Fransje_70 schreef:@liljebo, nee ik heb haar niet leren steigeren en eerlijk gezegd denk ik ook niemand voor mij. Het gebeurde doordat ik te dicht op haar stond en teveel door mijn knieen ging om haar naar achteren te laten lopen. Heel logische reactie van haar.
Ik ben ook niet van plan haar steigeren of Spaanse pas te leren. Ik ben met de basis bezig, vooral om haar te gaan trailerladen. Heb even gemaild met Monya van t Balingehof en zij heeft ook het idee dat het trailertrauma van Noa is te verhelpen mede dmv clickertraining. Vandaar.
Ik ga haar leren door smalle doorgangen te laten lopen en onder dingen door en dan stil blijven staan etc. Ook haar leren dat er deuren achter haar worden gesloten.
Ik ben wel haar leider, (kan natuurlijk altijd beter) maar ze volgt me braaf en ik kan haar goed wegsturen. Laatst wilde ze een pak me dan spelletje doen in de bak toen ik haar halster wilde verwisselen, maar toen hoefde ik haar maar 1 keer te drijven, ze rende even een rondje en stond na 2 sec. achter me. Dus het is niet zozeer dat ik geen leiderpositie heb, maar wat wel kan is dat ze me nu aan het uitproberen gaat.
Het voelt meer dat ik een 'nieuw' paard heb na de vorstperiode, ze is superdruk, wil rennen en gek doen, incl. dus bokken en steigeren. Vandaag ga ik haar weer longeren, kijken hoe de vlag erbij staat. (Waar ik alleen last van heb is dat ik nogal sta te kijken als Noa zo druk en wild doet, dan heb ik last van mijn weinige ervaring met paarden, moet er nog aan wennen aan dit paardengedrag en daarbij moet ik adequaat en direct erop reageren, wat in mijn geval niet altijd meevalt).
Heftig gedrag is voor de meeste onder ons moeilijker, dus daarover hoef je je echt niet te schamen. Lijkt me dat je erg je best doet om het goed te doen.
Het plan achter de clickertraining is goed en de manier waarop je erheen wilt werken ook. Begin met simpele dingetjes zoals ergen over heen lopen, ergens op staan, over balkjes bv en plastic. Stilstaat op plastic of bv een grote houten plaat, dat soort dingen. En dan idd ergens onder door, ergens tussendoor. etc. Gaat vast lukken.
Dat paarden nu heftig zijn, hoor je overal. Met de vorst kunnen ze zich in de wei minder uitleven en dat merk je.
Vlgs mij is het nu in nederland minder? Dus wellicht wordt ze dan ook rustiger.
Als je je onzeker voelt over bepaalde situaties kan het helpen je veel in te lezen over gedrag en paardentaal etc (vind ik) Hoe meer je begrijpt, hoe beter je ermee om kunt gaan.
Veel plezier vandaag