Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:13

Bedankt voor je tips!
Wat je beschrijft over de travers is denk ik ook voor velen herkenbaar. Ik moet van mijn instructrice ook vanuit verschillende posities de oefeningen vragen, zodat mijn paard echt op de hulp blijft reageren en niet dat omdraaien ook direct travers betekent. Laatst wilde ik in de les renvers doen dus toen deed ik automatisch de teugels aan beide kanten vast (wat Cinnepin ook beschreef). Waarop mijn instructrice zei; doe dat eens niet en doe de renvers gewoon zo op 1 lijn.. en ik moest achteruit lopen. Dat was weer even prutsen natuurlijk, maar uiteindelijk lukte het wel puur op de hulp van het aanwijzen van achterbeen en welke buiging ze aan moest nemen. Aan de ene kant vind ik dat tegenstrijdig omdat het verwarring kan geven maar aan de andere kant krijg je zo geen automatische pilootjes. Gister heb ik dus ook een keer expres de sbw gevraagd terwijl ik voor haar achteruit liep. Eerst zette ze de travers in en vervolgens nam ik de schouder mee naar binnen, waardoor als vanzelf de sbw ontstond en toen lukt het dus wel. Overigens is dit ook wat die Christofer Dahlgren in zijn clinics aan leerlingen mee geeft. Zodat je uiteindelijk ook vanuit het longeren, dus op afstand, het paard deze oefeningen kan laten doen, enerzijds omdat ze op de volte willen blijven gaan met lengtebuiging om jou te volgen en anderzijds omdat je met je zweep hebt uitgelegd welk achterbeen je bedoelt, je kan dan dus ook de travers op de volte gaan vragen terwijl je niet per se voor je paard loopt. Natuurlijk is dan de zelfhouding en balans van het paard ook echt belangrijk. Alle 'steun' valt dan eigenlijk weg dus ze moeten dan echt op eigen benen de oefeningen kunnen doen.

Wat je zegt, de sbw weer opnieuw bevestigen lijkt me een goed plan. Eerst weer even rechtuit op de lange zijde, dan met stelling rechtuit en dan beetje bij beetje die schouder weer mee naar binnen nemen.
Met rijden lukt de sbw wel beter, dan heb ik meer hulpen die denk ik duidelijker zijn in de begrenzing. Ook met rijden is ze me vaak een stap voor hoor. Dan vraag ik nog niks en zet ze gewoon een zijgang in omdat we die bijv. vorige keer ook hebben gedaan op de lange zijde. Zo heb ik laatste les ook moeten werken aan het verschil in afwenden vanaf de lange zijde en een zijgang. Als ik wilde afwenden ging ze een zijgang doen. Ik moet dus duidelijk zijn met de hulpen en haar een stapje voor zijn en op tijd begrenzen of juist laten gaan. Maar dat is nog best moeilijk met een werkwillig en meedenkend paard haha. Ondertussen wil ze ook niets fout doen, dus alleen al het woord 'Nee' vindt ze al gruwelijk en zorgt er voor dat ze nog meer aan gaat bieden.

Op de volte pakt ze wel de lengtebuiging rechtsom, maar het lijkt wel dat ze zich aan de sbw onttrekt op de rechterkant door de renvers maar te doen. De renvers linksom (dus weer de rechter lengtebuiging) vindt ze ook moeilijker, dan zoekt ze meer en kantelt ze soms ook een keer, ik moet daar zelf ook erg letten op voldoende meegeven op de holle kant.
Omstellen doe ik trouwens hetzelfde als jij jaimyskatje, maar ik kom nu rechtsom nog niet eens aan omstellen toe omdat ze zonder hulp de renvers zelf al inzet. Komende tijd even geen renvers op het rechte stuk en dus de appuyementen meepakken is een goed idee!

Paulaaa

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:45

Heb jullie laatste berichtje ff mee zitten lezen, maar als je niet het "knopje" wil gebruiken maar aanwijzen met je zweepje in de travers. Dan doe je dit vanaf de buitenkant dan? En dan ga je niet aan de binnenkant lopen maar aan de buitenkant? Dan lijkt het me wel lastiger om te zien of de stelling en buiging goed is?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:46

Ik loop voor het paard :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:51

Paula: ik loop voor het paard in de travers en heb mijn zweepje gewoon aan de binnenkant.
Ik kan dan overal bij. Bij de ribben/schouder/hoofd ed, maar ook bij het buitenachterbeen(heup) over de rug heen.
Om te zien of de buiging juist is, is toch een kwestie van je oog te ontwikkelen.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:00

ijssnuiver schreef:
Paula: ik loop voor het paard in de travers en heb mijn zweepje gewoon aan de binnenkant.
Ik kan dan overal bij. Bij de ribben/schouder/hoofd ed, maar ook bij het buitenachterbeen(heup) over de rug heen.
Om te zien of de buiging juist is, is toch een kwestie van je oog te ontwikkelen.

Heb je een extra lange zweep ofzo dan? Want ik kom met met 1.20m zweep denk ik niet zo ver?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:03

die van mij is korter en kom overal prima bij hoor :)

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:07

Cinnepin schreef:
die van mij is korter en kom overal prima bij hoor :)

Oke dan ga ik het ook eens proberen! Jullie tikken/wijzen dan bovenop de heup aan?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:11

Ik heb de zweep aan de achterkant vast en druk dus met het handvatje zachtjes tegen de schouder zodat hij die niet naar binnen doet. En stel hem in op stelling naar binnen. Tevens geef ik ietsje meet druk aan de binnenkant van de kaptoom.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:14

Cinnepin schreef:
Ik heb de zweep aan de achterkant vast en druk dus met het handvatje zachtjes tegen de schouder zodat hij die niet naar binnen doet. En stel hem in op stelling naar binnen. Tevens geef ik ietsje meet druk aan de binnenkant van de kaptoom.

Thanks, ga er morgen mee aan de slag! Vandaag lekker een buitenritje :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:04

Nee hoor, niet een extreem lange zweep. Zodra je paard die hulp eenmaal kent, hoef je alleen over de rug te wijzen, richting buitenheup. Dan is daadwerkelijk aantikken niet meer nodig en hoeft je zweep echt niet lang te zijn.
Het is in de aanleerfase inderdaad praktischer met een kleine pony en met een groot paard moet je de eerste paar keren even van je plekje af om erbij te kunnen. Maar die kwartjes vallen snel.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:04

Ik loop ook voor mijn paard en met het zweepje wijs ik naar zijn achterhand.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:52

ijssnuiver schreef:
Nee hoor, niet een extreem lange zweep. Zodra je paard die hulp eenmaal kent, hoef je alleen over de rug te wijzen, richting buitenheup. Dan is daadwerkelijk aantikken niet meer nodig en hoeft je zweep echt niet lang te zijn.
Het is in de aanleerfase inderdaad praktischer met een kleine pony en met een groot paard moet je de eerste paar keren even van je plekje af om erbij te kunnen. Maar die kwartjes vallen snel.

Oke ben benieuwd! Ga het morgen uitproberen!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:54

Vandaag de sbw rechtsom aan de hand weer geprobeerd. Back to basic! Dan lukt het weer. Dus eerst rechtuit, dan beetje stelling en steeds meer schouder mee vragen. Rijdend lukt het wel, maar komt ook omdat ik rijdend nog geen renvers doe dus dan legt ze die link denk ik ook niet zo snel om tijdens het rijden renvers te doen ipv sbw.
Heb ook wat plaatjes van het rijden van vandaag. Focus ligt nog op de ontspanning en vanuit daar vraag ik meer aanspanning. De sbw is over de benen wel mooi maar ben nog niet tevreden over het hoofd, minder kanteling en meer stelling (draaiing vanuit de atlas) en daarbij zou de teugel ook ietsje door kunnen hangen. Wellicht gaf ik ook net een ophouding maar toch. Puntje om aan te werken! Linksom hangt de binnenteugel wel lichtjes door in de sbw maar daar helaas geen foto's van.

Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:52

Het lijkt zo op de foto's of de schouder nog net wat mee naar binnen moet nemen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:51

Zo scherp kan ik m nog niet rijden. Ik vraag liever iets minder zodat de lengtebuiging nog lukt en de achterhand rechtuit kan blijven gaan. Door de voorhand verder naar binnen te zetten en meer richting vier sporen te gaan vergt enorme lengtebuiging. Dat kan ik nu nog niet verlangen van haar. Daarmee zou ik riskeren dat ze zich schuin zet en dus achter niet meer rechtuit zou blijven gaan. Nu is ie mooi op drie sporen maar wat mij betreft zou de stelling beter mogen, dat zou een beter gebogen beeld (van hoofd tot staart) geven. Overigens zie je de sbw alleen op de middelste foto en rechtsonder, de andere foto's is gewoon op de volte.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:02

Leuke foto's Ansie!!

Ansie dat heb ik ook met mijn paard, zodra er iets teveel stelling, buiging gevraagd wordt gaat de kwaliteit van de achterhand weg. Komt vanzelf met de tijd en met trainen.

Ik heb vandaag sinds hele lange tijd weer les gehad, tijdelijk gestopt ivm revalideren.
Ga vanaf nu het lessen weer helemaal oppakken, merk gewoon dat mijn paard er beter van wordt. Vandaag voor het eerst geoefend met travers op volte. En het achteruit inparkeren zoals mijn instructrice het noemt. Het laten wegstappen met het buitenachterbeen onder de massa (zoals bij travers). Superleuk weer wat nieuwe oefeningen om mee aan de slag te gaan de komende weken.

Donderdag controle van de Osteo, hopelijk wordt het goed nieuws en mag er een drafje bij onder het zadel..... Alhoewel ik in de AR nog prima uit de voeten kan in de stap ;)

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:38

Ziet er goed uit Ansie, loopt mooi met z'n neusje voor de loodlijn! :)
Stel je ook nog weleens wat lager in of rij je meestal met deze hoofd/hals houding?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:42

Ah ok ansie, ja ik zag het voornamelijk op de middelste foto ;) Maar verder vind ik het heel leuk om te zien zo

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 08:16

Bedankt voor de reacties.

Paulaaa schreef:
Ziet er goed uit Ansie, loopt mooi met z'n neusje voor de loodlijn! :)
Stel je ook nog weleens wat lager in of rij je meestal met deze hoofd/hals houding?

Ik stel haar niet echt bewust in op een bepaalde hoogte. Als het goed is volgt het vanzelf afhankelijk van wat de achterhand doet.
Ik probeer wel zoveel mogelijk tussen de oefeningen door vw-nw na te streven maar dat lukt nog niet altijd even constant. Zodra ze aan het werk gaat wil ze blijven gaan dus dan is het soms wel moeilijk om ook even 'niks' te doen.
Ze mag iets lager komen maar niet lager dan de borst want dan heb ik het gevoel dat ze te veel op de voorhand gaat. Met deze hoofdhalshouding blijft ze aardig horizontaal. Maar dat is meer de houding die zij me geeft op dit moment dus ik kom maar weinig aan het hoofd in de zin van dat ik bepaal hoe hoog of laag ze gaat. Als ze uit balans gaat mag ze van mij haar hals en hoofd gebruiken om balans te herstellen maar ik begrens soms wel het te veel omhoog komen nog voordat de rug ook weggedrukt wordt. Als ze te veel opkrult geef ik been zodat er weer meer activiteit is naar voor. Maar we zijn eigenlijk nog maar net wat serieuzer begonnen zo onder het zadel dus ontspanning is even het belangrijkst (daarom zou ze eigenlijk nog best wat lager morgen) en vanuit daar vraag ik steeds een beetje meer aanspanning. Het contact is verder heel losjes, geen vaste aanleuning maar ik gooi d'r ook niet compleet los. En verder maak ik gebruik van wat (halve) ophoudingen.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:18

@ Ansie: oke duidelijk :) het ziet er ook gewoon netjes uit hoor, zeker voor als je nog niet lang onder het zadel bezig bent!
Ik ben benieuwd wat die van mij gaat doen als ik ook oefeningen mee ga nemen tijdens het rijden. Ik heb tot nu toe alleen nog maar voltes met stelling gedaan!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:11

Paulaaa schreef:
@ Ansie: oke duidelijk :) het ziet er ook gewoon netjes uit hoor, zeker voor als je nog niet lang onder het zadel bezig bent!
Ik ben benieuwd wat die van mij gaat doen als ik ook oefeningen mee ga nemen tijdens het rijden. Ik heb tot nu toe alleen nog maar voltes met stelling gedaan!

Doorgaans merk je dan dat je even samen moet herbalanceren. Maar je merkt ook dat het paard de oefening al kent van het werk aan de hand en dus al beter begrijpt wat je wil! Dat voorkomt een hoop gewrik om het paard in een houding te krijgen. En doordat je al veel met lengtebuiging op de volte hebt gewerkt gaan de zijgangen ook al makkelijker. Neemt niet weg dat er natuurlijk altijd ruimte is voor verbetering, steeds proberen om de laagjes kwaliteit er overheen te leggen, beetje meer ondertreden, meer activiteit vanuit achter enz.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:30

Afbeelding

De 1e keer dat we echt de travers gingen oefenen....toen deed ie het het best :+
Hij doet het nog wel hoor maar ineens vind ie het moeilijker :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:31

Paulaaa schreef:

Zo begint iedereen :) Komt helemaal goed :j

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:53

Cinnepin schreef:
[ Afbeelding ]

De 1e keer dat we echt de travers gingen oefenen....toen deed ie het het best :+
Hij doet het nog wel hoor maar ineens vind ie het moeilijker :D

Dat ziet er al netjes uit. Hoe komt het dat het nu moeilijker is voor hem? Vraag je meer kwaliteit in de oefening of reageert hij minder goed op de hulp?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:56

Ik vraag eigenlijk hetzelfde. Ik denk dat het meer eigenwijsheid is. Want soms doet ie het wel, en de andere keer gaat ie klooien en doen alsof hij het niet snapt...