paard "in de krul" in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Re: paard "in de krul" in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:50

Ik vind het gewoon uiterst treurig dat mensen denken dat paarden alleen kunnen 'ontspannen' met hulpteugels :j

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:10

Fair schreef:
Ik vind het gewoon uiterst treurig dat mensen denken dat paarden alleen kunnen 'ontspannen' met hulpteugels :j

Dat vind ik dus ook..

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:12

Alexandra_ schreef:
Fair schreef:

Dat vind ik dus ook..

en ik ook!
Ik heb trouwens nog nooit in de 8 jaar dat ik paardrijd met hulpteugels gereden.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:13

Kunnen jullie misschien ophouden over mij en on topic verder gaan aangezien jullie mij of mijn pony niet kennen en nooit hebben gezien dus eigenlijk nergens over kunnen oordelen. Het enige wat jullie nu nog doen is een beetje lopen te zeiken. Oke jullie hebben jullie mening gegeven ik de mijne klaar. Wat willen jullie nu nog bereiken met reacties zoals deze die duidelijk naar mij wijzen. Dat voegt duidelijk niks toe aan dit topic en ik ga er ook echt niks anders van doen

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:14

finnens schreef:
Alexandra_ schreef:

Dat vind ik dus ook..

en ik ook!
Ik heb trouwens nog nooit in de 8 jaar dat ik paardrijd met hulpteugels gereden.[/quote]

Ik met een martingaal, maar dat is niet te vergelijken :+ tenminste.. je heb er mensen bij die ze mega strak zetten, dan word t weer t dwingen.. zucht

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:14

littlesannie schreef:
Kunnen jullie misschien ophouden over mij en on topic verder gaan aangezien jullie mij of mijn pony niet kennen en nooit hebben gezien dus eigenlijk nergens over kunnen oordelen. Het enige wat jullie nu nog doen is een beetje lopen te zeiken. Oke jullie hebben jullie mening gegeven ik de mijne klaar. Wat willen jullie nu nog bereiken met reacties zoals deze die duidelijk naar mij wijzen. Dat voegt duidelijk niks toe aan dit topic en ik ga er ook echt niks anders van doen

Het hele topic gaat over hulpteugels > er wijst dus niks (in)direct naar jou.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:20

Alexandra_ schreef:
littlesannie schreef:

Het hele topic gaat over hulpteugels > er wijst dus niks (in)direct naar jou.

Nee ik zeg het alleen maar even, ik heb geen zin dat mensen hier over 3 pagina's nog over doorzeuren ;) snapje? Hierbij wil ik ook zeggen dat ik niet boos ben en laten we het topic verder gezellig houden :)

daniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:26

er word bedoeld dat als je je paard in de mond kriebelt dat hij dan helemaal laag en lang gaat lopen, dit is ontspanning en hierdoor word de buik gebruikt.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:37

femo schreef:
IvankBacardi schreef:
die mensen weten echt wel goed waar ze meebezig zijn, als je internationaal rijd. ze hebben ook geen waarschuwing nodig vind ik

mensen op internationaal niveau zijn meestal de mensen die een tik op de vingers nodig hebben. ik ken iemand, zal geen namen noemen, die rijdt internationaal. maar die kreeg een paard niet over de sprong. heeft ze dat paard aan de slof gebonden en heel wat klappen uitgedeeld tot bloedens toe.. die zullen het idd wel weten hoor... :o

lees ff verder daar staat dat ik het anders bedoelde.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:58

Fair schreef:
Geryon schreef:
Ben ik het niet mee eens Fair. Maar dat ligt ontzettend aan het doel van het longeren. Hoe jouw paard loopt is misschien wel ontspannen, maar zeer waarschijnlijk helemaal uit elkaar.
Dat is bij een bijzet minder omdat het paard dan wel 'bij elkaar gehouden' wordt en in een 'kader' loopt waardoor het snelheid omzet in activiteit vanuit achter. Zonder dat, gaat ze waarschijnlijk alleen stuwend vooruit.

Longeer je puur voor de ontspanning, zoals jij, en niet voor de spierkracht (ook dat helpt mee in het krijgen van een Happy Athlete) dan zijn bijzets niet nodig inderdaad.

Ik begrijp je punt niet helemaal, daarboven zeg je dat je het niet met me eens bent en daaronder zeg je dat longeren puur ontspanning is, terwijl ik daar juist mee bezig ben ?
Kan je je punt duidelijker uitleggen, of ander via pb zodat we niet te ver offtopic gaan :j

Ik zeg helemaal niet dat longeren puur voor de ontspanning is. Je kan het voor veel doeleinden gebruiken. Krachttraining, uithoudingsvermogen, ontspanning. Voor de lichamelijke training of mentale training.

Maar dressuur is niet alleen maar ontspanning en dat lijken de meesten hier vergeten? Natuurlijk kun je longeren zonder hulpteugels en dan een ontspannen paard hebben. Als dat je doel is, oke. Maar om je paard zo te trainen zodat hij de ruiter optimaal kan dragen, wil je niet alleen maar ontspanning. Je wilt dat het paard gaat dragen. Dat plaatje met een losse verbinding is al niet weggelegd voor de gemiddelde bokker. Laat staan zonder verbinding. In theorie kan dat nog nét wel, maar het is al vaak gebleken dat het in de praktijk meer een trucje wordt. Met een gespanning kaak, of een paard dat uit elkaar valt, op de voorhand loopt etc.

Janneke2 schreef:
Geryon schreef:
Ben ik het niet mee eens Fair. Maar dat ligt ontzettend aan het doel van het longeren. Hoe jouw paard loopt is misschien wel ontspannen, maar zeer waarschijnlijk helemaal uit elkaar.

Eh, gaat ditover het woord "nagefelijk"...?
Als een paard de achterhand actief onderbrengt, lekker vlot loopt en hals strekt, loopt het dier ontspannen en voor mijn part nagefelijk (..al hangt het een beetje af, van wat je onder dat woord verstaat...).
Als de achterbenen de massa goed dragen, is het dier per definitie niet "uit elkaar gevallen".
En ja, dat kan tijdens het halsstrekken...!
En dat kan tijdens het rijden ook, aan de lange teugel, met het hoofd ter hoogte van de polsen kan het dier uitstekend nageven op het bit. (Ik zeg niet, dat het een makkelijk doel is om te bereiken, maar als je correct rijdt, bereik je dit doel op den duur en de paarden vinden het een heerlijk iets.)

Geryon schreef:
Dat is bij een bijzet minder omdat het paard dan wel 'bij elkaar gehouden' wordt en in een 'kader' loopt waardoor het snelheid omzet in activiteit vanuit achter. Zonder dat, gaat ze waarschijnlijk alleen stuwend vooruit.

Of de achterhand gaat dragen of alleen snelheid produceert, hangt van een boel dingen af.
Maar een teugel? NEE.
(Graag van bespiering, snappen wat de ruiter wil, warming up, etc.)
Dat je een paard met een teugel 'bij elkaar moet houden', dat is helaas wel, wat veel mensen leren, maar kloppen doet het niet.

En er zijn mensen, die heel erg goed met/via de longe met het hoofd van hun paard praten, via de longe kunnen vragen om een relatief hoge hoofd/halshouding, en dat gecombineerd met de volte zelf en eventuele drijvende hulpen - dat geeft een paard dat op de achterhand gaat lopen.

(Het hoofd naar benenen geeft doorgaans een paard op de voorhand. Kijk maar eens bij western. Die slide stops zijn wel een beetje over mijn top - maar het IS verzameling: achterhand gaat bijna letterlijk zitten en het hoofd komt op en bepaalde manier omhoog.)

Ben het met een aantal dingen met je eens, maar met de rest totaal niet. Zoals ik al zei, moeilijk in theorie mogelijk, maar in praktijk geeft dat dus vaak niet het ideale dressuurplaatje (met uitzondering van een aantal klassieke ruiters op hoog niveau, maar die dan ook het paard met de bouw ervoor hebben). En dat willen we wel, want op die manier kan het paard ons het best blijven dragen.

Natuurlijk kan het paard goed ondertreden tijdens het halsstrekken. Maar een paard zal van zichzelf op de voorhand gaan lopen en gaan lopen stuwen als je hem die ruimte geeft. Hij moet van voor worden 'tegengehouden' (= licht contact met de mond) zodat hij 'weet' dat hij moet ondertreden ipv harder moet gaan of meer naar voor.

De meeste bokkers die het daarmee oneens zijn, zijn dan ook de bokkers met een ontspannen paard (woehoe!) dat lekker sukkelig op de voorhand loopt. :)

Voor de rest stop ik, want dat is echt offtopic :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:24

Geryon schreef:
Maar dressuur is niet alleen maar ontspanning en dat lijken de meesten hier vergeten? Natuurlijk kun je longeren zonder hulpteugels en dan een ontspannen paard hebben. Als dat je doel is, oke. Maar om je paard zo te trainen zodat hij de ruiter optimaal kan dragen, wil je niet alleen maar ontspanning. Je wilt dat het paard gaat dragen. Dat plaatje met een losse verbinding is al niet weggelegd voor de gemiddelde bokker. Laat staan zonder verbinding. In theorie kan dat nog nét wel, maar het is al vaak gebleken dat het in de praktijk meer een trucje wordt. Met een gespanning kaak, of een paard dat uit elkaar valt, op de voorhand loopt etc.

Hoi Geryon,
als ik het over mezelf heb: mijn yogadocente heeft het altijd over aanspannen in ontspanning.
En: het "6 punten programma" van dressuur begint bij ontspanning. Daarna komen correcte gang/tact, gehoorzaam aan de hulpen/ aanleunng, "schwung", rechtrichten en verzamelen - de volgorde is klassiek, maar ook misleidend: ik denk, dat een paard ze alle 6 tegelijk moet doen vanaf de eerste dag.

Verder lijkt het me hier, dat je de lossere teugel een eindstadium vindt - dat slechts door sommige, uiterst getalenteerde ruiters wordt bereikt.
Ik denk meer naar analogie van "er is geen weg naar vrede: vrede is de weg".
Ik rijd met hooguit 5 gram op mijn teugels, regelmatig bitloos - ik rijd zoveel mogelijk op zit, gewicht en benen. Niet omdat ik zo getalenteerd ben, maar omdat ik dat besloten heb.
Of mijn paard nu altijd een goed (in aanspaning) ontspannen kaak heeft - het staat te bezien. Maar als dat zo is, is dat niet omdat ik in haar mond hang (met een "stevige aanleuning", of omdat ik ''ophoudingen maak'' of wat dan ook) - als haar kaak niet ontspannen is, is dat, omdat ik het dier nog niet correct ontspannen heb en/of omdat ik zelf te gespannen ben.

Geryon schreef:
Ben het met een aantal dingen met je eens, maar met de rest totaal niet. Zoals ik al zei, moeilijk in theorie mogelijk, maar in praktijk geeft dat dus vaak niet het ideale dressuurplaatje (met uitzondering van een aantal klassieke ruiters op hoog niveau, maar die dan ook het paard met de bouw ervoor hebben). En dat willen we wel, want op die manier kan het paard ons het best blijven dragen.

In praktijk denk ik:
rijdt met zit en benen, geef je "kom terug in tempo" hulpen met je zwaartepunt en zie de nagefelijkheid voor wat het is: een resultaat van het correct gereden zijn - in alle 6 de punten van de dressuur.
En vergeet het verwarrende woord "aan de teugel": dat is NIET die krul, een paard is pas aan de teugel, als hij recht is, kan spelen met zijn zwaartepunt (uit galop naar halt gaat op jouw zit - en uiteraard begin j emet stap-halt en draf -stap, etc.) en al die andere punten.
Dat heeft niets met trucwerk te maken.
Dat het een tijd duurt, voordat je het correcte plaatje hebt - het zij zo. Je houdt er je paard heel lang blij en gezond mee.

Geryon schreef:
Natuurlijk kan het paard goed ondertreden tijdens het halsstrekken. Maar een paard zal van zichzelf op de voorhand gaan lopen en gaan lopen stuwen als je hem die ruimte geeft. Hij moet van voor worden 'tegengehouden' (= licht contact met de mond) zodat hij 'weet' dat hij moet ondertreden ipv harder moet gaan of meer naar voor.

Accoord - maar met enig beleid en techniek: aan het halster, over de longe, zonder extra touwtjes kan dat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:37

Janneke2 schreef:
Geryon schreef:

Hoi Geryon,
als ik het over mezelf heb: mijn yogadocente heeft het altijd over aanspannen in ontspanning.
En: het "6 punten programma" van dressuur begint bij ontspanning. Daarna komen correcte gang/tact, gehoorzaam aan de hulpen/ aanleunng, "schwung", rechtrichten en verzamelen - de volgorde is klassiek, maar ook misleidend: ik denk, dat een paard ze alle 6 tegelijk moet doen vanaf de eerste dag.

Verder lijkt het me hier, dat je de lossere teugel een eindstadium vindt - dat slechts door sommige, uiterst getalenteerde ruiters wordt bereikt.
Ik denk meer naar analogie van "er is geen weg naar vrede: vrede is de weg".
Ik rijd met hooguit 5 gram op mijn teugels, regelmatig bitloos - ik rijd zoveel mogelijk op zit, gewicht en benen. Niet omdat ik zo getalenteerd ben, maar omdat ik dat besloten heb.
Of mijn paard nu altijd een goed (in aanspaning) ontspannen kaak heeft - het staat te bezien. Maar als dat zo is, is dat niet omdat ik in haar mond hang (met een "stevige aanleuning", of omdat ik ''ophoudingen maak'' of wat dan ook) - als haar kaak niet ontspannen is, is dat, omdat ik het dier nog niet correct ontspannen heb en/of omdat ik zelf te gespannen ben.

Geryon schreef:

In praktijk denk ik:
rijdt met zit en benen, geef je "kom terug in tempo" hulpen met je zwaartepunt en zie de nagefelijkheid voor wat het is: een resultaat van het correct gereden zijn - in alle 6 de punten van de dressuur.
En vergeet het verwarrende woord "aan de teugel": dat is NIET die krul, een paard is pas aan de teugel, als hij recht is, kan spelen met zijn zwaartepunt (uit galop naar halt gaat op jouw zit - en uiteraard begin j emet stap-halt en draf -stap, etc.) en al die andere punten.
Dat heeft niets met trucwerk te maken.
Dat het een tijd duurt, voordat je het correcte plaatje hebt - het zij zo. Je houdt er je paard heel lang blij en gezond mee.

Geryon schreef:

Accoord - maar met enig beleid en techniek: aan het halster, over de longe, zonder extra touwtjes kan dat.

We lijken het meer met elkaar eens te zijn dan we denken, denk ik :D

Met de lossere teugel bedoel ik een teugel die helemaal loshangt, dus alleen het gewicht van de teugel zelf aan het bit hangt. Ben van mening dat een verbinding altijd heel losjes moet zijn. Gewoon dat je nog nét wel contact met de mond voelt, een verwaarloosbaar gewicht in je handen.

Zo rijd ik ook altijd, bijna altijd bitloos ook. Ben net als jou van mening dat nageeflijkheid helemaal niet dmv de teugels tot stand komt. Echter ben ik dan wel weer van mening dat je in 'het stadium na ontspanning' wel degelijk contact nódig hebt om het paard een kader aan te geven waarin je stuwende snelheid om kan zetten in een meer dragende activiteit. Zodat hij naast het ontspannen, richting het horizontale plaatje gaat, of zelfs gaat dragen. Zonder contact kan dat niet. Of het paard moet het al geleerd hebben met contact, zie je ook vaak.

Verder vind ik een goede contactteugel in alle gevallen erg belangrijk. Dat zal vast komen doordat ik een springruiter ben :D

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:38

Ik ben benieuwd hoe het met de "ingesnoerde" paarden is??? Heb je al foto's kunnen nemen TS of contact gehad met de DB?

En voor de anderen: misschien kunnen jullie ergens anders een topic openen om deze discussie voort te zetten.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 23:41

Ik ben vanavond weer terug gekomen uit Rotterdam en nog geen kontact gehad met de DB.
Ik ga deze week even elke dag langs de stal rijden om foto's te maken als ik weer een paard zie staan.
Zodra ik foto's heb ga ik de foto's aan de DB laten zien en bellen, ik hou jullie nog wel op de hoogte!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 16:42

Ik heb nog geen foto's..
Ik hoop dat er morgen een paard buiten staat in de paddock zodat ik foto's kan maken!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:03

Deze foto wilde ik nog even delen voor de mensen die denken dat een paard goed gaat lopen door er dingen aan vast te binden..
Afbeelding

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:13

Mooie foto en inderdaad, zo kan het ook!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:40

peerd loopt achter de loodlijn, neemt de spieren in het eerste deel van de hals vanuit de schoft gezien niet mee, paslengte is achter korter dan voor, nog losgelaten buikspieren en dus niet goed over de rug, en met een hoog kruis. Mooie foto en knap met alleen die 'halsring' maar niet een plaatje waar ik naartoe wil werken :n

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:22

Het is helemaal niet knap met alleen de halsring, het is wat ieder paard zo doet, nageven op deze manier..
En dat is waar het mij hier om gaat, dat nageven niets met vastzetten te maken heeft, ongeacht welk niveau.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:25

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:35

Mijn paardje loopt ook constant na te geven als mijn dochtertje van 10 met een touwtje rijdt voor de stevigheid..dat is niet 'nep aan de teugel' maar juist echt door omtspaning ipv in de krul trekken. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:52

MirandaFuego schreef:
Het is helemaal niet knap met alleen de halsring, het is wat ieder paard zo doet, nageven op deze manier..
En dat is waar het mij hier om gaat, dat nageven niets met vastzetten te maken heeft, ongeacht welk niveau.

Maar je wilt wel meer dan nageven neem ik aan. Nageven (het doorlaten van de hulpen door het loslaten van de nek en kaken) dat is een beginnetje.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:01

Urielle schreef:
MirandaFuego schreef:

Maar je wilt wel meer dan nageven neem ik aan. Nageven (het doorlaten van de hulpen door het loslaten van de nek en kaken) dat is een beginnetje.

De mensen die hun paarden in de bak zetten met bijzet vinden het plaatje van een rond paard het belangrijkst dus voor hen is nageven al een grote stap in de goede richting. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:44

Ik zou mijn paard ook niet los in de bak zetten met bijzet, maar wel bijgezet longeren ed. Loslaten gaan ze vanzelf wel doen en het is voor het paard an sich een heel fair systeem want de bijzet houdt iig niet te lang vast zoals menig ruiterhand wel doet en een bijzet trekt nooit terug. Ja, hij kan erachter kruipen als de activiteit er van achteruit niet is, en daarom zou ik een paard ook niet zomaar bijgezet op stal zetten, dat mist imo zijn doel, maar och, of hij nu achter een bijzet kruipt of nageeflijk loopt zonder aanleuning zoals de foto hierboven, dat is imo lood om oud ijzer. Paard doet geen fl*kker en weet zich efficient te onttrekken. Handige beesten :Y)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:18

Nou ik zou het een heel stuk leuker en beter vinden (en paardvriendelijker) als als ik mensen met hun paard zoals de foto hierboven door de bak zie gaan dan met getrek/hulpteugels, dit getuigt in ieder geval van een stukje samenwerking en rijden op zithulpen.

En vergeet niet dat paarden ook op een bijzet kunnen gaan hangen.