Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:@ liljebo : als ik ervoor ga dan ga ik er ook wel echt voor ... kan je wel om te lachen vinden maar anders heb je er ook niks aan natuurlijk, als je alles maar half doet zal je nooit wat bereiken. Dat heb ik in het verleden gemerkt: een beetje van dit + een beetje van dat = niks echt goed ... Maar voor anderen kan dat wel weer werken natuurlijk, alleen vind ik het gevaarlijk om als basis vanalles door elkaar te gaan gebruiken omdat ieder z'n eigen ideeën en trainingsmanieren heeft ..
Verder weet ik wel dat dit een clickertopic is, maar vind ik het wel weer jammer dat je wel zegt dat iedereen respect moet hebben voor andere trainingsmanieren etc., maar je toon in het algemeen vind ik toch ook niet respectvol overkomen, misschien bedoel je het niet zo en komt het zo over omdat het via internet is, maar elke keer lijk je toch te zeggen dat clickeren HET is, en dat mensen die hun paarden niet clickerend trainen het gewoon niet kunnen en niet begrepen hebben ... Kan best wel, maar dat elke keer maar zeggen komt op mij over als 'ik ben wel goed met mijn paarden bezig want ik werk met pos.-R en anderen die met neg.-R werken hebben het allemaal niet begrepen en zijn niet zo goed voor hun paarden als ik'. En dat is jammer, dat ik steeds dat gevoel krijg, daarom waarschijnlijk dat ik er zo over doordram, dat ik het gevoel heb dat ik mezelf moet verdedigen ... Had gezegd mij hier terug te trekken maar naar aanleiding van de verdere reacties had ik het toch weer moeilijk
HippoLogic schreef:Ik heb de laatste tijd niet meer zoveel tijd en niet zoveel inspiratie om te trainen.
Gister was ik er en dan sta ik als een idioot bij te roepen:"Kyyyyyyyyyyyyyyyy-ra" maar omdat ze het niet hoorde floot ik op mijn vingers (dat kent ze ook). Dan gaat dat koppie omhoog en komt ze naar het hek toe. Zo gaaf. Omdat ik Leon bij mij had, hij is bijna 2 jaar, ging ik Kyra er niet uithalen, maar ik had een appeltje gevoerd omdat ze toch van zo ver weg naar me toe kwam. Ik stond even te kletsen en toen hinnikte ze naar me. De instructrice van stal zei direct: "Hé ze roept je, ze wil wat doen."Dat zijn leuke momenten.
En ik zit nog steeds over de loopy training te prakkiseren. Ik gebruikte het bewust niet: ik probeerde alles apart te blijven houden, omdat ik bang ben oefeningen te verliezen.
Zo vraag ik nog altijd eerst de spagaat voor ik de klassieke buiging vraag. Want ik wil ook de spagaat als separate oefening in het repertoire blijven houden. Als ik de theorie van de loopytraining lees, dan wordt de buiging de beloning voor de spagaat. Dat klopt want die spagaat beloon ik niet meer met een click. Ik heb daar nog een apart commando voor.
HippoLogic schreef:Dat denk ik ook, maar ik geloof dat mijn vraag eigenlijk (daarnaast) ook is:
Is het handig om het spagaat commando over te slaan, terwijl ik wel de spagaat oefening als voorafje van de klassieke buiging te hou omdat dit gemakkelijker is voor het paard?
Al schrijvende kwam ik er dus achter dat dit dus wel onder loopy training valt. IK ga kijken of ik nog meer loopy's heb.
liljebo schreef:Ik denk dat je al snel een loop hebt. Het punt waar het om gaat, is dat je geen ongewenst/ongevraagd gedrag krijgt tussen click/voedsel en voedsel/nieuwe cue en tussen cue/gedrag. Dat kan met meerdere oefeningen, maar ook gewoon met 1 oefening.
Het belang daarvan begrijp ik dan wel. Ik heb dat ook wel gehad; dat je tussen click en het aanreiken van snoepje bv een paard krijgt wat vast met de neus naar het tasje gaat, of paard schraapt net toevallig als je een cue geeft waardoor je ook het schrapen traint etc. Ik vind het wel goed om daar bewust van te zijn.. Ongewenst/ongevraagd gedrag train je er vliegensvlug in zonder dat je het merkt en dat loopyverhaal maakt je daar bewust van.
Visitor schreef:Cm, ik heb hier geen ervaring mee. Maar wel een vraag/bedenking. Is het een bestaande oefening? Ik zou namelijk gewoon een appel en een wortel op de grond leggen en kijken wat ze het eerst eetEn dat een paar keer doen. Er is iets aan de oefening zoals jij die schetst waardoor ik denk dat het niet gaat werken, maar ik weet niet precies wat. Misschien omdat jij niet een bedoeling hebt met de oefening, elke optie goed is, en ze toch vooral op zoek zal zijn naar de click en het dus voor haar niet uitmaakt welk emmertje het wordt? En inderdaad dat ze voor het één of het ander kan gaan kiezen om een andere reden (rechts/links, of misschien nog andere redenen). Of nouja misschien klopt dat ook niet, hoor. Vandaar dat ik benieuwd ben of dit een bekende oefenening is.
liljebo schreef:Het punt waar het om gaat, is dat je geen ongewenst/ongevraagd gedrag krijgt tussen click/voedsel en voedsel/nieuwe cue en tussen cue/gedrag. Dat kan met meerdere oefeningen, maar ook gewoon met 1 oefening.
Het belang daarvan begrijp ik dan wel. Ik heb dat ook wel gehad; dat je tussen click en het aanreiken van snoepje bv een paard krijgt wat vast met de neus naar het tasje gaat, of paard schraapt net toevallig als je een cue geeft waardoor je ook het schrapen traint etc. Ik vind het wel goed om daar bewust van te zijn.. Ongewenst/ongevraagd gedrag train je er vliegensvlug in zonder dat je het merkt en dat loopyverhaal maakt je daar bewust van.
crosmuller schreef:Hihi op de grond leggen had ik niet aan gedacht. Ik denk weer te ingewikkeld. Ik heb het zelf verzonnen maar misschien bestaat het ook al.
Edit: wat moet ik nu met die leuke emmertjes doen
HippoLogic schreef:Of om duidelijkheid te krijgen kun je ook een emmer met appel, een met wortel, een met winterpeen en een met iets anders bv sinaasappel of peer. Kijken of ze dan eerst het rijtje afgaat op zoek naar haar favoriet.
liljebo schreef:Ik heb ook ooit aan zo'n experiment gedacht, maar dan met symbolen. Heb het alleen nooit aangewezen. Dus een symbool voor appel targetten en een symbool voor wortel targetten. Eerst los van elkaar leren. Dan combi maken van symbool appel en een symbool wat compleet anders is van kleur, vorm en grootte. Dus echt heel erg anders. Bij het aanraken van het verkeerde symbool krijgt hij niets, bij het goede de wortel. Op die manier leer je om te beginnen symbool herkenning. (op soortgelijke wijze werken ze ook met honden)
Datzelfde met het appelsymbool.
Verder kun je nog werken met appel of wortelsymbool in combi met een symbool voor een snoepje waar ze niet veel aan vindt.
Pas als ze dan bewust voor het juiste symbool kiezen, zou je appel/wortel symbool kunnen combineren, zodat ze kan aanwijzen wat ze wil
?