ik vind het PERSOONLIJK juist onzin om een paard tot zijn 3e/4e maar te laten staan er niks mee te doen, en dan als 3 of 4 jarige(of later) uit de opfok wegplukken en dan moet ie ineens van alles in een bepaald tijdsbestek kennen...vraag me af wat beter is...maar goed ieder zijn eigen ding natuurlijk, heeft iedereen ook recht op en vind dat iedereen zijn eigen ding moet kunnen doen.
En kom op...wat weegt een zadeltje, paard lacht zich kapot

Mijn paard staat 24/7 buiten in een kudde met leeftijdsgenootjes en veulens, die kan en mag echt wel gewoon paard zijn hoor...Die vind het juist heerlijk als ze iets mag doen!Gaat vaak mee als handpaardje op buitenrit, of beetje wandelen, grondwerken, vrijheidsdressuur en ja ook zij heeft al eens een zadeltje opgehad maar ze leeft nog

@Batlow, ik zou me er niet teveel van aan trekken, ik denk dat de paardjes die op deze manier worden opgevoed zichzelf wel bewijzen op het moment dat het inrijden en doorrijden begint(dit vind ik een ander verhaal want hiervoor moeten ze gewoon wel echt de tijd hebben gekregen om goed te groeien maar vind dit totaal niet te vergelijken met grondwerk, wandelen zadeltje op etc), voor die paardjes heel normaal dat er van alles met ze gedaan wordt waardoor ze vertrouwen in de mens hebben

Mijn 2,5 jarige met zadel, zoals je ziet vind ze het heeeeeeeeeeeel erg