Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:56

Fransje_70 schreef:
@liljebo, nee ik heb haar niet leren steigeren en eerlijk gezegd denk ik ook niemand voor mij. Het gebeurde doordat ik te dicht op haar stond en teveel door mijn knieen ging om haar naar achteren te laten lopen. Heel logische reactie van haar.
Ik ben ook niet van plan haar steigeren of Spaanse pas te leren. Ik ben met de basis bezig, vooral om haar te gaan trailerladen. Heb even gemaild met Monya van t Balingehof en zij heeft ook het idee dat het trailertrauma van Noa is te verhelpen mede dmv clickertraining. Vandaar.
Ik ga haar leren door smalle doorgangen te laten lopen en onder dingen door en dan stil blijven staan etc. Ook haar leren dat er deuren achter haar worden gesloten.

Ik ben wel haar leider, (kan natuurlijk altijd beter ;) ) maar ze volgt me braaf en ik kan haar goed wegsturen. Laatst wilde ze een pak me dan spelletje doen in de bak toen ik haar halster wilde verwisselen, maar toen hoefde ik haar maar 1 keer te drijven, ze rende even een rondje en stond na 2 sec. achter me. Dus het is niet zozeer dat ik geen leiderpositie heb, maar wat wel kan is dat ze me nu aan het uitproberen gaat.
Het voelt meer dat ik een 'nieuw' paard heb na de vorstperiode, ze is superdruk, wil rennen en gek doen, incl. dus bokken en steigeren. Vandaag ga ik haar weer longeren, kijken hoe de vlag erbij staat. (Waar ik alleen last van heb is dat ik nogal sta te kijken als Noa zo druk en wild doet, dan heb ik last van mijn weinige ervaring met paarden, moet er nog aan wennen aan dit paardengedrag en daarbij moet ik adequaat en direct erop reageren, wat in mijn geval niet altijd meevalt).

Heftig gedrag is voor de meeste onder ons moeilijker, dus daarover hoef je je echt niet te schamen. Lijkt me dat je erg je best doet om het goed te doen.
Het plan achter de clickertraining is goed en de manier waarop je erheen wilt werken ook. Begin met simpele dingetjes zoals ergen over heen lopen, ergens op staan, over balkjes bv en plastic. Stilstaat op plastic of bv een grote houten plaat, dat soort dingen. En dan idd ergens onder door, ergens tussendoor. etc. Gaat vast lukken.
Dat paarden nu heftig zijn, hoor je overal. Met de vorst kunnen ze zich in de wei minder uitleven en dat merk je.
Vlgs mij is het nu in nederland minder? Dus wellicht wordt ze dan ook rustiger.

Als je je onzeker voelt over bepaalde situaties kan het helpen je veel in te lezen over gedrag en paardentaal etc (vind ik) Hoe meer je begrijpt, hoe beter je ermee om kunt gaan.

Veel plezier vandaag ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:41

@ Fransje: voor mij is het heel herkenbaar dat het paard ongevraagd nieuw gedrag aanbiedt. Ook Kyra staat regelmatig met haar benen te zwaaien en een soort Spaanse pas aan te bieden. Ik negeer dit gedrag (en zorg dat ik op een veilige positie sta) en ik wacht rustig tot het gewenste gedrag komt.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:27

HippoLogic schreef:
@ Fransje: voor mij is het heel herkenbaar dat het paard ongevraagd nieuw gedrag aanbiedt. Ook Kyra staat regelmatig met haar benen te zwaaien en een soort Spaanse pas aan te bieden. Ik negeer dit gedrag (en zorg dat ik op een veilige positie sta) en ik wacht rustig tot het gewenste gedrag komt.

ok, dat is prettig om te lezen (ik ben nogal een bevestigingszoeker merk ik, maar ja, alles is gewoon nieuw!). Dat steigeren eindigde ze ook door netjes naar me toe te komen en beleefd te wachten op t klikje, maar er kwam niks natuurlijk....
Even off topic: vandaag heb ik Noa gelongeerd en ze ging nog even een paar rondjes in de 5e versnelling, kreeg haar nog even moeilijk van draf naar stap maar toen kwam ze in haar ritme en was ze superbraaf. Het schijnt dat het hele koppel van 15 paarden bij ons op de boerderie gisteren niets anders hebben gedaan over het veld heen en weer te rennen, het was één groot bal. Moest even, alles eindelijk ontdooid, dus vaste grond onder de voeten en dàt moest worden gevierd :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:07

Gisteren heb ik weer vooruitgang geboekt met de berggeit. Ik stond aan een kant en ik was aan het bedenken hoe ik het beste haar andere achterbeen erbij kon vragen. Dat toucheren vindt ze verwarrend, denk ik. Toen opeens zette ze haar andere achterbeen er zelf bij nadat ik het commando gaf. Dat heb ik nog 2 keer geprobeerd en ze deed dat telkens weer. Haar achterbenen komen ook al wat verder naar voren, maar het gaat echt met kleine stapjes.

@fransje: ik vind het ook prettig om te lezen dat ik niet de enige ben die tegen dingen aanloopt, zelfs al weet je dat iedereen zijn dingetjes heeft. Daarom hoop ik dat dit topic nog lang blijft lopen. :)

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:38

[/quote]

Er staat in die docs van Ben Hart (die Liljebo ook aanraadde) toevallig een heel stappenplan voor trailerladen, en daar staat dus ook pionnen en plastic in. Vandaar, dat ik dat zo noemde.
Op zijn boek zit ik ook te wachten! Maar dat moet uit GB komen en daar ligt het hele leven plat met die sneeuw, dus hij krijgt wat meer credits van mij *D[/quote]

In welk boek of DVD staat dat stappenplan precies? Heb op zijn website zitten zoeken, maar kon het niet vinden welk boek dat dan moet zijn. Kun je trouwens de boeken en DVD's van Ben Hart en Ellen Ofstad alleen via hun eigen website bestellen of is het ook in Nederland te verkrijgen of te bestellen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:18

Ran schreef:

Er staat in die docs van Ben Hart (die Liljebo ook aanraadde) toevallig een heel stappenplan voor trailerladen, en daar staat dus ook pionnen en plastic in. Vandaar, dat ik dat zo noemde.
Op zijn boek zit ik ook te wachten! Maar dat moet uit GB komen en daar ligt het hele leven plat met die sneeuw, dus hij krijgt wat meer credits van mij *D[/quote]

In welk boek of DVD staat dat stappenplan precies? Heb op zijn website zitten zoeken, maar kon het niet vinden welk boek dat dan moet zijn. Kun je trouwens de boeken en DVD's van Ben Hart en Ellen Ofstad alleen via hun eigen website bestellen of is het ook in Nederland te verkrijgen of te bestellen?[/quote]

Het boek van Ben Hart heb ik gewoon bij een webwinkel beseld en dat stappenplan vindt je onder e-boeken op de site van hart. Is verder niet duur. Ellen ofstad kun je vlgs mij alleen via haar eigen site bestellen, maar dat weet ik niet zeker.
Ik woon in zweden en heb de dvd's van ellen in zweden besteld. (ze woont in zweden)

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:45

[/quote]

Het boek van Ben Hart heb ik gewoon bij een webwinkel beseld en dat stappenplan vindt je onder e-boeken op de site van hart. Is verder niet duur. Ellen ofstad kun je vlgs mij alleen via haar eigen site bestellen, maar dat weet ik niet zeker.
Ik woon in zweden en heb de dvd's van ellen in zweden besteld. (ze woont in zweden)[/quote]

Oke, dank je, ga weer even verder zoeken. Heb gi. voor mijn verjaardag het boek van Inge Teblick gekregen + de DVD, dus heb voorlopig al wat om te lezen over clickertraining.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:46

@Hippologic, leuk om te horen dat de berggeit steeds iets beter gaat!

Het heeft hier weer gesneeuwt, dus kan amper trainen hier helaas...

Vandaag wel demo's gehad en ging erg leuk :)

juudii5

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:06

Een clicker werkt echt super :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:08

Een echt topic? Dan meld ik me ook! :)) Ik doe VD met m'n Shet en Haflinger, heb de clicker eens geprobeerd maar geneen van beide reageert er goed op.... Stem werkt bij ons hier toch beter :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 07:44

Denk dat het hier komende week ook wat minder is met traning.
Het zou de hele week ergens tussen-10 en -18 zijn. Het is toch al een erg geklooi met die handschoenen, maar normaal kan ik de vingers vrij laten (heb van die handschoenen, met kapje over de vingertoppen wat je even weg kunt klappen)
Maar als het te koud is, worden je vingers te snel gevoelloos. Werkt niet echt.
Zal blij zijn als de handschoenen achterwege kunnen blijven.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:38

Behalve de berggeit ben ik ook bezig met haar met mij mee te laten rennen en haar de commando's stap-draf-galop aan het leren. Dat laatste ligt hier nu ook even stil met een buitenbak als een bobbelende keiharde ijsplaat... Maar ik ga rustig door met het bevestigen van de spagaat (we oefenen dat in het stalgangpad op ruw beton), kusje geven, Flemen, mond opendoen en dergelijke.

De weersverwachting hier is ook overdag -4º C en komende nacht -10º C. Brrrr, gelukkig hoef ik niet buiten te slapen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:06

Lekker als je in de stal kunt oefenen. Die mogelijkheid heb ik helaas niet... Sta dus alleen buiten te klooien.... brrrr.....
De temp die ik noemde is overdag. Snachts is het kouder.... brrrr
Kan me niet voorstellen dat bergbeklimmers en poolgangers er lol aan hebben om met die temp in een tentje te slapen...moet er niet aan denken...

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:20

Komende dagen voor mij ook even geen werk, jammer, want was net bezig het weer fijn op te pakken. In NL gaat het dan vanaf woensdag weer dooien, hèhè. Ik hoop dat het dan eens een tijdje boven nul blijft. Want dan zijn we bijna al 2 maanden verder met het winterweer. Heb ik voor het eerst een paard, krijg ik meteen zo'n winter op mijn dak! Nou ja, weet ik ook hoe dat is!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:58

Oei die temperaturen in Zweden zijn niet mals nee!!! Hier kan ik (mits er geen wind staat, want dat maakt de vingers wel kouder) het wel aan tot -2 a -3 om te trainen met de clicker. Ik werk maar een 10 minuutjes, dat is lang zat en elke keer verdwijnen mijn vingers in de warme mond van Jippe (hij sabbelt de biksjes eraf) en zijn ze weer even ontdooit hahahaaa. En miss is de longeerbak ook wel goed vanmiddag, die was vrijdag bijv lekker los en droog.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:34

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd. Ik wil iedereen verzoeken om ontopic te blijven. Dit topic gaat over clickertraining, en is informatief van aard. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:30

Nou hier is het nu ook -8!!! Gisteren wel geclickerd, ging erg goed. Target vindt Jippe echt leuk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:40

Hoe geven jullie de Jackpot? Clicken jullie dan 1x en geven jullie dan een jackpot of click je een aantal keren zo lang het gewenste gedrag nog uitgevoerd wordt (als dat mogelijk is) en blijft dan voeren?

Niet al het gedrag kan natuurlijk lang achter elkaar uitgevoerd worden terwijl ze een jackpot krijgen, bv als je de levade aan het aanleren bent. Dan is het natuurlijk 1x clicken en een boel voer.

Maar als je paard (freeshaping) gaat liggen, dan kun je natuurlijk ook meerdere clicks geven zolang hij ligt of er voor kiezen om 1x te clicken en dan de jackpot.

Hoe doen jullie dat en waarom?

Met het aanleren van het verlengen (lees: langere duur) heb ik meerdere clicks gebruikt. En dat werkte goed.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:38

HippoLogic schreef:
Hoe geven jullie de Jackpot? Clicken jullie dan 1x en geven jullie dan een jackpot of click je een aantal keren zo lang het gewenste gedrag nog uitgevoerd wordt (als dat mogelijk is) en blijft dan voeren?

Niet al het gedrag kan natuurlijk lang achter elkaar uitgevoerd worden terwijl ze een jackpot krijgen, bv als je de levade aan het aanleren bent. Dan is het natuurlijk 1x clicken en een boel voer.

Maar als je paard (freeshaping) gaat liggen, dan kun je natuurlijk ook meerdere clicks geven zolang hij ligt of er voor kiezen om 1x te clicken en dan de jackpot.

Met het aanleren van het verlengen (lees: langere duur) heb ik meerdere clicks gebruikt. En dat werkte goed.

Op dit moment heb ik 3 soorten voer: biks is de gewone, koekje voor heel goed en appel voor Jackpot. Als ik jackpot geef beloon ik hem met stem uitbundig. Dus ik klik 1 keer met meteen erna heel veel stembeloningen en een stuk appel. Jippe is erg gericht op stem. Inmiddels begint hij door te krijgen dat als ik niks zeg hij het goede dus ook nog niet heeft laten zien. Ik gebruik dit nu ook bij bijv los longeren met slof: ik zeg alleen iets tegen hem als hij laag loopt en nhiet als ie hoog loopt.

Ik ben nu bezig met de target te leren als ik die niet vast hou en dat snapt ie nog niet goed. Als ik hem vast heb kan ik hoog, ver van me af en zelf weg bewegen en hij zal de bal aanraken met zijn neus op commando "target" :D

Gister zag hij de target al klaar liggen en wist niet hoe snel hij de bak in moest gaan (over ijs heen) want hij had er zin in. Achteruit lopen en halt houden vond ie niet zo interesant. Moest ie toch doen!!! Toen ik zei: nou zullen we de target maar gaan pakken dan, liep ie direkt enthousiast met mij mee en toen ik "Klaar" zei wilde hij eigenlijk niet stoppen!

Heb vandaag bij de AH een fitnessbal gekocht in de bonus van 76 cm doorsnee. Eens kijken wat we daarmee kunnen doen (moet het wel even wat beter weer worden, want zo wat is het koud nu!!)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:49

En hoe kom je erachter welk voer 'het lekkerst' is? Ik kan echt geen voorkeur merken tussen een commercieel paardensnoepje of een handje muesli.

Alhoewel... ik merk wel dat gedroogde stukjes brood en biks (wat al een tijdje open stond) veel minder favoriet is. Maar daar toont ze zo weinig interesse voor dan ik dan weer geen beloning vind. Dat eet ze echt 'met lange tanden', als ze het niet gewoon uitspuugt. :P

Wortel eet ze wel (eens), en ik zal eens kijken of dat misschien boven of onder de muesli en het gedroogde brood staan. Dat ga ik uitproberen...

Nog meer ervaringsdeskundigen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:39

HippoLogic schreef:
En hoe kom je erachter welk voer 'het lekkerst' is? Ik kan echt geen voorkeur merken tussen een commercieel paardensnoepje of een handje muesli.

Alhoewel... ik merk wel dat gedroogde stukjes brood en biks (wat al een tijdje open stond) veel minder favoriet is. Maar daar toont ze zo weinig interesse voor dan ik dan weer geen beloning vind. Dat eet ze echt 'met lange tanden', als ze het niet gewoon uitspuugt. :P

Wortel eet ze wel (eens), en ik zal eens kijken of dat misschien boven of onder de muesli en het gedroogde brood staan. Dat ga ik uitproberen...

Nog meer ervaringsdeskundigen?

Als ik hier in zijn bak en wortel en een appel gooi, dan gaat hij meteen op de appel af! Meusli heb ik niet. Biksjes wel. Zal eerdaags eens kijken als ik hem laat kiezen tussen snoepje of appel wat hij dan kiest.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:11

Vandaag had ik wortel meegenomen. Dat heeft ze al een tijd niet gehad en dat vond ze duidelijk veel lekkerder dan muesli. :9 Toen ik dat eerder probeerde te vergelijken kreeg ze dagelijks wortels en muesli. Afwisselen van (lekkere) beloningen is misschien ook een idee, onder het mom van verandering van spijs doet eten.

De berggeit ging erg goed vandaag (na de jackpot van gister) en ik had het geluk om mijn camera bij me te hebben en een stalgenootje die het toestel kon bedienen. *-:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:51

HippoLogic schreef:

Hier krijgen ze de jackpot aan het eind van de training. Ik gebruik de click als IB en een uiteindelijke hand in de snoepzak met een goooood voor TB. Ik sluit altijd af met iets wat heel goed gaat (bv een nieuwe stap in een serie... silja heeft bv nogal eens last van een vastgevroren handrem :+ met lange teugel. Ze heeft eigenlijk nooit goed geleerd om voorwaarts te gaan op commando. Daar werk ik dus aan. Vorige keer zat de handrem super erg vastgevroren en dat focus ik de training op voorwaarts op signaal. In het begin kan daar behoorlijk wat geduld bij komen kijken, maar als ze dan in een keer goed wegstapt op signaal, kan dat voor mij een reden zijn om de jackpot te geven en dan is de training ook klaar.
Ik sluit er dus echt een sessie mee af op een goed punt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:12

Oeps woord vergeten. Mijn edit dan maar even zo:
HippoLogic schreef:
Met het aanleren van het verlengen van de spagaat(lees: langere duur) heb ik meerdere clicks gebruikt. En dat werkte goed.

@ Liljebo: Met de jackpot eindigt hier ook de training, want beter kun je niet krijgen! Maar niet elke training eindigt in een jackpot. Jackpot is 2 stappen vooruit in plaats van 1 stap, bij wijze van spreken.

Een foto van hoe de berggeit nu is:

Afbeelding

Dit was een jackpot moment! Bij het vragen van de berggeit sta ik ernaast en toucheer ik zo nodig de benen (maar alleen op commando gaat ook al!).

Ik vind het belangrijk dat ze haar hoofd ook nog recht voor zich houdt én zo laag mogelijk. Dit is niet alleen een gehoorzaamheids oefening, maar ook een goede stretch oefening. Het ziet er nog best relaxed uit op de foto, maar IRL zie je dat ze het best moeilijk vindt.

Ik had hier tijd genoeg om voor haar te gaan zitten en te voeren en klikken en voeren en klikken... *\o/*

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:09

Yes Yes Yes!!!! Ondanks het koude weer vandaag CT gedaan. Vooral om mijn zoon te laten zien dat Jippe het kon. Dus even achteruit, even halt, maar ja... meneer wil die target doen! Dus eerst zelf 1 keer en dat ding toen bij zoon in handen gegeven. Metertje of 2 van Jippe af. Target! en hoppa neus ertegen.

OK dacht ik, dat moet verder weg kunnen. Stefan een meter of tien weg gestuurd, terwijl ik Jippe de andere kant op liet kijken, Jippe goed gezet. Commando gegeven en hij keek even, zag dat ding en hup liep erheen. Ik maakte de fout door mee te willen lopen, waardoor hij dacht: huh? Wat nu? En stopte. Dus ik weer commando gegeven, doodstil blijven staan zelf en gewacht tot ie bij de target was. Keurig neus ertegen en klik, beloning gegeven. Ik was er naartoe gelopen.

Goed, dacht ik. Stefan is niet bang aangelegd en vind dit wel leuk (al had ie het koud). Dus ik zoon naar de C gestuurd en zelf bij de A gaan staan met het zwarte monster. Ja onze bak meet 40 meter! Dus er zal zo'n 35 meter tussen hebben gezeten. Ik het commando gegeven. Jippe keek weer rond, Stefan hield de target goed hoog boven zich en Heeeee! dacht Jippe. In vlotte stap erop af, neus ertegen, ik heb dus driedubbel geklikt vanwege de afstand en luid gezegd GOED ZO!!!! Toen draaide hij zich mooi om om zijn beloning te halen! Toen was het ook klaar voor mij (maar niet voor Jippe, die wilde nog wel even doorgaan. Maar onze handen vroren er bijna af. Het was wel goed zo!)
Ben supertrots op hem (en op zoonlief dat hij ondanks de kou zo goed meehielp)