Longeertopic van a tot z?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nele80

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:11

Ik vind het weglopen aan de longe een moeilijk probleem. Mijn fjord loopt links ook weg, ze trekt haar los. Ik zie het aankomen, maar kan er momenteel niets aan doen. Ze is aan de longe altijd nogal zenuwachtig. Als ze draaft en ik geef het stapcommando dan moet ik dat meestal 20 keer herhalen voor ze wil stappen.
De mijne trekt zich minder snel los als ik niets van bijzetteugels ofzo gebruik.
Ik neem de tip van een kaptoom mee. Dat zal ik zeker eens proberen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:25

Nachtlampje schreef:
Een goed passende (academische) kaptoom maakt veel verschil. Met de ring bovenop de neus kun je fijne aanwijzingen geven wanneer goed in samenwerking, maar ook een paard uit balans halen wanneer hij bijvoorbeeld jou het nakijken geeft door bv los te trekken.

Ik lees hier alleen mee, maar ik wil hier toch even op inhaken. Longeren met kaptoom met een uitbrekend paard is niet per se een oplossing. Mijn merrie ging er vandoor en de neusriem van de kaptoom lag gewoon op de grond. Het scheurt gewoon als ze er genoeg kracht opzetten en als ze dat door hebben is dat ook niet bepaald grappig -O- .

Zelf heb ik les met longeren en ik kan het iedereen aanbevelen. Ik heb longeren altijd aangezien als 'rondslingeren' en zelf deed ik ook altijd maar wat, maar nu ik een ander paard heb ging dit gewoon niet meer. Stap ik te ver naar voren dan stopte ze of draaide ze om en wanneer ik te ver naar achter stap dan gaat ze alleen maar harder. Ik moest wel les volgen want ik had alleen maar een heel hard rennend paard die plat door de bocht ging. Nu met les gaat het goed, maar ik moest van héél ver komen om haar een beetje deftig rond te kunnen sturen :') :o .

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:32

Nachtlampje schreef:
Een goed passende (academische) kaptoom maakt veel verschil. Met de ring bovenop de neus kun je fijne aanwijzingen geven wanneer goed in samenwerking, maar ook een paard uit balans halen wanneer hij bijvoorbeeld jou het nakijken geeft door bv los te trekken.

@Jessol; maak het jezelf makkelijker. Zet de paddock goed af zodat je al een cirkel hebt, en houdt het paard eerst binnen zweepbereik aan een korte lijn. Maak samen cirkels waarbij je de zweephand gebruikt om de achterhand en buik naar buiten te brengen. Met de andere hand geef je impulsen om het hoofd naar binnen te vragen.
Dit mag in het begin best wat extremer als je uiteindelijk wilt, om te voorkomen dat je paard de nek erop zet en ervandoor vliegt.

Je navel richt je op de flank wanneer je je paard voorwaarts wil houden (dit betekent dat je in het begin onhandig zijwaarts loopt, als een krab) en op de schouder bij vertragen.

Ik gebruik de zweep ook als stop, door hem traag óver de lijn te zwiepen naar voor het paard met het commando hoo-halt.

Duldt geen dominant gedrag van je paard. Wanneer je paard steeds dichter bij jou gaat lopen en je uiteindelijk bijna omver loopt, is een goed gemikte mep, elleboog of por/schop soms een prettige aanvulling op een harde gil om te laten schrikken.

Ten slotte; je kunt beter 10 keer 20 minuten longeren en alleen stap gedaan hebben (gymnastische stapoefeningen) dan gelijk de 2e keer draf, waarna het fout gaat.

Wauw, bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee!
Maar ik heb denk ik het oorzaak van probleem gevonden.
Gisteren had ik gelongeerd in een ronde paddock, maar als hij al zijn kracht erop zet kan ik hem toch niet houden. Het viel mij op dat hij vooral op rechts ging rennen, en links hij redelijk normaal deed.
Vandaag heb ik hem in de gewone piste gelongeerd, wat langs links echt super ging. Zijn neusje hing echt laag en je zag hem ontspannen. Vanaf ik rechtsom nam ging hij heel regelmatig stoppen, hij brak niet uit maar draaide zich naar mij toe en stond stil, dit deed hij wel al enkele keren tijdens het longeren hiervoor, wat ik ook iets heel moeilijk vind om te "corrigeren". Maar ik zag dus dat hij wat aan klooien was met zijn mond en naar de longeerlijn ook ging happen. Toch nog even hem goed kort genomen en proberen te voorkomen dat hij ging stoppen en zo goed afgesloten. Toen ik daarna in zijn mond keek zag ik hij haken heeft! Dus ik vermoed dat hij gewoon pijn heeft langs de rechterkant arm ding! De tandarts kwam vrijdag al, dus ik laat hem even rusten tot dan en hoop dat het grootste probleem dan opgelost is!

De tip van het kaptoom neem ik zeker ook mee, maar dat past even niet in ons budget. -O-

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:01

Nele80 schreef:
Ik vind het weglopen aan de longe een moeilijk probleem. Mijn fjord loopt links ook weg, ze trekt haar los. Ik zie het aankomen, maar kan er momenteel niets aan doen. Ze is aan de longe altijd nogal zenuwachtig. Als ze draaft en ik geef het stapcommando dan moet ik dat meestal 20 keer herhalen voor ze wil stappen.
De mijne trekt zich minder snel los als ik niets van bijzetteugels ofzo gebruik.
Ik neem de tip van een kaptoom mee. Dat zal ik zeker eens proberen.

In zo'n geval zou ik gewoon heel simpel even de start-oefeningen weer een paar keer meepakken. Dus samen stappen, paard zn neus net naast of net schuin achter jouw lichaam. Als jij stopt, stopt het paard tegelijk. Bij een te trage reactie, maak je het halthouden indrukwekkender; op het moment dat je stopt, vliegt je touw-hand omhoog als zijnde slagboom voor je paard, naast het commando "Halt!" Paard schrikt zich een hoedje, en dan misschien nog 10 keer, en daarna gaat het op jouw lichaam letten en zal het stoppen wanneer jij stopt. Elke keer als het goed gaat, beloon je even door een aai tussen de ogen (niet op de neus!) en evt een brokje.

Ondertussen, of eventueel vervolgens als je het nog te lastig vindt, koppel je er het commando meer aan. Bv hoo-halt!
Dit is vervolgens fijn en positief uit te bouwen met clickertraining, omdat je het dan steeds meer vanaf een afstand kunt gaan doen. Zodra het paard halthoud, clicker je en dan heb je tijd om naar hem toe te lopen om er een brokje in te stoppen.

Zenuwachtig gedrag komt vaak doordat het paard zich niet prettig/overtuigd voelt bij jouw manier van leiding geven, en zich dus onveilig voelt. Met zulke stap-oefeningen maak je duidelijk dat jij de dienst uit maakt, op een positief bekrachtigende manier. Het paard wordt daarnaast "gestraft" met een schrikreactie (jouw arm die als slagboom omhoog vliegt met een luid "HALT!") wanneer het niet op jou let, wat ook weer duidelijk maakt dat alles goed is wanneer het paard maar op jou let.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:06

Jessol schreef:
Wauw, bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee!
Maar ik heb denk ik het oorzaak van probleem gevonden.
Gisteren had ik gelongeerd in een ronde paddock, maar als hij al zijn kracht erop zet kan ik hem toch niet houden. Het viel mij op dat hij vooral op rechts ging rennen, en links hij redelijk normaal deed.
Vandaag heb ik hem in de gewone piste gelongeerd, wat langs links echt super ging. Zijn neusje hing echt laag en je zag hem ontspannen. Vanaf ik rechtsom nam ging hij heel regelmatig stoppen, hij brak niet uit maar draaide zich naar mij toe en stond stil, dit deed hij wel al enkele keren tijdens het longeren hiervoor, wat ik ook iets heel moeilijk vind om te "corrigeren". Maar ik zag dus dat hij wat aan klooien was met zijn mond en naar de longeerlijn ook ging happen. Toch nog even hem goed kort genomen en proberen te voorkomen dat hij ging stoppen en zo goed afgesloten. Toen ik daarna in zijn mond keek zag ik hij haken heeft! Dus ik vermoed dat hij gewoon pijn heeft langs de rechterkant arm ding! De tandarts kwam vrijdag al, dus ik laat hem even rusten tot dan en hoop dat het grootste probleem dan opgelost is!

De tip van het kaptoom neem ik zeker ook mee, maar dat past even niet in ons budget. -O-

Oei dat is inderdaad niet fijn voor je paard. Geen wonder dat hij probeerde te vermijden, niemand heeft graag kiespijn.
Overigens; op Kramer kun je voor 45 euro al een hele fijne academische kaptoom (ik heb een ijslander kaptoom maar die zal ook prima op niet te grote paarden passen verwacht ik) scoren. Misschien iets bereikbaarder qua budget :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:16

Hoe kan je een paard leren halt te houden tijdens het longeren?

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:21

Hey! Ik meld me ook. Ik heb sinds een jaartje (denk ik) een verzorgpaardje waarmee ik nu enkel grondwerk en longeren doe. Grondwerk pakt ze goed op. Bij longeren blijft ze het lastig vinden om bij mij weg te komen. Ze wil in het begin helemaal niet de rondes lopen en dat is best lastig voor mij. Dan moet ik echt doorbijten en haar gewoon de goede kant op sturen met de zweep voor ze netjes doet wat ik vraag. Daarna loopt ze heel braaf, alleen het begin is dus lastig. Iemand tips? Misschien dat ik het ook onduidelijk vraag ofzo, dat zou kunnen..
Mochten er verder nog leuke tips voor de afwisseling o.i.d zijn, lees ik graag mee haha

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:27

Jeika schreef:

Zie mijn post over halthouden in stapoefeningen aan de hand. Als je het goed op commando leert zetten, kun je het uiteindelijk van een afstand doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:59

Jeika schreef:

Ik gebruik technieken uit het loswerken. Ik schuif op naar de leidende positie (ik heb tijdens het loswerken bepaald waar voor het paard het omslagpunt zit tussen leidende en drijvende positie); als het paard vertraagt, geef ik daar het afgesproken commando bij. Wil een paard moeilijk afremmen, dan schuif ik door in mijn leidende positie tot ik het paard in een hoek stil kan zetten tegen de bakrand en geef dan het commando. Dan schuif ik weer op naar drijvende positie (schuinachter) en zet ik het paard weer voorwaarts.

Irisjeeh1999 schreef:
Hey! Ik meld me ook. Ik heb sinds een jaartje (denk ik) een verzorgpaardje waarmee ik nu enkel grondwerk en longeren doe. Grondwerk pakt ze goed op. Bij longeren blijft ze het lastig vinden om bij mij weg te komen. Ze wil in het begin helemaal niet de rondes lopen en dat is best lastig voor mij. Dan moet ik echt doorbijten en haar gewoon de goede kant op sturen met de zweep voor ze netjes doet wat ik vraag. Daarna loopt ze heel braaf, alleen het begin is dus lastig. Iemand tips? Misschien dat ik het ook onduidelijk vraag ofzo, dat zou kunnen..
Mochten er verder nog leuke tips voor de afwisseling o.i.d zijn, lees ik graag mee haha

Meestal blijven paarden rondjes draaien om je heen omdat je te veel in de hierboven genoemde leidende positie blijft (aan de voorkant van het paard). Het is dus zaak om juist in de drijvende positie (schuin achter) te komen. Wat voor een paard leidend of drijvend is, verschilt per paard en vaak ook per situatie. Als 'regel' kun je aanhouden dat alles voor de singel leidend is, en achter de singel drijvend. Er zijn echter genoeg paarden waarbij het 'omslagpunt' op of net voor de schouder zit, maar dit is even uitproberen. Het ene paard is leidend ook heel gevoelig; zodra je ook maar drie centimeter over het omslagpunt stapt het leidende gebied in, staat een gevoelig paard gelijk stil.
Om een paard goed de cirkel op te sturen, ga ik er altijd naast staan. Stel, ik wil het paard op de linkerhand zetten. Dan neem ik mijn lijn zo in mijn linkerhand dat die makkelijk kan afrollen; het uiteinde van de lijn hou ik in mijn rechterhand (evt. met zweep). Mijn linkerhand leg ik bij de schoft van het paard, mijn rechter hand op de achterhand. Vanuit deze positie stap ik met mijn linkerbeen achteruit, kijk ik naar links, wijs ik met mijn linkerhand in de richting waarop ik het paard wil sturen en gebruik ik mijn rechterhand (evt. met zweep) als drijvende hulp. Als het paard gaat lopen, loop ik in de positie schuin achter mee en laat de lijn langzaam uit mijn hand glijden.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:35

Hallo allemaal,

Ik wil even meelezen :)

Heb een 4 jarige merrie die bijna 2 maanden onder het zadel is. Ze is behoorlijk linksgebogen, dus rechtsom gaat alles wat lastiger. Zo ook met longeren. Rechtsom zwaait ze flink uit en heeft ze moeite met buiging. Ik longeer haar wel eens met de longeerhulp, maar vind dit niet geweldig. Heb ook touwtjes in huis maar vind dit ook nog niet echt ideaal. Laatste keer dus zonder hulpmiddelen gelongeerd. Soms zakt ze zelf wat. Ze kan namelijk een flinke sterrenkijker zijn.

Ben dus op zoek naar tips hoe ik haar het beste kan longeren zodat ik haar wat rechter kan krijgen en dat ze ook wat meer met haar snufferd naar beneden gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:44

Balkjes... balkjes... nog eens balkjes. Ze moeten kijken waar ze hun voeten zetten, ze moeten ze tillen, ze worden er los van, het vraagt concentratievermogen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:52

Dan zal ik de balkjes eens opzoeken :)

edit: oliebol volgens mij heb ik nog maar één balk. De ander is kapotgebeten :') Even een creatieve oplossing bedenken dus.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:52

Als tijdelijke oplossing kun je poolnoodles van de Action gebruiken als balkjes. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 23:02

Gaan die niet rondvliegen bij wind?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:29

Tip bij de tip: alleen gebruiken in binnenbak of tot windkracht 2 :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:22

Bwoah, paard is dan gelijk bomproof...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:20

LiiNd_Y schreef:
Hallo allemaal,

Ik wil even meelezen :)

Heb een 4 jarige merrie die bijna 2 maanden onder het zadel is. Ze is behoorlijk linksgebogen, dus rechtsom gaat alles wat lastiger. Zo ook met longeren. Rechtsom zwaait ze flink uit en heeft ze moeite met buiging. Ik longeer haar wel eens met de longeerhulp, maar vind dit niet geweldig. Heb ook touwtjes in huis maar vind dit ook nog niet echt ideaal. Laatste keer dus zonder hulpmiddelen gelongeerd. Soms zakt ze zelf wat. Ze kan namelijk een flinke sterrenkijker zijn.

Ben dus op zoek naar tips hoe ik haar het beste kan longeren zodat ik haar wat rechter kan krijgen en dat ze ook wat meer met haar snufferd naar beneden gaat.

Zie mijn eerdere tip hier in dit topic over stal Mireile en hun website!

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:21

Heb niet alles gelezen, maar ik heb even een vraag. Pas zag ik ergens een soort zadelpad langskomen van een fysiotherapeut met een band achter de billen langs en onder de buik (dacht ik) in die pad zat dan de bevestiging voor die banden. Weet iemand wat ik bedoel? Kan het nergens meer vinden...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:33

Ik zal een vriendin even naar dit topic lokken; zij appte me er vorige week ook over.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:57

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:03

Ja idd dank je!

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:10

Hoi allemaal. Graag zou ik jullie advies willen over het longeren met mijn nieuwe paard. Ze mag een pak meer spieren krijgen voor ik er weer een zadel opleg. Ik heb een kaptoom, longeersingel en 2 longeerlijnen ter beschikking op het moment. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En is er toevallig iemand in de buurt van Rotterdam die les zou kunnen geven?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:20

Als je met lange lijnen aan de slag wil: neem eens contact op met Arianne van Galen of Sandra van Woensel. Beide werken volgens het Freestyle Systeem (Voest).

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:36

Wat voor zweep gebruiken jullie met het longeren? Ik gebruik mijn korte dressuurzweepje bij gebrek aan iets anders. Ik gebruik wel eens andere, langere zwepen zoals een gewone longeerzweep of menzweep, maar ik vind die touwtjes eraan te lang en daardoor de zweep ook vaak te zwaar. Het enige wat ik echt hoef te doen met mijn zweep is eens aanraken op de plek van het binnenbeen omdat ze anders te veel naar binnen valt, maar daar raak ik niet met mijn korte dressuurzweep en na 10 x aanwijzen gelooft ze het wel :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:37

ik heb een longeerzweep, daar heb ik zelf een leren slag aan gemaakt, mijn slag is 1,5 keer de zweep zelf. hierdoor kan ik makkelijk bijtikken zonder allerlei rare bewegingen te moeten maken en kan het paard op de grote cirkel blijven.