Straffen & belonenHeel in het kort komt alles wat je met je paard doet qua training neer of straffen (corrigeren) of belonen. Je kunt dat doen door iets onprettigs/prettigs toe te voegen (dit is een toevoeging dus dit heet in de gedragswetenschap 'positief'), of door iets prettigs/prettigs weg te halen (verwijderen/stoppen is dan dus 'negatief).
+ (positief): je voegt iets toe: een tik, een wortel, aai of druk enz.
- (negatief): je haalt iets weg: je stopt met slaan, geeft de wortel niet die je paard wel verwacht, stopt met kriebelen of been geven enz.
Als je het toevoegen of weghalen combineert met straffen en beloningen, dan krijg je dus deze vier mogelijkheden:
R+ (positive reinforcement/positief belonen): je geeft je paard iets wat hij intrinsiek* leuk vindt: voer, kriebels, een favoriete oefening, gezelschap enz.
R- (negative reinforcement/negatief belonen): je stopt met iets wat je paard
niet leuk vond; zoals teugeldruk verminderen, een vervelende oefening stoppen, stoppen met been geven, stoppen met aantikken of met het halstertouw zwiepen.
* Rust wordt door heel veel traditionele/NH trainers aangevoerd als R+/positieve beloning om positiever over te komen; 'mijn paard wil rust en dus krijgt hij even rust na een oefening en dus beloon ik hem toch positief?'
Nee: het paard vindt die rust alleen fijn omdat jij daarvoor voor onrust/druk hebt gezorgd. Een paard dat vrij in de wei graast met vriendjes kun je ook niet 'belonen' door hem 'een lange teugel te geven'.

Zelf hou ik dus altijd aan als richtlijn voor of iets wel écht P+/positief belonend is: wil mijn paard ervoor wakker gemaakt worden?
Dát is R+, positief belonend. Al het andere is R-, alleen prettig voor het paard om te krijgen omdat je het hem eerst onprettig hebt gemaakt.
P+ (positive punishment/positief straffen): je geeft je paard iets wat hij intrinsiek onprettig vindt: een tik, zwiep met een touw, achteruit dwingen, wegjagen, druk op de huid, druk in de mond enz.
P- (negative punishment/negatief straffen): je neemt iets weg wat je paard fijn vindt: hij moet stoppen met een leuke beweging, je haalt de wortel weg omdat hij hapte enz.