kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:26

Heeft iemand ervaring met het longeren van een jong paard met deze methode.
Een paard wat nog niet gewend is om nageefelijk aan de longeerlijn te bewegen dus.

GJ9

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:56

Ja ik. Wel gewoon met halstertouwen, dus niet met het touw hier van de foto.

Eerst doe je hem gewoon zo los dat het paard met de neus in de lucht kan lopen. Daarna ga je het iets strakker doen.

Mijn ervaring is dat het touw iets over de rug schuift, verder naar achteren, als het paard de hals laat zakken. Zo blijft er toch een beetje contact. Zodra het paard zijn hoofd omhoog wil doen kan dat wel gewoon.

Het is net als met iedere longeermethode, als je het vriendelijk gebruikt kan het zeker ook voor jonge paarden.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:13

hotchocolat schreef:
Taartjeh schreef:
Ik heb hem gister besteld bij superhorse, daar was het in totaal maar 30,60 ipv rond de 46 euro bij Kreamer (kwam ook nog btw bij?).
Die van superhorse heeft geen ringetje bij de borst, maar daar gaan ik geen 16 euro extra voor betalen, ik doe er wel een riempje of elastiekje omheen zodat ie bij elkaar blijft.

Die van krämer is 27,90 incl btw excl verzenden. Het verzenden is 10,00 naar Nederland (ik heb geen aandelen in Krämer).

De prijzen op de site zijn alle incl BTW.

Ik heb ze toen besteld omdat er een actie binnen Duitsland was zonder verzendkosten.

Ja, je hebt gelijk, die van Kramer is 37,90 incl verzenden en btw.
Ik heb die van Superhorse die dus 30,60 in totaal is;
Afbeelding
Dit zit op de borst van het paard en houd de touwen bij elkaar (sorry, foto is niet helemaal scherp)
Afbeelding

@ liesje23, ik ga deze binnenkort proberen bij mijn verzorgpaard van 3 jaar

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:17

is hij ook verstelbaar?

veropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:19

rainbow8 schreef:
Wat nou als knollie niet te longeren is, omdat ze elke keer haar hoofd naar je toe draait?? Hoe los je dat op??

zweep naar hoofd toe wijzen, aan de dubele longe

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:27

Ik longeer hier ook mee. Touwtje van de welkoop iets van 8mm dik, musketon haakjes eraan leuke knoop verzinnen en klaar!!!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:27

@ hotchocolat, nu je het zegt, de enige manier om 'm te verstellen die ik kan bedenken is een knoop aan het einde maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:40

GJ9 schreef:
Lovely schreef:
Deze manier van longeren ken ik al een jaartje of 12, maar ik heb er nooit echt het voordeel van gezien, ik longeer liever met touwtjes of bijzet.

Ja ik ken het ook al veel langer. Veel mensen zien het al 'de nieuwe manier' maar hij is al oud. Ik zie er wel het voordeel van, het is lekker makkelijk. Gewoon ff twee halstertouwtjes pakken, knoop erin, klaar.

Ik ken het uit de westernhoek en ik heb er ook wel serieus naar gekeken voordat ik besloot dat ik er zelf niks mee ging doen. Het verbaast mij ook een beetje dat het zo lang heeft geduurd voor het overal bekend werd, maar het verbaast mij dan weer niets dat er ook weer een firma is die er munt uit weet te slaan :D.

Rainbow, ik zou een dergelijk paard aan bijzets longeren en dan op gelijke lengte, gebruik je zweep om het paard voorwaarts te houden en zorg dat je uit zijn vaarwater blijft aan de voorkant. Als hij beter aan de hulpen komt, kun je overstappen naar dubbele longe, maar met een paard dat niet wil lopen is dat wat ingewikkeld.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:11

Wat ik met deze manier afvraag, heb je niet teveel verstoring doro de beweging van de benen? Bij het naar voren gaan van het been zal er meer ruimte worden gegeven, terwijl bij het naar achteren gaan de boel wordt aangenomen en dat steeds bij 1 kant. Een paard dat al niet makkelijk in aanleuning is, lijkt mij dit enorm storen. Is het wel zo'n mooie manier om goede aanleuning te creeeren door dit 'links rechts links rechts' gebeuren? Gelijke druk op het bit is toch juist wenselijk?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:30

Ik gebruik het in combinatie met een stalhalster of een kaptoom.

Ik heb hem wel redelijk los, paardje kan nog met het hoofd in een normale houding staan.

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:41

Ik heb deze methode nu een iets van 2 weken geprobeerd bij mijn merrie. Eerst was ik vol lof erover maar toch kijk ik er nu wat anders naar. Idd wat Tancreda aanhaalt was precies wat er bij mijn merrie gebeurde. De mijne raakte in de loop van de tijd helemaal geïrriteerd hiervan. Verder vind ik dat je met dit systeem geen stelling kan vragen. Een paard wat buigen moeilijk vind, zoals de mijne, zal van deze methode niet opknappen. Resultaat was dat mijn merrie op een gegeven moment niet meer wilde galopperen en als ze dat wel deed haar complete achterhand naar binnen plaatste om zo onder het buigen uit te komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:01

Ik ben ook benieuwd naar andere ervaringen van die 'storende' beenbewegingen die naar de mond door gaan. Zoveel mensen die vol lof zijn, maar ik zie het niet gebeuren dat het echt fijn is en je echt een rustige nageeflijkheid in de mond kan krijgen. Zeker met jonge paarden lijkt het mij dan niet fijn, en mijn merrie is enorm moeilijk met het bit en ga ik het ook echt niet mee proberen. En idd, de stelling vragen is ook lastig.

Zal best fijn zijn voor ruggebruik misschien, maar verder zie ik het niet. Ik heb het 2 tellen geprobeerd, maar toen ik zag hoe onrustig het in haar mond was, ben ik daar gelijk mee gestopt. Daar maak ik mijn paard alelen maar gek van.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:01

ik gebruik het ok puur allen om haar goedover de rug te laten lopen en ontspanning te zoeken. Als ze laag loopt werkt het touwtje in principe niet in de mond.
Het is ook niet echt bedoeld om stelling mee te laten lopen etc. dan kun je beter iets anders gebruiken

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:26

Tancreda, die van mij werd er ook knettergek van :j. Dat constante gemorrel in haar mond.... ze is zelfs een paar keer bijna omhoog gekomen en ben er maar snel weer mee gestopt. Nooit meer :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:58

Taartjeh schreef:
Ja, je hebt gelijk, die van Kramer is 37,90 incl verzenden en btw.
Ik heb die van Superhorse die dus 30,60 in totaal is;
Afbeelding
Dit zit op de borst van het paard en houd de touwen bij elkaar (sorry, foto is niet helemaal scherp)
Afbeelding

@ liesje23, ik ga deze binnenkort proberen bij mijn verzorgpaard van 3 jaar

ik ben wel benieuwd hoe jij deze vastmaakt?
mijnes ziet er namelijk ongeveer hetzelfde uit, maar ik heb dat driehoekje op haar schoft en dan een bontje bij haar borst.

vinden jullie dat je het ook kan gebruiken bij rijden zonder zadel? en mijn pony duikt op de voorhand als ik dit gebruik, hoe kan ik dat voorkomen?

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:07

ijkt me best link hoor....

als het paar domhoog wil met zijn hoof schuurt dat niet ongelovelijk op de borstkast en op de rug????

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:18

Nee hoor. Waarom zou het schuren? Ik gebruik zachte touwen. Een halster schuurt toch ook niet, terwijl daar weleens druk op staat?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:27

Ik vindt het er wel fijn uitzien voor een paard <3
Maar ik heb het zelf nog nooit gezien, het is dat ik dit lees.. :+

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:36

maroescha schreef:
ik ben wel benieuwd hoe jij deze vastmaakt?
mijnes ziet er namelijk ongeveer hetzelfde uit, maar ik heb dat driehoekje op haar schoft en dan een bontje bij haar borst.

vinden jullie dat je het ook kan gebruiken bij rijden zonder zadel? en mijn pony duikt op de voorhand als ik dit gebruik, hoe kan ik dat voorkomen?

Ja, ik had het laatst een keer geprobeerd.. maar ik kreeg het zo 1,2,3 niet om. Hij gaat nu nog een tijdje de kast in (ben toch nog met andere dingen bezig, basis enz.). Maar weet eigenlijk niet echt goed hoe die om moet :+
Nouja, ik kijk over een tijdje wel weer, misschien zie ik ineens het licht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:08

bij mij moet dat schuifje op de schoft, dan haal je die 2 touwen achter de voorbenen langs en er dan tussendoor en dan doe je hem aan het bit vast. dat schuifje / 3hoekje zit dus verkeerd bij jou :)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:14

Oh, wacht, ik denk dat ik het nu snap :)*

Ik denk dat ik het gewoon verkeerd heb begrepen en neergelegd op de foto O:)

Bedankt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:15

Alsjeblieft!

Giada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:18

bij ons op de manege wordt het ook wel eens gebruikt. en her wordt nogal gezegd dat het bij elke stap van het paard ook beweegt in de mond van het paard, kan wel zijn maar bij mijn bijzetteugels die ik aan mijn longeersingel maak heb ik dat ook aan de hand en met de passoa teugel ook, ...

dan heb ik hier nog ergens een reactie gezien dat het paardonvriendelijk is omdat we dwang gaan leggen. hoe rij je dan je paard? je geeft toch druk zodat hij werkt? om het even simpel te zeggen.

bitcielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:21

Opzich ziet het er wel onwijs goed uit lekker ontspannen.. maar wat de manier is weet ik niet.
werkt het wel goed? en waarvoor kan het evt dienen als hij vast zit? of iets??

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:52

Ik volg dit topic nu al een tijdje omdat ik de laatste weken ook veel moest longeren. Oa om meer ruspieren te kweken.

Ben eerst met halstertouwen in de weer geweest. Ik longeer een dag en dan een dag vrij. dan weer longeren.

Inmiddels had ik ook de hulpteugel besteld bij kreamer en vandaag binnen gekregen.

Ik moet wel melden. Mijn paard is nu in 2 weken tijd enorm verbeterd. Hij is veel sterker geworden en zijn rug is echt heel erg verbeterd. Ik begin zonder. Dan na 10 minuten om en dan 30 minuten longeren. Veel overgangen om het niet saai te maken.
Dan af en dan nog 10 minuten los longeren.

Moet nog even 2 weken door gaan hier mee maar ben echt super benieuwd hoe hij het onder het zadel gaat doen (kan nu niet rijden en heb geen zadel hihi)
Ben ook heel benieuwd wat de kreamer hulpteugel gaat doen morgen.

Heb hem in ieder geval nog nooit zo zien lopen als de afgelopen dagen. Echt zweven met een hele mooie lange hals en een super achterhand gebruik en rug gebruik.

Heb zeker niet de indruk dat het onvriendelijk is. Ze hangen meer lossig zeg maar dan dat er heftige verbinding is.

ik volg dit topic nog even verder....