Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nachtlampje schreef:Een goed passende (academische) kaptoom maakt veel verschil. Met de ring bovenop de neus kun je fijne aanwijzingen geven wanneer goed in samenwerking, maar ook een paard uit balans halen wanneer hij bijvoorbeeld jou het nakijken geeft door bv los te trekken.
Nachtlampje schreef:Een goed passende (academische) kaptoom maakt veel verschil. Met de ring bovenop de neus kun je fijne aanwijzingen geven wanneer goed in samenwerking, maar ook een paard uit balans halen wanneer hij bijvoorbeeld jou het nakijken geeft door bv los te trekken.
@Jessol; maak het jezelf makkelijker. Zet de paddock goed af zodat je al een cirkel hebt, en houdt het paard eerst binnen zweepbereik aan een korte lijn. Maak samen cirkels waarbij je de zweephand gebruikt om de achterhand en buik naar buiten te brengen. Met de andere hand geef je impulsen om het hoofd naar binnen te vragen.
Dit mag in het begin best wat extremer als je uiteindelijk wilt, om te voorkomen dat je paard de nek erop zet en ervandoor vliegt.
Je navel richt je op de flank wanneer je je paard voorwaarts wil houden (dit betekent dat je in het begin onhandig zijwaarts loopt, als een krab) en op de schouder bij vertragen.
Ik gebruik de zweep ook als stop, door hem traag óver de lijn te zwiepen naar voor het paard met het commando hoo-halt.
Duldt geen dominant gedrag van je paard. Wanneer je paard steeds dichter bij jou gaat lopen en je uiteindelijk bijna omver loopt, is een goed gemikte mep, elleboog of por/schop soms een prettige aanvulling op een harde gil om te laten schrikken.
Ten slotte; je kunt beter 10 keer 20 minuten longeren en alleen stap gedaan hebben (gymnastische stapoefeningen) dan gelijk de 2e keer draf, waarna het fout gaat.
Nele80 schreef:Ik vind het weglopen aan de longe een moeilijk probleem. Mijn fjord loopt links ook weg, ze trekt haar los. Ik zie het aankomen, maar kan er momenteel niets aan doen. Ze is aan de longe altijd nogal zenuwachtig. Als ze draaft en ik geef het stapcommando dan moet ik dat meestal 20 keer herhalen voor ze wil stappen.
De mijne trekt zich minder snel los als ik niets van bijzetteugels ofzo gebruik.
Ik neem de tip van een kaptoom mee. Dat zal ik zeker eens proberen.
Jessol schreef:Wauw, bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee!
Maar ik heb denk ik het oorzaak van probleem gevonden.
Gisteren had ik gelongeerd in een ronde paddock, maar als hij al zijn kracht erop zet kan ik hem toch niet houden. Het viel mij op dat hij vooral op rechts ging rennen, en links hij redelijk normaal deed.
Vandaag heb ik hem in de gewone piste gelongeerd, wat langs links echt super ging. Zijn neusje hing echt laag en je zag hem ontspannen. Vanaf ik rechtsom nam ging hij heel regelmatig stoppen, hij brak niet uit maar draaide zich naar mij toe en stond stil, dit deed hij wel al enkele keren tijdens het longeren hiervoor, wat ik ook iets heel moeilijk vind om te "corrigeren". Maar ik zag dus dat hij wat aan klooien was met zijn mond en naar de longeerlijn ook ging happen. Toch nog even hem goed kort genomen en proberen te voorkomen dat hij ging stoppen en zo goed afgesloten. Toen ik daarna in zijn mond keek zag ik hij haken heeft! Dus ik vermoed dat hij gewoon pijn heeft langs de rechterkant arm ding! De tandarts kwam vrijdag al, dus ik laat hem even rusten tot dan en hoop dat het grootste probleem dan opgelost is!
De tip van het kaptoom neem ik zeker ook mee, maar dat past even niet in ons budget.
Jeika schreef:Hoe kan je een paard leren halt te houden tijdens het longeren?
Irisjeeh1999 schreef:Hey! Ik meld me ook. Ik heb sinds een jaartje (denk ik) een verzorgpaardje waarmee ik nu enkel grondwerk en longeren doe. Grondwerk pakt ze goed op. Bij longeren blijft ze het lastig vinden om bij mij weg te komen. Ze wil in het begin helemaal niet de rondes lopen en dat is best lastig voor mij. Dan moet ik echt doorbijten en haar gewoon de goede kant op sturen met de zweep voor ze netjes doet wat ik vraag. Daarna loopt ze heel braaf, alleen het begin is dus lastig. Iemand tips? Misschien dat ik het ook onduidelijk vraag ofzo, dat zou kunnen..
Mochten er verder nog leuke tips voor de afwisseling o.i.d zijn, lees ik graag mee haha
LiiNd_Y schreef:Hallo allemaal,
Ik wil even meelezen
Heb een 4 jarige merrie die bijna 2 maanden onder het zadel is. Ze is behoorlijk linksgebogen, dus rechtsom gaat alles wat lastiger. Zo ook met longeren. Rechtsom zwaait ze flink uit en heeft ze moeite met buiging. Ik longeer haar wel eens met de longeerhulp, maar vind dit niet geweldig. Heb ook touwtjes in huis maar vind dit ook nog niet echt ideaal. Laatste keer dus zonder hulpmiddelen gelongeerd. Soms zakt ze zelf wat. Ze kan namelijk een flinke sterrenkijker zijn.
Ben dus op zoek naar tips hoe ik haar het beste kan longeren zodat ik haar wat rechter kan krijgen en dat ze ook wat meer met haar snufferd naar beneden gaat.