Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:51

Leuk! ik volg even, ben zelf nog niet zo heel lang bezig.
Heb een paar lessen gehad, en tussendoor oefen ik de dingen die in de les zijn behandeld. Tot nu toe gaat het best wel goed, het blok beton van een fjord kan al een beetje buigen :)
Voorheen stapte ik vaak gelijk op en ging rijden (of deed grondwerk met paard los in de bak), nu werk ik eerst 10 tot 15 min aan de hand voordat ik ga rijden en merk dan positief verschil.

Leuk om ook de ervaringen van anderen te lezen en dat er nu op bokt een topic is hiervoor :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:39

fransje23 schreef:
No_No schreef:
Ik denk dat ik van de winter wel meer aan de hand ga doen. Idd, opstappen en rijden is veel makkelijker! Maar het is zoooooo goed voor het paard om recht te zijn.

Ja, maar het rechtrichten gaat onder het zadel natuurlijk gewoon door.

Dat klopt. Echter beschik ik niet over een ruimte waar ik kan rijden met mijn paardje. Met dit natte weer kan ik alleen maar buiten rijden. Ik heb mijn paardje nog niet zo lang, moet nog goed doorgereden worden en vanwege een aanwezige aandoening is het voor hem nòg beter om recht te zijn en zijn kracht vanuit de achterhand te gebruiken.

Wat ik nu vooral doe is: stappen aan de hand en laten buigen op de volte. Daarbij mag hij niet te hard lopen (wat hij niet leuk vindt :Y) ) en moet hij opletten (vind hij ook niet leuk :+ ) ik doe dit max. een half uurtje per keer.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:07

Wanneer je buiten rijdt kun je ook de rechtrichtenden oefeningen doen als schoudervoor, schouder binnen en travers. Juist leuk om dat buiten ook te oefenen, zonder steun van de bakrand ;-)
En gewicht gelijk verdeeld over twee schouders natuurlijk ook. verzamele en weer door.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:12

Inderdaad op buitenrit is prima door te werken! Vaak nog leuk ook omdat de nadruk minder op werken ligt(nou vind ik het werk in de bak niet perce vervelend hoor, maar ik denk dat jullie de strekking wel snappen :) ).
Gebruik bijvoorbeeld eens een ruime bomenrij voor een slangenvolte en zorg dat je die netjes in balans kunt rijden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:37

Als ik een bosritje maak ben ik eigenlijk meer bezig met lekker recht vooruit en van het bos genieten, maar als je geen bak hebt is het idd ook in het bos prima te doen.

Gister even geprobeerd aan de hand te werken in de wei met mijn pony, lag maar 15 cm sneeuw :+ Ze was een beetje erg jolig dus na 5 minuutjes maar opgegeven haha..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:27

Met die bomen is zeker een goed idee! Dank u! Er zijn vast wel meer objecten die ik kan gebruiken. Nooit bij nagedacht :D

Maar schouder voor etc wil ik hulp bij hebben omdat ik het wel goed wil doen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:34

Hier valt het gelukkig wel mee met het weer.
Gisteren lag er een klein laagje sneeuw, maar da was in de middag al weer weg en was de paddock een zwembad. Vannacht was alles bevroren en vanmiddag ging de paddock al weer redelijk en kon ik weer even aan de slag.

We gingen best lekker, maar ik denk wel dat ik morgen ga proberen met teugels ipv een touw aan de kaptoom. Ik met toch dat snow af en toe over de buitenschouder gaat met het verkleinen van de volte, dan is het denk ik wel fijn om hem daar te kunnen begrenzen.

Ik ben nog steeds niet uit mijn kaptoom queste. Zucht, dat stomme tuig ook altijd. Ben je niet aan het twijfelen over een zadel dan is het wel een kaptoom....

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:42

Leuk topic!

Ik werk met mijn groninger ruin ook regelmatig aan de hand.
Ik heb les in het lange teugelen van Piet Bakker en Sabine van Stal Lexion.

Momenteel zijn we veel bezig met verzamelen/ verruimen. Verder kan hij SB, travers, renvers, appuyment (stap), keertwending om de achterhand. Erg handig ter ondersteuning van onze dressuurmatige trainingen.
Heb geen recente foto's maar deze is van een jaar terug:

Afbeelding

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:07

Wij hebben meer poedersuiker dan sneeuw -O- . Ik wil winter met sneeuw en ijs, niet met regen en ijzel..

Ziet er leuk uit Fliam! Werken aan de lange teugel doe ik ook regelmatig met mijn welsh, die vind dat helemaal fantastisch! We zijn nu bezig met stap, draf, schouderbuiten en schouderbinnenwaarts(en uiteraard figuren en rechte lijnen) en ben met hem nu bezig sinds augustus.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 01:52

Echt? Oh jeetje hier ligt sinds gister echt véél! Ruim 15 cm en op sommige stukken meer dan 20 cm. Krijg er wel een kerst gevoel van, maar vanaf vannacht gaat het dooien dus hebben we hier ook poep veel water.. :(

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:20

ijssnuiver: dank je! Leuk dat je ook aan lange teugelen doet! Heb je les of leer je het zelf?

Hier ook geen sneeuw (gelukkig), enkel klein dun laagje van de week wat heel snel weggesmolten was. Maar nu dik regen, harde wind... van mij mag het het hele jaar gewoon zomer zijn...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:37

fliam schreef:
ijssnuiver: dank je! Leuk dat je ook aan lange teugelen doet! Heb je les of leer je het zelf?

Hier ook geen sneeuw (gelukkig), enkel klein dun laagje van de week wat heel snel weggesmolten was. Maar nu dik regen, harde wind... van mij mag het het hele jaar gewoon zomer zijn...

Ik doe de opleiding bij www.dressuurnatuurlijk.nl en daar komt o.a. ook het werken aan de lange teugel aan bod. Dus inmiddels wel een aantal lessen gehad en stiekem wil ik heel graag nog een keer lesje hebben van Piet Bakker.

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:04

ik doe af en toe licht grondwerk maar wil het uitbreiden. Ik wil ook graag VD gaan doen. Langelijnen doe ik met een shetlandertje

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:43

Ik heb iemand gevonden die mij wil helpen :D haar paard staat een boerderij naast onze paardjes.

Vandaag weer wat geoefend. Nu langs de weg. Mijn paard was veel te voorwaards. En veel te opgekropt in het begin. Later werd hij rustiger gelukkig en had hij mooiere momenten.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:36

No_No schreef:
Ik heb iemand gevonden die mij wil helpen :D haar paard staat een boerderij naast onze paardjes.

Vandaag weer wat geoefend. Nu langs de weg. Mijn paard was veel te voorwaards. En veel te opgekropt in het begin. Later werd hij rustiger gelukkig en had hij mooiere momenten.

Waar is de 'like' button?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:37

Binnenkort heb ik een uur privéles. :) Ben erg benieuwd of het wat is!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:40

Teveel voorwaarts zal dan waarschijnlijk teveel stuwen zijn ( toch ?)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:58

Vaak wel ja. Stuwen zorgt ervoor dat de beweging snel vooruit kan, bij dragen vertraagt de beweging en gaat het meer 'omhoog'.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:31

Klinkt goed inderdaad Nono!

Ik heb vandaag een paar lage sprongetjes in de bak gezet(wij vinden springen beide erg leuk), maar vandaag lag de nadruk wel op het rechtrichten/dressuurmatige werk en stonden de sprongetjes ter afwisseling/los springen bekken/impuls. Daarom ook mini sprongetjes neer gezet en net hoog genoeg om enthousiasme te creëren. Daardoor heb ik onwijs fijn kunnen werken! Soms is het ook een beetje zoeken bij de paarden :) .

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:51

Ijssnuiver, klinkt als een interessante opleiding!

Gientje, leuk dat je wil starten met VD! Flint wordt er ook steeds handiger in, maar ben nu een beetje inspiratieloos. Hij kan nu ja/nee schudden, flemen, kus geven, klassiek buigen, spagaat, compliment, spaanse pas in stap en draf...

No no, fijn dat je hulp hebt gevonden.

June, priveles is altijd fijn, veel plezier.

Gisteren een puzzelrit gehad, morgen weer springles. Vandaag dus even rustig aan. Woensdag staat longeren met dubbele lijnen op 't program.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:56

Fliam, een levade dan aanleren ofzo ;) Of ik las laatste dat Bent veel leerlingen vorig jaar als huiswerk de ...... ooh hoe heette het ook al weer .... de school halt mee gaf. Ken je die al ? ---> http://www.youtube.com/watch?v=fb_OfIC6KMI

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:09

Maris schreef:
Teveel voorwaarts zal dan waarschijnlijk teveel stuwen zijn ( toch ?)

In mijn paards geval is het te veel stuwing, hij struikelt dan ook meer.
Ik ben ondertussen op zoek naar een kaptoom. Iemand een tip voor een betaalbaar iets die geschikt is?

Wat lekker dat iedereen zo druk bezig is :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:13

Ik heb de mijne (leer met ketting erin) gekocht voor 15 euro bij de epplejeck, maar dat was echt een toevalstreffer en gevonden door een vriendin.
Wat voor kaptoom zou je willen? Aan het hoofdstel kan je ook veel en fijn werken hoor, totdat je een kaptoom hebt.

Mijn merrie is weer bij de tandarts geweest en die kon niet direct iets vinden. Proppen kwamen waarschijnlijk door het kuil op de vorige stalling en dat kan wel kloppen want hier alleen goed voordroog gegeven. Morgen misschien wel weer even aan de hand werken, vandaag gelongeerd maar overal zag ze spoken en was erg fris, dus weinig hard werk :P
Nieuwe stalgenoot erbij en puppy-paard binnenkort ook maar eens aan de hand werken. Het is zo'n schattig groen ding :P

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:17

Maris, levade is inderdaad erg gaaf (net zoals we nu bezig zijn met de piaffe) maar daar heb ik wat meer begeleiding bij nodig. Leuk filmpje!

no no, ik gebruik m'n dually halster bij dubbele lijnen longeren, en bij het lange teugelen wissel ik af met hoofdstel of dually halster.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:19

Ik doe het nu met hoofdstel maar zou graag met kaptomen willen. Ik dacht wel aan een met een ketting in de neusriem.

Fijn dat je paard haar kiezen goed zijn.