paard trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 21:39

Heb alles even bijgelezen na een dag niet online te zijn.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met mijn vriendin die haar fries ook zelf opgeleerd heeft.
Zij rijdt sinds haar 4e paard, dwz 16 jaar op het moment.
Is Belgisch kampioen geweest (Dressuur) en dit jaar was ze 2e geworden.
Zij wil mij privéles geven en helpen met het opleren van de d-pony (als ik haar koop).

Tevens heeft zij gezegd dat de manege waar ik het paard wil stallen niet goed is, en je kan er neit rijden wanneer je zelf wil. DWZ dat als ik wil rijden vlak na mijn werk dit niet altijd zou kunnen.
Geen goede keuze dus. (en dat voor een manege waar je 360 euro betaald)

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:25

MaricoGraphy schreef:

Ik heb inmiddels contact opgenomen met mijn vriendin die haar fries ook zelf opgeleerd heeft.
Zij wil mij privéles geven en helpen met het opleren van de d-pony (als ik haar koop).

Tevens heeft zij gezegd dat de manege waar ik het paard wil stallen niet goed is, en je kan er neit rijden wanneer je zelf wil. DWZ dat als ik wil rijden vlak na mijn werk dit niet altijd zou kunnen.

Oke, maar wat wil je nu precies van ons horen?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:38

Ik snap niet waar je mee bezig bent. Ik vind het ook belachelijk voor woorden dat je zo onvolwassen keuzes maakt... Die pony moet beleerd en rechtgericht worden door een ervaren persoon. Niet iemand die denkt er verstand van te hebben.

gebrek aan ervaring maakt niet uit hoor maar jij moet lekker gaan lessen als die pony beleerd is.

Buiten dat zou ik een twintigjaige pony lekker grasmaaier laten zijn... ik betwijfel ls hij dit 'zware' werk nog wel aan kan...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:39

Want 20 jaar is oud. :')

Ben het niet eens met TS maar flink wat anderen verkopen toch ook echt onzin.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:26

MaricoGraphy schreef:
[...] en helpen met het opleren van de d-pony (als ik haar koop).

Arm toekomstig dier... |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:58

MaricoGraphy schreef:

Dat je Z kan rijden betekent niet dat je een pony kan beleren. In jouw geval denk ik overigens dat je geen van beiden kan; zowel Z rijden als een pony beleren.

Weet je wat geen goede keuze is? Dat jij je aan een eigen paard waagt. Je hebt voor je verzorgpaarden niet eens tijd, hoe wil je tijd maken voor je eigen paard dan? Een jong paard vraagt consequent aanwezig zijn en aan het werk zijn ermee op een verantwoorde manier.

Als je dat nou eerst eens gaat oefenen met een hamster ofzo, dan kan je daarna beginnen aan een paard.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:19

Ga ik wel of ga ik niet hier nog energie in steken? Nou ok de laatse keer dan....

Zeg Dame nu moet je eens goed luisteren en ECHT luisteren......
Niemand hier is er op uit om jou bewust te kwetsen!
En natuurlijk gunt iedereen jou geluk, maar dat wil niet zeggen dat we zomaar alles goed en leuk vinden omdat jij dat zo graag wil. Wij geven je allemaal advies zoals wij dingen geleerd en aangeleerd, en ervaren hebben. Als zo veel mensen met ongeveer het zelfde advies komen kan je toch wel aan nemen dat daar een kern van waarheid in zit! Daarbij kost het veel meer energie om minder positieve/negatieve dingen te schrijveren dan om positieve dingen te schrijven. Dus wij hebben allemaal juist meer moeite voor je gedaan!

ook met een 2 jarige kan je nog bijna niks doen he! die hoort ook nog op het land met vriendjes!
en met een ouder paard kan je ook heel goed een band opbouwen dus idd een paardje/pony van een jaar of 8 á 9 (is grotendeels van zijn puberstreken af) voor jou dan de beste keuze is als je bijna dagelijks begeleiding krijgt. Vergeet niet dat wij niet alleen aan jou denken he..... en wij een paard ook het beste wensen. En ook paarden kunnen gevaarlijk zijn.

we gunnen je allemaal de verweselijking van je droom maar dan op een verantwoorde manier, vandaar dat wij je met zoveel druk adviseren om eerst te gaan lessen en of leasen, want dat is volgens ons de beste manier is om later de overstap naar een eigen paard te kunnen maken.

heel fijn dat je vriendin wil helpen en goed dat je die hulp gevraagt hebt.
Dat iemand kampioen is wil nog niet heel veel zeggen en kampioen van wat?? de B (weet niet of dat in België het zelfde is) of zzl/zzz maakt nog wel een verschil.

Zo dat was het, ik heb meer dan een beetje mijn best gedaan dus zoek het verder maar uit. Ik ga verder geen woorden meer aan je vuil maken.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:42

@ doebidon.
Dat is heel duidelijk gezegt.

Iedereen hier kan zeggen wat die wil, maar er wordt toch weer omheen gepraat..

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:16

doebidon schreef:
Ga ik wel of ga ik niet hier nog energie in steken? Nou ok de laatse keer dan....

Zeg Dame nu moet je eens goed luisteren en ECHT luisteren......
Niemand hier is er op uit om jou bewust te kwetsen!
En natuurlijk gunt iedereen jou geluk, maar dat wil niet zeggen dat we zomaar alles goed en leuk vinden omdat jij dat zo graag wil. Wij geven je allemaal advies zoals wij dingen geleerd en aangeleerd, en ervaren hebben. Als zo veel mensen met ongeveer het zelfde advies komen kan je toch wel aan nemen dat daar een kern van waarheid in zit! Daarbij kost het veel meer energie om minder positieve/negatieve dingen te schrijveren dan om positieve dingen te schrijven. Dus wij hebben allemaal juist meer moeite voor je gedaan!

ook met een 2 jarige kan je nog bijna niks doen he! die hoort ook nog op het land met vriendjes!
en met een ouder paard kan je ook heel goed een band opbouwen dus idd een paardje/pony van een jaar of 8 á 9 (is grotendeels van zijn puberstreken af) voor jou dan de beste keuze is als je bijna dagelijks begeleiding krijgt. Vergeet niet dat wij niet alleen aan jou denken he..... en wij een paard ook het beste wensen. En ook paarden kunnen gevaarlijk zijn.

we gunnen je allemaal de verweselijking van je droom maar dan op een verantwoorde manier, vandaar dat wij je met zoveel druk adviseren om eerst te gaan lessen en of leasen, want dat is volgens ons de beste manier is om later de overstap naar een eigen paard te kunnen maken.

heel fijn dat je vriendin wil helpen en goed dat je die hulp gevraagt hebt.
Dat iemand kampioen is wil nog niet heel veel zeggen en kampioen van wat?? de B (weet niet of dat in België het zelfde is) of zzl/zzz maakt nog wel een verschil.

Zo dat was het, ik heb meer dan een beetje mijn best gedaan dus zoek het verder maar uit. Ik ga verder geen woorden meer aan je vuil maken.

ik hoop iig dat ze een beetje gaat nadenken..

mooi gezegd! :D

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:38

ik heb een keer een shetlander veulen gekregen. ik begin er nu al spijt van te krijgen dat ik hem heb gehouden. je moet ze ALLES leren. halster om doen, meelopen, stilstaan laat staan rijden. dan mag ik nog van geluk spreken dat het een shetlander is en ik er niet op kan rijden. was wel van plan om hem te leren mennen met mijn achter oom. uiteraard en ik super blij met hem het is zo'n schatje maar ik heb het ook onderschat. nu zijn we erachter gekomen dat hij dampig is door de vorige eigenaar (dikke klojo) en word hij niet zo heel oud omdat ik hem geen pijn gun maar zou hem tot op het laatste moment houden. al is het maar als grasmaaier of al maatje voor mijn haflinger. ik zou gaan voor een 8/9 jarige kan je alsnog een goede band mee krijgen. kan je mee grondwerken.

ik denk dat jij wil kunnen zeggen kijk ik heb hem zelf beleerd maar het word heel erg onderschat!
je moet zo ALLES leren, ALLES MAAR DAN OOK ALLES. een ouder paard is al moeilijk maar een veulen is al helemaal moeilijk.

als ik jou was zou ik niet op die vriendin rekenen wat nou als jullie dikke ruzie dan hebben? helpt ze je niet meer doe het dan tenminste met een echte school daarvoor ofzo

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 20:38

Mijn vriendin heeft haar eigen paard opgeleerd dus ja ze kan er zeker wel wat van.
Haar paard is ook erg lief en gehoorzaam voor haar baasje.

Ze is Belgisch kampioen in de L.
Ik weet niet eens of je met een fries echt hogerop kan komen, want hoor veel negatief commentaar dat de jury dan te streng wordt omdat een fries, of andalusier of ander spaans ras qua gangen anders is dan een warmbloed als KWPN & NRPS die het meest gebruikt worden.
Ze hebben bij iemand zelfs gekeken gehad met wat voor bit ze rijdt omdat de jury het paard (fries of spaans ras) vreemd vond lopen. Daarom viel ze niet in de prijzen en iedereen zei dat ze eigenlijk had moeten winnen.

En nee dit is niet gelogen, maar is echt de waarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:49

Het paard loopt vreemd, dus de jury kijkt in de mond : zo hoort het ook. Waarom zou ze moeten winnen met een vreemd lopend paard?

En 1 keer beleren maakt je geen expert. :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:51

Oeh weet wat je zegt voor de friesliefhebber!

Ken zat friezen die M en Z lopen...
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 17-03-14 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:52

Als je met een fries niet hoog in de sport kan komen volgens jullie zeggen, waarom zou je dat dan met een D-pony wel kunnen? Dan moet je toch ook tussen de paarden starten, zijn jury's ook niet altijd al te happig op.

En inderdaad, van 1x beleren en mazzeltje hebben dat het paard nog goed loopt wil niet zeggen dat je het dan kan.. In dat geval kan ik dan ook ponies beleren nu, want het is met mijn pony goed gegaan :+ maar dat maakt mij ook nog geen doorrijdmensje.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:54

Ben jij wel zo oud als in je profiel staat??
Het lijkt of een kind van 6 dit typt... of je steekt ons de gek aan.

Dat van fries is het raarste wat ik heb gehoord... ook al heeft je vriendin 100 paarden gereden dat maakt niet uit. Je moet ervaring hebben en niet zo ego zijn. Jr maakt die pony's kapot.

P.s. L wedstrijden is helemaal niet hoog ofzo... iemand die M of zelfs Z rijd hoeft niet perse een paard te kunnen inrijdrn. Laat staan jij...

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:05

Inderdaad, vooroordelen over een bepaald ras kan echt niet meer! Er lopen heel wat friezen, fjorden en andere koudbloeden int Z.
En iemand kan wel L, M of Z rijden, maar dat zegt helemaal niks over de rijkunsten, laat staan het beleren.. Je kunt een paard fijn en correct naar t Z rijden, maar je kunt een paard ook zo bij elkaar knijpen en schoppen en het dier in een houding kneden....

Ik zeg, zoek een verzorg/lease paard die een jaar of 10 is. Met 6 jaar rijervaring.. En een goede instructie/begeleiding, vanuit daar kun je misschien ooit denken aan een eigen paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:06

Fries van een andere Bokker loopt nu m1, geen wonderbaarlijke verschijning maar ze doet het maar wel even. :) haar haflinger was ook z1, toen verkocht maar het ras maakt dus niets uit. Als je Een beetje rijden kunt lukt dat :)

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:07

wat nou een fries kan niet veel hoger dan L? mijn tante koopt altijd een fries rijd ze door naar Z of volgens mij nog hoger en verkoopt het dan voor een nieuwe.

wat ik opmaak uit jouw lap tekst : het gaat alleen maar over die vriendin van je. over hoe goed zij wel niet is. niks over jou.

naar mijn idee kijk je niet eens naar onze berichten. ik heb heel vriendelijk verteld wat mijn ervaringen zijn. kijk je niet eens naar.

zoals ik al eerder zij wie zecht dat jij die vriendin 100% kan vertrouwen

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:18

MaricoGraphy schreef:
Mijn vriendin heeft haar eigen paard opgeleerd dus ja ze kan er zeker wel wat van.

Ik weet niet eens of je met een fries echt hogerop kan komen, want hoor veel negatief commentaar dat de jury dan te streng wordt omdat een fries, of andalusier of ander spaans ras qua gangen anders is dan een warmbloed als KWPN & NRPS die het meest gebruikt worden.
Ze hebben bij iemand zelfs gekeken gehad met wat voor bit ze rijdt omdat de jury het paard (fries of spaans ras) vreemd vond lopen. Daarom viel ze niet in de prijzen en iedereen zei dat ze eigenlijk had moeten winnen.

Belgisch kampioen in de L wilt niet veel zeggen hoor.
Wat klets jij toch maar uit je nek TS, ik kan mijn eigen ogen niet geloven.. Ik ken zelfs meerdere Friezen die ZZ lopen, en als ik mij niet vergis is hier ook een Bokker die GP rijdt met haar Friezen.
Jeetje, ik begin echt aan je leeftijd te twijfelen, want dit slaat gewoon alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:52

herman wientjes uit Zwolle? ook netjes GP met zijn fries Remon ;)

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:43

MaricoGraphy schreef:

Bij de manege op pension is er een vrouw genaamd Juliët die met haar Friese hengst Thor in het zz licht rijd, dus een Fries kan gerust hogerop komen, je moet gewoon opzoek gaan naar een jury die het paard wel wil beoordelen. En wat nou als jullie ruzie krijgen (wat iemand eerder al vroeg) dan sta je daar met een onbeleerd paard te kijken. :')

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:45

Dit is ook wel echt te gek voor woorden, allemaal discussies, tips die wij geven maar jij niet accepteert, het is zelfs al 11 blz. lang. Niet te geloven maar laat het ophouden.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:49

Waar gaat het over :+ :+

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:50

Misschien even het topic lezen dan kom je er vanzelf wel achter vooral het begin (enne je hoeft op de foto's ook echt niet op hetzadel te letten) |(

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:54

Nou ik typ ook maar wat ik gelezen heb wat de friezen en Spaanse rassen betreft bij wedstrijden.

Vind het trouwens een prima prestatie van me vriendin dat ze L behaalde, en ruzie zal ook nie snel komen, want we kennen elkaar al van in de lagere school. (2e studiejaar)
Tevens zal ik mijn vriendin betalen voor de lessen die ze me zal geven.