Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:48

liljebo schreef:
crosmuller schreef:
Leertheorie is best lastig te begrijpen als je het voor het eerst hoort.

Ik denk dat je hiermee het belangrijkste struikelpunt noemt. Die theorie is eigenlijk erg belangrijk om goed te clickeren, maar tevens best pittig. Mensen willen graag meteen iets zien/hebben geen zin in die theorie. Maar zonder de theorie te kennen, maak je veel fouten en gebruik je de methode niet zoals bedoelt. Dat is dan zo jammer.

Ik snap het ergens wel. Niet iedereen heeft er zin in; in die lange theoretische verhalen. Maar aan de andere kant vind ik het ook spijtig, omdat je zo verschrikkelijk veel 'rommel' ziet on het clickergebeuren.

Ja mee eens. ( Niet dat ik zelf alles goed doe, was het maar waar. ) Ik denk soms wel eens dat het een beetje een methode voor nerds is, maar misschien moet ik dat niet hardop zeggen/typen want dat is geen reclame natuurlijk :).

Ik heb laatst een artikeltje geschreven over katten trainen voor het lokale asielblaadje. Ik heb het bewust heel simpel gehouden. Als de kat een klik hoort weet hij dat hij een snoepje gaat krijgen en dan kun je gaan klikken als hij doet wat je wilt. En dat straffen uit den boze is. Ik heb het leerkwadrant bewust weggelaten. Ik denk dat het ook niet echt kan bij katten, negatief bekrachtigen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:49

Goed clickeren is idd soms voor de buitenstaander doodsaai om naar te kijken.

Dit vind ik trouwens ook een leuk voorbeeld van goed gebruik van de clicker. Een toepassing die ik nog niet eerder heb gezien. Erg bruikbaar gezien ik Hälga ook wil inspannen.
http://www.youtube.com/watch?v=4L3xQsJM_1A

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:50

stef schreef:
een clickerdemo kan je toch makkelijk spectaculair maken? Er is alleen wel een groot verschil tussen een demo en een clinic

ja je kan het eindresultaat laten zien van oefeningen, maar dan mis je misschien weer de diepgang? Dat was de bedoeling van de advanced equiday toch?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:50

stef schreef:
een clickerdemo kan je toch makkelijk spectaculair maken? Er is alleen wel een groot verschil tussen een demo en een clinic

Dat weet ik niet. Ik denk dat het best lastig is als je echt clickeren wilt uitleggen als trainingsmethode en niet in een VD demo wilt ontaarden.
Dan moet je toch echt een ver gevorderd paard hebben en kom je nog niet aan uitleg over het hoe en waarom van trainen toe

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:51

Cm, daar heb je gelijk in hoor. (Dat het misschien wel advanced genoeg was.) Ik zag dat Inge Teblick in het voorjaar een tweedaagse clinic in NL komt geven, misschien moet ik me daar maar voor opgeven, krijg ik alsnog mijn portie 'advanced'.
En het is inderdaad wel voor nerds haha, ikzelf hou in elk geval van een goede theorie die ik helemaal begrijp als ik iets uit ga voeren in de praktijk.
Eva, ik begrijp je helemaal. Het is natuurlijk wat minder spectaculair om te laten zien allemaal, omdat het langzamer gaat. Lijkt me ook heel moeilijk om dat in de vorm van een demo te gieten. (Hebben jullie ook wel eens zoiets (een demo ofzo) gedaan met een helemaal 'groen' paard op het gebied van clickeren en die dan bijv. ter plekke in te clickeren en te leren targetten, terwijl een ander vertelt wat daar gebeurt ofzo?) Daarom vond ik het wel heel leuk dat het publiek er actief bij betrokken werd! En ik heb ook bij de Parelli demo's (en inderdaad ook het trailerladen) wat dingen gezien waarvan ik dacht... tja... Dus andersom hebben 'zij' mij ook nog niet overtuigd hoor! ;) Maar toch haal ik elke keer wel een leerzaam element uit zoiets. In ieder geval heeft iedereen op de tribune nu gehoord wat CT is, zijn er mensen geïnspireerd en geënthousiasmeerd (ik in elk geval) en zijn er ook weer een aantal vooroordelen de wereld uitgeholpen, denk ik.

crosmuller

liljebo schreef:

Haha heb je dat zelf bedacht of quote je AK ;) ?

liljebo

crosmuller schreef:
[
Ja mee eens. ( Niet dat ik zelf alles goed doe, was het maar waar. ) Ik denk soms wel eens dat het een beetje een methode voor nerds is, maar misschien moet ik dat niet hardop zeggen/typen want dat is geen reclame natuurlijk :).

.

:+ ik vrees het ook :+ :D Ik ben ook echt zo'n nerd. :P

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:53

stef schreef:

Ja als je paarden mee hebt :-) en het geen publieksworkshop hoeft te zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:53

crosmuller schreef:
liljebo schreef:

Haha heb je dat zelf bedacht of quote je AK ;) ?

Beiden. Bekijk zelf maar eens een video waarbij een paard bv middels clicker leert om de goede stelling te leren en balans te vinden. Val je bij in slaap, als je niet weet waar je op let.
Als ik zo'n video, zeker met microshaping, heel enthousiast aan iemand laat zien, vallen ze in slaap :+

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:54

Tijdje geleden, maar ik kom ook nog eens langswaaien. :)

liljebo: Goed dat je nu weet wat er met Billy is, al is het wel balen... Hopelijk kan je nog een hele tijd met hem genieten! En een happy B-day bij deze. ;)

Vorige maand mee gedaan met de OLHA, eerste keer liberty. Ik vond het een pittig parcours. Tapioka kan nu toch wel behoorlijk wat hindernissen springen en dingen uitvoeren, maar zo'n parcours stipt uitvoeren is toch wel wat anders. We hebben zeker nog voldoende werkpunten, maar ik ben al heel blij met hoe het gaat. We hadden 74%. Het vliegengordijn was een big fail (achterwaarts erdoor) en ook de T-shape heeft ons punten gekost omdat we deze niet helemaal juist hebben uitgevoerd. Ik ben ook wat punten verloren voor vloeiendheid, omdat ik Tapi beloonde na de oefening (als einde oefening), maar dit wordt gezien als het onderbreken van de vloeiendheid tussen twee obstakels. https://www.youtube.com/watch?v=iibKM9w ... ature=plcp

Leuk al die reactie's i.v.m. Equiday Advanced. Ik ben 'het meisje met de haflinger', dat waren ik en Tapi. :) Het was voor Inge idd heel moelijk een demo te vullen zonder paard. Uiteindelijk twee weken van te voren na overleg toch besloten een paard mee te nemen voor op het einde, dat werd dan Tapi. Het was alleen voor mij niet heel duidelijk wat we moesten doen, moesten laten zien en wat er van ons verwacht werd. Dus wat dat betreft waren sommige dingen mssn inderdaad ongelukkig. Al heeft Inge geloof ik wel een keer vermeld dat ik zelf altijd (veel) met negatieve bekrachtiging heb gewerkt en ik wou (en wil nog steeds graag) overstappen op (veel meer) positieve bekrachtiging. Tegenover een half jaar geleden zijn we zeker een pak vooruit gegaan en ik merk zelf wel positieve verandering bij Tapioka sinds ik zonder zweep of stick werk, al blijven bepaalde handelingen er wel wat inzitten. Werk aan de winkel dus!

Tapioka hebben we verder van het begin mee de piste in genomen, omdat het anders een beetje moeilijk werd omdat we hier en daar Inge moesten helpen. Ze mocht dus gewoon aanwezig zijn. Wat ik persoonlijk zelf leuk vond, was dat Eva zo met haar weg kon wandelen. En de keer dat ze mee de rij in ging staan, ze leek te denken 'hier valt wat te verdienen'. Maar dat was eerder leuk voor mij als eigenaar, dan dat het publiek er iets aan had natuurlijk. :)

Dat ik er op het einde even ben opgekropen, was absoluut geen slimme zet. Ik heb achteraf ook tegen meerdere mensen gezegd dat ik me er niet prettig bij voelde, te meer omdat ik zelf altijd heel erg voor veiligheid sta, 99% van de tijd wel mijn cap op heb en dat uitgerekend op een demo niet doe... (Dat zei ik ook nog voor ik erop ging, maar ja, het was dus snel gebeurd.) Domme zet en gaat niet meer gebeuren.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:54

Leuk filmpje lj. Er staan dan in de kantlijn ook altijd weer andere filmpjes die ik wil zien... Ga ik een andere keer bekijken.
Vie: o was dat jouw paard? Echt een leuk paard hoor! Zoals gezegd een leuke, nieuwsgierige uitstraling! Ach joh, er zo op klimmen had ik ook kunnen doen, is toch leuk om te laten zien? En dat het dan niet helemaal goed gaat, kan gebeuren, toch? Ik ga je filmpje even bekijken...
Laatst bijgewerkt door Visitor op 15-10-12 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:02

Ik vond de clicker-demo ook wel advanced eigenlijk, leer-theorie is best ingewikkeld, zeker om zo uit te leggen aan mensen die daar misschien nog nooit van gehoord hebben.

@evasaegerman: ik kan je echt compleet niet volgen. Volgens heb ik zaterdag juist bij parelli geen show gezien, het ging puur om het trainen. Ook de trailerlaaddemo werd gedaan met een moeilijk ladend paard.
Deze dag was ook meer bedoeld voor de inhoud en minder voor de show.

Ik weet niet precies wie je bent, maar ik heb zo het idee dat je betrokken bent bij Inge Teblick :D
Het is jammer dat je net als Inge alleen maar gaat wijzen naar wat er bij anderen niet goed ging of slecht is. Je kan beter aanwijzen wat er wel positief is aan je eigen training en misschien uitleggen wat je beter zou willen hebben, zodat mensen het proces beter begrijpen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:02

Vie, leuk dat je jouw verhaal verteld. Ik denk dat we in een dergelijke situatie allemaal misschien wel eens iets doen waarvan we achteraf denken dat we dat beter niet hadden kunnen doen. Zal niet meevallen om mee te draaien bij zo'n demo. Is toch anders dan thuis trainen.

Mbt billy.. ja dat is echt rot. Zwaar cushing en een chronische leverontsteking. Op dit moment schijnt hij zich met medicijnen best redelijk te voelen, maar we weten niet hoe de toekomst eruit gaat zien. Het zit gewoon niet goed in dat lijfje. Hij was ook echt mijn agilitypony. Heb met hem dus ook tot medium level deelgenomen aan wedstrijden, incl liberty en wildagility, Wat je zegt, klopt helemaal. Het valt niet mee als je inderdaad op de kleine details moet gaan werken. Dat wordt behoorlijk onderschat door de mensen die zelf nog nooit een wedstrijd hebben gedraaid. Het is heel wat anders dan rondrennen en hindernisjes springen. (een beeld wat bij veel mensen nog schijnt te leven)
Ik betwijfel of Billy ooit terugkomt in de agility. Soms denk ik van wel, maar veel vaker besef ik dat het niet erg waarschijnlijk is. De grote paarden beleven er minder plezier aan en Trulsaatje is erg lomp met haar onhandige lijf. Gewone dingetjes kan nog wel, maar voetjes optillen en al helemaal een sprongetje maken is een probleem. Kan ik wel aan werken, maar ik verwacht geen wonderen. Ze heeft echt een heel erg raar lijf. Bovendien heb ik momenteel even geen motivatie. Maar goed... we zien wel

LadyMadonna

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:22

daarom zeg ik, er zit een groot verschil dmv een demonstratie en een clinic :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:45

crosmuller schreef:
@LJ nou ik heb zaterdag op de equiday een paar clickers gekocht hoor. Ik ga overschakelen van X als secundaire bekrachtiger naar de clicker. Ben benieuwd of het me helpt met de timing. Ik vond het altijd een nadeel dat je hem bij je moet hebben, maar ik had op de AK clinic gezien dat je ook met je tong kan klakken als je de clicker net niet bij de hand hebt. Ik heb er ook een aan het zadel gehangen met een touwtje. Ik heb nu alleen nog 1 praktisch probleempje. Als ik rij en ik weet dat ik iets ga vragen waar ik voor zou kunnen klikken (en ik heb geen 2 handen nodig bij het rijden) dan kan ik het clickertje vast houden, als ik spontaan wil belonen in stap of stilstand kan ik ook met mijn tong klakken, maar als we draven of galopperen hoort ze het klakken niet.

En nog een praktische tip: het is niet handig om te galopperen met een open heuptasje vol kleine biksjes want ze vliegen alle kanten op en zitten daarna in de manen van je paard en onder het zadel :D.

Ik rij ook met de clicker. Hoewel ik er nooit 'aan' wilde omdat het me onhandig leek, heb ik eindelijk een polsbandje gekocht voor mijn clicker. Ik heb in de ene hand de clicker en met de andere hand kan ik in mijn zak voor een beloning. Ik werk meestal met een heuptasje, want die ritsen schuren altijd zo. Ik verlies geen brokjes uit mijn zakken.

Het polsbandje (ik heb er nog niet mee gereden) zorgt ervoor dat ik niet de clicker uit mijn zak hoef te graaien als ik denk dat er een beloningsmoment aan gaat komen, en ik hoef hem ook niet de hele tijd vast te houden.

Interessante toelichtingen lees ik over de clicker demo. Ik vind demo's over het algemeen ook altijd wel tegenvallen en amateuristisch. Er gebeuren namelijk heel vaak dingen die elkaar tegenspreken.

Bij een advanced demo zou ik iets spectaculairs verwachten. Iets waar je als toeschouwer naar kijkt en denkt "Wow, DAT wil ik ook kunnen. Hoe zouden ze dat aangeleerd hebben." En dat je in de 2e helft dan wat uitleg krijgt over de manier van trainen.

Een demo is geen les en je hoeft er niets van te leren, maar moet er vooral van kunnen genieten. Een clinic of lezing (met of zonder powerpoint) is meer bedoeld om te leren. Maar om een demo te geven zonder paard is wel raar.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:52

HippoLogic schreef:
crosmuller schreef:
@LJ nou ik heb zaterdag op de equiday een paar clickers gekocht hoor. Ik ga overschakelen van X als secundaire bekrachtiger naar de clicker. Ben benieuwd of het me helpt met de timing. Ik vond het altijd een nadeel dat je hem bij je moet hebben, maar ik had op de AK clinic gezien dat je ook met je tong kan klakken als je de clicker net niet bij de hand hebt. Ik heb er ook een aan het zadel gehangen met een touwtje. Ik heb nu alleen nog 1 praktisch probleempje. Als ik rij en ik weet dat ik iets ga vragen waar ik voor zou kunnen klikken (en ik heb geen 2 handen nodig bij het rijden) dan kan ik het clickertje vast houden, als ik spontaan wil belonen in stap of stilstand kan ik ook met mijn tong klakken, maar als we draven of galopperen hoort ze het klakken niet.

En nog een praktische tip: het is niet handig om te galopperen met een open heuptasje vol kleine biksjes want ze vliegen alle kanten op en zitten daarna in de manen van je paard en onder het zadel :D.

Ik rij ook met de clicker. Hoewel ik er nooit 'aan' wilde omdat het me onhandig leek, heb ik eindelijk een polsbandje gekocht voor mijn clicker. Ik heb in de ene hand de clicker en met de andere hand kan ik in mijn zak voor een beloning. Ik werk meestal met een heuptasje, want die ritsen schuren altijd zo. Ik verlies geen brokjes uit mijn zakken.

Het polsbandje (ik heb er nog niet mee gereden) zorgt ervoor dat ik niet de clicker uit mijn zak hoef te graaien als ik denk dat er een beloningsmoment aan gaat komen, en ik hoef hem ook niet de hele tijd vast te houden.

Interessante toelichtingen lees ik over de clicker demo. Ik vind demo's over het algemeen ook altijd wel tegenvallen en amateuristisch. Er gebeuren namelijk heel vaak dingen die elkaar tegenspreken.

Bij een advanced demo zou ik iets spectaculairs verwachten. Iets waar je als toeschouwer naar kijkt en denkt "Wow, DAT wil ik ook kunnen. Hoe zouden ze dat aangeleerd hebben." En dat je in de 2e helft dan wat uitleg krijgt over de manier van trainen.

Een demo is geen les en je hoeft er niets van te leren, maar moet er vooral van kunnen genieten. Een clinic of lezing (met of zonder powerpoint) is meer bedoeld om te leren. Maar om een demo te geven zonder paard is wel raar.

Ja maar dat was dus het idee van de organisatie van equiday, dat het zonder paard moest.

Polsbandje, goed idee !

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:40

Oh ja eh ik ben weer onbeleefd, welkom stef en gefeliciteerd LJ :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:13

oh ik was ook onbeleefd.... welkom stef :) en bedankt CM

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:19

crosmuller schreef:
sanne83 schreef:

Waarom denk je dat ze het niet hoort?

Omdat ze in galop wel reageert op een klik van de clicker, maar niet op de klak van mijn tong. En in stap reageert ze op beide (door stil te staan en haar worteltje in ontvangst te nemen).

Ah, ok. Lijkt me ook wel moeilijk om een harde klak te geven met je tong. Het roepen van een woord, dat kan ik een stuk harder :D Het kan ook zo zijn dat je paard toch de click veel duidelijker vind en daarom ook in "moeilijkere" situaties daar wel
op reageert. Tenminste, ik begrijp dat een aantal in dit topic ervaring hebben met dat de clicker echt significant veel duidelijker is dan een stemgeluid.

Ik blijf toch nog maar even bij een woord :j . Ik ben erg tevreden met de snelheid waarop mijn merrie het leert en ze is niet de snelste, zeg maar :+

Liljebo, gefeliciteerd *\o/*

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:24

Ik ben eigenlijk echt benieuwd waarom de demo zonder paard moest, ik zal het eens vragen.

Moet eerlijk zeggend dat ik het deel zonder paard wel leuk vond juist. De uitleg was duidelijk en het werd leuk uitgebeeld met mensen uit het publiek.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:26

sanne83 schreef:
Ik ben eigenlijk echt benieuwd waarom de demo zonder paard moest, ik zal het eens vragen.

Moet eerlijk zeggend dat ik het deel zonder paard wel leuk vond juist. De uitleg was duidelijk en het werd leuk uitgebeeld met mensen uit het publiek.

En het paard dat er wel was was errug leuk trouwens, met dat nieuwsgierige koppie :).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:29

ja, inderdaad :D
Ik moest zo lachen toen die mensen uit het publiek op een rijtje gingen staan en hij ernaast ging staan :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:35

sanne thanx :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:41

Mag ik ook nog eens binnenvallen? :o
Hier ligt het clickeren momenteel volledig aan de kant (in principe komt dat wel nog terug) en mijn pony's gaan goed! :oo Zag hier de reacties op de demo's op ED en dat vind ik wel interessant. Ben er zelf niet bij geweest, heb op het andere forum wat dingen gelezen maar nog geen beeldmateriaal ofzo gezien.

Nu, de reden dat ik van het clickeren afgestapt ben is omdat ik vooral veiligheid wilde creëren en ik dat met de clicker niet voldoende (snel?) kreeg naar mijn gevoel. [***] komt graag op mij staan om te testen wat ik dan doe, [***] komt graag op mij staan omdat de grote boze buitenwereld niet z'n ding is. Maar van beide paarden heb ik liever niet dat ze op mij komen staan, ik heb al eens onder paarden gelegen (ja, zelfs meer dan 1 keer :+ ) en dat vond ik wel genoeg als ervaring, loop liefst zo weinig mogelijk risico daarop. Omdat ik het gevoel had dat ik alle touwtjes aan het verliezen was ben ik me toch gaan verdiepen in Parelli en de resultaten tot nu toe zijn eigenlijk echt verbluffend, ik sta zelf met open mond naar mijn pony's te kijken .. En ze zijn echt niet bang voor mij of steeds paraat voor uitschietende sticks of hogere fase's of ... In tegendeel, nu komen ze in de weide weer gezellig bij mij hangen, gewoon rustig .. Terwijl een tijd terug ze kwamen kijken, precies iets hadden van "oh, niks te verdienen nu" en dan gingen ze weer verder ... Ze waren altijd wel blij om mij te zien hoor, maar daarna kwam het allemaal heel anders over ..

De reden waarom ik deze reactie typ is omdat ik het spijtig vind dat (hier ook weer) Parelli altijd beoordeeld wordt op mensen die het niet goed begrepen hebben. Met clickeren is dit waarschijnlijk ook zo, alhoewel je zou denken van mensen als Inge dat die het wel begrepen hebben :P Maar als dan een paard beloond wordt voor hoofdschuddend, staartzwiepend, wild steigerend, ... vlakbij een persoon te staan/komen dan heb ik ook mijn bedenkingen. Veiligheid eerst ... Maar verder krijg ik net zo goed de rillingen van mensen die meteen starten met een fase 4, of 1 seconde fase 1 en dan meteen fase 4, of die de fase verhogen als het paard wel reageert maar niet het juiste doet, etc. (dit alles in gewone trainingen, als je je eigen lichaam moet redden omdat het paard het niet zo nauw neemt met de veiligheid dan mag je van mij alles doen ;) ). Dit zijn dingen die ook allemaal in de DVD's besproken worden .. er wordt zelfs besproken dat je niet moet straffen wanneer een paard je schopt, om maar even iets te noemen. Je paard schopt omdat iets niet duidelijk is, omdat die bang is, omdat die niet weet wat te doen, ... en jij moet ervoor zorgen dat het wel duidelijk is en hij geen bang heeft als je wat vraagt .. en niet met je stick op je paard gaan rammen omdat die schopt .. bijvoorbeeld.

Parelli is niet heilig (ik zie trouwens veel liever Linda bezig dan Pat zelf, die neemt er vaak te weinig tijd voor naar mijn gevoel) maar ik vind er wel heel veel logica in zitten en zoals al gezegd: veiligheid eerst ... Je kan dan wel zeggen "goh, die paarden staan daar gewoon te wachten tot ze iets mogen gaan doen" en dan denk ik "en wat is daar verkeerd aan?". In andere topics wordt het slaafs genoemd, geen eigen initiatief meer .. Nou, dit klopt al niet, maar moest het wel kloppen dan heb ik voor mezelf besloten dat ik liever een slaafs paard heb dan eentje die denkt dat de wereld van hem is en hij alles kan proberen .. het is toch wel 400-500-600 kg waar je verantwoordelijk voor hebt ... En ik heb graag dat die 400-500-600 kg wacht op mijn signaal om iets te gaan doen ... En dit zal je vast ook met clickeren kunnen bereiken, maar een héél stuk moeilijker en het neemt allemaal veel meer tijd in beslag.

Bij [***] merk ik heel erg verschil, en dat is nu een paardje waarvan ik dacht dat die niet met druk om zou kunnen. Maar hij kan het wel, en verdomd goed ook nog .. Je moet wel weten hoe je het moet doen, je mag niet altijd zomaar opbouwen, hij is en blijft snel RBI (maar hij is ook verdomd veel LBI tegenwoordig, en dat is ook niet makkelijk :') maar wel minder risico :Y) ) maar het gaat echt super goed. En voornaamste voor mij: ik kan hem ondertussen heel makkelijk uit mijn ruimte houden, en dat is toch wel een fijn gevoel. Hij moet het toch zelf gaan leren, ik kan hem wel ondersteunen, maar hij moet toch leren om dingen zelf te durven aanpakken, en dat kreeg ik met de clicker niet klaar, dan kroop hij nog meer in mij dan hij al deed (deels voor de snoepjes neem ik aan).

Mijn pony's doen nu super mee, [***] loopt zijwaarts (jaja 8-) ) en [***] doet het op zijn eigen tempo ook geweldig.
Spijtig dat mensen dat meewerken met de mens en wachten op een signaal zien als paarden zonder levensvreugde bij wijze van spreken (want zo is het in sommige topics wel). Als ik iets merk in mijn pony's is het wel dat ze super in hun vel zitten. [***] is een paar dagen terug tot 2x toe in de piste naar mij toegekomen, terwijl hij grasjes stond te eten langs de kant, en ik gewoon een paar meter van hem ging staan en gewoon naar hem keek (met mijn hoofd opzij dus op zich een uitnodigende houding), zonder eigenlijk verdere bedoelingen, stond gewoon te kijken. Dit heeft hij nooit gedaan, zelfs niet toen ik met de clicker en een zak vol snoep daar stond ... Dus iets is er toch wel goed aan die hele methode, en ondanks dat (vooral clickeraars?) zeggen dat heel die dominantie- en leiderschapstheorie achterhaald is werkt het wel, en is ook precies datgene wat ik [***] bij [***] in de weide zie doen ... wie beweegt het meeste? Ik in ieder geval het minste, ik word zelfs niet meer moe van te trainen 8-) :))

Sorry voor mijn erg lange reactie, weet ondertussen al niet meer zeker welk punt ik eigenlijk wilde maken :o maar hoop dat er toch ergens een punt overgekomen is bij jullie :+ :))

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:45

Hier snap ik iets niet... Maakt niet uit welke methode je gebruikt, paard heeft niet ongevraagd in jouw PR te komen....
Cricketen betekend niet: je mag me omver lopen :?