Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:22

Ik begreep in eerste instantie niet goed waarom de klicker een rol speelt bij de voorkeur van een paard naar een appel of een wortel. Ik zou het ook gewoon neerleggen en kijken wat ze doen. Ik verbaliseer dit soort dingen ook - zou dus vragen of ze me wil laten zien wat ze het lekkerst vindt - verbeeld me dat ze me dan beter begrijpen :o
Bij mij zijn het ook vreetzakken - toch geloof ik dat ze alle emmertjes na zouden kijken en het lekkerste eerst zouden nemen.
Het targetten met symbolen lijkt me een erg leuke oefening. Er is op youtube zo'n filmpje van een dame die haar paard allerlei symbolen en kleuren heeft geleerd.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:23

@lj ehm een snoepje waar ze niet veel aan vind, das een lastige!!!

Hooi misschien?
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 17-10-12 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:27

nimue2010 schreef:
Ik begreep in eerste instantie niet goed waarom de klicker een rol speelt bij de voorkeur van een paard naar een appel of een wortel. Ik zou het ook gewoon neerleggen en kijken wat ze doen.

Tja ten eerste dus omdat ik het zelf dan leuker vindt :)

Maar ook omdat ik denk dat als ik het neerleg ze gewoon het eerste het beste pakt.

En, maar dat weet ik helemaal niet zeker, ik heb het idee dat het voor je paard dan ook meer een conversatie wordt met jou. Als je het neerlegt gaat ze gewoon eten maar als ze een emmertje kiest geeft ze mij een cue.. Ik weet niet of ik het goed uitleg.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:29

crosmuller schreef:
En, maar dat weet ik helemaal niet zeker, ik heb het idee dat het voor je paard dan ook meer een conversatie wordt met jou. Als je het neerlegt gaat ze gewoon eten maar als ze een emmertje kiest geeft ze mij een cue.. Ik weet niet of ik het goed uitleg.

Ik snap je idee wel. Als er eenmaal ingesleten zit dat blauw appel is en rood wortel (om maar wat te zeggen), dan zal ze misschien op en gegeven moment een voorkeur voor het één of het ander laten zien, net zoals een paard ook uit zichzelf een oefening aan kan gaan bieden om een click te verdienen.

nimue2010

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:46

CM: ja, dat begrijp ik - alleen op het moment dat jij daar een klick aan verbindt, beloon je en denkt ze dat dat hetgene is wat ze moet doen. ik denk niet dat je dan nog iets van persoonlijke voorkeur te zien krijgt.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:59

nimue2010 schreef:
CM: ja, dat begrijp ik - alleen op het moment dat jij daar een klick aan verbindt, beloon je en denkt ze dat dat hetgene is wat ze moet doen. ik denk niet dat je dan nog iets van persoonlijke voorkeur te zien krijgt.

Ligt eraan hoe je de oefening opzet denk ik... maar ja hoe dan dat is de vraag

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:11

nimue2010 schreef:

Ik denk ook dat het aan de opzet ligt. Werk je bv met symbool voor voorkeur, dan zul je ze eerst moeten leren om een symbool te targetten. Daar heb je hoe dan ook de clicker voor nodig. Ga je dat uitbreiden, bv zoals ik hem omschreven, dan krijgen ze op den duur een keuze. Targetten van een van de symbolen (wortel of appel, maar ook alleen die symbolen) is hoe dan ook een click en beloning, maar ze kunnen de beloning zelf kiezen.

Heb een ideetje...

Als we nu eens met zijn allen een leuk experiment opzetten, goed omschreven, en dan eens kijken of er verschil is in leertempo e.d. (evt vergelijken met hond en kat) Lijkt mij wel grappig. Zou dan wel om een verhoudingsgewijs eenvoudig experiment moeten gaan en dan meerdere mensen die meedoen met de verschillende paarden (en evt andere dieren?)

Overigens... mijn paarden kiezen ook echt niet eerst het lekkerst. Als ik verschillende dingen op de grond leg, vreten ze gewoon zo snel mogelijk alles op. (er zal eens een ander de kans krijgen om iets te pikken :') )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:12

crosmuller schreef:
@lj ehm een snoepje waar ze niet veel aan vind, das een lastige!!!

Hooi misschien?

:') Ken het probleem.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:32

Leuk idee lj, een experiment!
(Ik ken het probleem ook, die van mij vreet zelfs hooi en stro alsof het suikerklontjes zijn...)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:12

Ik doe mee met het experiment! 3 paarden in de aanbieding + evt. 2 honden!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:19

:wave:

Com ook weer even zwaaien. Ik lees alles mee maar op het moment niet de tijd overal uitgebreid op te reageren. Wel is alles heel interessant. :j

Maar met het experiment wil ik ook wel mee doen. :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:58

Interessant experiment CM, ik ben net een boek over dierengedrag aan het lezen en daar komen soortgelijke experimenten in voor, oa met duiven. Dus met een paard ook een poging waard lijkt me :D

Opzich is het ook niet erg als je denkt dat je paard gewoon het eerste het beste meegraait. Bij een experiment is het altijd zo dat je op het einde, in het 'discussie' gedeelte, nagaat wat de eventuele mankementen van je proef zijn. Dan bekijk je of je denkt dat deze invloed hebben gehad, en past je experiment daaraan aan.

Ik zou alleszins ook graag meedoen :D Twee paarden in de aanbieding (en eventueel ook twee honden, maar die zijn niet met de clicker getraind, wel via het principe)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:56

leuk leuk.... wordt de vraag hoe en wat... we kunnen kijken of ze een voorkeur voor snoepje kunnen aangeven, maar dan is het de vraag of we allemaal dezelfde methode gebruiken en het bijhouden of hoe we het het beste kunnen doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:02

Kan iemand me uitleggen wat een loop is :?

Gister weer met Ab bezig geweest, ze loopt nu los de hele bak door achter haar pion aan, lach me rot! Wil het nu meer op commando gaat zetten dat ze pas er naartoe gaat als ik zeg dat ze mag.
Ook even op het blok geoefenend, lagen 2 stelcom platen op elkaar, was mooi van hoogte en niet glad. Deed ze super.
Ik werd echter iets te enthousiast en dacht: Eens kijken of ze er helemaal op komt, en ja hoor, geen probleem... Daarna kreeg ik dr alleen niet meer met alleen de voorbenen erop ;)
Ach, hebben we weer wat om aan te werken ;)

Het lijkt erop dat ik zo iig de winter wel door kom

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:11

Stef, in deze link staat een fijne uitleg over loopy training
http://stalecheerios.com/blog/orca/alex ... -training/

Dat is het leuke met clickeren he... zelfs op slechtweer dagen kun je vooruit. Leuk dat ze zo enthousiast is. Ik ken wel het principe waarbij je je doel ietsje voorbij kunt streven, zoals je net noemde met het helemaal op de platen gaan. Zo wilde ik trainen met mat als secundaire reinforcer, dus mat goed op hoge beloning gezet... wil ze niet meer van die mat af. :+
Och... zo blijven we uitdaging houden he.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:14

Ja een experiment joehoe! 1 paard en 2 katten :)

En alledrie pakken ze het eerste hapje wat voor het grijpen ligt.

edit: als we een gezamelijk plan maken kan ik evt nog advies vragen aan een van mijn docenten bij tinley.
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 17-10-12 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:16

liljebo schreef:
Stef, in deze link staat een fijne uitleg over loopy training
http://stalecheerios.com/blog/orca/alex ... -training/

Dat is het leuke met clickeren he... zelfs op slechtweer dagen kun je vooruit. Leuk dat ze zo enthousiast is. Ik ken wel het principe waarbij je je doel ietsje voorbij kunt streven, zoals je net noemde met het helemaal op de platen gaan. Zo wilde ik trainen met mat als secundaire reinforcer, dus mat goed op hoge beloning gezet... wil ze niet meer van die mat af. :+
Och... zo blijven we uitdaging houden he.

Myrtle vind er niks aan aan die mat, ik beloon haar er wel op maar ze wil er altijd snel af. Kwestie van stug volhouden misschien..........

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:45

Hier is het kwart voor negen in de ochtend en iemand wil graag eten.

Mijn vorige pony had overduidelijk voorkeur voor sinaasappels en lustte geen banaan. Kyra houdt ook niet zo van bananen maar meer appels en wortels. Hoewel ik haar die heb moeten 'leren eten' net als een klein kind. Ze in het in natuurreservaat geboren en at in het begin niets wat ze niet kende. Hooi (her)kende ze gelukkig wel, maar het heeft ook echt een tijdje geduurd voor ze bv biks ging eten. Appels en wortels waren in het begin ook vreemd voedsel. Sommige paardensnoepjes moet ze ook niets van hebben.

Ik zou ook wel willen weten of ze appel of wortel lekkerder vindt, appels plakken nogal als je ze in stukjes mee moet nemen...

Maar ik heb gister weer een appel als beloning gebruikt en ze heeft al lang geen wortels meer gehad.

Laten we het experiment zo simpel als mogelijk, opzetten en niet te ingewikkeld willen doen. Ik ben nu al benieuwd naar de ervaringen van anderen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:17

Wat dachten jullie met het werken met symbool/afbeelding met 2 alternatieven, waar het paard zijn voorkeur kan aangeven,
Dus bv 1 wortelsymbool en 1 appelsymbool en dan het paard erop trainen dat het zijn voorkeur aanwijst en dus de gevraagde beloning krijgt.
(in geval van hond of kat uiteraard andere beloningen)

Evt met matje of hoepel als 'start?' Dus paard gaat op matje staan, krijgt symbolen gepresenteerd, loopt erheen en wijst de voorkeur aan.(hetzelfde principe bij hond en kat)

Ik noem maar iets hoor. Misschien hebben jullie andere of betere ideeën?

Ook nog een vraagje... trainen we ieder op eigen manier of houden we allemaal dezelfde (afgesproken) vorm van training aan?

Oh mbt de mat... ik heb daar veel mee gewerkt. In het begin vonden ze er ook niet veel aan, maar ik heb veel gewerkt met vierkant staan met de hulp van de mat en op hoge beloning gezet. Silja is er niet meer vanaf te branden. :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:22

Haha, dus Silja blijft bij voorkeur op de mat en jij blijft met je appels en je wortels zitten. _O-

Maarre wat voer je eigenlijk op de mat? Want jij voert daar iets met hoog R+ gehalte. Maar wat? Ik ben nieuwsgierig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:32

Oh nee, niet een speciaal voertje, maar gewoon veel. Ik train daar het vierkant staan en in balans staan en zet dat op heel hoge beloning. Mat is dus gewoon een plek van veel vreten en daar gaat het bij haar om :+ Koudbloed he.

Maar ik neem aan dat ik haar kan leren om er ook weer vanaf te gaan. Is een kwestie van dat weer goed belonen en de mat wat minder. Ik probeerde alleen een loopytraining van de dvd uit, waarbij de mat het uitgangspunt is en ze dan eerst leren om om een pionnetje te lopen en dan weer naar de mat te gaan, waarbij de mat als secundaire reinforcer werkt. Vanuit het pionnetje, ga je naar cirkeltje om de cones, of 8 om twee cirkels, evt compleet met wijken van de ene cirkel naar de andere, etc etc totdat de mat gewoon in het midden van de oefencirkel of bak ligt en je ook zonder cones kunt werken met lange teugel/longe etc en duur kunt inbouwen. Je clickt dan niet of nauwelijks meer tijdens de training maar laat het dier bij een sublieme uitvoering naar de mat gaan. De aantrekkingskracht van die mat moet dus dusdanig groot zijn dat het als een beloning werd gezien. maar volgens mij streefde ik mijn doel beetje voorbij... hihi.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:40

@LJ ik wilde iets anders voorstellen:

3 emmertjes neerzetten met hooi/appel/wortels (let op dat de hoeveelheden ongeveer hetzelfde zijn)
paard start vanaf een startpunt (mag het ook zonder mat :) )
paard gaat eten
trainer haalt de 2 andere emmertjes weg
trainer noteert de uitslag
keer of 10 herhalen (wissel de volgorde van de emmers), en dan bedoel ik trouwens elke dag 1 keer en dat 10 dagen, anders worden ze misselijk ;)

Dat is wat eenvoudiger en dan kunnen ook paarden die de clicker niet kennen meedoen. Ik wil ook graag een keer doen zoals jij zegt met symbolen, maar niets houdt ons tegen om hierna een tweede experiment te doen toch :). En ik denk dat mijn paard het eerste het beste kiest, en jij denkt dat ook, maar misschien vergissen we ons en dat zal uit dit experiment dan wel blijken. Ik heb hooi als optie omdat je daar ook aan kan zien of ze het eerste het beste kiezen, de meeste paarden zullen appels en wortels meer waarderen dan hooi.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:45

Ja, det klinkt goed om te beginnen, CM, dan halen we in het begin de verwarring rond voorkeur/beloning weg.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:12

O leuk zeg dit experiment! Helaas kan ik niet meedoen want mijn peerd mag echt geen appels en wortels. Maar bij een volgend experiment doe ik graag mee. En ik ben benieuwd naar de uitslag! Ik heb trouwens ook een kat, maar ik denk dat die niet van appels, hooi en wortels houdt :+ (Overigens staat die op een streng dieet en eet ze niet graag, dus daar kan ik helaas ook niets mee qua voerbeloning.)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:22

Visitor schreef:
O leuk zeg dit experiment! Helaas kan ik niet meedoen want mijn peerd mag echt geen appels en wortels. Maar bij een volgend experiment doe ik graag mee. En ik ben benieuwd naar de uitslag! Ik heb trouwens ook een kat, maar ik denk dat die niet van appels, hooi en wortels houdt :+ (Overigens staat die op een streng dieet en eet ze niet graag, dus daar kan ik helaas ook niets mee qua voerbeloning.)

Mijn katten lusten ook geen wortels ........ ik heb wel 20 merken snoepjes liggen