[HK] We staan op de grond ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolijneniris

Re: [HK] We staan op de grond ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:34

Gaat equiday miss niet door dan ? :oo

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:56

Volgende week gaan ze overleggen of ze het door moeten gaan of niet .
Door die virus

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:58

ja idd..

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:09

Trainen ging GOED!! :o Hij was wel erg heftig en daardoor wat opdringerig, maar ik kon hem iedere keer goed corrigeren.
Hij gaf door zijn enthousiasme een hele goede spaanse pas! Dit is een tijdje wat minder geweest, maar het gaat nu weer de goede kant op!
Ook heeft hij een heel goed compliment laten zien. Ik kon zijn hoofd namelijk de hele tijd omhoog houden, zowel met zakken als in het compliment zelf *D .
Ik merk alleen dat hij het soms lastig vindt om weer op te staan. Kan het zijn dat zijn achterbenen dan te ver weg staan, waardoor hij zich daar niet mee omhoog kan helpen? Misschien dat ik de spagaat dan iets kleiner moet maken?maar dan is het weer lastiger om hem te laten zakken..

De buiging ging vandaag echt heel goed! Hij zakte ontzettend ver in zijn rug en zijn hoofd blijft ook steeds hoger.

Ik ga af en toe wel eens een beetje met het andere paard aan het werk, en dan wordt mijn eigen pony ontzettend druk. Hij gaat dan altijd rennen/bokken/springen enzovoort. Ik denk dat hij het niet leuk vindt dat hij geen aandacht krijgt :+ Omdat hij de baas is van de twee, wil hij ook wel eens naar het paard waar ik mee bezig was dominant gaan doen. Ik vond het dus wel erg leuk om te zien, dat hij erg op bleef passen met mij in de buurt. Hij steigerde naar het paard, maar hield wel heel netjes afstand, en hij deed het een stuk lager dan normaal. Hij heeft het een tijdje terug 2 keer geflikt om naar mij te steigeren, dus ik ben daar altijd wat angstig voor ik weet het, dat is niet handig. Het geeft dus wel vertrouwen dat hij zo voorzichtig met me is!
Aan het einde ging ik op mijn hurken zitten om ze bij me te roepen; komt hij met een grote draf aanzetten en stopt keurig een halve meter voor me <3 . Dan smelt ik echt :o

Allemaal positief dus weer :j Ik was tevreden!

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:20

Leuk ielton dat het zo goed ging :j

Jolijn ff gewandeld door een weiland met gras :), ff laten eten, ik ging kijken of ze wou zakken met dr been, deed ze goed :j, ze kan normaal wel beter maar met zoveel gras is dat toch wel knap dat ze zakte !

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:23

Ieleton: Fijn dat het zo goed ging! Kon ik dat ook maar zeggen vandaag.. ik verwacht niet dat het altijd goed zal gaan, maar toch wel jammer als het niet goed gaat.

Sun had er vandaag geen zin in, wilde niet stil staan. Jambettes gingen wel net zo goed als normaal (daar dan ook mee begonnen) Spaanse pas hoefde ik niet aan te beginnen, hij was echt even in een drambui, heb hem gecorrigieert dat hij niet mag door drammen ging daarna ook geod maar Spaanse pas niet meer geprobeerd. Wel even Spagaat en 3x de klassieke buiging gevraagt, gingen allemaal redelijk. Spagaat gaat hij steeds beter op commando 'park out' doen, eerst beloonde ik hem voor elk stapje, nu nog maar als hij beide voetjes een stapje gezet heeft. Buiging ging redelijk. Ik gebruik met de buiging nu tijdelijk een wortel om zijn hoofd mee naar beneden te nemen, sinds mijn les heeft hij een beetje schrik omdat hij mij toen redelijk hard (perongeluk!) in mijn hand heeft gebeten en nu durft hij dus niet meer tot zo ver naar beneden als ik alleen brokjes heb (kan ook aan mij liggen, maar tijdelijke oplossing, naar verloop van tijd wordt de wortel steeds kleiner en dan uiteindelijk weer met brokjes. hij mag overigens niet gelijk van de wortel eten, als beloning krijgt hij wel de normale beloning)

Vandaag was het blok voor hem een eng monster en hij bleef maar draaien.. Ben zelf rustig op het blok gaan zitten en uiteindelijk met flink wat gesnuif kwam die dichterbij (uiteraard goed beloond) later durfde hij wel 1 voetje er zelf op te zetten (vanuit de jambettes) was eerst een flink getrommel, was bijna bang dat hij da ding door midde sloeg maar me blok leeft nog *\o/*

Morgen met uit de stal halen kijk ik eerst naar hem wat voor bui hij heeft, is hij nog zo als vandaag ga ik er al niet aan beginnen en krijgt hij een dagje rust (zowel niet rijden als geen VD) (dacht vandaag dat hij even nukkig was omdat hij net enting had gehad en weer opstal hooitjes stond te knabbelen)
of denken jullie hier anders over?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:42

@ElisexJoelle: Jammer is dat he, als je paardje een mindere dag heeft. Ik ken het, werkt soms demotiverend. Als hij morgen geen zin heeft, zou ik hem lekker een dagje rust gunnen. Als je dan gaat forceren, zit de kans erin dat hij het volgende x niet zo leuk meer vind. Wat apar dat hij het blok nu in een keer eng vond. Dat heb ik met Pumbaa met de bal van Parelli, die grote. De ene dag durft hij hem aan te raken, haal ik hem de volgende x weer op, is ie als de dood voor ' het ding'. Die shampoo vd kruidvat is dat toevallig die silvershampoo? Die werkt heel goed bij haflingermanen!

@ Ileton: Fijn dat het trainen goed ging! Geeft vast een fijn gevoel. Pumbaa heeft een paar daagjes vrij gehad, ik heb al sinds vrijdag buikgriep..:-( Hopelijk morgen weer wat beter, dan ga ik hem weer eens rijden.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:48

Nog een filmpje van Pumbaa van vorige week :D

Lijkt wel een bomproof pony, maar hij is verre van bomproof haha :+

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:00

Leuk allemaal!

Vandaag ga ik ook weer lekker trainen !
Heb lekker veel tijd dus dat komt goedd :j

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:36

Ik ben niet zo actief meer bezig met VD. Amigo moet ingereden worden daar ben ik nu mee bezig maar een keertje VD tussendoor zal ie wel leuk vinden.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:37

@nadine_yvana : Ben wel blij dat hij er later op dufde te stampen, gaf toch wel even een gevoel nog goed afgesloten te hebben (ieder stapje dichterbij is beloond) stoppen als het voorwerp nog 'eng' is heeft naar mijn idee niet veel nut omdat het de volgende keer dan nog enger is, ben hem dus gewoon rustig er aan aan het laten wennen zodat het helemaal niet meer eng is :)
Meestal gebruik ik van Kruidvat merk de blond shampoo (een gele fles) maar heb nu een keer (omdat de blond op was) de kruidenshapmoo (groene fles). Zijn eigenaar heeft wel die silvershampoo maar vind dat flesje zo klein, dat ik zelf de shampoo voor hem koop (meestal was ik hem ook namelijk) Hebben ook nog een equishampoo werkt ook prima maar die gaat boven mijn budget :Y)
Gezien sun zijn manen/staart/sokken gebruik ik redelijk veel shampoo en ik vergeet me fles nog wel eens en dan ben ik hem dus kwijt :') flesje van 1 a2 euro is dan niet zo'n ramp XD
ook gebruik ik cremespoeling bij sunny! op de een of andere manier hecht het vuil dan minder? :? heb hem nu alweer 7x zien rollen en maantjes zijn nogsteeds wit *\o/*

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:17

Ik heb een heel grappig probleempje :P. Met parkeren met zadel en hoofdstel op blijft Amigo keurig staan. Kan ik om hem heen lopen alles maar zodra het eraf is heeft meneer zo iets van ik loop gezellig met je mee baas. Heeft iemand tips?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:35

Kan hij al targetten. Via het Targetten kan je leren dat hij daar moet blijven tot jij zegt dat hij de target los mag laten. Vanhieruit kan je het parkeren uitbreiden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:55

Mag ik hier ook binnenkomen :o
Vorig jaar een lesje ala Parelli gedaan om de verstandhouding tussen mij en mijn merrie te verbeteren. Echt super blij dat ik dat heb gedaan, want ik kan veel duidelijker zijn en snapt zij veel beter wat ze aan mij heeft.
Sinds kort ben ik met vrijheidsdressuur bezig wat ze leuk oppakt! Vroeger werd ze altijd enorm opdringerig en dominant vervelend met snoep, maar voedselweigeren is echt een uitkomst :D
Ze kan inmiddels voetjes optillen, flemen, en de basis dingen als mee lopen, halthouden, achterwaarts etc. en sinds gisteren doe ik er achterwaartt terwilj ik erachter sta, en de spagaat en vanuit daaruit de buiging erbij. Buiging kende ze al, maar dan incorrect (zonder spagaat). Heerlijk bezig zijn met je paard zo :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:43

EliseXJoelle schreef:
Kan hij al targetten. Via het Targetten kan je leren dat hij daar moet blijven tot jij zegt dat hij de target los mag laten. Vanhieruit kan je het parkeren uitbreiden.

Ben er mee bezig hij snapt het wel maar ik heb het idee dat hij de zweep maar nietys vind te yargetten terwijl iets anders heel leuk is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:04

Ik val nog even snel binnen, weinig tijd deze dagen }:0

[***] speelt ermee .... Niet bij mij, maar bij de verzorgster, bij mij krijgt hij daar de tijd niet voor ~~}>
Maar bij de verzorgster gooit hij er dus vrij vaak heel mooie jambettes uit, en laten we daar nu net niet mee bezig zijn op dat moment ... Ze doet gewoon te weinig met hem zeg maar (wat ze wil doen lukt niet dus dan staan ze daar te staan & te denken, en dan gaat [***] zelf maar wat doen.. ) maar nu zit ik te denken:

Zou ik [***] zover kunnen krijgen dat hij ENKEL VD-oefeningen doet als de clicker erbij is?
Dus dat ik enkel het VD-en in een vaste routine don (even clicker laden, voer weigeren en dan oefeningen en makkelijk afsluiten)? En als we dan 'gewoon' aan het werk zijn, dus zonder clicker, dat er ook geen VD-oefeningen bij komen kijken. (moet ik zelf ook wel aan denken dan, want het is zo leuk hem tussendoor te zien flemen :o Of misschien mag flemen wel en de rest niet ofzo? :Y) ).

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Want met het VD-en op zich wil ik wel verder, maar ik denk dat ik een vaster kader nodig heb, duidelijkere grenzen ofzo ...

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:25

Mira283 schreef:
EliseXJoelle schreef:

Ben er mee bezig hij snapt het wel maar ik heb het idee dat hij de zweep maar nietys vind te yargetten terwijl iets anders heel leuk is!

Ik target ook (nog) niet met de zweep, Sunny vind de pion (een kleintje zo'n skate pionnetje) of een krukje (die iemand gesloopt heeft..) het leukste. Als hij wat anders nog leuker vind kan je beter dat andere voorwerp pakken om het aan te leren en later als het er in zit uit te breiden naar meerdere targets.

[***]: een clicker is denk ik wel een goede optie, dan stel je duidelijk de grens 'click is goed = beloning' andere keren negeren dan doen de meeste paarden het ook niet meer.
Sunny vind de jambettes enorm leuk en doet die dan ook het liefste. maar al zijn we bezig zonder VD is het nog niet voorgekomen dat hij de Jambette gaf.

Even een updatje van Sunny:
Gisteren weer een keer VD gedaan met hem, hij had er zin in *\o/* al me spulletjes klaar gezet (dus ook het blok) nu was het niet eng en niet meer draaien enzo :D Eerst wat jambettes en Spaanse pas gedaan, ging lekker. De spagaat gaat nu met balk érg goed, en hij staat nu al erg wijd! Buiging gaat ook wel, alleen vind ik hem met zijn voorbenen vaak erg dicht bij elkaar staan, hoe krijg ik deze wijder uit elkaar?
Ook weer op het blok gevraagt, eerst met jambettes en toen hij netjes zijn ene voetje liet staan de 2e er bij gevraagt, vond hij nog wel wat spannend, maar eigenlijk na de eerste twijfel stond hij er wel op en bleef netjes staan tot dat ik zei dat hij er af mocht, en hoe hij afstapte als een volleerd paard *\o/* (gewoon netjes terug, eerst ging hij aan de zijkant er af) daarna nog wat afgewisseld en alles nog 1 of 2x gedaan :)
Was weer trots op Sun <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:40

Ik bedoelde niet zozeer de clicker als click is goed = beloning, want dat doen we al.
Alleen doen we heel veel dingen (VD, grondwerk, longeren, loswerken, vrijspringen, horse agility, ...) en hij krijgt bij alles wel eens een beloning (bij VD natuurlijk meer). Maar die clicker gebruik eigenlijk enkel met VD, maar misschien op dit moment niet consequent genoeg. Misschien moet ik daar echt werk van maken dat we beginnen op een bepaalde manier met de clicker, dan VD-en en dan ook weer eindigen, en dat buiten die training geen kunstjes aanvaard worden ...

Ik weet echt niet hoe ik het moet aanpakken, maar [***] doet geen leuke dingen momenteel :+ Ik heb er geen last van omdat hij, zoals gezegd, bij mij geen tijd krijgt voor dat soort dingen .. maar de verzorgster is nogal afwachtend en ja, dan krijg je dat wel eens ... Als ze hem nu meteen zou zeggen van "we gaan dit doen en wel nu", dan zou hij z'n been niet zomaar gaan uitslaan.. Maar nu stonden ze er laatst maar een beetje te staan en ze probeerde hem wel weg te sturen maar hij wilde liever beentje geven .. om onder het werk uit te komen (want dan werd de verzorgster weer wat bang en durfde helemaal niet meer te vragen) ...

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:45

Hele week niet rijden. Amigo had zijn knie op slot zitten. Dus weg gaan volgende week weer de training oppakken. Vandaag eerst gewandeld en toen nog wat VD gedaan. Targetten had meneer in no-time door! Ook een poging tot lange teugel werk gedaan ging minder goed meneer ging zich even als hengst gedragen :+. En op de wandeling geen probleem gedraagt zich voorbeeldig tot ie in de bak komt en er merrie's gaan hinneken raar paard..... :')

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:15

Mira283; wat leuk dat hij het in 1x door had :)

Gisteren kwam ik op het idee om mijn training te gaan filmen :) Heb niet alles op film staan (batterij leeg :+ ) het ging niet perfect, maar toch alweer beter dan zaterdag!
Soms wordt hij lekker enthausiast dat hij vergeet dat de snoepjes van mij zijn, daar werken we aan en als ik dan tussen door een keer ga voerweigeren doet hij dat dan toch netjes :) (voer weigeren zijn we naar 5sec aan het uitbreiden)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:46

Wat leuk dat het zo goed gaat bij jullie!
Wij hebben helaas even een time out,
Door de verhuizing is die toch even op ze plekje gezet,
Rent voor elk mens weg, behalve voor mij gelukkig,
Het komt wel weer goed, maar heeft z'n tijd nodig..
Ik zorg nu dat die zoveel mogenlijk buiten komt bij de paardjes,
Dan maar even 2 x heen en weer rijden om binnen & buiten te zetten!

Verder oefenen we nog wel altijd even naast lopen halt, en kleine dingentjes,
Wil even niet te veel vragen, hij heb al genoeg aan ze koppie,
We hebben wel per toeval een nieuw kunstje, "neuzen"
Ik stond in ze stal, en was zo lief, hij ging heel zachtjes met ze lip tegen me neus aan flemen zeg maar,
Dus plakte ik er een commando aan, en nu zeg ik neuzen, en komt die weer, haha zo schattig!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:00

Wat leuk Angelique! Amigo fleemt alleen als er merrie's langs komen die lekker ruiken.

@Elise Ik ben met een borstel aan het targetten aangezien hij ze constant in de mond heeft en ze overal neer mieterd.... Hij had het zo door gister ook als ik de borstel op de grond legde keurig met zijn neus er heen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:29

Netjes! Als hij ze in zijn mond stopt kan je het uitbreiden naar het apporteren :) (als het apporteren er in zit :))

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:32

Heeft iets nieuws bedacht borstels vanaf de bakrand in de bak gooien soms hé.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:24

Hier ben ik vandaag actief bezig geweest, niet zo letterlijk met de pony's maar toch ...
[ITP] [***]'s verjaardagverhuis

Morgen nog de rest van de verhuis (een mens verzamelt veel rommel in de loop der tijd := :') ).
Maar het leuke is nu dat we eigenlijk letterlijk tegenover de buitenpiste staan, dus véél makkelijker om je pony eens even snel mee te nemen en wat mee te doen .. Dus [***] gaat afzien ~~}> Ben er echt blij mee :D