Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paulaaa

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:17

Owja ik zie het :)
Klinkt ingewikkelder dan met het knopje maar ik ga het ook eens proberen!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:02

sommige paarden kunnen ook kriegel worden als je werkt met het *knopje* dus werkt dat ook niet altijd. :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:24

Het verschilt inderdaad per paard. Ik kan me voorstellen dat je bij het ene paard wat sneller de zijgangen mee pakt als bij het andere paard. Maar net als bij het rijden, vind ik het eerst belangrijk dat de lengtebuiging en het ondertreden op een volte is bevestigd, want in het schouderbinnenwaarts is het evenwicht al horizontaal en op de volte mag het nog in het natuurlijke evenwicht zijn. Wat ik vaak zie is paarden die nog op de voorhand lopen en dan in de schouderbinnenwaarts gaan hangen in de hand of juist teveel buigen in de hals ipv in hun lijf.

Ik vond persoonlijk de traver veel makkelijker aan te leren dan de schouder binnen. Maar ik gebruik overigens niet 'het knopje', ik stop gewoon energie in de achterkant (daar voor kan ik met mijn zweepje op de buitenste bil tikken om het aan te leren, maar nu is wijzen of focus al genoeg) en ik lift het hoofd een beetje (ze moet haar eigen hoofd dragen en gewicht niet teveel op de voorkant), vervolgens doe ik alsof ik met mijn buitenheup haar heupen mee naar binnen zuig als een magneetje. Mocht ze op een moment haar onderhals er uit duwen naar mij toe, kan ik met mijn binnenhand even in de buurt van 'het knopje' hol maken. Mijn buitenhand laat ik los, want daar heb ik mijn zweep en kan ik aanwijzen.

Ik laat deze week even een nieuw filmpje maken. Want ik heb al wat meerdere manieren geprobeerd en deze vind ik nu echt de meest fijne en de meest logische, maar ik zie op mijn computer dat ik er helemaal geen filmpje van heb helaas. Even kijken of ik morgen een slachtoffer kan vinden om te filmen :+

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:03

Ja leuk filmpjes :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:12

Interessant! Travers was voor ons ook erg lastig, dus we hebben maar de focus eerst gelegd op een paar andere dingen. Het wordt mij uitgelegd als iets binnen stelling vragen en dan de binnen bil kietelen, zo van kom maar hierheen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:14

Ik vind de travers vele malen makkelijker dan de sbw.. Juist doordat ik achteruit en voor mijn paard loop, kan ik haar met mijn lichaamshouding makkelijker remmen.
Ik doe met de travers, binnenschouder vrij maken, hoofd voor de boeg houden en met aanwijsstokje over de rug naar de buitenheup wijzen voor het buitenachterbeen en uiteraard dmv visualiseren.. Geen trucjes met halswervels. Ik wil dat de paarden het op de hulpen doen en niet reflexmatig. En indien nodig lift ik het hoofd ook wat.
Eigenlijk hetzelfde als jameskatey

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:15

Interessant, de verschillende ervaringen :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:36

Zoals jij het beschrijft doe ik het denk ik ook Ijssnuiver.
Ik herken inderdaad wat je zegt, met de traver kan je met je eigen lichaam makkelijker begrenzen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:10

Met sb hoef ik alleen nog maar te wijzen naar zn buik en hij doet het al :P ( als ik naast m loop ) Nou dat lukt me met de travers nog niet :P

edit, ok ik moet wel zn voorhand meenemen naar binnen :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:36

Ik bedoel vooral ook in de aanleerfase van de zijgangen. Dan vind ik de travers makkelijker tov de sbw, vooral omdat ik voor het paard kan lopen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:44

Dat heb ik andersom dus, merk dat ook aan mn paardje :P Maar we blijven oefenen en oefenen en hebben sinds de les vorige week ookal de renvers mee gepakt.
Eerst deed ik alles met 1 touw aan de kaptoom, nu met de renvers dus ook met de teugels,...das voor mij ook ff wennen hoor :P

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:45

Ik doe alles met de teugels omdat je dan zowel de binnenkant als de buitenkant kunt begrenzen.
Edit: en voltewerk dan wel weer met een touwtje. Ik heb een nep Micklem, dus daarvoor is dat ringetje op de neus wel erg handig.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:49

ik wil nu ook veel met de teugels gaan doen, maar eerst ff de handigheid erin krijgen hahhaha ( als je erop zit gaat dat makkelijk met die teugels :P )

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:52

In de aanleerfase (dat kan bij mens of paard zijn of beide), start ik altijd met een enkel touwtje op middelste ring van de kaptoom. Als mens heb je vaak genoeg andere dingen om op te letten en is het teugeltje alleen maar 'ballast'. Idem voor het aanleren van de hulpgeving van je paard.
Bij de paarden stap ik vrij snel over op een teugeltje, inderdaad omdat je dan zowel binnen als buiten kunt aanspreken.
Wanneer iets voor mijn leerling nieuw is, laat ik het afhangen van hun leersnelheid. Voor de 1 is het langer bodig om met een enkele lijn handigheid te krijgen dan voor de ander.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:54

precies ijssnijver. Ik ben dus ook begonnen met touwtje aan de middelste ring. Nu voor het eerst met de renvers met de teugels gewerkt. Doe ik gelijk de sbw met teugels omdat ik die eerst inzet voor ik de renvers inzet :)
In de beginfase is er echt veel om op te letten :) ( ik zit dus nog in het begin met mijn 4 of lessen die ik gehad heb )

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:56

Met het aanleren heb ik inderdaad ook niet met de teugels gewerkt maar met de lijn. :) Het is al moeilijk zat. Ik het begin dacht ik dat we het nooit zouden leren. :P

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:00

dorientjuh schreef:
Met het aanleren heb ik inderdaad ook niet met de teugels gewerkt maar met de lijn. :) Het is al moeilijk zat. Ik het begin dacht ik dat we het nooit zouden leren. :P

Oh vertel mij wat :P Ik werk dus met mn tank haflinger ( ouderwetse type, beukt graag enzo ). Aller eerste les liep meneer gewoon door me heen en ging met me aan de haal! :+
Ik dacht echt, als die ooit een sbw kan koop ik een taart ( over 10 jaar dus ) nu 4 a 5 lessen ( ongeveer eens per maand een les ) hoef ik alleen maar te wijzen en meneer neemt de sbw aan!
Zo ongelooflijk leuk!
Neem het tijdens de bosritten ook wel eens mee. Dan is ie zo trots op zichzelf! Merk ook echt dat meneer veel leniger wordt en beter in zijn vel zit hierdoor! Ik vind het helemaal leuk en interessant en al helemaal nooit verwacht dat meneer tank dit op zou pakken. Hij is namelijk zeker niet de makkelijkste en zeker niet iedereen kan met hem werken. Toon je geen respect naar hem of kom je met de modus aan van * ik ben de baas en jij doet wat ik zeg vandaag * dan ga je vliegen! Maar als je eenmaal een klik heb met hem gaat ie door het vuur...dat merk ik echt tijdens het werken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:06

Leuk! :) Mijn Tinkertje is nou ook niet bepaald een dressuurgebouwd paard dus ik snap wat je bedoelt. Als ik aan mijn paard een moeilijke oefening vraag, dan doet ze soms een andere oefening, alsof ze wil zeggen 'die oefening die jij vroeg kan ik niet, maar deze kan ik wel!' :+

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:07

Heel herkenbaar ja!!!! Hahahah ergens vind ik dat altijd heel schattig :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:42

Hihi, bij die van mij merk ik dat juist met rijden. We zijn nu bezig met de zijgangen in draf. En als we dan eerst bezig gaan met travers en dan weer terug naar sbw. Dan krijg ik spontaan weer de travers ;).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:24

Ja ik moet er ook altijd een beetje om lachen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:50

Inderdaad heel herkenbaar, ik gebruik de buitenteugel eigenlijk ook alleen maar met de renver en appyement om de dan een beetje hol te maken op de buitenkant.

Vandaag wel lekker aan het werk geweest, maar de batterij van mijn telefoon was leeg en ik was mijn camera vergeten :( Misschien binnenkort meer geluk.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:52

Ik ga morgen weer trainen na ff ziek geweest te zijn. Ben benieuwd of ie het allemaal nog snapt :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:03

Jullie gaan best hard! Heb wel steeds bijgelezen maar kan niet altijd reageren.

Vandaag ook weer de puntjes op de i gezet met werk aan de hand. Even wat fanatieker bezig geweest en niet gereden. Laatste tijd doe ik vaak 15 min aan de hand en dan stap ik op. Nu dus weer eens alleen aan de hand gewerkt.

Ik heb alleen wel een probleempje gecreëerd. M'n merrie kent de renvers nu goed. Ik heb het aangeleerd door vanuit de schouderbinnenwaarts op de lange zijde, 'om te klappen' naar de renvers. Met het gevolg dat ze nu rechtsom de schouderbinnenwaarts maar overslaat en meteen in de renvers buigt.. En dan ook op zo'n manier van; Kijk eens, doe ik goed he!! Echt met volle overtuiging een mooie renvers :)) Maar dat vraag ik niet.. :') Ik krijg rechtsom geen sbw meer gedaan. Denk dat ze het makkelijker vindt om de renvers daar te pakken. Als ik toch stelling naar binnen vraag dan komt ze zonder lengtebuiging teveel naar binnen en zwaait de achterhand richting de bakrand vanwege gebrek aan lengtebuiging. Dus daar moet ik weer eventjes puzzelen hoe ik dat weer goed krijg. Als ik dan op de buik wijs in een poging om de lengtebuiging terug te krijgen snapt ze het niet meer en loopt ze over in 't koppie omdat ze het echt goed wil doen. Als ze ook maar merkt dat ze iets 'fout' doet en je probeert dat te corrigeren dan gaat ze vanalles tegelijk proberen om je maar te pleasen. En dan laat ik het maar even voor wat het is.
Misschien m'n instructrice maar eens mailen hoe ik dit het best op kan lossen. Tips van jullie zijn ook welkom!

Overigens voor het eerst aan de hand eens een paar passen richting appuyement gedaan en dat ging erg netjes! Meteen goed beide kanten op +:)+ Maar die oefening kent ze onder het zadel al omdat ze in het verleden naar het Z2 gereden is.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 08:21

Lastig Ansie!
Soms ook heel handig hihi, maar niet de bedoeling.
Ik herken dat probleempje met de traver, zodra ik mezelf wilde omdraaien kwam mijn pony al met haar achterhand naar binnen. Logisch, want paarden zijn gewoon heel makkelijk te conditioneren en ze hebben snel een patroon door. Maar stel dat ik later aan de piaffe wil werken, dan moet ik mn lichaam ook een kwart slag kunnen draaien en dan moet mijn pony wel recht blijven. Dus tip van de instructeur was om nu al heel consequent en duidelijk met de 'grenzen' te werken. Als ik zelf een kwart slag draai moet ze gewoon recht blijven, eventueel kan ik haar met mijn zweepje terug de hoefslag op 'tikken' en pas als ik me geheel omdraai en aanwijs dan mag ze naar binnen komen. Ze mag het achteruit lopen we associeren met traver, maar niet als ik alleen al begin met omdraaien. Maar het is wel heel logisch dat zij die link heeft gemaakt, want dat patroon is altijd hetzelfde geweest, nadat ik omdraaide kwam altijd de traver, dus logisch dat ze vast de traver in zet.
Klinkt inderdaad heel logisch dat ze andere opties test om maar niet in die rechter lengtebuiging te moeten. Hoe gaat het op de voltes? en hoe gaat het schouderbinnen onder het zadel?
Wat is je hulp voor het omstellen van schouderbinnen naar de renvers? Ik geef wat ophoudingen op de buitenhand om haar op buiten een beetje hol te maken en ik breng mijn binnenhand naar voren en daarmee ook mijn eigen buitenschouder.
Anders kan je misschien eerst weer de schouderbinnenwaarts goed bevestigen. Afwisselen met kleine voltes en dan steeds een paar pasjes schouderbinnen vragen om vervolgens weer de volte op te komen. Zodat ze die lengtebuiging weer goed aanneemt. Als dat weer bevestigd is, weer aan de renvers gaan werken en tot die tijd misschien de renvers vervangen door appuyement op de diagonaal? Voor jezelf en je paard weer even helder maken welke hulpen en houding bij het schouderbinnenwaarts is, tot dat weer bevestigd is.