Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 12:28

Ik ben geen fanatieke trainer, dus ik doe vooral waar ik en mijn paard op dat moment zin in hebben. De laatste tijd rijd ik bijvoorbeeld weer wat meer, maar zelf wil ik proberen eens per week wel aan de hand te werken. Zowel rijden, longeren als adhw doe ik niet veel langer dan 20-40 minuten. Buitenrijden daarentegen wel wat langer ;)

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:34

Ik ben zelf ook van de korte trainingen dus vandaar dat ik het vraag :)
Buitenrijden doen we niet en probeer binnen de mogelijkheden zo veel mogelijk af te wisselen.
Wel loopt de oudste aangespannen en de jongste ben ik nu tuigmak aan het maken, wat soms nogal met elkaar botst :=

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:18

Ik probeer 2 x in de week aan de hand en 3 x onder het zadel. Maar als ik geen zin heb om te rijden doe ik wat vaker aan de hand. Soms een half uur en soms 10 minuten, hangt er vanaf wat ik oefen en hoe het gaat. Met het aanleren van de travers deed ik vaak 10 minuutjes.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:20

Dat probeer ik ook vaak paperboy. Ik combineer het werken aan de hand ook wel eens met longeren of rijden.
Of ik combineer longeren met het rijden of ik ga eerst een half uurtje in de bak rijden en dan nog lekker een half uurtje naar buiten.
En regelmatig werken we aan de lange teugel.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:16

Ik wil graag mijn nogal scheve bijrijdpaard ook aan de hand gaan rechtrichten. Het is lastig, want ze lost dingen graag op door voorwaarts te gaan en rent dus liever weg voor lastige dingen. Ik heb haar al heel goed wijken voor druk geleerd (we doen vooral Parelli en ook wel ander grondwerk), en ze kan inmiddels, ondanks haar nogal rightbrain karakter goed ontspannen aan de hand. Ze loopt heel netjes mee, stopt wanneer ik stop. Ook longeren gaat prima. Alleen hoe maak ik nu de stap naar echt schoudervoor of schouderbinnenwaarts gaan vragen? Moet ik gewoon beginnen op een kleine cirkel en haar proberen te vragen goede buiging aan te nemen? Hoe zijn jullie echt begonnen daarmee?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:20

Hoi NoorW. Persoonlijk zou ik les nemen voor het WADH. Er zijn verschillende manieren en ik ben de eerste maanden vooral bezig geweest met lengtebuiging en het stuwen van mijn paard onder controle krijgen. Heb je al eens les gehad?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:56

Paperboy schreef:
Hoi NoorW. Persoonlijk zou ik les nemen voor het WADH. Er zijn verschillende manieren en ik ben de eerste maanden vooral bezig geweest met lengtebuiging en het stuwen van mijn paard onder controle krijgen. Heb je al eens les gehad?

Ja, les wil ik sowieso gaan nemen, heb ik hierin nog niet gehad. Maar ik zou het fijn vinden nu al enigszins te kunnen beginnen met wadh. En ik vroeg me gewoon af hoe andere Bokkers zoiets aanpakten.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:17

Ik werk ook aan de hand met de paarden!

Voor het rijden in de bak met de merrie, doen we even een paar rondjes in de bak,en 2x perweek alleen adh..Nu zijn we rustig aan het beginnen met de piaffe (heel rustig)

En de kleintjes

Zijn we nu bezig om de traver erin tekrijgen, ook pakken we wat oefeningen erbij van het vrijheidswerk!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:03

NoorW dan zou ik haar eerst vanuit stilstand even naar links en rechts laten buigen zodat de binnenheup naar binnen komt. En het hoofd naar beneden vragen. Op de lange zijdes stelling vragen naar binnen. Goed laten plaatsen op de volte, stoppen wanneer jij stopt etc, daarna zou je eventueel aan sbw kunnen gaan werken. Maar ook ik geef hier in aan, neem les!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:16

Ik start met het werk op de volte en rechte lijnen. Eerst correct op de volte, goed gebruik binnen achterbeen en juiste plaatsing van de hoofd/halshouding. Dan je eigen houding/positie ten opzichte van je paard en bet juiste werktempo.
Hiervandaan volte vergroten/verkleinen en ik start dan al snel met het schouderbuitenwaarts en zodra ik denk dat ze eraantoe zijn, ook de schouderbinnenwaarts en de travers.

Ook ik kan les van harte aanbevelen Noorw. In welke regio zit je?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:38

Ik zal gewoon starten met 'er naast lopen' aan beide kanten en zelf een route in gedachte nemen en daar samen overheen lopen. Nog niet met het zweepje kriebelen op de achterbenen of ophoudingen maken, maar gewoon eerst er naast lopen. Vaak is dit soms al 'lastig', vooral aan de rechter kant van het paard. Sommige paarden snappen niet dat ze mee moeten lopen en anderen gaan juist heel vlug. Ik denk dat ze dat principe eerst moeten snappen. Zelf achter het hoofd en voor de schouder gaan lopen en zelf vooruit kijken.

Schouderbinnen enzo zou ik pas gaan doen als op de voltes het LFS voor elkaar is (lateral bending, foward down en stepping under with the inside hind leg) op beide handen en als ze ook op de hoefslag recht uit kan lopen zonder te stuwen en niet voorbij jou eigen buitenschouder loopt.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:59

Meelopen kan ze al heel goed, zowel wanneer ik schuin voor haar loop, als wanneer ik naast haar schouder of zelfs naast haar achterhand loop met 1 of twee lijnen. Dat doet ze ook netjes ontspannen. Maar ik zal gaan beginnen met (kleine) voltes en daar goed de ontspanning gaan zoeken en haar minder kan laten stuwen en meer kan laten ondertreden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 23:43

Jameyskatje: een zijgang als schouderbuitenwaarts, pak ik juist snel mee. Ik merk de paarden hier baat bij hebben, ze leren extra dragen oo de achterhand en worden sterker. Wat het werk op de volte weer ten goede komt.
Schouderbuitenwaarts omdat ze dan i het begin steun hebben van het hek en ze dat wat remt in het stuwen.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:43

Door schouderbinnenwaarts te oefenen wordt het werken op de volte makkelijker omdat daardoor het binnenachterbeen sterker wordt. Maar ik vond het toen ik begon een hele lastige oefening, omdat ik in het begin nog niet goed wist waar ik op moest letten. En dan "knikte" m'n paard bijv in met z'n nek omdat hij zijn binnenachterbeen wilde ontzien. Ik en mijn paard hebben daar wel echt een aantal lessen voor nodig gehad voordat we het goed konden uitvoeren. Mijn instructice zei van de week nog dat het de moeilijkste oefening is!

@ NoorW: ik denk dat het er ook aan ligt Watvoor paard je hebt en hoe erg de scheefheid is. Als je paard redelijk recht is kan je misschien al wel beginnen met schouderbinnenwaarts en travers!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:04

ik vind de travers moeilijker dan sbw. sbw deed mijn hafje redelijk snel al. Travers vindt hij ook echt moeilijk!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:23

Travers vinden wij ook lastiger dan sbw. Mijn paard loopt vaak te snel aangezien ik dan achteruit loop, maar van mijn instructrice mag ik haar niet afremmen omdat het voorwaartse juist goed is. Maar het is daardoor wel een moeilijke combi.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:26

Die van mij gaat door mij heen beuken als ie t ff moeilijk vind, ik rem hem dan echt wel af. En pak het dan rustig weer op.
Maar ik heb hem al geleerd af te remmen door alleen maar met mn touw een beetje heen en weer te gaan :) Beukt hij echt door moet ie gewoon een aantal pasjes achteruit :)

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:33

Die van mij ging juist in de schouderbinnenwaarts vaak hard lopen, ook doordat hij z'n balans verliest. Dus ik moet hem juist heel langzaam laten stappen/draven.
Travers doet hij heel makkelijk! Gebruiken jullie ook de 5e halswervel? O:)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:37

Nee, Ik ga achteruit lopen en duw zn schouders zachtjes naar buiten toe met de zweep. Verder vraag ik stelling naar binnen en druk zachtjes aan de binnen kant van de kaptoom. ( zo ongeveer :P )

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:42

Die halswervel probeer ik ook te gebruiken, maar ik ben vaak het 'knopje' kwijt. :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:47

Daarom gebruik ik dat *knopje* ook niet...raak hem toch steeds kwijt. En zoals ik het nu doe, werkt het ook!

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:51

Ik kan het ook niet altijd vinden hoor. Probeer het nu met m'n uiteinde van m'n zweepje en dan gaat het een stuk makkelijker. Krijg ik ook geen lamme hand van het duwen :D En bij die van mij scheelt het ook als ik er echt voor ga lopen, dan stormt hij ook niet zo makkelijk door :)

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:52

Cinnepin schreef:
Daarom gebruik ik dat *knopje* ook niet...raak hem toch steeds kwijt. En zoals ik het nu doe, werkt het ook!

Hoe doe je het nu dan?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:53

klopt heeft de mijne ook. Daar moet ik ook echt voor blijven.....en zulke lange armen heb ik niet om dan op het werveltje te drukken :+

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:54

Paulaaa schreef:
Cinnepin schreef:

Hoe doe je het nu dan?

paar potsts naar boven..daar staat t :P