Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:34

liedje89 schreef:
Chaos schreef:
Ik denk dat vders maar eens moeten beginnen met het lezen van een boek als gedrag van het paard of een dergelijk boek. Het zal mij benieuwen hoeveel ze weten van het natuurlijke gedrag van paarden, en over bekrachtigingen en dergelijke.

Randalinpony. Een uitgebreide reactie hou je tegoed. Maar misschien moet je mijn posts nog eens lezen. Je interpeteerd het helemaal verkeerd. Maar quoten werkt niet op mijn tel.

Dat geld wel voor wel meer groepen. Als ik dan lees dat mensen die zich in NH verdiept hebben en dus in paarden gedrag zeggen dat ze willen dat het paard het trucje voor hen doet niet voor een beloning vraag ik me toch af wie er dan beter snapt wat ie aan het doen is :Y) .

_/-\o_ +:)+

Overigens, in de trec is het een onderdeel, zo langzaam mogelijk galopperen en zsm stappen :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:37

Tuurlijk gaat hem om meerdere groepen. Maar ik zie steeds meer jonge grietjes die denken goh, leuk, ik ga ook kunstjes doen.

Kinderen die rijden hebben over het algemeen les, dat dat niet altijd goed les is. Tsja.
Het is een topic over VD, en het is mijn mening. Heeft weinig met generaliseren te maken. Ik kan wel gaan praten over western of springen, maar daar gaat het nu niet over. :)

Randalin: Je hebt het over dat ik het heb over NH, ik heb het over horsemanship.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:43

Amable schreef:
Overigens, in de trec is het een onderdeel, zo langzaam mogelijk galopperen en zsm stappen :j

Haha, leer ik ook weer wat /3 .

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:49

@Chaos: ah, ging het alleen maar om dat wel of niet Natural.

En 'De vd-ers' staan natuurlijk op geen enkele manier gelijk met de 'steeds meer jonge grietjes' waar je het nu ineens over hebt. Lang geleden dat ik dat was.

Trouwens, lang geleden was ik ook een jong grietje. Omdat er in die tijd écht nog niets over VD te vinden was, internet bestond nog niet, boeken waren er niet over, behielp ik me met boekjes over gedragstheorie die mijn vader nog van zijn studie had, gelukkig zaten er ook een paar bij over diergedrag, en met goed de kunst afkijken in de derderangscircusjes die ons dorp passeerden.

Kennelijk was dat toch goed genoeg om in ieder geval onze kat en haan wat kunstjes te leren. :')
Heb ook nog wel eens een gedresseerde geit gehad trouwens, die keek altijd eerst of je wat in je hand had voor ze aan het kunstje begon. :D
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 16-08-11 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Re: Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:51

Ja en er was nog wat. Maar het schiet niet echt op met mijn internet verbinding. Ik zal je morgen uitgebreid antwoorden oke? :)

Ik heb namelijk op zich niks tegen VD. Ik vind het leuk om te zien, en het is leuk als je paard dingen kan. Desalniettemin ..........

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:54

Chaos heb jij mijn posts in dit topic wel gelezen eigenlijk? Over Desalniettemins gesproken...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:58

Chaos schreef:
Tuurlijk gaat hem om meerdere groepen. Maar ik zie steeds meer jonge grietjes die denken goh, leuk, ik ga ook kunstjes doen.

Kinderen die rijden hebben over het algemeen les, dat dat niet altijd goed les is. Tsja.
Het is een topic over VD, en het is mijn mening. Heeft weinig met generaliseren te maken. Ik kan wel gaan praten over western of springen, maar daar gaat het nu niet over. :)

Ik vraag me af of het eerlijk is om iedere tiener met een verzorgshet die soms iets doet voor een snoepje een VDer te noemen. Bovendien vind ik de aanname dat iedere maloot met geduld een paard een kunstje kan leren via voedselbeloningen ook een beetje kort door de bocht. Tuurlijk kan dat, maar hoeveel van die mensen zitten daarna met een schooiend paard of een paard dat het kunstje alleen doet met een wortel voor de neus of die er niet eens een commado aan gekoppeld krijgen. Bovendien moet je toch ook als je VD gaat doen niet zitten met een dominant kreng wat je bij de eerste poging tot benaderen de bak/wei/stal uittrapt.

Dus alleen de H van NH en En wat betekend het verwijderen van die N dan precies. Want wat je zij is precies wat veel mensen die NH beoefenen streven/beweren te doen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:06

Sorry, ik heb niet het gehele topic gelezen. Ik vraag mij ook wel eens af wat het nut is van gaan liggen(bijvoorbeeld). Het enigste wat ik mijn paard wil leren is kriebelen, is handig als ik kriebels op mijn rug heb en er niet bij kan.

Nee even zonder gekheid, ik vind het opzich knap dat je een dier iets kunt leren. Toch denk ik dat een paard z'n instinct achterna gaat wat in dit geval eten is. Ik denk opzich wel dat het leuk is voor een paard in de zin van 'bezig zijn'. Wat heeft mijn hond er eigenlijk aan dat 'ie gaat zitten als ik zeg zit? Eigenlijk niets, maar het was leuk om het hem te leren omdat ik ziek thuis zat en mijn hond die vond het eten lekker. Win win situatie of niet?
Mijn paard heeft de concentratie van een pinda dus misschien zou haar iets nutteloos leren als (..?) handig zijn om te laten zien dat ik interessant ben. Aan de andere kant, de leider is altijd interessant. Ik 'verspil' mijn tijd in dat geval liever aan een cursusje autoriteit uitstralen. (overigens, het word wel steeds minder)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:31

Ik snap dat het een boel leeswerk is, maar door het topic door te lezen krijg je wel al antwoord op een heel aantal vragen en opmerkingen. En ja, wat het nut is... Dat vind ik dus eigenlijk altijd zo'n maffe opmerking. Paardrijden en met paarden omgaan is toch in z'n totaliteit niet nuttig? Het is toch hobby? Of zijn er echt nog mensen die met paard en wagen boodschappen gaan doen en te paard de dokter halen? Voor zover ik weet niet... En een hobby die doe je omdat het leuk is. En ja, ik vind het leuk om samen met mijn paard in de wei in de zon te liggen en geloof me, mijn paard vindt dat ook leuk. Iig heel veel leuker als rijden in de zon :+ Hij vindt het heerlijk om lekker te kriebelen en gekriebeld te worden terwijl we samen liggen vooral zijn kootholtes zijn favoriet. Heerlijk toch?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:33

liedje89 schreef:
Chaos schreef:

Ik vraag me af of het eerlijk is om iedere tiener met een verzorgshet die soms iets doet voor een snoepje een VDer te noemen. Bovendien vind ik de aanname dat iedere maloot met geduld een paard een kunstje kan leren via voedselbeloningen ook een beetje kort door de bocht. Tuurlijk kan dat, maar hoeveel van die mensen zitten daarna met een schooiend paard of een paard dat het kunstje alleen doet met een wortel voor de neus of die er niet eens een commado aan gekoppeld krijgen. Bovendien moet je toch ook als je VD gaat doen niet zitten met een dominant kreng wat je bij de eerste poging tot benaderen de bak/wei/stal uittrapt.

Dus alleen de H van NH en En wat betekend het verwijderen van die N dan precies. Want wat je zij is precies wat veel mensen die NH beoefenen streven/beweren te doen.

Horsemanship zie ik als de omgang tussen mens en paard. Gekeken naar het paard maar dan komt het als vanzelf. NH is weer een ander "discipline", verschillende stromingen. Ik vind de mensen die géén naam hangen aan zichzelf vaak de beste trainers, vanaf de grond en erop.

Ze noemen zichzelf vaak genoeg VDer, dus waarom zou ik ze niet zo benoemen?

Ehhh. Hoeveel zogenoemde VDers hebben geen last met de truukjes die ze "geleerd" hebben aan hun pony? En hebben hun er geen last mee dan is het de volgende eigenaar wel.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:41

Je mag mijn paard wel een keer komen ontmoeten hoor, als je niet weet dat het een VD-paard is dan merk je het niet. Ik heb echt nooit, maar dan ook nooit dat ik last heb van de dingen die hij kent. Tuurlijk, tijdens een training bij het aanleren van iets nieuwd gaat hij eerst opzoek in zijn huidig repetoire, maar dat hij met rijden ook. Dat is het proces van iets leren. Maar ik heb met rijden nooit dat 'ie ineens steigert, of met poetsen ineens een jambette laat zien. Sterker nog, laatst was er iemand die, terwijl ik aan het poetsen was, hem vroeg om te flemen en hij reageerde totaal niet, ondanks het juiste commando. Poetsen is geen VD-tijd en dus reageert hij ook niet. Daarintegen is hij wel beter opgevoed dan menig ander paard, zit niet aan je zakken, schooit niet, doet braaf een stapje achterwaarts of zijwaarts als je hem dat vraagt, staat los bij op en afzadelen en loopt los mee, komt braaf naast een krukje staan om mij op zijn rug te laten en kan eventueel zelfs op zijn knie gaan liggen of helemaal gaan liggen om iemand op te laten stijgen. Ik heb dus geen last, alleen maar ongelovelijk veel profijt van wat hij kent!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:44

Amable schreef:
Ik snap dat het een boel leeswerk is, maar door het topic door te lezen krijg je wel al antwoord op een heel aantal vragen en opmerkingen. En ja, wat het nut is... Dat vind ik dus eigenlijk altijd zo'n maffe opmerking. Paardrijden en met paarden omgaan is toch in z'n totaliteit niet nuttig? Het is toch hobby? Of zijn er echt nog mensen die met paard en wagen boodschappen gaan doen en te paard de dokter halen? Voor zover ik weet niet... En een hobby die doe je omdat het leuk is. En ja, ik vind het leuk om samen met mijn paard in de wei in de zon te liggen en geloof me, mijn paard vindt dat ook leuk. Iig heel veel leuker als rijden in de zon :+ Hij vindt het heerlijk om lekker te kriebelen en gekriebeld te worden terwijl we samen liggen vooral zijn kootholtes zijn favoriet. Heerlijk toch?

Daar heeft u wel gelijk in, ben alleen nog in de vakantie sfeer, ik doe het in delen.
Ik vraag mij ook vaak af, wat is het nut van paardrijden? Zo ga ik uiteindelijk maar steeds verder redeneren en zo raak ik veel tijd kwijt en ik ben niet verder gekomen. En eigenlijk, vind ik het houden van dieren uberhaupt een van de raarste hobby's die er is omdat ik de mens een zwaar verijdelde aap vind. Maargoed, dat is weer een heel ander verhaal en dan ga ik totaal off topic.
Ik bedoelde het niet als totaal nutteloos, als paard en mens er van genieten, nou best. En soms kan het nog grappig worden ook, nou lachen toch? (ik heb gekeken naar Hollands got talent en ja dat vond ik leuk terwijl ik helemaal niet zo fan ben van dieren op 't toneel)
Het ene paard vind weer wat anders leuk als het andere, maar als het paard geniet dan is dat leuk. Mij hoort u niet klagen hoor. Ik zie er alleen geen nut van, maar wellicht komt dat ook omdat ik geen kenner ben. Maar zolang het paard geniet kan alles.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:11

Chaos schreef:
Ze noemen zichzelf vaak genoeg VDer, dus waarom zou ik ze niet zo benoemen?

Ehhh. Hoeveel zogenoemde VDers hebben geen last met de truukjes die ze "geleerd" hebben aan hun pony? En hebben hun er geen last mee dan is het de volgende eigenaar wel.

Omdat je iemand die zichzelf paardenmens noemt maar nog geen doodbraaf bejaard paard uit de wei kan pakken ook geen paardenmens noemt. Omdat je iemand die zichzelf dressuurruiter waant maar achterste voren en ondersteboven op het paard zit ook geen dressuurruiter noemt. Omdat je iemand die beweerd zijn paard te trainen maar hem afragt en mentaal afstompt geeft geen trainer noemt??

Ik vind het typisch dat je aan de ene kant steld dat VD zo veel makkelijker is en aan de andere kant beweerd dat mensen toch heel vaak problemen krijgen wanneer zij VD proberen te beoefenen. Zijn mensen die VD proberen te beoefenen dan gemiddeld dommer ofzo :Y) . Ik denk dat wanneer je een echt paardenmens bent en je je erin verdiept je ook een goed VDer zal zijn maar wanneer je gewoon geen aanleg hebt (of veel te weinig ervaring) om een paardenmens te zijn is VD echt niet de makkelijke manier om je paard te laten doen wat je wilt.

IK geloof trouwens ook wel dat je niet de beste trainer word wanneer je jezelf een label aanhangt omdat veel mensen die dat doen zich heel erg beperken tot 1 goeroe/1 dogmatische methode. Terwijl je wanneer je rond blijft kijken altijd van heel veel mensen iets kan leren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:28

VD is niet moeilijk, maar je moet wél weten waar je mee bezig bent. En daar schoort het bij de meeste mensen aan. :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:44

@Amable
Het topic gaat een beetje sneller dan ik bij kan houden, maar zou je nog willen ingaan op mijn vraag van een paar bladzijden terug of jij werkelijk denkt dat paarden zich ervan bewust zijn dat ze meegaan in de emoties van mensen en dat ook bewust gedrag gaan uitvoeren met als doel om bij de mens de gewenste emotie op te roepen? Als ze dat inderdaad kunnen, doen ze dat dan enkele bij mensen die ze kennen of verwachten ze vergelijkbare emoties van willekeurig welk mens? En wat gebeurt er als de verwachte emotie uitblijft? Zullen ze dan een volgende keer toch weer datzelfde gedrag gaan uitvoeren?

@TS
Je hebt blijkbaar een gevoelige snaar geraakt met dit topic. ik ben benieuwd of je nu anders denkt over VD. En ik ben ook 9nog steeds) benieuwd hoe jij 'het wezen paard' ziet? Je lijkt te vinden dat NH beter bij dat wezen paard past dan VD. Hoe zie je dat voor dressuur, TREC, endurance, mennen en springen? Ik denk zelf, zoals ik al eerder schreef, dat het op zichzelf niet veel uitmaakt wát je met je paard doet als je maar een beetje je best doet uit te vinden waar je 'm een plezier mee doet. Ik denk ook dat je een willekeurig paard veel dingen leuk kunt leren vinden, als je maar je best doet om het voor het paard begrijpelijk te maken en geen dingen vraagt die het fysiek (nog) niet kan.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:59

maura schreef:
Amable schreef:
Het 2de, om er zelf in mee te kunnen gaan. Hij doet het niet voor jou, maar voor zichzelf. Het feit dat jij blij wordt kan hem een fijn gevoel geven.

Dat ik denk dat paarden al hun gedrag uitvoeren voor zichzelf heb ik al in een eerdere post gezet. Dat paarden meegaan in de emoties van mensen geloof ik zelf ook. Daarvoor hoeven ze de mensen in kwestie volgens mij niet eens te kennen. Maar dat ze zich ervan bewust zijn dat ze meegaan in de emoties van mensen en dat ze daarom gericht gedrag gaan uitvoeren is naar mijn idee een veel te complexe gedragsketen voor paarden. Dat is directe manipulatie van emoties en voor zover ik weet kunnen alleen primaten dat, omdat alleen primaten zich bewust zijn van de emoties van soortgenoten als zijnde stuurbare emoties (en dan heb je het nog over soortgenoten). Andersom geredeneerd: volgens mij kunnen paarden niet niet meegaan in de emoties om zich heen. Angst, opwinding etc. oppikken is immers een levensnoodzaak voor prooidieren.

Ik geloof ook niet dat ze dat bewust doen, volgens mij zeg ik dat ook nergens. Maar ik geloof wel dat, als ze zich prettig in menselijk gezelschap voelen, dat ze het enthousiasme van de mens voelen en daardoor de link leggen met hun gedrag. Maar wat ik bedoel is dat ze het dan niet doen omdat de mens enthousiast wordt, maar omdat het enthousiasme van de mens hen een lekker gevoel geeft, waardoor ze het dus weer voor zichzelf doen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:43

H_Nalanta schreef:
mltex schreef:
VD vind ik ook eigenlijk beetje circusgedoe. Kunstje > snoepje.
Vooral gebrek aan originaliteit en vernieuwing stoort me, allemaal hetzelfde (uit hetzelfde boekje waarschijnlijk)

Lijkt me logisch, een paard heeft maar een beperkt aantal natuurlijke bewegingen.
Ik zie in de hogere dressuur ook alleen maar piaffe, passage en pirouettes. :)*

Ja maar die worden maar door paar uitgevoerd, vd wat iedereen nu doet is de zelfde 10 kunstjes. Je hebt beperkt en beperkt, vd vind ik heeeeeeeel beperkt (op uitzonderingen na die paard meer kunnen laten doen dan jambette, zitten, liggen, steigeren etc)
Ik vind dressuur ook niets aan maar er is iig nog een enorme variatie in oefeningen en niveau...dus volte draven en gebroken lijn slaat in dit geval nergens op.

Horse agility vind ik dan wel vernieuwend en leuk om naar te kijken.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:48

Kwam toevallig in dit topic terecht, en ik moest gewoon even reageren :P

Net als met andere dingen die je met paarden kan doen (Springen, dressuur, grondwerk etc.) kan Vrijheidsdressuur ook verkeerd getraind worden. Ik vraag me af, of er in het Vrijheidsdressuur nou meer 'probleemgevallen' voorkomen dan in de dressuur etc, dat weet ik niet. Net als dat je met vrijheidsdressuur begint met het steigeren voor de basis, geld dat hetzelfde met moeilijke dressuur oefeningen voor de basis.
De basis is gewoon belangrijk.. Als dat er niet goed inzit, gaat het op veel gebieden in de paardensport mis.

Natuurlijk ben ik het met diegene eens dat veel (jonge) mensen de basis overslaan bij VD 'omdat het er zo mooi uitziet', maar hetzelfde gebeurd in de dressuursport, dan mensen naar de slofteugel grijpen voordat het paard ook maar fatsoenlijk te sturen is. 'Omdat het er zo mooi uitziet als hij in een boogje loopt.'

Maar, laat ik nu eens niet de 'probleemgevallen-groep' bekijken. Dan heb ik het over diegene waar de basis goed inzit, de paarden niet om voer bedelen of kunstjes doen voor het commando. Daarbij zie ik toch velen paarden met plezier de spaanse pas doen, met plezier apporteren. De paarden mogen het dan voor het voer doen, maar als je hun eigenaren super blij en enthousiast staan te belonen wanneer hij een kunstje doet, voelt dat paard zich aangestoken door het humeur van zijn eigenaar, en doen dan meestal ook met plezier de kunstjes.

Natuurlijk zijn er er genoeg paarden die VD helemaal níks vinden, en het alleen voor het voer doen. Die staan dan met een zuur gezicht de kunstjes uit te voeren en graaien het voer uit de hand zodra het hun voorgehouden word. Maar weer datzelfde geld met dressuur etc, waar je ook genoeg ongelukkig paarden ziet lopen. Misschien zelfs wel meer. Dat geld voor elke stroming.

Ik geef toe dat ik eerst tot de 'probleemgevallen-groep' behoorde. Paard liep zowat over me heen wanneer hij een kunstje uitgevoerd had. Maar dat lag met name aan mij. Ik gedroeg me niet als een leider, ik stond er niet als een leider, en dan gaat het verkeerd. Maar toen was ik ermee gestopt, t' paard vond er niks aan en ik ook niet meer. Anderhalf jaar geleden ben ik opnieuw begonnen, eerst met de basis, dan de kleine kunstjes, en nu ook de grootte. Mijn paard doet het met plezier, zelfs zonder voedsel voert hij de kunstjes uit, slechts voor een kriebel. Hij vind het geweldig om andere mensen te laten zien wat hij kan, staan er andere mensen te kijken? Gooit hij extra hoog op met de spaanse pas. Het is voor hem een moment van concentratie, zo goed mogelijk z'n best doen, experimenten met z'n lijf. Nou heb ik ook een ander paard, die er niks aan vind. Die deed alles zo snel mogelijk voor een snoepje. Geen snoepje, geen kunstje. Dus die laat ik gewoon lekker staan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:50

@Mtex: Ik begrijp wel wat je bedoeld maar ligt dat er ook gewoon niet aan dat veel mensen in de beginnersfase zijn en nooit veel verder komen. Ik bedoel als je een hond gaat trainen begin je ook niet direct met agility oid je gaat eerst wat basis gehoorzaamheid aanleren en het principe van het clickeren een beetje oefenen. (Iig in mijn ervarng is dat vaak toch makkelijker)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 17-08-11 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:58

Ik vind het altijd een beetje een zwaktebod om een stroming of discipline af te serveren op grond van de meest belabberde uitvoering ervan, of op grond van de excessen. Mensen en dieren die gewoon lekker bezig zijn en ook nog iets moois presteren vind je overal, net zoals prutsers.

@HNalanta: precies! Maar daar kan VD niets aan doen.

@Liedje: dat denk ik ook. Maar de meeste mensen komen ook nooit verder dan L-dressuur en dat is ook helemaal niet erg zolang er maar prettig getraind wordt.

Ach, deze discussie is op bokt al zo vaak gevoerd.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:00

H_Nalanta schreef:
VD is niet moeilijk, maar je moet wél weten waar je mee bezig bent. En daar schoort het bij de meeste mensen aan. :)

Ik denk dat dat ook voor andere methodes van trainen wel geld hoor. Als je de onderliggende principes begrijpt en je hebt een beetje gevoel/aanleg is het helemaal niet zo moeilijk. Ten minste vanaf de grond wanneer je erop zit gaan natuurlijk dingen als je eigen fysieke conditie veel meer meespelen. Het gaat toch vooral om weten wat je wilt en hoe je dat in theorie kan berijken en dan bij je paard kunnen zien of het wel of niet werkt en of het paard zich er nog wel pretig bij voelt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:01

mltex schreef:
Ja maar die worden maar door paar uitgevoerd, vd wat iedereen nu doet is de zelfde 10 kunstjes. Je hebt beperkt en beperkt, vd vind ik heeeeeeeel beperkt (op uitzonderingen na die paard meer kunnen laten doen dan jambette, zitten, liggen, steigeren etc)

Ehm, misschien beginnen die mensen pas net?
Niet iedereen kan zijn paard in 1 week alle kunsten leren, dat lijkt me ook niet gezond. Iedereen begint met VD met de kleine dingen. Als je leert paardrijden leer je toch ook eerst sturen en stoppen voordat je gaat galopperen? :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:11

Ik wil even inhaken op het volgende eigenaar verhaal: Ik leef vandaag, en wat de toekomst brengt zie ik dan wel. Ik ga daar dus geen rekening mee houden in wat ik nu met mijn paard doe.
Mijn haflinger kon ook het een en ander, waaronder steigeren. Mijn haflinger is in maart verhuist naar een zorgboerderij waar ze werkt met mensen met een autistische beperking. Ik heb de leiding precies uitgelegd op welk commando ze welke reactie konden verwachten, en ze doet het super. Niks geen problemen van mensen die verongelukken omdat ze per ongeluk steigert....

H_Nalanta schreef:
Iedereen begint met VD met de kleine dingen.

Dit zou zo moéten zijn, de ervaring o.a. hier op bokt leert helaas anders

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:13

stef schreef:
H_Nalanta schreef:
Iedereen begint met VD met de kleine dingen.

Dit zou zo moéten zijn, de ervaring o.a. hier op bokt leert helaas anders

Klopt, maar dat was op de reactie dat ze altijd maar hetzelfde zag. ;)

Ik snap sowieso het probleem niet wat mensen hebben tegen vrijheidsdressuur. Als mensen plezier met hun paard hebben is daar toch niets mis mee? Ik heb nog nooit zo van paarden genoten als nu. Ik ga er toch ook geen probleem van maken dat ík dressuur of springen altijd maar hetzelfde zie. Leven en laten leven, maar dat is op Bokt nogal moeilijk want ieders methode is het beste. :Y)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:21

randalinpony schreef:
Ik vind het altijd een beetje een zwaktebod om een stroming of discipline af te serveren op grond van de meest belabberde uitvoering ervan, of op grond van de excessen. Mensen en dieren die gewoon lekker bezig zijn en ook nog iets moois presteren vind je overal, net zoals prutsers.

Mee eens!