Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:Ik weet niet...lijkt mij niet dat je dan een heldere uitslag krijgt. Mijn eigen paarden kennende, lopen die naar een willekeurige emmer en vreten hem leeg. De andere haal ik weg, dus er is geen sprake van keuze. Om te weten wat er in de andere emmers zit, moeten ze immers in alle emmers kijken en in mijn geval betekent het kijken en tegelijkertijd vreten.
crosmuller schreef:swaatjuh schreef:Hallo allemaal.![]()
Dankzij Chantal kom ik me hier toch maar melden! Ik lees al lang mee, maar ik ben niet zo goed in regelmatig posten, maar CM vroeg of ik mee wilde doen aan het experiment en dat leek me wel erg leuk!
Welkom. Regelmatig posten is niet verplicht hoor.
Citaat:Goodwin D, Davidson H P B, Harris, P. Selection and acceptance of flavours in concentrate diets for stabled horses. Applied Animal Behaviour Science, Volume 95, Issue 3 - 4, Pages 223-232.
The link below provides you with an abstract of the study. "Paired flavour preferences produced the following rank order: fenugreek*, banana, cherry, rosemary, cumin, carrot, peppermint, oregano."
Citaat:Abstract
Like most large grazing herbivores, horses select their food based on visual cues, odour, taste, texture, availability and variety. There is relatively little published information about the role of flavour in diet selection by domestic horses in comparison with other domestic and companion animals. However, previous trials investigating effects of diet flavour in stabled horses indicated significant effects on foraging behaviour and selection.
In this series of three trials we aimed to determine relative acceptance by presenting flavour preference tests to eight horses. Horses were stabled and fed hay ad lib on trial data collection days plus a standard unflavoured concentrate ration at 7:30 a.m.
In Trial 1, 15 flavours were separately presented in standard 100 g cereal by-product meals and the trial was replicated. Quantity consumed, time of completion, partial rejection or refusal were recorded. Order of presentation was determined by a Latin Square design. Trial data were collected on five sampling days, separated by a minimum of 1 day. Horses were presented with six flavoured meals daily; minimum 1 h between the meals. Twelve flavours were universally accepted and of these the eight flavours with fastest mean consumption times (banana, carrot, cherry, cumin, fenugreek, oregano, peppermint and rosemary) were presented in paired preference tests in Trial 2.
In Trial 2, all paired combinations of the eight flavours were presented, in two tests per day at noon and 4 p.m. Presentations of the same flavour were separated by at least 1 day. Paired presentations were in 300 g cereal by-product. Presentations were terminated when approximately half of the total amount presented had been consumed. Flavour preferences were expressed as a ratio from 0 (rejection) to 1 (exclusive consumption). Paired flavour preferences produced the following rank order: fenugreek, banana, cherry, rosemary, cumin, carrot, peppermint, oregano.
In Trial 3, relative consumption times of mineral pellets flavoured with fenugreek and banana were significantly reduced in comparison with unflavoured pellets.
In these short-term trials, flavour had significant effects on diet acceptance, selection and consumption times.
Keywords
Horse;
Flavour;
Diet;
Selection;
Acceptance
HippoLogic schreef:Er naast leggen is natuurlijk relatief. Metertje ertussen?
Geen idee hoor!
Misschien ga ik wel een gangenstelsel bouwen: linksaf voor wortels, rechtsaf voor appels en dan na een week kijken waar ze het eerst heen willen?Linksaf of rechtsaf...
Nee ik zal eerst eens kijken als het naast elkaar ligt (wortel links, appel rechts) en dan omkeren en weer omkeren of er een kant of een voedselsoort voorkeur heeft.
Solleke_Noah schreef:Wat je wel kan doen, is het exp van CM, maar het toch enkele malen achter elkaar herhalen op dezelfde dag, grote kans dat ze dan wel een voorkeur ontwikkelen, omdat ze na 2,3 keer naar de emmers lopen weten wat ze kunnen verwachten, en dan wordt voorkeur mss wel duidelijk?
Dan neem je de andere dagen erbij, kijken of ze dag 2 al meteen hun voorkeur laten blijken, of dat ze weer enkele pogingen nodig hebben. Kan dan zijn dat je bv op dag drie een paard hebt wat doelbewust naar de favoriete emmer gaat, omdat die geleerd heeft dat in emmer A het lekkerste zit.
Dan kan je natuurlijk daarna het spel nog gaan moeilijker maken door de emmers van plaats te wisselen.
Het exp met de symbolen lijkt me ook erg interessant!
liljebo schreef:haha... ik schrijf een soap, zie ik. was niet mijn bedoeling
Vervolgens zet je de emmers neer en kijk je waar het paard heenloopt. Het paard heeft dan immers al geleerd welke beloning het aanwijzen van een bepaalde emmer geeft (vooropgesteld dat je dat goed erin hebt zitten, dus een x aantal keer heb getraind... nou ja trainen precies... hihi... ik denk dat mijn paarden het geweldig vinden... Vreetuuuuhhhhhh zonder er echt iets voor te doen.)