Hoe steigeren onder de man aanleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:03

Fijn dat je ook onze kant van het verhaal kunt begrijpen NHevaVD. Je gaf eerder de indruk onze argumenten van tafel te vegen, en niet naar ons te luisteren.
Ik kan je helemaal volgen in dat het ontzettend fijn een leuk is om VD en ook steigeren met een goed opgeleid en gehoorzaam paard te doen.
Echter zie ik teveel bokkers met vragen over steigeren komen die nog even wat aan de gehoorzaamheid en de opleiding van hun paard zouden moeten schaven voordat ze deze oefening meenemen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:05

Cassidy schreef:
Fijn dat je ook onze kant van het verhaal kunt begrijpen NHevaVD. Je gaf eerder de indruk onze argumenten van tafel te vegen, en niet naar ons te luisteren.
Ik kan je helemaal volgen in dat het ontzettend fijn een leuk is om VD en ook steigeren met een goed opgeleid en gehoorzaam paard te doen.
Echter zie ik teveel bokkers met vragen over steigeren komen die nog even wat aan de gehoorzaamheid en de opleiding van hun paard zouden moeten schaven voordat ze deze oefening meenemen.

Mee eens, ik kwam nógal defensief over. Excuses daarvoor. Vooral met de laatste zin ben ik het helemaal eens, meiden die het wel 'cool' vinden en
tot slot opgezadeld zitten met een gevaarlijk dier.

Cassidy

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:09

En daar gaat dit hele topic nou over. Degene die zijn paard wel onder appel heeft staan en een traject heeft doorlopen met VD, weet de bronnen waar hij de informatie over het steigeren onder het zadel kan vinden, en heeft bokt daar negen van de tien keer niet voor nodig (uitzonderingen daargelaten).
Iedere steigervraag die daarom op bokt wordt geplaatst, categoriseer ik in eerste instantie onder: meid die het cool vind, en de basis wil overslaan.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:10

Dat dacht ik al, vandaar dat ik nogal defensief ertegen in ging omdat de TS al vermeldde dat haar paard verdere kunsten kende, hier ervaring mee
had en het steigeren al netjes beheerste vanaf de grond :) IMO vond ik dat dus niet klinken als een 'cool, steigeren!' meisje :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:28

Het is een kwestie van interpretatie van de geschreven text. Ik lees in het eerste bericht, dat de pony het steigeren van de grond "redelijk goed" beheerst. Dat is voor mij niet meteen gelijk aan "netjes" of "perfect"...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:43

Ben het met Cassidy eens.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:04

Citaat:
Ja, ik weet het. Ik heb er ook heel lang over nagedacht, paard al 15 andere oefeningen aangeleerd. Paardlief maakt er geen misbruik van. Ook niet van het steigeren, terwijl ze erg met biks (en clickertraining) wordt beloond.

Dit staat op de eerste pagina. TS heeft er lang over nagedacht, andere oefeningen eerst gedaan en weet dat haar paard hier geen misbruik van gaat maken, dat staat er. Dat kunnen wij niet verdraaien en moeten dan toch doen met de info die we krijgen :) Redelijk is nog niet perfect maar weet
nu van de TS dat het al goed zit :)

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:20

Ik heb ook meegelezen in dit topic maar steeds niet de kans gevonden om te reageren. Toch wel fijn om te zien dat iedereen elkaar wat beter lijkt te begrijpen nu, want al dat heen en weer gebekvecht is ook niks!
Ik ben het zeker met Cassidy eens wat betreft de short-cut: helaas zie je dat soort gevallen heel veel en ook ik denk bij een topic op bokt over steigeren snel aan zo'n soort situatie. Maar toch is en blijft het een forum waar nu eenmaal ontzettend veel mensen opzitten, en dus ook mensen die meer ervaring hebben en weten waar ze mee bezig zijn. En ook die mensen hebben wel 'es de mening of het advies van een ander nodig als ze even vastlopen.

@ Amable: een hele goede post! Ben het helemaal met jou eens, en het is inderdaad een heel goed idee als je iets voor de wiki zou schrijven. Jij bent toch de VD-koningin van Bokt :))

Mijn verzorgpony kan ook steigeren op commando. Heb hier ontzettend veel commentaar op gehad, ben compleet afgezeken hier op bokt, enorm veel pb's gehad waar ik me persoonlijk heel erg beledigd door voelde. Ik ben niet dat gevalletje wat de short-cut heeft genomen, wat zomaar haar verzorgpaard het steigeren heeft aangeleerd zonder toestemming van de eigenaar, of zonder te weten waar ze mee bezig was. Nee ik heb daar ontzettend veel tijd en energie ingestoken, sowieso jaren daarvoor al veel aan grondwerk gedaan en noem maar op. Veel informatie opgezocht en daar een methode uitgekozen waarvan ik dacht dat die het beste bij Babiche zou passen. En het lukte! En ja ook Babiche heeft in het begin wat uitgeprobeerd, maar gelukkig was ik daar op voorbereid. En nu doet ze het geweldig, keurig gecontroleerd, en alleen maar op commando.
Dus toch voor alle "tegenstander": schiet nou niet meteen in de aanval bij het eerste beste steigertopic (al zijn het alleen maar foto's). Doe ook een beetje moeite om goed te lezen, eventueel wat achtergrondinfo op te zoeken, wat vragen te stellen aan de TS voordat meteen het standaard 'ik keur dit af/je bent levensgevaarlijk bezig-verhaal' eruit komt rollen. Uiteraard reageren de 'voorstanders' ook niet altijd even netjes, daar moet ook op gelet worden. En het lijkt er dan misschien op dat we niet openstaan voor jullie mening of dat we jullie niet begrijpen (geldt misschien voor sommigen ook wel). Maar toch kan ik jullie wel vertellen dat het echt niet leuk is om meteen zo afgezeken te worden. Zeker niet als je trots bent op je resultaat, of wanneer je gewoon even niet meer verder kan en graag wat advies wil. En dit is heus niet voor iedereen bedoeld, want er zijn maar zat mensen hier die wel hun best doen om netjes en zorgvuldig te blijven. Maar er zijn er ook die echt hun bek een douw geven en naar mijn weten geen flauw idee hebben waar ze het over hebben. En door dat soort berichten laait de discussie natuurlijk lekker op.

@ EmmaMyLover: ik raad je aan om toch even het topic door te lezen ;) Mocht je iemand zijn onder een schuilaccount die even grappig wil zijn: prachtige post, ik lig helemaal in een deuk :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:39

Ik ben iemand die niet zo snel een profiel induikt om achtergrondinformatie, leeftijd en ervaring op te zoeken (als er al wat in staat). Ik vind het ook niet nodig om bij ieder topic (of iederbericht zoals van EmmaMyLover) stil te staan, en me af te vragen hoe die bedoeld is, en of hij zo bedoeld is als hij er staat.
Bovenstaande oneliner valt voor mij onder: sprokkelen van berichten voor de huiskamer.
Mocht de bokker serieus om info vragen, wil ik even om geduld vragen...er wordt aan gewerkt...

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:39

@ Cassidy: ik doel dan nog niet eens zo op het doorspitten van iemands profiel, maar het is toch een kleine moeite om wat vragen te stellen aan de desbetreffende TS ipv gelijk een oordeel uit te spreken? :) Bovendien staat er 9 van de 10 keer ook in de beginpost al wat informatie, waar je uit kan opmaken hoe ver diegene is qua ervaring e.d. En mocht je iets niet zeker weten, of willen weten hoe ver de TS is met een bepaald onderdeel, kun je altijd beginnen met vragen. Vragen stellen staat heel anders dan gewoon je mening over iemand uitroepen of conclusies te trekken zonder eigenlijk te weten wie of wat je voor je hebt. In sommige gevallen zou het dan namelijk best kunnen zijn dat je oordeel niet helemaal terecht is, of helemaal niet van toepassing op diegene. En reken maar dat je dan een heel andere discussie krijgt, want bij veel mensen (en ja ook bij mij) gaan de nekharen overeind staan als iemand zomaar wat zegt of zomaar aanvalt.

Bovendien: het wordt op deze manier ook niet meer uitnodigend om informatie/foto's te plaatsen of hiernaar te vragen wanneer er steeds zo massaal negatief wordt gereageerd. Tuurlijk, je mening geven mag altijd, maar uiteindelijk zie je dan alle goede 'gevallen' van steigeren op commando verdwijnen, en blijven alleen de foute zogezegde short-cuts over. Op die manier wordt weer alleen de negatieve kant van het steigeren op commando belicht, wat zo jammer is! Het is juist zo'n bijzondere en mooie oefening om je paard aan te leren, en het geeft mij persoonlijk veel voldoening dat ik dat met m'n paard na zo veel oefenen heb kunnen bereiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:15

Daarom ook mijn vraag om eea over de juiste manier van het aanleren van steigeren in een wiki artikel te zetten. Dan hoeft al dat informatie-uit-de-neus-trekken niet meer als iemand weer eens een oneliner denkt te moeten plaatsen met de vraag hoe je dat aanleert. Want als iemand denkt dat we hier allemaal helderziend zijn, en als ik zoveel moeite moet doen om echt vast te stellen of iemand weet waar hij mee bezig is, dan heb ik daar ook geen zin in. Dan ga ik automatisch ervan uit dat degene de gebruiksaanwijzing niet heeft doorgelezen (RTFM!!) en ga dat heel uitgebreid uitleggen....:D... In dit geval dus dat hij het NIET moet doen. Scheelt mij namelijk ook weer tikwerk.

Als het artikel eenmaal op de wiki staat, volstaat een link daar naartoe, en komt er alsnog een waarschuwing van mijn kant dat je er heel voorzichtig mee moet zijn als je dit aan wilt leren....

Ik heb al eerder geroepen: als iemand het steigeren echt aan wil leren, weet hij de bronnen te vinden, ook buiten bokt om. Niet alles behoort open en bloot op een internetforum te staan. Er zijn genoeg idioten op deze wereld die daar misbruik van maken...

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:17

Ik heb al een aantal keren in de Wiki gekeken. En ik denk dat het goed is om daar deze informatie in te zetten.
Trouwens niet dat de wiki zo betrouwbaar is, maar je voorkomt een heleboel topics die allemaal op het zelfde neer komen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 04:10

Tja, nu heb ik even met een "helicopterblik" naar dit topic gekeken en zie ik dat het aller-allergrootste gedeelte van dit thema niet gaat over de vraag van de TS. Het is (weer!) alleen maar een discussie over het wel of niet aanleren van potentieel gevaarlijk gedrag en daar zit de TS natuurlijk niet op te wachten. Het lijkt mij dat de moderator dit soort reakties kan schrappen als zijnde off-topic.

Misschien kunnen de mensen die problemen hebben met het aanleren van steigeren zelf hierover een onderwerp starten? Dan hoef je niet het topic van een ander te vervuilen. In principe is het natuurlijk wel een interessante discussie.

Mijn persoonlijke mening (ook ik kan het niet laten): als beginnende ruiter ga je pas galopperen als je kan stappen en draven en weet waar de rem zit. Als je dat niet doet loop je zelf de meeste kans op blauwe plekken. Niemand gaat dan roepen dat paardrijden verboden moet worden omdat het gevaarlijk kan zijn, en ook niet dat het paard verpest wordt omdat hij zo prima leert hoe hij snel van zijn ruiter kan afkomen.

En wie ik dan wel mag zijn? Ik ben 50 jaar oud, heb al meerdere paarden getraind in de vrijheidsdressuur (van mijzelf en van anderen) en ben beroepshalve dagelijks met paarden bezig (niet met VHD). Ik verbeeld me dat ik er iets van af weet. Ik zou er stevig van balen als ik een goed onderbouwde vraag zou stellen op dit forum en er een hele lijst met alleen maar dit gezeur zou volgen. Stuur dan een pb als je het niet kunt laten.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:27

Ik ben het met jou eens DonCamillo :j Er is niks mis met een goede discussie, zeker niet over dit onderwerp, maar dat hoeft toch niet iedere keer als er zo'n soort topic wordt geopend. Geef dan of geen antwoord, of stuur een pb. Er bestaat toch al een 'centraal' topic over het wel of niet aanleren van steigeren op commando?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:21

Cassidy schreef:
Daarom ook mijn vraag om eea over de juiste manier van het aanleren van steigeren in een wiki artikel te zetten. Dan hoeft al dat informatie-uit-de-neus-trekken niet meer als iemand weer eens een oneliner denkt te moeten plaatsen met de vraag hoe je dat aanleert. Want als iemand denkt dat we hier allemaal helderziend zijn, en als ik zoveel moeite moet doen om echt vast te stellen of iemand weet waar hij mee bezig is, dan heb ik daar ook geen zin in. Dan ga ik automatisch ervan uit dat degene de gebruiksaanwijzing niet heeft doorgelezen (RTFM!!) en ga dat heel uitgebreid uitleggen....:D... In dit geval dus dat hij het NIET moet doen. Scheelt mij namelijk ook weer tikwerk.

Als het artikel eenmaal op de wiki staat, volstaat een link daar naartoe, en komt er alsnog een waarschuwing van mijn kant dat je er heel voorzichtig mee moet zijn als je dit aan wilt leren....

Ik heb al eerder geroepen: als iemand het steigeren echt aan wil leren, weet hij de bronnen te vinden, ook buiten bokt om. Niet alles behoort open en bloot op een internetforum te staan. Er zijn genoeg idioten op deze wereld die daar misbruik van maken...

Maar wat is de juiste manier van aanleren?
Dat is ook weer per paard verschillend natuurlijk.

Zo staat Danielle behoorlijk dicht op haar paard zonder gevaar omdat Jauke zijn benen bij zicht houdt:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SMRC6PFL.jpg

Maar als ik dit bij Taco zou doen dan zou het minder prettig aflopen

http://img138.imageshack.us/img138/8272/opmy2.jpg

Dus wat is goed?
blijft altijd afhankelijk van je paard.
Zo ook of je het wel of niet moet aanleren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:27

Of een paard zijn voorbenen bij zich houd of gaat maaien tijdens het steigeren is het verschil tussen een correct aangeleerde steiger en een niet correct aangeleerde steiger. Hij moet zijn voorbenen bij zich houden, bij/onder zijn lichaam gevouwen houden, met de voorbenen maaien kun je niet scharen onder de noemer: stijl van steigeren...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:32

Cassidy schreef:
Of een paard zijn voorbenen bij zich houd of gaat maaien tijdens het steigeren is het verschil tussen een correct aangeleerde steiger en een niet correct aangeleerde steiger. Hij moet zijn voorbenen bij zich houden, bij/onder zijn lichaam gevouwen houden, met de voorbenen maaien kun je niet scharen onder de noemer: stijl van steigeren...

Jij maakt het verschil tussen steigeren en levade.
Bij levade houden ze de benen bij zich, bij steigeren is dit vrij.

Doordat Taco het heeft aangeleerd vanuit de jambette slaat hij uit.
Jauke heeft het op een andere manier geleerd.

Ik ken paarden die ook uitslaan terwijl ze het op de manier van Danielle hebben geleerd maar ik ken ook paarden die niet uitslaan op de manier waarop ik het heb geleerd.

Ligt dus ook voor een deel aan het paard.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:09

Inderdaad, er is geen vastgestelde manier waarop je een paard een kunstje aanleert. Elk paard leert anders dus elk paard heeft zijn eigen 'aanpak' nodig.

Een Jambette word altijd anders uitgevoerd. Ook al leer je het op dezelfde manier. Menno fleemt anders dan Nyk. Menno geeft anders kusje dan Nyk. Menno draait anders een rondje dan Nyk etc. Het verschilt gewoon heel erg.

En er bestaat inderdaad een verschil tussen de Levade en het 'gewone' steigeren zoals Kelly_Taco al beschreven heeft. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 02:14

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal niet ter zake doende reacties uit het topic verwijderd. Nu graag vriendelijk en ontopic weer verder. :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:43

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:10

Goed geschreven. :D

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:01

Lijkt mij prima. Misschien nog iets erbij over ongewenst steigeren onder het zadel? Hoewel over de aanpak daarvan ook weer verschillende meningen bestaan, zoals voorwaarts drijven, een tik om zijn oren geven enzovoort.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:33

Cassidy schreef:
Ik ben iemand die niet zo snel een profiel induikt om achtergrondinformatie, leeftijd en ervaring op te zoeken (als er al wat in staat). Ik vind het ook niet nodig om bij ieder topic (of iederbericht zoals van EmmaMyLover) stil te staan, en me af te vragen hoe die bedoeld is, en of hij zo bedoeld is als hij er staat.
Bovenstaande oneliner valt voor mij onder: sprokkelen van berichten voor de huiskamer.
Mocht de bokker serieus om info vragen, wil ik even om geduld vragen...er wordt aan gewerkt...

Nee maar je geeft wel informatie die dus niet toegespitst is op de persoon waar het voor bedoeld is.
Ik vind je een hele lieve meid maar ik word af en toe een beetje moe van alle beren die jij op de weg ziet. Als het aan jou ligt mogen we enkelt rijden en dan ons paard weer met 3 dikke dekens en 2 sleezy's terug in de box zetten. Hengsten houden is uit den boze want dat zijn mensenmoordenaars, een paard leren steigeren kan ook al niet want stel je voor dat hij het eens doet als het niet mag. Natuurlijk zijn er mensen die dat soort dingen aanleren terwijl ze dat eigenlijk niet hadden moeten doen, maar die mensen luisteren dan echt niet naar die 2 regels die jij daarover tikt op bokt. Leven en laten leven Cassidy, er zijn namelijk mensen die die verantwoording wel aan kunnen en ook de juiste ervaring wel hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:45

Super stukje Amable, heel erg duidelijk!

En Caira, ik heb juist de ervaring dat alle waarschuwingen op bokt sommige bokkers wel degelijk doen inzien dat bepaalde oefeningen in de VD niet heel erg handig zijn om mee te nemen. Omgang met hengsten dito. En ik ben niet de enige die waarschuwt. Misschien degene die het meest in dergelijke topics reageert en daar nogal fel over kan worden (en dat heeft ook een reden, die ga ik hier niet neerzetten, mag via PB), maar beslist niet de enige.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:47

Maar wel de gene die ik OVERAL tegenkom en ook 1 van de redenen dat ik mensen ervan moet overtuigen dat mijn hengst ook gewoon een paard is en niet het vleesetende monster waarvoor jij hem vaak afschildert.

Mensen waarschuwen is prima, maar geef ze liever handvatten van hoe ze het verstandig en goed aan kunnen leren, daar hebben ze veel meer aan want ze doen het toch wel.