Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:50

Cricketen? :D

LadyMadonna

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:57

Zucht.... Auto correct....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:01

stef schreef:
Hier snap ik iets niet... Maakt niet uit welke methode je gebruikt, paard heeft niet ongevraagd in jouw PR te komen....
Cricketen betekend niet: je mag me omver lopen :?

Tuurlijk niet, maar je creëert wel een heel interessant iets om het wel te doen (naast de andere redenen die ze al hadden), namelijk je zakken vol snoepjes.. En dan mag je nog zo leuk leren targetten en het voer op de juiste plaats aanbieden en als 2e stap achterwaarts zodat je dat altijd kan gebruiken. Dit heb ik ook allemaal braaf gedaan en het achterwaarts ging echt op héél licht commando (verbaasde een "parelli-persoon" zich over, blijkbaar was het heel spectaculair :+ ) maar wat heb je eraan als je je paard 100 keer op 2 minuten achterwaarts moet zetten? En andere opties leer je (in het begin, maar later volgens mij ook?) niet.

Waar ik verder ook een probleem mee had, of tja, mijn pony's eigenlijk ... Bij Parelli begin je met de friendly, alles draait om je paard overal met alles te kunnen aanraken. Zelfs als je eens een goede fase 4 met de stick hebt gegeven moet je hem daarna gewoon daarmee kunnen aanraken, het gaat immers niet om de stick, het gaat om de intentie achter de stick. Als op zo'n moment je paard heel gevoelig op die stick reageert heb je het verkeerd aangepakt, niet genoeg friendly gedaan, te snel naar die fase 4, weet ik het.. maar je hebt er zelf voor gezorgd.
En wat je niet als basis leert bij clickertraining (volgens AK) is dat overal aanraken. Dat komt wel, maar verderop, als je al x aantal tijd verder bent .. En wat had dit als gevolg? Dat ik [***] nog amper kon borstelen, dat hij ging lopen van de zweep/stick (waar hij dat eerst niet deed) en ik echt helemaal opnieuw kon beginnen, puur omdat ik een tijd met dat clickeren bezig geweest was en daardoor niet regelmatig 'friendly' met hem gedaan had, omdat dit eerlijk gezegd helemaal niet in mij opkwam want er werd niks over vermeld. Als ik nu een week niks doe qua Parelli zal ik ook weer 'opnieuw' moeten beginnen, met als verschil dat je dan éérst weer zorgt dat je paard zich veilig voelt bij jouw aanrakingen en de stick, en daarna ga je pas weer verder met andere dingen. En dat is voor mij een heel groot verschil .. dat máákt een heel groot verschil ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-12 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:01

stef schreef:
Hier snap ik iets niet... Maakt niet uit welke methode je gebruikt, paard heeft niet ongevraagd in jouw PR te komen....
Cricketen betekend niet: je mag me omver lopen :?

Nee dat is zeker niet de bedoeling. Ik heb Myrtle eerst leren stilstaan op commando, wijken voor druk (schouder en achterhand) en hoofd naar beneden met de clicker. Resultaat een veilig (maar wat traag) paard. Dat trage werk ik nu aan, gaat al beter! Maar wat heel fijn is, als ze niet weet wat ze moet doen doet ze haar hoofd naar beneden (ipv steigeren of jambette). Heel prettig hoor :).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:05

[***] schreef:
En wat je niet als basis leert bij clickertraining (volgens AK) is dat overal aanraken. Dat komt wel, maar verderop, als je al x aantal tijd verder bent .. En wat had dit als gevolg? Dat ik Boke nog amper kon borstelen, dat hij ging lopen van de zweep/stick (waar hij dat eerst niet deed) en ik echt helemaal opnieuw kon beginnen, puur omdat ik een tijd met dat clickeren bezig geweest was en daardoor niet regelmatig 'friendly' met hem gedaan had, omdat dit eerlijk gezegd helemaal niet in mij opkwam want er werd niks over vermeld. Als ik nu een week niks doe qua Parelli zal ik ook weer 'opnieuw' moeten beginnen, met als verschil dat je dan éérst weer zorgt dat je paard zich veilig voelt bij jouw aanrakingen en de stick, en daarna ga je pas weer verder met andere dingen. En dat is voor mij een heel groot verschil .. dat máákt een heel groot verschil ...

Welkom terug Sabine :). Als je clickert hoef je natuurlijk niet de AK methode stap voor stap te volgen. Zeker niet als blijkt dat het voor jouw paard niet goed werkt!
Clickeren is een methode om iets aan te leren, wat je aanleert en in welke volgorde ben je natuurlijk vrij in. Maar dat weet jijzelf ook wel toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:15

Ja, nou .. Ze zeggen altijd dat je niet zomaar wat in het wilde weg moet gaan proberen ;) En ook wel begrijpelijk, als je eigenlijk geen idee hebt waar je mee bezig bent doe je meer kwaad dan goed ... Daarom heb ik voor AK gekozen, omdat zij op clickergebied toch wel de grootste is heb ik het idee (beetje zoals Parelli, er zijn er ook andere, maar AK is toch de meest bekende met de meeste info beschikbaar ;) ). Dus dan begin je daar stap voor stap aan, volgens haar methode ...

Bij Parelli ben ik nu ook stap voor stap begonnen volgens die methode, net hetzelfde, maar ik heb héél andere resultaten, en veel fijnere resultaten. En dan kan ik wel eens een snok aan dat touw geven, maar op dat moment doe ik dat heel bewust, om een bepaalde reden, en niet uit frustratie. Ben al weken niet meer gefrustreerd geweest, heerlijk :D Moet wel zeggen dat ik het zonder die DVD's niet op die manier had gekund, de DVD's van het oude level 1 (het rode dus) geven echt héééél veel inzicht in het hoe en waarom en hoe reageren in situaties en waarom en hoe niet te reageren en waarom etc. etc. Ook veel theorie, maar heel makkelijk in de praktijk om te zetten (hier toch).

Het clickeren komt wel weer terug hoor, maar dan weer meer op mijn eigen manier, voor bij Parelli, om dingen die net wat moeilijker zijn toch wat extra te belonen .. Al is rust en een aai en een blije mensje ook een erg grote beloning voor een paard .. Ze hadden beiden wat moeite om af te kicken (als ik zei dat ze het goed deden stonden ze echt te wachten op een snoepje, niet opdringerig, maar wel duidelijk wachten) maar nu dat voorbij is zijn ze ook heel erg blij met een aai en een lief woord en gewoon even een momentje niks doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:20

Wie is AK?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:21

Alexandra Kurland :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:22

Ooohhhkeeeee....

Nog een goeroe erbij ;) was al blij dat eist wie voest, parelli, roberts, Jones etc waren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:31

Haha, die past wel niet in het rijtje, is een clicker-goeroe :Y) :+ Maar het komt op zich op hetzelfde neer :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:36

Een goeroe is een goeroe, en ik hou niet van goeroes ;) of, ik wordt een beetje eng van de verheerlijking van goeroes, laat ik het zo zeggen ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:39

Ik zie het allemaal niet zo zwart-wit. Ik zag bij de demo's momenten waarvan ik dacht; de clickeraars zouden wat van Parelli kunnen leren (consequentie in basic dingen zoals niet in je ruimte komen bijvoorbeeld) en bij Parelli demo's zag ik dingen die ze van clickeraars kunnen leren (bijv. dat paard belonen door voer van een ton te laten eten ongeveer een halve minuut nadat hij een figure 8 heeft gemaakt waarvoor je hem wil belonen, niet opschiet, je dan beter een bridge zou kunnen gebruiken)... En die momenten die opvallen liggen meestal niet aan het systeem, maar aan dat mensen wel eens 'fouten' maken. In principe gaan beide denk ik prima samen. Ik heb ook geen last van een opdringerig paard, ook toen ik nog nooit van Parelli of clickertraining had gehoord. En nu ik wel clicker is ze dat nog steeds niet. Parelli is inderdaad wel een meer kant en klaar pakket dat je stap voor stap kan volgen, dan bijv. de dvd's van AK, als ik het zo inschat. Maar ik denk dat het, zoals Inge Teblick in de demo terecht zei, uiteindelijk een ethische keuze is. Of je positieve of negatieve bekrachtiging gebruikt heeft namelijk niet te maken met WAT je aanleert, maar HOE. Aangezien het doel uiteindelijk bij zowel Parelli'ers als clickeraars denk ik vergelijkbaar is (een blij, volgzaam, veilig, paard, om maar even snel wat te verzinnen, even los van situaties waarin je je eigen veiligheid moet waarborgen), gaat het dus om het 'hoe'. Ik vind clickeren dan uiteindelijk de mooiste manier van het 'hoe', vanwege inderdaad het ethische aspect. In de praktijk kan ik het echter nog niet overal toepassen, misschien komt dat nog als ik mij er meer in heb verdiept en geoefend, maar tot die tijd combineer ik e.e.a. gewoon.

Edit: leuk filmpje trouwens, Vie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:45

Dat is weer een andere discussie natuurlijk .. Ik ben altijd héél sceptisch geweest tov Parelli, maar nu is er op dat gebied echt wel een verandering, al is dat heel moeilijk om uit te leggen. Betekent niet dat ik nu enkel maar ooh & aah roep als ik hem iets zie doen, maar de methode op zich kan ik me wel helemaal in vinden, nu ik begrijp wat er wanneer & waarom gebeurd. Maar als ik hem iets zie doen waarvan ik denk "neen, dat wil ik niet voor mijn paarden", dan doe ik dat ook niet ... Sowieso vind ik, zoals eerder gezegd, Parelli zelf vaak te snel & te ruw .. dus ik doe het niet op die manier, maar wel volgens hetzelfde principe.

Maar je hebt ook mensen die zeggen dat die bepaalde persoon niks verkeerd kan doen, dat is weer een ander verhaal ... En als ik kies voor een methode, van welke goeroe dan ook, dan volg ik die van het begin tot op het punt dat ik me er niet meer in kan vinden, en bij AK was dit jammer genoeg heel snel...

@ Visitor : mooie reactie .. Ik zie inderdaad ook de voordelen van de clickertraining :j Maar voor de basisveiligheid kies ik voor een andere manier. Ik wil ten alle tijden alles te zeggen hebben over mijn paard, en dat gevoel had ik niet met de clickertraining. Dus daar zorg ik eerst voor, en daarna kan de clicker er weer bijkomen :)

En mijn pony's denken nu waarschijnlijk bij fase 1 "ok, ik zal maar bewegen want anders... ", maar is dat zo slecht? Als ik die 2 van mij in de weide zie en [***] kijkt scheef naar [***] en [***] negeert dat compleet dan heb je ook de poppen aan het dansen .. dan krijgt [***] ook een fase 4 (want van fase 2 & 3 heeft [***] nog nooit gehoord :)) ). Dus waarom zou ik dat dan niet mogen denk ik dan :Y)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:48

_/-\o_ visitor

Dat dacht ik ook toen ik die demo's zag :D Dat mensen heel wat van elkaar kunnen leren.

Ik kies zelf wel voor negatieve bekrachtiging omdat ik denk dat dat een iets meer realistisch keuze, omdat ik veel rijd en weinig liberty doe. Ook denk ik dat paarden heel veel baat hebben bij duidelijkheid en ik denk dat de meeste mensen met (een basis van) negatieve bekrachtiging veel duidelijker zijn. Ik heb er ook geen ethische bezwaren bij verder.
Ik denk dat het een beter aan te leren is op de ene manier, het ander beter op een ander manier. Als je je beperkt tot een ding, dan loop je snel vast.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:50

Waar kan ik een klicker krijgen(kopen) ?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:51

@bir: overal in elke dierenzaak :j De meesten verkopen clickers die tevens geschikt zijn voor honden.

eva saegerman hier op bokt verkoopt ze tevens ook in verschillende modellen!
(simpele clicker, clicker voor aan je vinger te bevestigen, clicker + targetstick etc etc)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:03

Thx Visitor. We doen ons best. :D

liljebo schreef:
Vie, leuk dat je jouw verhaal verteld. Ik denk dat we in een dergelijke situatie allemaal misschien wel eens iets doen waarvan we achteraf denken dat we dat beter niet hadden kunnen doen. Zal niet meevallen om mee te draaien bij zo'n demo. Is toch anders dan thuis trainen.

Mbt billy.. ja dat is echt rot. Zwaar cushing en een chronische leverontsteking. Op dit moment schijnt hij zich met medicijnen best redelijk te voelen, maar we weten niet hoe de toekomst eruit gaat zien. Het zit gewoon niet goed in dat lijfje. Hij was ook echt mijn agilitypony. Heb met hem dus ook tot medium level deelgenomen aan wedstrijden, incl liberty en wildagility, Wat je zegt, klopt helemaal. Het valt niet mee als je inderdaad op de kleine details moet gaan werken. Dat wordt behoorlijk onderschat door de mensen die zelf nog nooit een wedstrijd hebben gedraaid. Het is heel wat anders dan rondrennen en hindernisjes springen. (een beeld wat bij veel mensen nog schijnt te leven)
Ik betwijfel of Billy ooit terugkomt in de agility. Soms denk ik van wel, maar veel vaker besef ik dat het niet erg waarschijnlijk is. De grote paarden beleven er minder plezier aan en Trulsaatje is erg lomp met haar onhandige lijf. Gewone dingetjes kan nog wel, maar voetjes optillen en al helemaal een sprongetje maken is een probleem. Kan ik wel aan werken, maar ik verwacht geen wonderen. Ze heeft echt een heel erg raar lijf. Bovendien heb ik momenteel even geen motivatie. Maar goed... we zien wel

Ach ja, gedane zaken nemen geen keer en de hele demo was een mooi leermoment. Ik vond zelf Tapioka soms ook opdringerig, dan wel niet zo zeer naar mij. Dan dacht ik: moet ik gaan tussen komen of niet? Ik sta inderdaad niet elke dag voor publiek. Als ik een horse agility demo geef is het 'simpel': iemand doet de uitleg, ik laat zien wat we kunnen. Gaat Tapi er een keer van door, loop ik er met wat gekke bekken achter aan en het publiek lacht. Komt ze bij me terug, hebben ze iets van: oh, leuk! Nu wist ik soms echt niet wat ik moest doen of laten zien. Beetje lastig. Ik vind de discussie hier dan ook wel interessant eigenlijk, leer ik nog meer van en dat neem ik zeker mee als ik nog eens een demo mee mag verzorgen. :)

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:05

Mi_Amore Dank je wel!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:05

Die van mij is super opdringerig, daarom ben ik nu juist gaan clickeren in de hoop dit minder te krijgen.
Mijn vorige paarden heb ik puur dmv voedselbeloning getraind en met hun had ik geen last...

We gaan het zien :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:05

Sorry ik moest vanmorgen snel weg. Dus nog even:
@Liljebo: van harte gefeliciteerd! *\o/*
@ Eva, Stef, Vie en Bir: welkom
Heb ik iedereen niemand overgeslagen?

@Sabine welkom terug :) maar je hoeft hier niemand, ik elk geval mij niet, te overtuigen van het nut van Parelli,hoor. ;) Dit topic is bedoeld om ervaringen met clickeren uit te wisselen.

Maar je noemt op zich een mooi discussiepunt: frustratie. Ik grijp dit even aan om een nieuw discussiepunt ter sprake te brengen.

Frustratie is toch een bekend fenomeen in training. Tenminste, iedereen heeft er ooit wel eens mee te maken gehad.
En vooral als je frustratie voelt, is het belangrijk om te kijken waar je -als trainer- te kort schiet aan 'gereedschap' of techniek of kennis om frustraties een volgende keer te voorkomen. Frustraties komen nu eenmaal in elke leercurve wel een keer te voorschijn, helemaal als mensen (noodgedwongen) autodidact zijn, of zichzelf een methode via boeken/dvd/internet willen aanleren. Zelfs met een coach naast je is het hebben van frustraties niet ongewoon. :Y)

Als ik merk dat ik daar last van heb, doe ik een stap terug en probeer ik kritisch te kijken naar de bron van de frustratie. Als ik voor mezelf spreek is dat, samengevat, meestal omdat ik teveel op een doel gefocust ben en te weinig op 'de weg er naar toe'. Meestal als oorzaak dat ik de weg 'er naar toe' niet kan bereiken (op de snelheid die ik zou willen) omdat ik ervaring of kennis mis. Of beide.

In Nederland had ik een trainingsmaatje. Dat mis ik nu enorm. 1x per maand kwamen we bij elkaars paarden kijken naar de resultaten van de training van de afgelopen maand. Samen stellen we trainingsdoelen voor ons eigen paard op en we bespreken of het haalbaar of onmogelijk is en hoe we eventueel een doel zouden aanpassen. Dat helpt mij enorm. Want door een simpele opmerking kwam ik dan meestal een mega stap vooruit. Soms niet eens een opmerking maar een simpele vraag, zet me al aan het denken. Zoals:"Waarom doe je het zo en niet zo?" Nu kunnen we helaas niet meer maandelijks bij elkaar op bezoek en feedback op een filmpje is toch anders.

@Vie: leuk dat je jouw ervaring over de clicker demo met ons wilt delen. Het lijkt me sowieso hartstikke moeilijk om voior een publiek 'te presteren'. En als er dan ook nog niet eens duidelijk is wat er nu eigenlijk van je verwacht wordt is het dubbel moeilijk. Ik was er niet bij, maar petje af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:31

Sorry, was niet mijn bedoeling hoor .. Maar omdat het over clickeren op EDA ging (en daar toch doorgaans Parelli-publiek was met Parelli-demo's) vond ik het wel aansluiten.. Weet niet meer juist op welke manier, maar toen ik eraan begon klonk het allemaal logisch in mijn hoofd :+ :))

Wat je over frustratie zegt kan ik helemaal volgen :j Ben ook niet helemaal eerlijk geweest, ik heb gisteren wel een ieniemienie-frustratie-momentjes gehad :o Maar het was zo klein en in de training zo nietig dat ik het al vergeten was :') [***] doet namelijk de 'sideways' heel super, echt verbazingwekkend goed .. de ene kant uit ... De andere kant, zelfde principe, gaat totaal niet. Niet een beetje, niet iets moeilijker dan de andere kant, neen, gewoon totaal niet .. En dat frustreerde mij gisteren even, omdat ik niet snap waarom .. Snap ik nog steeds niet trouwens, kan me voorstellen dat hij de ene kant moeilijker vindt dan de andere, maar het gewoon niet doen? Maar ik ga er vanuit dat dit wel komt, ik zit daar nu geen dagen over te denken van "wat moet ik nu en hoe kan ik zorgen dat het wel lukt etc. etc." (iets wat ik 'vroeger' trouwens wel had, maar alles over-analyseren werkt ook niet bevorderlijk := Nadenken over dingen is goed, maar overdrijven is ook een vak ;) ). Ik doe gewoon de dingen die wel lukken en als ik denk 'nu is het het moment' probeer ik gewoon nog eens, en er gaat een moment komen dat het wel lukt en dan is het kwartje gevallen en is het probleem opgelost. En in tussentijd is er nog genoeg anders te doen. Dus hier nog wel frustratie geweest, maar zo klein dat het eigenlijk weinig betekenis heeft, en heel fijn opgelost door te gaan squeezen, iets wat hij echt super vindt en waar hij mij weer helemaal verbaasd heeft met z'n inzet .. Dus wel supergoed afgesloten (en ik kreeg veel meer dan ik eigenlijk wilde, heb op een bepaald moment echt moeten zeggen 'nu is het wel genoeg geweest, je hebt genoeg je best gedaan' :)) ).

En verder zal ik me weer stilletjes terugtrekken, aangezien ik over clickeren op dit moment weinig te vertellen heb :o

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:25

@sabine volgens mij heeft HL het over jouw frustratie met de AK dvds :). Er is mij in dit topic wel aangeraden om de dvds te volgen, maar ik had vragen over dressuurtraining. En dat is toch wel de rode draad in de dvd serie volgens mij. Maar als je tussendoor een probleem krijgt met je paard borstelen, of uit de wei halen, of trailerladen of weet ik wat voor praktisch probleem, dan lijkt het me logisch dat je daaraan gaat werken. Ik was op de AK clinic en ze keek daar eigenlijk naar wat de eigenaar wilde leren, maar vooral ook naar wat het paard nodig had en daar ging ze mee aan de slag.

Verder is clickertraining natuurlijk niet hetzelfde als de AK methode, clickertraining gaat over hoe je iets aanleert. Maar dat is al gezegd geloof ik.

@visitor mooi verwoord, dat van die morele keuze wilde ik idd ook nog even aanhalen. Dat maakt het denk ik ook lastig om een goede demo te geven. Je kan spectaculaire resultaten laten zien, maar dan denken de niet clickertrainers: dat kunnen wij ook en dan zonder snoepje.
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 16-10-12 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:32

Sabine, ik moest wel beetje lachen met je enthousiasme. Denk dat dat heel erg 'jou' is. Maar dat is helemaal ok. Geniet ervan meid. Er is niets mis met een methode als je daarin je draai vindt.(ik vond trouwens Pat beter dan Linda.. in het begin niet, maar op de latere dvd's... vond altijd dat het bij hem natuurlijker ging, hoewel hij later wel eens op demo's ervoor zorgde dat ik achter mijn oren krabde. Maar dat had ik ook wel eens bij Linda. Denk echter dat mensen tijdens een demo erg onder druk staan en dat 'oliebol' dan gewoon 'happens'.

Kijk... en dat vind ik wel een beetje het jammere... het ontbreekt vaak aan respect voor elkaar in de paardenwereld.
Ik heb ook de parellipakketen gehad, ben een tijdlang bij de savvyclub geweest en heb hem lange tijd trouw gevolgd (nou ja, totdat ik silja voor mijn kiezen kreeg :+ )
Maar voor die tijd ben ik best fanatiek geweest met Voest, heb alles gevolgd van Hemfling, en later heb ik de studiepakketen van marijke de jong gehad.
Ik heb hier ook nog fiks wat dvd's liggen van bent Banderup, Anja Beran, Philippe Karl, Penquitt etc.
Ik ben daarin niet kinderachtig. :)

Ik clicker nu en voor mij is het ook echt de uitdaging om dingen correct aan te leren via de clicker. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet veel van andere methoden heb geleerd. Verre van.... In die zin heb ik geen hekel aan goeroes. Iedere zichzelf respekterende goeroe heeft belangrijke punten waar je van kunt leren. En ik leer nu eenmaal graag.
Clickeren is voor mij tegenwoordig de juiste manier van dingen aanleren, vanwege de hele wetenschap die erachter zit. Het is ook gewoon bewezen dat dieren meer kunnen aanleren middels Positief reinforcement en dat je dan een andere houding bij dieren krijgt, dan op iedere andere wijze.
Tegelijkertijd besef ik dan ook dat je met hetzelfde gemak waarin geavanceerde zaken worden aangeleerd, je ook zaken aanleert (onbewust) die je niet wil aanleren en daar zit de hele grote struikelblok. Ik denk dat het daar meestal mis gaat. Het luistert nogal nauw. (in dit verband moet ik dan toch weer het stuk over loopytraining aanhalen, wat daar veel duidelijkheid in brengt)

Ik denk echter dat het zinvol is om zoveel mogelijk bij alle trainers in de keuken te kijken en daar je voordeel mee te doen. AK is bijvoorbeeld een autoriteit op gebied van clickeren en heeft hele mooie dingen gedaan (zoals het opleiden van blindegeleidepony's), maar ik ben weer wat minder weg van de extreme buiging. Mijn nadruk ligt hoe dan ook niet op dressuur, met wel op gymnastisering van mijn stijve houtjes.
Maar ook bij haar ligt de nadruk op een veilig paard. Denk dat dat altijd je prioriteit moet hebben.
Wat ik zelf merk is dat juist door het feit dat ik meerdere methoden heb gevolgd en open sta, ik ook meer ga zien.
Zo keek ik laatst een dvd van Marijke de Jong, waarbij ze schouder in deed aan de hand met een paard wat het nog niet zo begreep. Ik zag haar diverse keren corrigeren en later belonen waarbij ze de nadruk van het belang van dat belonen ligt. Heel leuk en waar, ware het niet dat haar timing zo beroerd was dat het paard alleen de connectie kon leggen dat schouder in gepaard ging met veel correcties en dat het ontspannen in stap daarna op de korte zijde werd beloond. Terwijl ze voor haar eigen gevoel beloonde voor schouder in. Ik zie nu ook de verschillen (althans tipje van de sluier) tussen klassiek dressuur en academisch dressuur etc etc. Kortom.... open staan en bij veel trainers kijken, is altijd leerzaam. En het zet je aan het denken; wat wil ik zelf en waarom.
En tegenwoordig probeer ik dat dan te vertalen naar de clicker.

Het elkaar afkammen en neerhalen is erg gemakkelijk. Maar het punt is dat iedere leermethode belangrijke leerpunten heeft (nathalie Lagasse -geloof dat ze zo ongeveer heet- is parelli lerares, maar bereikt hele mooie resultaten omdat ze het opgaan in fases heeft vervangen door de clicker)
En iedere leermethoden heeft volgelingen die er een puinhoop van maken,.
Zo is het nu eenmaal.
Ik denk dat het waardevol zou zijn als mensen van elkaar zouden willen leren in plaats van het bekijken van andere methoden vervuld van vooroordelen.
Zo heb ik hier ook een keer een clinic gedaan bij een NH-er waarbij ik stevig achter mijn oren moest krabben. Maar ik heb netjes gedaan wat hij vroeg en ik heb ook daar weer iets van geleerd. Zoals ik ook iets heb geleerd van westernles etc. (soms leer je ook gewoon vooral iets over jezelf)

Er zijn gewoon trainers die ik verschrikkelijk vindt en trainers waarvoor ik een diep respect koester. Niet vanwege de methode, maar vanwege de manier waarop ze met paarden omgaan. Sommigen hebben het gewoon in de vingers. En daar leer ik graag van. En volg ik zo'n les, dan doe ik het op de manier waarop het mij wordt gezegd (maar dan niet met eigen paard). Ik kan dat dan later vertalen naar de clicker. Niet omdat de methode van de trainer dan niet zou deugen, maar omdat ik persoonlijk de clicker een zeer goede 'tool' vindt met bewezen goed effect. Dat neemt echter niets weg van mijn respect voor de persoon die het anders doet.
Philippe Karl bv vindt ik zeer prettig in de dressuur werken en ik zou graag les van hem of een van zijn leerlingen hebben, ondanks dat hij geen clicker gebruikt. Alexandra Kurland is daarentegen weer goed in de toepassing van de clicker, maar vind ik voor dressuur weer mindere punten hebben. Piet Bakker... ook al iemand van wie ik zielsgraag les zou hebben. Hij werkt wel met snoepjes, maar clickert niet echt. Eigenlijk wil ik ook les nemen bij Ellen Ofstad, die weer wel clickert en lange teugel doet (vaak samen met piet bakker) maar ik heb dan weer wat minder met centered riding. Etc etc.

Mbt de demo... daar ga ik niets over zeggen. Was er graag bij geweest om een eigen mening te vormen, maar dat was ik niet en wetend dat iedereen door eigen bril kijkt, kan ik geen oordeel geven naar aanleiding van dat wat ik hoor,
Ik weet alleen dat ik geen demo zou willen geven, want dat lijkt mij heel erg moeilijk. Bovendien is een demo vaak vertekenend. Een clinic loopt niet altijd als gewenst en een demo verbergt vaak veel wat erachter ligt.

En wat frustratiemomenten betreft. ... zonder die momenten leer je niets/krijg je nooit de uitdagingen aangereikt die je de gelegenheid geven om bij te leren. Het hoort erbij.
En voorlopig heb ik nog zo'n beetje de mont blanc aan leermateriaal voor mijn neus liggen.
Ben er alleen gemakkelijker in geworden. Ik accepteer dat ik nog veel fouten maak. En dat helpt mij in ieder geval.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:35

Mooie post Liljebo, zo denk ik er ook over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:57

Ik heb geen frustratie tov de DVD's hoor .. Ze zullen best goed in elkaar zitten maar ik vind het niet logisch, en dat weet ik nu nudat ik het geprobeerd heb. En dan kan er wel gezegd worden van "maar je moet dat & dat ook doen wanneer je zelf vind dat het moet en tussendoor en .. " maar dat is net hetgeen dat je normaal niet zou moeten als je een bepaald programma volgt, dat zou zo logisch in elkaar moeten zitten dat je begint bij 1 en eindigt bij 20 en stap voor stap je paard traint ... En dat had ik bij die DVD's niet, dus dat is heel moeilijk werken. Betekent niet dat het allemaal niet goed is, of dat ze er niks van kent, voor anderen zal het misschien wel op die manier werken, hier blijkbaar niet .. Vind het zelf ook jammer hoor, maar het clickeren op zich is niet uitgesloten, alleen nu even niet ;)

@ liljebo : als ik ervoor ga dan ga ik er ook wel echt voor ... kan je wel om te lachen vinden maar anders heb je er ook niks aan natuurlijk, als je alles maar half doet zal je nooit wat bereiken. Dat heb ik in het verleden gemerkt: een beetje van dit + een beetje van dat = niks echt goed ... Maar voor anderen kan dat wel weer werken natuurlijk, alleen vind ik het gevaarlijk om als basis vanalles door elkaar te gaan gebruiken omdat ieder z'n eigen ideeën en trainingsmanieren heeft ..

Verder weet ik wel dat dit een clickertopic is, maar vind ik het wel weer jammer dat je wel zegt dat iedereen respect moet hebben voor andere trainingsmanieren etc., maar je toon in het algemeen vind ik toch ook niet respectvol overkomen, misschien bedoel je het niet zo en komt het zo over omdat het via internet is, maar elke keer lijk je toch te zeggen dat clickeren HET is, en dat mensen die hun paarden niet clickerend trainen het gewoon niet kunnen en niet begrepen hebben ... Kan best wel, maar dat elke keer maar zeggen komt op mij over als 'ik ben wel goed met mijn paarden bezig want ik werk met pos.-R en anderen die met neg.-R werken hebben het allemaal niet begrepen en zijn niet zo goed voor hun paarden als ik'. En dat is jammer, dat ik steeds dat gevoel krijg, daarom waarschijnlijk dat ik er zo over doordram, dat ik het gevoel heb dat ik mezelf moet verdedigen ... Had gezegd mij hier terug te trekken maar naar aanleiding van de verdere reacties had ik het toch weer moeilijk :+