijn heup zodat hij zijn buitenachterbeen bijzet. Sorry een heel verhaal en misschien wat onduidelijk, ben benieuwd of mensen dit probleem kennen en hoe je het oplost. Ben nu bezig met de travers in rechte lijn van de bakrand weg (want met steun van de bakrand gaat het makkelijk, maar zonder is erg moeilijk) Dit kwartje begint nu te vallen. Zo hoop ik hem af en toe op de linkerhand op de volte in de travers te kunnen zetten zodat hij zijn achterhand niet zo naar buiten gooit. Hij zet zijn beide achterbenen zeg maar een hoefbreedte naast bij voorbenen.... Als ik helemaal geen stelling vraagt loopt hij redelijk in het spoor van de voorbenen, maar zodra je dan het binnenbeen onder massa vraagt gaat het buitenachterbeen mee naar buiten.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:35

Ik snap wat je bedoelt. Als dat gebeurt vraag ik het paard meteen mee vooruit op de volte, klinkt stom maar even 'vlot trekken' naar voor dus met meer activiteit naar voor gericht. Je blijft nog wel de volte op sturen met je hand en vraagt daarmee dus wel de lijn van de volte te volgen, desnoods de volte dan ook meteen wat groter maken. Dat kan namelijk het probleem veroorzaken. Als je een te kleine volte loopt wordt het zwaarder voor het paard dus hij zou zich op deze manier kunnen onttrekken aan de sterkere buiging en meer ondertreden. Ook dat is training, steeds kijken hoe ver je kan gaan wat betreft het verkleinen van de volte. Zeker als het paard nog niet warm gedraaid is moet de volte nog niet te klein zijn. Begin groot en kijk hoe klein je kan gaan zonder de achterhand te verliezen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:48

Hoi Ansie, dankjewel dat "vlot trekken", had ik nog niet geprobeerd.
Zie trouwens dat ik het verkeerd om heb geschreven, rechtsom is moeilijk en linksom gaat goed :o

Ik werk wel op een hele grote volte, hij mag nog niet op een kleine volte ivm zijn revalidatie. Zolang ik hem op die rechterhand maar geen buiging laat nemen blijft hij in het spoor van zijn voorbenen, eigenlijk ook wel logisch natuurlijk hij is linksgebogen en rechtsom moet hij natuurlijk die kort linkerzijde oprekken. Tenminste ik denk dat dat het probleem is.... Maarja hoe train ik dat dan, misschien eerst andere oefeningen om die kant op te rekken. Of steeds een klein beetje meer buiging proberen?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:54

Kost denk ik gewoon wat tijd hoor. Wordt echt wel beter. Weet zo geen andere oefening waarmee je de lengtebuiging kan verbeteren. Ik dacht aan sbw maar als hij zich daarin aan de lengtebuiging onttrekt heb je ook niks. Zou toch de volte vooral aan blijven houden. Leniger maken van die buitenzijde op de moeilijke kant kost wat tijd. Hoe buigt hij in stilstand in? Zwenkt hij dan ook uit met de achterhand? Dat gebeurt als ze nog niet geheel los laten of de spieren nog wat te strak zijn aan de buitenzijde.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:00

In stilstand gaat goed, ook de sbw gaat goed. Wel zowel sbw als travers met steun van de bakrand. Ben hem nu langzaam aan het losweken van de rand en hem aan het leren dit op eigen kracht te doen. Ik zal gewoon rustig de volte meenemen en stukjes proberen met wat buiging.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:01

Zal binnenkort mijn man eens lief aankijken en wat foto's maken van waar we nu staan ;)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:06

Wat ook nog zou kunnen is dat je de achterhand onbewust met je lichaamstaal/hulpen opzij drijft. Juist omdat je zelf weet dat het de moeilijke kant is en dus echt die buiging wil. Daardoor kán het zo zijn dat je hem zelf (onbewust) opzij drijft.
Blijkbaar bewaart hij ook makkelijker de balans als hij de wand naast zich heeft. Dat mis je natuurlijk ook op een volte.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:07

Paperboy schreef:
Zal binnenkort mijn man eens lief aankijken en wat foto's maken van waar we nu staan ;)

Ja leuk!! :) :j

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:10

Ja dat zou ook best kunnen, ben er onbewust wel meer mee bezig..

Denk dat het ook goed is om nu stukjes zonder de bakrand te gaan oefenen, hij begrijpt de hulpen goed dus oefenen, oefenen en oefenen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:18

Ja dat is zeker goed, is ook altijd weer even prutsen haha. Merk wel dat dat met het ene paard makkelijker is dan met de ander.
Mijn merrie nu heeft daar weinig moeite mee om los van de wand oefeningen te doen. Die is heel aardig in balans, maar is ook gebouwd als een stevig blokje :') Een smaller type welke ik getraind heb vond het echt stukken moeilijker zonder wand. Maar die was daarbij mentaal ook niet altijd even makkelijk. Dat maakt dit werk dan ook vele malen moeilijker. Bij een paard dat spanning heeft zal de scheefheid erg versterken, zodra ze loslaten verdwijnen vaak al een hele hoop moeilijkheden. Maar dat even terzijde.
Denk dat het bij jou paard echt even tijd kost om die buiging fijn te krijgen (en kijk er niet gek van op als het nog een keer wisselt naar de andere kant, dat juist links een tijdje moeilijker lijkt te gaan) en zo te lezen zijn jullie al heel goed bezig.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:21

Denk ook zeker dat het ene paard het sneller oppakt of het gemotiveerder doet dan dan de ander, ik bof dat mijn paard heel relax is en het handwerk echt leuk vind. Hij doet enorm zijn best.

En elk stapje vooruit is zo'n enorme kick :j ben nog elke dag blij dat ik deze weg ingeslagen ben!