ZusJacobs schreef:En ja het zal bij jouw langer duren dan bij iemand die werkt met hoofdstel (bit of bitloos), al hoewel, volgens mij werk je ook met LL?
Klopt hoor ik doe ook aan LL maar ook aan de hand werken en rijden over het zadel en longeren zijn trainingen die we geregeld met elkaar afwisselen. Hij weet dan ook uit alle hoeken hij hij zijn lichaam lekker kan gebruiken past dit in ontspanning toen. Ontspanning is voor mij het belangrijkst van daaruit kan je lekker aan het werk met paard.
En ik ben het helemaal met je eens als je zegt het lastig te vinden om meer van je paard te vragen in vrijheid en dan vooral zonder dat het een kunstje is. Zelf is dat ook waar ik naar op zoek ben. Vooral ook omdat idd eus op de grond altijd betekend iets op de voorhand.
Borisje: Wat een leuke shet! Het commentaar bij de foto's geef je veelal zelf al en er is inderdaad nog lekker werk aan de winkel. (net als bij mij)
Marliez: Misschien had je mijn post bij de foto's iets duidelijker moeten lezen. Ik heb noem het geen ik op de foto's doe geen dressuur. En zal dat ook nooit gaan doen omdat ik eerder ook al aangegeven heb dat je zonder hulpmiddelen als hoofdstel enz. Het erg lastig dan wel niet onmogelijk is verzameling bij te brengen.
Wat ik echter uit je post begrijp is dat jij van mening bent dat dressuur alleen kan onder het zadel? Aangezien je het hebt over hand, zit en been hulpen.
Tevens geef je nog al of op ontspanning dat het niet het belangrijkst is. Ik wil mijn paard ontspannen hebben om op die manier aanspanning te vragen. Mijn inziens ben je fout bezig als je vanuit een gespannen paard aanspanning vraagt. Dit zorgt voor een groot arsenaal aan blessures. Vanuit dat punt wil ik dus ontspanning en van daaruit wil ik aanspanning.
En je kan dus alleen dressuur doen als je daar echt alleen 100% mee bezig zijn? Ik vind dat LL, werken aan de hand, rijden maar ook goed uitgevoerde vrijheidsdressuur prima te combineren om met een doel namelijk dressuur bezog te zijn. Hoe zou voor jou een week training eruit zien? In dat op zicht kan ik me aansluiten bij Zusjacobs maak je niet zo druk over wat mensen doen. Beter half goede dressuur dan geen en paarden met weg gedrukte rug en onderhals. (even haal zwart wit gezegd) En iedereen heeft een verschillend doel niet ieder paard of mens is topsport. Veel mensen zijn wel sporters.
Verder ga ik er niet op in. Vind het erg jammer dat je ieder zijn woorden weer legt in iets slecht en dat het allemaal niet goed is. De toon is zeer star enmij niet fijn en bied geen mogelijkheid tot een gelijke discussie mogelijk.
Rider: Klopt het bespreken van de basis heeft geen zin maar ik bedoel ook meer dat dit ook nooit gedaan wordt om toe te trainen naar de hogere oefeningen.
Wat betreft het schouderbinnenwaarts ben ik het geheel met je eens. Graag zou ik van Marliez een duidelijke uitleg willen over SB en SV door middel van filmpjes of foto's. Want ik geloof dat er daar iets heel aparts aan de gang is wat betreft de de definitie van de term.
Wat mee betreft gaan we terug naar Natural Dressage waar dit topic tenslotte over gaat.
Velen hier zeggen dat dressuur en verzameling niet mogelijk zijn zonder hulpmiddelen als hoofdstel. Ik ben wel van menig dat het erg moeilijk is en misschien wel onmogelijk maar zeker het proberen waard. (let wel zonder kunstje)
Dan mijn vraag.
Dressuur is van vroeg eruit gebaseerd op de natuurlijke bewegingen die een paard maakt. (Amable begon hier ook over)
Dit doen paarden in spel en in vrijheid uit zonder enig hulpmiddel. Zou het dan niet ook moeilijk zijn dit te vragen zonder tuigage.